Gjest Pax Skrevet 25. mars 2007 #41 Del Skrevet 25. mars 2007 Den tid, den sorg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten29 Skrevet 25. mars 2007 #42 Del Skrevet 25. mars 2007 What goes up, must come down. ← Valentino da,for en unødvendig kommentar For dem som følger med i markedet kan man ta slike forhåndsregler, dessuten så er bolig ganske trygt å invistere i Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten29 Skrevet 25. mars 2007 #43 Del Skrevet 25. mars 2007 Den tid, den sorg. ← Enig, synes kommentaren til Valentino var lavmål. Ser ingen risiko, bor i ett populært område, skal en del til før denne leiligheten minsker i verdi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Evenstar Skrevet 26. mars 2007 #44 Del Skrevet 26. mars 2007 Jeg eier leiligheten jeg kjøpte sammen med eksen. Da det ble slutt, ville jeg beholde leiligheten. Jeg er student, men jobber ganske mye ved siden av (jeg skriver master oppgave for tiden, og kan jobbe endel ved siden av siden jeg ikke følger forelesninger) Det er hardt, ikke minst fordi jeg er student. Men stengt tatt betaler jeg ikke så veldig mye mere enn da jeg leide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
valentino Skrevet 28. mars 2007 #45 Del Skrevet 28. mars 2007 Enig, synes kommentaren til Valentino var lavmål. Ser ingen risiko, bor i ett populært område, skal en del til før denne leiligheten minsker i verdi ← Det var ingen som så noen risiko på 80-tallet heller. Før bolig-krakket. Det ble mange gjeldsslaver av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofia Skrevet 28. mars 2007 #46 Del Skrevet 28. mars 2007 Jeg er alene med 2 barn og eier en 4-roms borettslagsleilighet. Jeg fikk også hjelp av foreldrene mine når jeg kjøpte da jeg ikke fikk stort nok lån alene. Jeg har det tøft økonomisk og har full stilling i staten + 2 vaskejobber i tillegg for i det hele tatt å klare meg. Og da har jeg atpåtil avdragsfrihet på lånet mitt. Jeg betaler en fast sum til foreldrene mine hver måned + dyr husleie til borettslaget. Jeg synes det er temmelig slitsomt med såpass stram økonomi, men det går da rundt på et vis. Det er uansett bedre enn å leie.. Det har jeg bestemt meg for å tenke.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
valentino Skrevet 28. mars 2007 #47 Del Skrevet 28. mars 2007 Det er uansett bedre enn å leie..← Hva om renten stiger 3 % og du ikke lenger kan be om avdragsfrihet? Hva om boligprisene faller 15 %? Å leie er av og til ikke så dumt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofia Skrevet 28. mars 2007 #48 Del Skrevet 28. mars 2007 Hva om renten stiger 3 % og du ikke lenger kan be om avdragsfrihet? Hva om boligprisene faller 15 %? Å leie er av og til ikke så dumt. ← Jeg har leid bolig i 20 år. Med en snitt-leie pris på kr. 5.000.- pr mnd (som er billig), blir dette kr. 1.200.000.- Det er dumt det!! Man kan ha avdragsfrihet sålenge man bare ønsker. Dersom banken min begynner å kreve avdrag skifter jeg bank! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
valentino Skrevet 28. mars 2007 #49 Del Skrevet 28. mars 2007 Jeg har leid bolig i 20 år. Med en snitt-leie pris på kr. 5.000.- pr mnd (som er billig), blir dette kr. 1.200.000.- Det er dumt det!! Man kan ha avdragsfrihet sålenge man bare ønsker. Dersom banken min begynner å kreve avdrag skifter jeg bank! ← Jeg betaler kr 8 000 per måned i leie. Dersom jeg skulle kjøpt en tilsvarende leilighet må jeg ut med opp i mot kr 12 000 i måneden. Selvfølgelig er dette ulønnsomt i lengden, men det som teller er betalingsevnen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
agbre Skrevet 28. mars 2007 #50 Del Skrevet 28. mars 2007 Jeg er den lykkelige eier av min egen toroms. Hadde ikke greid det uten forskudd på arv og noe "lån" av mine foreldre. Da jeg skulle låne i banken for snart seks år siden, fikk jeg låne 600000. Det er ikke mulig å kjøpe noe til den prisen her i Bærum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampyra Skrevet 28. mars 2007 #51 Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) jeg hadde aldri i verden kommet billigere ut av det pr mnd, sånn utgiftsmessig. Vet ikke om du er heldig, flink kanskje? muligens heldig, som kjøpte på ett bra tidspunkt? ← Jeg kjøpte i høst med min samboer og betaler det samme som jeg gjorde da jeg leide en like stor/liten (stryk det som ikke passer ) leilighet før kjøpet. Og jeg bor i Oslo som deg, men jeg har valgt avdragsfritt lån til jeg er ferdig som student. det handler bare om å ha tålmodighet og muligens senke kravene noe slik at man finner en leilighet med lav husleie og som går til fornuftig pris. (vi leita nesten et år) Det var ingen som så noen risiko på 80-tallet heller. Før bolig-krakket. Det ble mange gjeldsslaver av det. ← Men de som stod ut krisen har i dag tjent masse på det! Husk at når utgiftene stiger for eierne stiger den også for leiere. Huseiere skal også betale lånene sine og vil dermed øke husleia. Jeg kan ikke se noen fordeler ved å leie fremfor å eie, så lenge man ikke skal selge på kort tid, eller kjøper mer enn man faktisk har råd til. Man skal aldri låne over evne, og jeg tåler en god økning på renta før det blir for ille. Hvis jeg skulle bli singel klarer jeg også å betale for meg, selv om det blir tøft. Men man klarer som regel hvis man vil! Endret 28. mars 2007 av Vampyra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofia Skrevet 28. mars 2007 #52 Del Skrevet 28. mars 2007 Jeg betaler kr 8 000 per måned i leie. Dersom jeg skulle kjøpt en tilsvarende leilighet må jeg ut med opp i mot kr 12 000 i måneden. Selvfølgelig er dette ulønnsomt i lengden, men det som teller er betalingsevnen. ← Jeg økte også mine bokostnader med ca kr. 4.000.- når jeg flytta. En ekstra jobb og mere strukturert hverdag så klarer du det. Ja jeg har dårligere råd i hverdagen, men det er det verdt! Jeg fikk ny takst på min leilighet for en måneds tid siden og på 19 mnd har taksten økt med kr. 350.000.- Det kan såklart både stagnere og synke men jeg vil neppe tape penger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
valentino Skrevet 28. mars 2007 #53 Del Skrevet 28. mars 2007 Men de som stod ut krisen har i dag tjent masse på det! ← Det var ikke alle som klarte å stå krisen ut. Disse ble slått personlig konkurs. Jeg kjenner noen av disse. De har i 20 år etter krisen slitt med å betale for sine forpliktelser på 80-tallet. Trist, men sant. Jeg kan ikke se noen fordeler ved å leie fremfor å eie ← På bunnlinjen er det naturligvis intet å hente på å leie framfor å leie. Men som tidligere nevnt: Likviditetseffekten ved å eie kan være ganske å kveldende. Det å kjøpe nå tror jeg det ikke er mye å hente på. Boligprisene har lenge hatt en vekst som ikke har rot i virkeligheten. En vakker dag innhenter virkeligheten kjøperene. Jeg økte også mine bokostnader med ca kr. 4.000.- når jeg flytta. En ekstra jobb og mere strukturert hverdag så klarer du det. Ja jeg har dårligere råd i hverdagen, men det er det verdt! Jeg fikk ny takst på min leilighet for en måneds tid siden og på 19 mnd har taksten økt med kr. 350.000.- Det kan såklart både stagnere og synke men jeg vil neppe tape penger... ← For det første: Jeg er selvstendig næringsdrivende. Finanisering av min virksomhet er vitkigere enn min personlige økonomi i øyeblikket. For det andre: Historisk avkastning er ingen garanti for framtidig avkastning. En leilighet kan meget gjerne falle i verdi med kr 350 000 de kommende 19 månedene. For det tredje: Det som faktisk betyr noe for den enkelte er disponibelt beløp på konto måned for måned. Dersom kjøp av leilighet innebærer vesentlig svekket livskvalitet kan man begynne å lure på om det er verdt det eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofia Skrevet 28. mars 2007 #54 Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) Dersom kjøp av leilighet innebærer vesentlig svekket livskvalitet kan man begynne å lure på om det er verdt det eller ikke. ← For mitt vedkommende tvert imot. Jeg innså at jeg ble nødt til å slutte å røyke for å få ned unødvendige utgifter, noe jeg også har klart!! Ellers så tror jeg at jeg lever et temmelig normalt liv. Mine ekstrajobber har jeg nettopp for å slippe å føle at jeg aldri har råd til noe. Ekstrapenger som jeg kaller dem for. Hverken jeg eller ungene mangler noe egentlig... Edit. Leif Endret 28. mars 2007 av Sofia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten29 Skrevet 28. mars 2007 #55 Del Skrevet 28. mars 2007 Valentino, jeg synes du kommer med en del negative kommentarer. Hvis man er noenlunne oppegående binder man renten,( kom litt feil ut, men tar høyde for rentestigning) billigere å eie, pluss man følger med boligmarkedet ...så argumentene dine om krakk på 80 tallet kjøper jeg ikke...er nok mer belyst enn som så Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
valentino Skrevet 28. mars 2007 #56 Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) Hvis man er noenlunne oppegående binder man renten ← Når man selger renten kjøper man i realiteten sikkerhet. Noen selger denne sikkerheten. De som selger slik sikkerhet vet å ta fortjeneste. Dette er et ubestirdelig faktum. man følger med boligmarkedet ← Fortell de investorene som fulge med aksjemarkedet under forrige børskrakk på wall street at de ikke fulgte med. Fortell også eiendomsinvestorene på 80-tallet at de ikke fulge med. Et krakk kan komme når som helst. Helt uavhengig av hvor dyktig man er. Endret 28. mars 2007 av valentino Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten29 Skrevet 28. mars 2007 #57 Del Skrevet 28. mars 2007 Når man selger renten kjøper man i realiteten sikkerhet. Noen selger denne sikkerheten. De som selger slik sikkerhet vet å ta fortjeneste. Dette er et ubestirdelig faktum. Fortell de investorene som fulge med aksjemarkedet under forrige børskrakk på wall street at de ikke fulgte med. Fortell også eiendomsinvestorene på 80-tallet at de ikke fulge med. Et krakk kan komme når som helst. Helt uavhengig av hvor dyktig man er. ← Ingen som kan spå framtiden men jeg velger å ha tro på meg selv til nå har jeg tjent ganske bra på det..og jeg vokter markedet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guinan Skrevet 28. mars 2007 #58 Del Skrevet 28. mars 2007 Jeg (og banken) eier leiligheten som datteren min og jeg bor i. Hadde endel egenkapital med etter bruddet med faren til datteren min, så det lureste var naturligvis og investere dette i bolig. Er veldig fornøyd med og eie i stedet for og leie. Slipper og bekymre meg for sære utleiere, og vet vi kan bo her nøyaktig så lenge som vi selv ønsker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Varja Skrevet 7. april 2007 #59 Del Skrevet 7. april 2007 (endret) Veldig enig med Gunian. Jeg overtok huset etter skilsmissen og eier altså egen bolig. For meg er det en stor trygghet selvom det selvfølgelig innebærer at jeg må tenke på økonomien. Jeg ville ikke ønske å leie når jeg har barn. Jeg ønsker å ha sikkerhet for at barnet skal få vokse opp her og at dette er hennes barndomshjem. Kan sikkert få gode leieavtaler også, men likevel, man er tross alt da avhengig av huseiers planer. Kanskje vedkommende vil selge eller liknende, og så står man der! Men jeg tror det er annerledes fordi jeg har barn. Men det er klart, jeg ville ikke eid for enhver pris. Hvis øknomien var så dårlig at vi måtte spise havregrøt hver dag så ville jeg solgt. Husker en klasseveninne av meg som bodde i et stort fint hus, men foreldrene hadde ikke råd til å la henne dra på skoletur som kostet 70 kroner (det var noen år siden så 70 kroner var litt mer enn nå, men likevel, det var slett ikke en enorm sum). Men hvis jeg solgte, så ville jeg håpet å få kjøpt noe billigere, om det så bare var et bittelite krypinn, ikke leie. Endret 7. april 2007 av Varja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dixie Skrevet 7. april 2007 #60 Del Skrevet 7. april 2007 Jeg er supersingel og eier, har hatt den i snart 3 år. Hadde halparten og lånte halvparten. Jeg observerer at naboens leilighet gikk for 4oo.ooo mer en jeg kjøpte min for, og min er mye finerer. Samtidig klarer jeg ikke å se på det som "Fortjeneste". Fordi jeg må jo kjøpe i samme marked som jeg skal selge, og jeg har jo brukt endel på oppussing... Men anyvay så bruker jeg under 10 % av inntekten min på renter og lån, så jeg skal nok både overleve ett krakk og en renteøkning... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå