Gå til innhold

Til dere single- Har dere råd til å eie

Gjest Jon Are

Anbefalte innlegg

Gjest MITO!
Det var ingen som så noen risiko på 80-tallet heller. Før bolig-krakket. Det ble mange gjeldsslaver av det.

Det er tyve år siden sist. Dengang ble renten styrt etter et valutamål. Norsk økonomi er en helt annen i dag. Så lenge man har et perspektiv på 3+ år og kan betjene en renteoppgang på 4-5 prosent, er det idioti å ikke kjøpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror bare valentino vil advare mot å leve over evne, bo seg i hjel for å si det sånn. Slapp av folkens

For å si det sånn. Tråden burde deles i to nesten, med barn og uten barn :) UTEN barn kunne jeg ha kjøpt meg et krypinn uten problem. Med barn hahahahaha, og det er da jeg virkelig kunne ha trengt det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tyve år siden sist. Dengang ble renten styrt etter et valutamål. Norsk økonomi er en helt annen i dag. Så lenge man har et perspektiv på 3+ år og kan betjene en renteoppgang på 4-5 prosent, er det idioti å ikke kjøpe :)

Jeg har aldri forstått trangen nordmenn har til å eie sin egen bolig. Det finnes mange andre investeringsmuligheter enn bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MITO!
Jeg har aldri forstått trangen nordmenn har til å eie sin egen bolig. Det finnes mange andre investeringsmuligheter enn bolig.

Du forstår ikke trangen til å eie sin egen bolig? Den burde være åpenbar. Avkastningen på bolig er også historisk sett omtrent den samme som for aksjemarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forstår ikke trangen til å eie sin egen bolig? Den burde være åpenbar. Avkastningen på bolig er også historisk sett omtrent den samme som for aksjemarkedet.

Og hva bruker nordmenn denne avkastningen til? Som regel til å kjøpe seg ett annet reir. Et reir de som regel uansett med tiden hadde hatt råd til da lønnen har steget (eller de med tiden er to som kan kjøpe sammen). Så nordmenn velger å spinke og spare når de har dårlig råd, slik at de kan få enda bedre råd i en alder de uansett vil hatt bedre råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MITO!
Og hva bruker nordmenn denne avkastningen til? Som regel til å kjøpe seg ett annet reir. Et reir de som regel uansett med tiden hadde hatt råd til da lønnen har steget (eller de med tiden er to som kan kjøpe sammen). Så nordmenn velger å spinke og spare når de har dårlig råd, slik at de kan få enda bedre råd i en alder de uansett vil hatt bedre råd.

Tull og tøys, min venn :) Lønnen stiger, riktig, men inflasjonsjustert prisvekst for boliger er fremdeles høy. Så hva er alternativet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tull og tøys, min venn :) Lønnen stiger, riktig, men inflasjonsjustert prisvekst for boliger er fremdeles høy. Så hva er alternativet? :)

Alternativet er å leie i perioder i livet hvor det andre alternativet er å spise grøt hver dag hvis du eier. Dette forutsetter selvsagt at du ikke er spesielt glad i grøt. Føler du at livskvaliteten din reduseres ved å eie, så bør du la være å eie. Målet ditt bør ikke være best mulig avkastning på dine investeringer, men best mulig livskvalitet (for noen er dette riktignok best mulig avkastning på investeringer). Og det er bare tull å spare over evne i ung alder. De fleste av oss vil med tiden få mer enn nok god råd, men desto mindre tid. Og da er det kanskje dumt å ha kastet bort tiden da du hadde den, på å sitte hjemme alene og synes at livet er kjipt fordi du har dårlig råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MITO!
Alternativet er å leie i perioder i livet hvor det andre alternativet er å spise grøt hver dag hvis du eier. Dette forutsetter selvsagt at du ikke er spesielt glad i grøt. Føler du at livskvaliteten din reduseres ved å eie, så bør du la være å eie. Målet ditt bør ikke være best mulig avkastning på dine investeringer, men best mulig livskvalitet (for noen er dette riktignok best mulig avkastning på investeringer).  Og det er bare tull å spare over evne i ung alder. De fleste av oss vil med tiden få mer enn nok god råd, men desto mindre tid. Og da er det kanskje dumt å ha kastet bort tiden da du hadde den, på å sitte hjemme alene og synes at livet er kjipt fordi du har dårlig råd.

Slett ikke uenig i det, men differansen mellom låneutgifter og leieutgifter er ikke så voldsom stor per i dag (husk skattefradraget man får på renter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slett ikke uenig i det, men differansen mellom låneutgifter og leieutgifter er ikke så voldsom stor per i dag (husk skattefradraget man får på renter).

Likviditetseffekten er ofte betydelig. Og meravkastningen ved å eie kan ikke alltid forsvares med å leve på grøt ett år. Hva med å vente noen år til man får bedre råd.

Hvilken glede har man egentlig av å eie egen bolig?

Så lenge man har rett til å bo der er det akkurat det samme hvem som eier boligen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Don Giovanni
Hva om renten stiger 3 % og du ikke lenger kan be om avdragsfrihet? Hva om boligprisene faller 15 %?

Å leie er av og til ikke så dumt.

Jo, å leie er alltid dumt. (Med mindre du avgrenser en liten periode mellom '86 og 89, men hva betyr det i bostedssammenheng??) Jeg for min del fatter ikke hvordan noen kan ha råd til å leie !

Jeg ser poenget dersom man er student eller arbeidsløs eller av annen grunn ikke får lån, men det vil alltid være mer økonomisk å eie det huset man selv bor i. Dessuten er det jo verdens sikreste investering. Og gjeldslavene ble ikke gjeldslaver av å eie, men av å låne det de eide til pipa. En fornuftig balanse mellom verditakst, gjeld og lønn (med en liten buffer) har aldri gjort noen til gjeldsslaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MITO!
Likviditetseffekten er ofte betydelig. Og meravkastningen ved å eie kan ikke alltid forsvares med å leve på grøt ett år. Hva med å vente noen år til man får bedre råd.

Hvilken glede har man egentlig av å eie egen bolig?

Så lenge man har rett til å bo der er det akkurat det samme hvem som eier boligen.

De fleste liker følelsen av å eie sin egen bolig. Det er et mål i seg selv. Hvis noen må leve på grøt, bør de selvsagt vurdere å kjøpe noe billigere (eller eventuelt leie). Men da kan de risikere at en videre økning i boligpriser (hvis de bor sentralt), kan gjøre det ytterligere vanskelig å komme inn på boligmarkedet.

Du argumenterer noe usakelig. Ingen hevder at det er lurt å låne over evne (slik at man må levep å grøt). Vi diskuterer fordeler og ulemper ved å leie versus å eie.

Å leie en toroms vest i Oslo koster ca 7000 hver måned. Hvis en slik leilighet går for to millioner, vil avdragene med en løpetid på 30 år blir ca 10700. Etter skattefradrag ca 8500. I tillegg kommer jo en liten husleie osv, og man kan også argumentere med at man må punge ut med mer enn to millioner for en toroms. Likevel er forskjellen i netto utgifter ikke spesielt stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...