Gå til innhold

Rekelag/Rekefest


Thomasine

Anbefalte innlegg

Tenkte vi skulle ha rekelag til 40-årsfesten.

En bekjent hadde dette til bryllupet sitt - i juli. Festen vår blir i juni, men håper det blir vær da også...;)

Hun dekket bordet med foliert takrenne som var fylt til randen av reker. Takrenna lå langsmed hele langbordet... Hørtes morsomt ut.

Noen som har andre tips til pynting og borddekking?

Hvordan høres det forresten ut med rekelag til en slik fest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg slenger meg på denne jeg og, snart jubileum her i huset også og siden jeg ikke er noen kokk så må jeg ha det enkelt men godt!!!

Vil gjerne ha tips og oppskrifter til hva man kan ha ved siden av disse rekene!

Jeg synes chili er godt til reker, og ikke minst å ha på nykvernet pepper.

Og hva slags hvitvin er god å ha til? (Jeg er totalt rødvinsmenneske, men får vel unne gjestene hvitvin til reker selv om det smaker høgg!).

Siden du skal ha festen din i juni Thomasine så er det kanskje fine markblomster å finne, det er jo nydelig! Ellers så er det jo lurt med skylleboller da. Og hva gjør man med skallet? (Uff da, dette ble mer mas enn hjelp, men for å svare på et av spørsmålene dine så synes jeg det høres helt flott ut med rekelag til en slik fest! Særlig siden det er i den varme årstiden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Reker er knallgodt. Hadde det i bursdagen til min mor en gang, i begynnelsen av juni. Passer kjempefint.

Takrenne ideen høres tøff ut :)

Ellers så er det jo lurt med skylleboller da. Og hva gjør man med skallet?

Skylleboller er en god idè. Vi hadde plastposer festet ved bordene til skallet. Pælmet det videre i en søppelsekk. Var et ganske uhøytidelig selskap, så fungerte fint.

Ellers synes jeg tomatsalat er veldig godt til reker. Kapper opp tomat og løk blander med litt olivenolje. :sikle:

Jeg er også veldig glad i hvitløk til. Bruker ofte hvitløks smør på loffen, nam. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Ja, skylleboller er et must!! :Nikke:

Søppel må også bort. Vi skal ha flere små-bord i stedenfor langbord (det hadde vi i bryllupet...;)), så da blir det vel plass til noen poser til søppelet...;)

Markblomster høres koselig ut, ja...:)

Hvitveis...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Masse sitron, ikke minst for å få vekk rekelukta fra fingrene...

Visste dere at reker er en slags form for havets gribb? De er åtselsdyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjemmebakt loff, guacamole og aioli.

...litt nysgjerrig bare...;)

Hvordan lager du rekesmørbrødet ditt med dine ingredienser...:klø:

...fra en som er vant til å spise rekene med loff, majones, litt sitron og dill...;)

Høres spennende ut...:Nikke:

Noen som har forslag til hvordan servere det?

Nevnte tidligere å helle det i en foliert takrenne.

Pynte med markblomster/vårblomster :)

Flere ideér...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...litt nysgjerrig bare...;)

Hvordan lager du rekesmørbrødet ditt med dine ingredienser...:klø:

...fra en som er vant til å spise rekene med loff, majones, litt sitron og dill...;)

Høres spennende ut...:Nikke:

Noen som har forslag til hvordan servere det?

Nevnte tidligere å helle det i en foliert takrenne.

Pynte med markblomster/vårblomster :)

Flere ideér...?

Jeg er også vant til majones, sitron og dill, men til et rekelag som det du bekriver så er det jo morsom med litt ekstra tilbehør. Både guacamole og aioli kan brukes istedenfor vanlig majones og passer supert til reker. Sammen med frisk dill :)

Jeg villle bare satt frem boller med forskjellig tilbehør og latt folk velge selv. Reker er kjempegodt og lettvint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var engang i et 30-årslag hvor hele bordet var dekket med aluminumsfolie, og blåskjell lå utover bordet i tillegg til reker som var servert i noe annet (husker ikke nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var engang i et 30-årslag hvor hele bordet var dekket med aluminumsfolie, og blåskjell lå utover bordet i tillegg til reker som var servert i noe annet (husker ikke nå)

...hmm...men renner ikke safter ned bordet, da...:klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste dere at alle reker er født hankjønn og så utvikler de seg til hunkjønn?

Var hos noen som hadde aluminiumsfolje under og bobleplast over aluminiumsfoljen. Ellers var lys og annen pynt i sølv/blått. Og så gøy å smelle på vorteplasten da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...hmm...men renner ikke safter ned bordet, da...:klø:

Litt usikker på hva du mente nå....bordet var dekket med flere lag av aluminiumsfolie så det var ingenting som havnet på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Huldali

En annen ting som jeg syns er godt til reker er kokt egg. Kanskje du kunne kokt noen egg og kuttet de i en eggeskjærer?

Når det gjelder pynting syns jeg det er morsomt og stilig med mange små fine skåler til tilbehøret. Kanskje du kunne hatt noen skåler som passet til blomstrene du velger? Samme fargenyanse eller lignende?

Hvis du har mange små skåler kan kanskje gjestene ta noe av tilbehøret i skålene sine og ta de med bort til bordet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hva du mente nå....bordet var dekket med flere lag av aluminiumsfolie så det var ingenting som havnet på bordet.

;)

Mente at folien er jo så glatt, renner ikke rekesaft o.l ned i fanget? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som jeg syns er godt til reker er kokt egg. Kanskje du kunne kokt noen egg og kuttet de i en eggeskjærer?

Når det gjelder pynting syns jeg det er morsomt og stilig med mange små fine skåler til tilbehøret. Kanskje du kunne hatt noen skåler som passet til blomstrene du velger? Samme fargenyanse eller lignende?

Hvis du har mange små skåler kan kanskje gjestene ta noe av tilbehøret i skålene sine og ta de med bort til bordet også?

Jo, egg går det jo ann å sette fram. :)

Men jeg tror jeg må ha maten stående på bordene... Har ikke plass til et eget serveringsbord til maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Til skalldyrlag syns jeg det er fint å dekke bordet med mørkeblå duk, hvite tallerkener og servietter i samme farge som duken.

Rekene kan godt serveres fra folierte takrenner, men om du tar aluminiumsfolie som du bretter en liten kant på og legger langs hele bordet, så kan det også bli veldig fint.

Bordkort kan du lage av halve blåskjell som du skriver navn på med sølvtusj, og lysestaker kan være telys plassert på små speilbrikker, eller, enda finere, høye, smale, glass som fylles med limebåter og vann, og så plasseres telys øverst.

Det kan være fint å legge tang og frisk dill mellom rekene.

Jeg syns det beste er å servere reker med godt smør, majones og sitron. Syns ferske reker smaker så godt at det ikke er nødvendig å kamuflere smaken med masse tilbehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gode tips her! :hoppe:

Er enig i at reker er godt i seg selv, men morsomt å kunne smake noe annet hvis man vil...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)

Mente at folien er jo så glatt, renner ikke rekesaft o.l ned i fanget? :)

Å ja, hehe. Nei, ingenting rant ned i fanget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere burde ha noe annet enn reker i tillegg? Det er jo ikke alle som liker reker og det er kjipt å spise loff og majones på fest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...