Usikker Skrevet 25. februar 2003 #1 Del Skrevet 25. februar 2003 Har en bekjent som er i ferd med å bryte ut av ekteskapet. Noe jeg er enig med henne i - mannen er en drittsekk! Men - nå trenger jeg litt hjelp. Og det gjør også hun. Jeg har anbefalt henne å oppsøke en advokat for å få råd og hjelp om hva hun har krav på/hva hun plikter å gjøre. De har 2 barn sammen. Økonomien er elendig - så at hun har krav på fri rettshjelp - det er jeg nesten sikker på. Mannen vil også gjøre alt han kan for å trenere skilsmissen og skape vansker. Hun er så "stolt" - vant til å klare seg sjøl. Jeg mener at hun bør svelge stolheten og hvertfall oppsøke en advokat. Dette er hun tvilsom til........hun mener hun skal klare alt sjøl. Jeg ber henne svelge stoltheten - tenke på at hun har barn å ta hensyn til m.m. Hun er "overbevist" om at andre ikke kan hjelpe henne........ Så er spørsmålet mitt: Hva bør hun gjøre?? Hvor bør hun henvende seg?? Offentlige kontorer m.m.?? Hun har helt sikkert krav på pengestøtte m.m. Penger er jo en av årsakene til at hun ikke har forlatt ham tidligere......... hun har ingen midler til å klare seg sjøl! Kan noen gi meg et hint om hva hun kan gjøre - hvor hun skal henvende seg? På forhånd takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 25. februar 2003 #2 Del Skrevet 25. februar 2003 Går hun ti trygdekont (de som betaler...) får hun jo hjelp til hva hun kan få av det offentlige.... Når det gjelder andre ting, kan hun jo ta kont med aleneforelderforeningen etc ... Advokater er jo dritdyre, og burde vel være siste vei dersom det skjærer seg helt mellom dem...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 25. februar 2003 #3 Del Skrevet 25. februar 2003 Kanskje du kan bli med henne på trygdekontoret og hente søknadspapirer ? Jobber hun og hvor gamle er barna ? Jeg ser at de nye bidragsreglene er kinkige og at mange kommer litt dårlig ut. ( Litt er mildt sagt ) På sosialkontoret sitter det folk som har god peiling på hvordan du gjør det dersom du ikke har penger, men flytter fra mannen din. Kan være lurt å bestille time hos en saksbehandler der. Lykke til, dette går nok bra skal du se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 25. februar 2003 Forfatter #4 Del Skrevet 25. februar 2003 Takk Lasse og Hilde. Vet at advokat er dyrt - men er det ikke noe som heter fri rettshjelp??? Denne dama eier ikke mye cash......... og MÅ ha hjelp for å "komme seg løs". Barna går i 2. og 4. klasse........ Men - jeg skal hvertfall be henne oppsøke trygdekontoret i første omgang.....og så til sosialkontoret (skjønt jeg tviler på hun vil gå dit!!!) Jeg sier hun MÅ sjekke sine rettigheter - om ikke for sin egen del, så for barna sin del! Er'kke enkelt dette livet bestandig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bridget Skrevet 25. februar 2003 #5 Del Skrevet 25. februar 2003 Hei! Hun har krav på fri rettshjelp - søk på nett og finn ut hvor hun skal henvende seg på sitt hjemsted. Jeg brukte advokat ved min skilsmisse, noe jeg er kjempeglad for! Det var ikke noe "krangling" eller barn med i bildet, men det var en veldig lettelse for meg at noen kunne fortelle meg hva jeg skulle gjøre og hvordan ting skulle deles. Det var et kjempearbeid som jeg er glad jeg slapp å gå gjennom alene, og når det er barn oppi det hele blir det neppe noe enklere. Jeg betalte ca 10.000 for advokat (privat), men en kan regne med det blir vesentlig mer hvis det blir krangling og det er mer som må ordnes når de har barn. Men hun har som sagt krav på fri rettshjelp. Det var verdt hver krone og, ikke minst slipper jeg å angre på at jeg var for snill eller for grådig nå i ettertid - alt ble ordnet riktig for begge parter. Si hun må spare seg for mer vondt enn nødvendig og skaffe seg advokat snarest! Søk på "fri rettshjelp" og finn ut hvor hun skal henvende seg på sitt hjemsted! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milo Minderbinder Skrevet 25. februar 2003 #6 Del Skrevet 25. februar 2003 Ok Fri rettshjelp......undersøk mulighetene. Jussbuss er et alternativ. Videre..... Han kommer et alt å dømme til å komme med en hel del delingsforslag i kontrakts form.......IKKE undertegn en dritt. Hvis han er en dritt....da er det best å søke hjelp. Videre skal hun være forberedt på en del henvendelser og trusler fra rundt det med barnefordeling....dette er ganske normalt, desverre, og vi får bare håpe han ikke kjører det for langt......uansett.......det offentlige bør inn å bistå paret med å sette opp avtale med henhold til barnas samvær med foreldre. Det var vel en slags tirade med første råd..... Hun kommer til å ha mer spørsmål og fortvilelse etter som tiden går i den forestående prosess.....og det er fint at du er der for henne. Milo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bridget Skrevet 25. februar 2003 #7 Del Skrevet 25. februar 2003 Det var bra du sa, Milo! - Fikk streng beskjed fra min advokat om å IKKE inngå avtaler hverken skriftlig eller muntlig uten å snakke med henne først. Her er en link med oversikt over diverse rettshjelp over hele landet: http://www.jus.no/index.db2?id=2331 Her er også en link du kan se på: http://www.jurk.no/ Jeg ringte JURK og fikk tilsendt brosjyrer med mye praktisk informasjon om lover og regler og om ting jeg ikke hadde tenkt på ville komme opp. Var i det hele tatt mange spørsmål som kom opp som jeg aldri hadde tenkt på og som jeg heller ikke visste hva jeg skulle svare på. Da var det veldig godt å ha en advokat jeg kunne ringe. Det er ikke noe nederlag å få hjelp av en advokat ved en skilsmisse - det er tvert imot sunn fornuft og i beste interesse for begge ektefeller og ikke minst for barna!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå