Caracal Skrevet 19. mars 2007 Forfatter #121 Skrevet 19. mars 2007 Det er fint å høre på noen som faktisk vet hva de snakker om og har kommet litt lenger i prosessen en det jeg har. Som oftest er det jo skrekkhistoriene som alle henger seg opp i mens der det faktisk går bra hører man aldri noe. Hvem er vel interessert i å høre om noen som faktisk har det bra uten skandaler.. Jeg er glad for støtten jeg har fått fra dere som ikke er så fordomsfulle. Det setter jeg pris på. Ang det der med kommunikasjon: Min kvinne snakker ok engelsk, men for det ble det mye ”god dag mann økseskaft” de første gangene jeg ringte. Etter en 3-4 ganger var jeg faktisk nære på å gi opp..Men plutselig ble alt bedre… Caracal.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2007 #122 Skrevet 19. mars 2007 Jeg har svart deg både positivt og negativt i denne tråden. Jeg ønsker deg lykke til uansett hva du gjør, du må føle ditt eget hjerte. Du virker veldig reflektert, og du har visst ikke slikt hastverk som vi fikk inntrykk av i starten! Bra. Men jeg minner deg likevel en gang til om at av ca. russiske kvinner jeg kjenner, er 9 av dem skilte fra sine vestlige ektemenn. Den tiende er ikke skilt, men hun har en russisk ektemann. Alle bor her i Vesten.
Gjest Chrizzy Skrevet 19. mars 2007 #123 Skrevet 19. mars 2007 (endret) Paladin og Caracal: Spasiba bolsjoi! Kak ja rad! Endret 19. mars 2007 av Chrizzy
Gjest Bellatrix Skrevet 19. mars 2007 #125 Skrevet 19. mars 2007 Det er fint å høre på noen som faktisk vet hva de snakker om og har kommet litt lenger i prosessen en det jeg har. Som oftest er det jo skrekkhistoriene som alle henger seg opp i mens der det faktisk går bra hører man aldri noe. Hvem er vel interessert i å høre om noen som faktisk har det bra uten skandaler.. Jeg er glad for støtten jeg har fått fra dere som ikke er så fordomsfulle. Det setter jeg pris på. Ang det der med kommunikasjon: Min kvinne snakker ok engelsk, men for det ble det mye ”god dag mann økseskaft” de første gangene jeg ringte. Etter en 3-4 ganger var jeg faktisk nære på å gi opp..Men plutselig ble alt bedre… Caracal. ← Jeg synes også det er bra å høre om positive historier. Jeg tror alle vi har godt av å se at ikke alt er sånn som vi tror de er.
Gjest Oj sann! Skrevet 19. mars 2007 #126 Skrevet 19. mars 2007 Har med stor interesse lest tråden her, og registert de ulike meningene. Det virker som om en god del av dere har peiling på Russland og russisk! Så, jeg lurte på om noen av dere har lært dere Russisk i den tidl. Sovjetunionen?? Jeg har så lyst å dra bort et år, men vet liskom ikke helt hvor jeg skal begynne!! Anja 22 På forhånd takk!!
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2007 #127 Skrevet 19. mars 2007 Ja klart, det er utrolig smålig og automatisk stemple dette som taper opplegg. Jeg har vært kjempeforelsket i en russisk mann selv, så jeg har tenkt litt på de tingene. Han studerte her, men måtte dra hjem igjen. Det gikk over av seg selv. Egentlig er det litt rart at det ikke er flere kvinner som har funnet seg russiske menn, særlig her jeg bor. Min russiske venninne sier at mennene der er mye mer gentlemen enn de norske mennene. Jeg vet ikke om det stemmer, men jo forresten, jeg tror faktisk det... ← Jeg er gift med en russisk mann, og tror jeg kan bekrefte at russere er mye mer gentlemen enn norske menn...Familien til min mann pleier faktisk å være ganske sjokkert over at han ikke åpner dører, hjelper meg å ta på jakken, legger mat på tallerken min osv., som er ganske typiske ting å gjøre i Russland. Det er egentlig ikke så rart at norske kvinner ikke finner seg russiske menn, for det finst nok ikke så mange arenaer der norske kvinner møter russere. Dessuten er det like mange fordommer mot russiske menn som det er mot der russiske kvinnene. I den norske bevisstheten alle russiske kvinner enten ulykkelige ofre eller golddiggere, mens alle russiske menn er alkoholikere, konemishandlere og utro. Begge deler er jo feil, selvfølgelig. Det finst like mange forskjellige mennesker i Russland som i Norge, faktisk tror jeg at kontrastene mellom folk er mye større i Russland. Jeg har vært heldig, og har truffet mange utrolig flotte mennesker av begge kjønn i Russland, men også en del merkelige mennesker. Mannen min er jeg gift med fordi han har en større integritet og selvstendighet enn noen annen jeg har truffet, ikke fordi han er russisk. Likevel tror jeg nok at han har disse karaktertrekkene fordi han er russisk. Synst faktisk at nettopp selvstendighet er en mangelvare blant norske menn...
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2007 #128 Skrevet 19. mars 2007 Har med stor interesse lest tråden her, og registert de ulike meningene. Det virker som om en god del av dere har peiling på Russland og russisk! Så, jeg lurte på om noen av dere har lært dere Russisk i den tidl. Sovjetunionen?? Jeg har så lyst å dra bort et år, men vet liskom ikke helt hvor jeg skal begynne!! Anja 22 På forhånd takk!! ← Jeg er gjesten over her. Jeg begynte å studere russisk på universitetet og siden har jeg vært på forskjellige språkkurs i Russland; i Moskva og Kazan i Tatarstan. Etter at jeg traff mannen min har jeg selvfølgelig vært masse i Russland, og har bodd i Moskva i circa 2 år til sammen. Jeg tror jeg ville ha begynt å lære russisk i Norge i første omgang. Da blir du gjerne kjent med mennesker som kjenner Russland godt og som kan gi deg råd om hvordan du evt. kan få til et lengre opphold i Russland/SUS. De norske universitetene som tilbyr russisk har også et opplegg der studentene tilbringer noen måneder ved det Norske Universitetssenteret i St. Petersburg. Lykke til!
Gjest Gjest_Anja_* Skrevet 19. mars 2007 #129 Skrevet 19. mars 2007 Jeg er gjesten over her. Jeg begynte å studere russisk på universitetet og siden har jeg vært på forskjellige språkkurs i Russland; i Moskva og Kazan i Tatarstan. Etter at jeg traff mannen min har jeg selvfølgelig vært masse i Russland, og har bodd i Moskva i circa 2 år til sammen. Jeg tror jeg ville ha begynt å lære russisk i Norge i første omgang. Da blir du gjerne kjent med mennesker som kjenner Russland godt og som kan gi deg råd om hvordan du evt. kan få til et lengre opphold i Russland/SUS. De norske universitetene som tilbyr russisk har også et opplegg der studentene tilbringer noen måneder ved det Norske Universitetssenteret i St. Petersburg. Lykke til! ← Takk for svar! Det hørtes veldig spennende ut! Jeg vil gjerne finne et sted som er mindre enn Moskva og opplegget ved Senteret i St. Pburg kjenner jeg da jeg var der noen uker å besøkte kompisen min. Hele opplegget var desverre ikke heeelt det jeg hadde tenkt. Spritdrikking med andre nordmenn kan jeg gjøre på Røa! Men jeg fatter mot, og håper jeg finner en bra plass!! Anja
Caracal Skrevet 19. mars 2007 Forfatter #130 Skrevet 19. mars 2007 Akkurat det med ”gentlemannshandlinger” så har det for min del hvert en læringsprosess. Dette er som sagt ikke noe som er så vanlig i Norge men jeg hadde vett nok til å lese en god del om skikk og bruk der borte før jeg dro. Dette hjalp meg unna mange fallgroper jeg lett kunne havnet i..Derfor hjalp jeg henne med kåpen og dro frem stolen åpnet dører osv.. Ganske koselig for meg også dette… Har prøvd litt på det her hjemme også hvis situasjonen passer seg…Da blir det mange rare blikk gitt… Jeg kan ikke noe Russisk ennå men blir det Russisk dame vil jeg lære språket selvfølgelig. Og sette meg inn i landet hennes og kulturen. Skulle bare mangle… Caracal.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2007 #131 Skrevet 19. mars 2007 Takk for svar! Det hørtes veldig spennende ut! Jeg vil gjerne finne et sted som er mindre enn Moskva og opplegget ved Senteret i St. Pburg kjenner jeg da jeg var der noen uker å besøkte kompisen min. Hele opplegget var desverre ikke heeelt det jeg hadde tenkt. Spritdrikking med andre nordmenn kan jeg gjøre på Røa! Men jeg fatter mot, og håper jeg finner en bra plass!! Anja ← Tro meg, mange russiskstuderende har vært gjennom noen runder med spritdrikking før de har funnet et bra opplegg. Kom på at under oppholdet i Kazan bodde vi hos russiske familier, noe som var bra for både for å bli kjent med landet, kulturen og for å praktisere språket. Dette var tidlig på 90-tallet, så jeg aner ikke om slike opplegg finnes fremdeles, desverre.
Paladin Skrevet 19. mars 2007 #132 Skrevet 19. mars 2007 Paladin og Caracal: Spasiba bolsjoi! Kak ja rad! ← Spasibo tebe (спасибо тебе). Ya ochin cchastliviy tozhe (Я очень счастливый тоже).
Gjest Chrizzy Skrevet 19. mars 2007 #133 Skrevet 19. mars 2007 (endret) Spasibo tebe (спасибо тебе). Ya ochin cchastliviy tozhe (Я очень счастливый тоже). ← Vot storova! к вашему супругa скажите здравствулте!. имейте славный день. от Кристины Edit: Tror det blir супругa, istedenfor супругe! Endret 19. mars 2007 av Chrizzy
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2007 #134 Skrevet 19. mars 2007 Russiske menn generelt sett er mer gentlemen enn norske menn, men mange har endel svakheter som gjør at russiske kvinner ikke klarer å leve med dem. Russiske kvinner kan til og med leve med at mannen deres har elskerinner. Det er mange russiske menn som har kone, men ofte går ut med elskerinner og han føler han har rett til det. Kona liker det ikke, men hun forlater ham ofte ikke kun på grunn av det. Det som faktisk gjør at mange kvinner forlater sin russiske menn er at de drikker altfor mye vodka både ute og hjemme. Dette gjør at de kan bli voldelige hjemme både mot damene, men også mot barna. Når problemene blir så store at det går utover barna da har kvinnene fått nok og kaster ut mennene. Mange menn drikker så mye at de plutselig står uten arbeid og da må kona forsørge dem. Russiske menn er vant til at de kan gjøre nesten hva som helst fordi kvinnene tolererer det meste. For eksempel mener russiske menn at det er kun kvinnene som skal lage mat, oppdra barna, rydde og vaske opp hjemme. Mannen kan komme hjem og klage på kona at hun ikke har ryddet nok etc. Det faller ham ikke inn at han kan gjøre det selv. På den annen side er russiske menn veldig flinke til å sjarmere kvinner og oppføre seg som gentlemen for å "få dem på kroken". De gir massevis med smiger, blomster, gaver, åpner dørene for dem etc. De vet hva damene liker. Men motivene for å gjøre det er ikke alltid det damene håper. Motivene er oftest å få henne i seng og deretter at hun blir en elskerinne. Det hender ikke sjelden at kona og elskerinnen krangler seg imellom om hvem som har mest "rett" på mannen. Det beste ville vært at de hadde alliert seg og kastet ham på dør, men de er så redde for å bli den tapende part at de lar ham holde på. Men angriper mannen barna til kvinnen i fylla så er det rett ut. Jeg vet jeg generaliserer litt nå, men det jeg skriver er hva jeg hører fra mange russiske kvinner om sine menn. Det som er litt merkelig er at mange russiske menn oppfører seg veldig bra i for eksempel Norge og blir veldig gode ektemenn for norske kvinner. Kanskje fordi de vet at norske kvinner ikke finner seg i de handlinger jeg har beskrevet over. Derfor tror jeg at en av grunnene til at russiske kvinner sliter så mye med mennene sine er at de TILLATER dem å oppføre seg slik. Hadde de satt foten ned som norske kvinner gjør mot dårlige menn så hadde mennene lært at de må behandle dem mye bedre. ← Synst du generaliserer noe helst forferdelig. Du har tydeligvis snakket mye med uheldige kvinner fra Russland. Dette er ikke en virkelighet jeg kjenner meg igjen i, og jeg har vært sammen med en russisk mann i 13 år, og kjenner svært mange russiske og russisk-norske par i både Norge og Russland. Det betyr selvsagt ikke at slike menn ikke finst i Russland, men det er meningsløst å si at dette har med nasjonalitet å gjøre. Din teori om at russiske menn som er gift med norske kvinner ikke oppfører seg sånn fordi norske kvinner ikke finner seg i det, holder heller ikke. Det betyr jo at du tror at alle russiske menn i utgangspunktet ville vært alkoholiserte, utro konemishandlere dersom de hadde fått mulighet til det. Som om de ikke har ansvar for seg selv og sin egen oppførsel? Jeg tror heller at de kvinnene du har snakket med har vært uheldige eller kommer fra et miljø der slike forhold mellom kvinner og menn er vanlige.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2007 #135 Skrevet 19. mars 2007 Tro meg, mange russiskstuderende har vært gjennom noen runder med spritdrikking før de har funnet et bra opplegg. Kom på at under oppholdet i Kazan bodde vi hos russiske familier, noe som var bra for både for å bli kjent med landet, kulturen og for å praktisere språket. Dette var tidlig på 90-tallet, så jeg aner ikke om slike opplegg finnes fremdeles, desverre. ← Har absolutt ikke problemer med vodkadrikking, men reagerte litt på at de studentene ikke kjente NOEN russere. De bare holdt seg for seg selv... Det du sier om ditt opphold i Kazan, virker rett og slett midt i blinken. Med min flaks så finnes det ikke mer, men jeg skal sjekke litt rundt! Hvordan var det du reiste ned dit? Forresten så må det ha vært en veldig spennende tid, begynnelsen av 90-tallet, altså! For meg så hadde det vært tipp topp å dra på den måten, å bo hos en familie osv!!
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2007 #136 Skrevet 19. mars 2007 Har absolutt ikke problemer med vodkadrikking, men reagerte litt på at de studentene ikke kjente NOEN russere. De bare holdt seg for seg selv... Det du sier om ditt opphold i Kazan, virker rett og slett midt i blinken. Med min flaks så finnes det ikke mer, men jeg skal sjekke litt rundt! Hvordan var det du reiste ned dit? Forresten så må det ha vært en veldig spennende tid, begynnelsen av 90-tallet, altså! For meg så hadde det vært tipp topp å dra på den måten, å bo hos en familie osv!! ← Jeg reiste sammen med noen andre russiskstudenter, vi hadde kurs på dagtid ved universitetet i Kazan og bodde i forskjellige "host families". Fant nettsiden til Kazanuniversitetet nå og sommerkurset som jeg deltok på i 1991 eksisterer faktisk fremdeles Sommerkurset har i alle fall et opplegg med "host families", men kanskje noen av de lengre kursene har det også. Her er en link der du kan lese mer: http://www.ksu.ru/eng/applican/nondegree.htm#1.
Paladin Skrevet 19. mars 2007 #137 Skrevet 19. mars 2007 (endret) Synst du generaliserer noe helst forferdelig. Du har tydeligvis snakket mye med uheldige kvinner fra Russland. Dette er ikke en virkelighet jeg kjenner meg igjen i, og jeg har vært sammen med en russisk mann i 13 år, og kjenner svært mange russiske og russisk-norske par i både Norge og Russland. Det betyr selvsagt ikke at slike menn ikke finst i Russland, men det er meningsløst å si at dette har med nasjonalitet å gjøre. Din teori om at russiske menn som er gift med norske kvinner ikke oppfører seg sånn fordi norske kvinner ikke finner seg i det, holder heller ikke. Det betyr jo at du tror at alle russiske menn i utgangspunktet ville vært alkoholiserte, utro konemishandlere dersom de hadde fått mulighet til det. Som om de ikke har ansvar for seg selv og sin egen oppførsel? Jeg tror heller at de kvinnene du har snakket med har vært uheldige eller kommer fra et miljø der slike forhold mellom kvinner og menn er vanlige. ← Jeg refererer fra hva jeg har sett med egne øyne og hva de jeg har møtt i Russland forteller. I tillegg så kan man jo bare lese statistikken som viser konsumet av vodka i Russland. Det er ikke uten grunn at ulike presidenter som Gorbachev og Putin har prøvd å få bukt med den store alkoholdrikkingen i Russland. Man kan få kjøpt vodka for en billig penge i alle matbutikker i Russland. De aller fleste russiske mennene jeg kjenner drikker for mye vodka. De mener nok ikke det selv, men i forhold til norsk standard er konsumet høyt. De blir kanskje ikke så drita fulle som mange nordmenn fordi de er veldig vant til høyt konsum, men de blir såpass påvirket at man merket det. Jeg velger heller å tro på de russerne jeg har møtt i Russland enn hva du skriver. Når de forteller at alkoholisme (spesielt blant menn) er et STORT problem i Russland så tror jeg på dem. Man kan ikke unngå å se alkoholproblemene når man går på gaten i Russland. Jeg skrev heller ikke at alle russiske menn er konemishandlere, men jeg skrev at kone- / barnemishandling er en av de viktigste grunnene til at konene forlater mennene sine i Russland. Når man spør en russisk kvinne om hvorfor hun forlot mannen sin så er svaret alltid "han drakk for mye, han hadde elskerinner eller han var voldelig og brydde seg ikke om barna". Se på den høye skilsmissestatistikken i Russland så forstår du at dette er et utbredt problem. Jeg synes det er merkelig at du argumenterer mot at alkoholisme er et stort problem i Russland. Er det ikke bedre å erkjenne at problemet eksisterer. Det betyr selvsagt ikke at alle sliter med et alkoholproblem, men mange nok til at de fleste er berørt av det. Jeg kjenner flere hyggelige russiske menn som er alkoholikere. De drikker ikke alltid, men i perioder. De lager ikke bråk etc., men man kan se på dem at drikkingen tærer på kroppen. Hvorfor tror du levealderen til russiske menn i snitt ligger under 55 år? Levealderen har falt siden kommunismens fall. Alkoholkonsumet har økt fordi fattigdommen har økt tilsvarende. Jeg kjenner russiske kvinner fra mange ulike byer i Russland (Sochi, Krasnodar, Rostov, Samara, Omsk, Petersburg, Moskva etc.) og historien er den samme overalt. Mange russiske menn der har damer på si og drikker for mye. Jeg sier mange, ikke alle. Det er uansett et så stort problem at russiske kvinner er sterkt plaget med det. Jeg har vondt for å se at alle de jeg kjenner bare skal dikte opp disse problemene. Hvor blir det av de enorme mengdene vodka som blir produsert i Russland? Noen må jo drikke den opp. Du kan jo stille deg følgende spørsmål. Hvorfor vil så mange skilte russiske kvinner ikke gifte seg mer med russiske menn dersom de fleste mennene var trofaste, edruelige og arbeidsomme? Statistikkdata: The annual consumption of vodka in Russia which has a population of approximately 146 million is 4 billion liters a year. According the article on CNN.com the Russian Health Ministry estimated consumption in 1996 was 18 liters of pure alcohol per adult which is equivalent of 38 liters of 100 proof vodka Så snittforbruket pr. russer var 18 liter ren alkohol i 1996. Og de er det offisielle forbruket som ikke tar hensyn til hjemmebrenning etc. Det betyr at hver russer i snitt drikker 38 flasker vodka i året. Når mange drikker mye mindre fordi de er gamle, barn, kvinner etc. så betyr det at mange drikker mye mer enn 40 flasker i året. I tillegg kommer forbruket av øl, vin og andre typer brennevin. Les disse interessante artiklene om alkoholkonsum i Russland: http://www.themoscowtimes.com/stories/2005/07/15/006.html http://www.mercola.com/2000/jan/9/health%2...0_in_russia.htm http://edition.cnn.com/SPECIALS/2000/russi...Vodka.Politics/ http://www.mosnews.com/commentary/2005/12/...lcoholism.shtml Den siste artikkelen skriver at problemet er enda større nå enn på 1980-tallet da over 40% av russiske menn var definert som alkoholikere. Over 40% alkoholikere er et skremmende høyt tall. Tenk da på alle de som ikke regnes blant de 40%, men allikevel drikker ganske mye. Så blir prosentandelen menn som sliter med alkohol veldig høy. Endret 19. mars 2007 av Paladin
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2007 #138 Skrevet 19. mars 2007 Jeg argumenterer ikke mot at alkoholisme er et stort problem i Russland. Det er det, og mange er desverre berørt av det. Jeg tror til og med at mange av de kvinnene som bevisst søker seg til vestlige menn kan ha vonde opplevelser av type alkohol, utroskap og mishandling. Men poenget mitt er at dette ikke har noe med nasjonalitet i seg selv å gjøre, men med at disse kvinnenes erfaringsbakgrunn og miljø. Du sier at de fleste mennene du kjenner i Russland drikker for mye alkohol. Jeg sier at jeg kjenner noen som drikker for mye og ganske mange som ikke gjør det. Vi har nok bare forskjellige omgangskretser.
Gjest Anja! Skrevet 19. mars 2007 #139 Skrevet 19. mars 2007 Jeg reiste sammen med noen andre russiskstudenter, vi hadde kurs på dagtid ved universitetet i Kazan og bodde i forskjellige "host families". Fant nettsiden til Kazanuniversitetet nå og sommerkurset som jeg deltok på i 1991 eksisterer faktisk fremdeles Sommerkurset har i alle fall et opplegg med "host families", men kanskje noen av de lengre kursene har det også. Her er en link der du kan lese mer: http://www.ksu.ru/eng/applican/nondegree.htm#1. ← Oj oj oj! Tusen takk for link og veldig godt hjelp! Dette ser jo kjempespennende ut, og jeg hadde nok aldri klart å spore dette opp på egen hånd! Nå skal jeg printe det ut og virkelig fordype meg for å se om dette er noe jeg kan gjøre! Tusen tusen takk!
Paladin Skrevet 19. mars 2007 #140 Skrevet 19. mars 2007 (endret) Jeg argumenterer ikke mot at alkoholisme er et stort problem i Russland. Det er det, og mange er desverre berørt av det. Jeg tror til og med at mange av de kvinnene som bevisst søker seg til vestlige menn kan ha vonde opplevelser av type alkohol, utroskap og mishandling. Men poenget mitt er at dette ikke har noe med nasjonalitet i seg selv å gjøre, men med at disse kvinnenes erfaringsbakgrunn og miljø. Du sier at de fleste mennene du kjenner i Russland drikker for mye alkohol. Jeg sier at jeg kjenner noen som drikker for mye og ganske mange som ikke gjør det. Vi har nok bare forskjellige omgangskretser. ← Det har å gjøre med livssituasjonen til menneskene. Det er et kjent fenomen at fattigdom danner grobunn for alkoholisme. Vi hadde det i Norge også for 100 år siden da Norge var et av Europas fattigste land. Jeg sier ikke at russere som mennesker er født til å være alkoholikere. Jeg tror at russere som blir født i for eksempel Norge ikke vil drikke mer enn nordmenn. Men realiteten er at de fleste bor i Russland og der er alkoholkonsumet altfor høyt. jeg tror heller ikke at russiske menn er mer voldelige enn for eksempel norske menn. Men det er en kjennsgjerning at volden øker i fylla. Da behøver man ikke være professor for å forstå at når Russland er det landet i verden med størst alkoholisme så er volden i hjemmet også større. Jeg beskriver kun det de russiske kvinnene erfarer. Man kan alltids diskutere "hvorfor Jeppe drikker", men realitetene er at han gjør det. Jeg tror at arbeidsledighet, fattigdom etc. er en viktig faktor som gjør at alkoholismen er så stor i Russland. Et annet problem er at tilgjengeligheten til vodka er altfor stor. Du kjenner ikke min omgangskrets. Jeg drikker selv svært lite alkohol og de jeg kjenner i Norge drikker ikke mye heller. De har et normalt forhold til alkohol. Men i Russland har jeg sett et helt annet drikkemønster. Det er ikke min omgangskrets, men mennesker man har møtt på via mine bekjenskaper. Mine venner drikker lite også (med visse unntak). Nå er flesteparten av mine venner kvinner så det forklarer vel noe. Men det betyr ikke at jeg kan unngå å legge merke til at broren, faren, kjæresten, vennen etc. deres drikker for mye for min smak. Endret 19. mars 2007 av Paladin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå