Gjest Gjest Skrevet 2. april 2007 #21 Skrevet 2. april 2007 Hei igjen Forstår det slik at de skal gjøre en konisering, hvor de tar ut en kjegleformet bit av livmorhalsen, på en slik måte at de får med kanalen hvor celleforandringene sitter. Etter et slikt inngrep kan man fint bli gravid. Sjansen for å føde for tidlig blir større enn hos jenter som ikke har fjernet noe fra livmorhalsen. Høygradig celleforandring betyr fremdeles ikke kreft Hadde de funnet kreft i vevsprøvene du tok sist, måtte de ha sagt det til deg, og da ville de ha gjort et større inngrep enn det som du nå skal ta. Den siste biten som de skal ta ut blir også undersøkt, og da får du endelig den endelige betryggelsen, foreløpig ser det ut som du slipper med skrekken. Lykke til ← Takk for svar! Jeg håper at den siste prøven er bra. Jeg innbiller meg at den kan være det, siden biopsien avgjorde hvor mye de skulle ta ved koniseringen. Jeg leste at HPV virus kan foråsake andre typer kreft, og at om man har har gardinella så kan dette påvirke/fremskynde celleforandringer. Jeg har hatt gardinella en god stund uten at jeg var klar over det selv. Håper jeg klarer å passe på at dette ikke skjer igjen, ved å være nøye med tester og passe på at alt er som det skal. Pluss ikke røyke. Kan ikke vente på svaret, håper og tror at det er bra.
Gjest TS Skrevet 16. april 2007 #22 Skrevet 16. april 2007 Nå har jeg fått svar. Det ser ut som om de ikke har fått alt med seg i koniseringen, noen steder er det ikke "frie renner". Jeg har ikke time igjen før 30 april, da skal de se på dette. Jeg skjønner ikke. Er dette veldig dårlig? Om det var skikkelig dårlig så hadde de vel tatt meg inn fort, det gjorde de etter sist prøve. Jeg er livredd for at dette er ille, kan ikke vente på å få sjekket det engang til. Føles som om jeg ikke klarer å vente så lenge, men de må vel mene at det er forsvarlig. Legen snakket om at noe av vevet var brent, derfor var det også vanskelig å si noe, så sier pleieren at noen steder var det ikke som det skulle. Men at det nok var bra siden de ikke hadde det travelt. Hun sa at hun trodde at nå skulle de fjerne alt når hun leste, men at det viste seg at det ikke var så ille alikevel, trodde hun. Jeg er lei meg uansett. Jeg og samboer som skulle prøve å få barn nå.
Gjest =tentacle= Skrevet 16. april 2007 #23 Skrevet 16. april 2007 Frie render betyr at det skal være en sone av en viss tykkelse med helt normalt vev ytterst i det som er tatt vekk, for å være sikker på at ikke noe av celleforandringene blir igjen og kan utvikle seg videre. Konisering skjer med laserbrenning, og den brente sonen kan ikke bedømmes i mikroskopet. Det må altså være helt friskt vev innenfor den brente sonen, og slik jeg forstår det du skriver, rekker celleforandringene noen steder helt ut til der det er brent. Da kan de ikke være sikre på at det ikke kan være celleforandringer akkurat forbi der laserkniven har vært også, og derfor er ikke alt over enda. Stakkars deg, må være forferdelig å ha det i bakhodet hele tiden så lenge Jeg synes ikke informasjonen du har er bra nok. Du skal ikke egentlig trenge å tolke så godt du kan ut fra hva brev, leger og pleiere sier om hverandre. Jeg tror jeg ville ha ringt og insistert på å få snakke med legen som gav deg det siste svaret igjen, og spurt direkte om det foreløpig var funnet noe som tydet på at jeg hadde kreft, og hva som skulle skje videre hvis det var kreft. Forhåpentligvis kan hun/han svare at nei, det er det ikke, det er kun funnet alvorlige celleforandringer. Og så, når jeg hadde fått et skikkelig svar på det, ville jeg spurt hvor stort inngrep jeg kunne risikere for å bli kvitt celleforandringene (med utgangspunkt i at det ikke er gått så langt som til kreft noe sted). Det er kjempevanskelig å holde hodet klart og sikre seg at en får svar på alt som kommer til å svirre i hodet etter at man er ferdig hos legen, og å huske alt som har blitt sagt og hva det betyr, særlig når det er litt alvorlig. Ofte er det lurt å lage seg en spørsmålsliste, og å ta med venn/kjæreste til legen som kan hjelpe deg å beholde oversikt etterpå. Ideelt skulle alle som jobbet i Helsevesenet hatt masse erfaring med å være pasienter selv Krysser alle fingrene for at dette snart er over
Gjest TS Skrevet 16. april 2007 #24 Skrevet 16. april 2007 Igjen takk for svar, dine svar har betydd mye for meg. Legen ringte meg på lørdag faktisk, jeg er veldig fornøyd og synes jeg har fått god oppfølging. Jeg spurte om dette var kreft, han sa nei. Han trodde vi kanskje måtte fjerne noe mer. Han er ikke norsk, så jeg hadde litt problemer med å forstå han. Derfor ringte jeg og snakket med en pleier i dag. Hun sa at denne legen er ekstremt prikete, derfor trodde hun at dette nok ikke var "så" alvorlig, da han gjerne tar inn en pasient fort og gjerne en gang for mye, bare for å være sikker. Hun sa at hun hadde tenkt når hun så brevet mitt først at kanskje jeg måtte fjerne alt, hun mente at i de tilfellene er det inn så og si på dagen. Derfor mente hun at jeg sikkert kunne slappe av, og at hun av svaret mente at det kundreide seg om noen områder. Om hun tolket det riktig, som hun sa. Det får jo ikke meg til å føle meg noe bedre. Jeg kunne visst ikke få time før 30 april, men jeg vil ha time nå. Min lege skal på ferie, så hun ville gi meg time hos vikaren, fordi han ble her utover sommeren, slik at jeg slapp å forholde meg til flere. Skjønner ingenting, men jeg tror ikke jeg blir klokere av å ringe på nytt i morgen. Har ikke lyst å gå på jobb opp i alt dette. Har vennes som skal sende healing, folk sier at jeg er syk og ser på meg med rare øyner. Det trenger vel ikke være så ille? Synes dette bare er fælt. Unnskyld at jeg klager.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2007 #25 Skrevet 22. april 2007 Forstår godt at du er engstelig! Jeg har foretatt konisering for 3 år siden. For de aller fleste så går det fint å få barn etterpå. I noen tilfeller så kan det hende at de syr igjen livmorhalsen i slutten av svangerskapet, slik at det ikke blir for tidlig fødsel. Det er bedre at de kaller deg inn en gang for mye enn en gang for lite! Lykke til!
Gjest Lotta123 Skrevet 7. juli 2009 #26 Skrevet 7. juli 2009 (endret) .. Endret 20. september 2009 av Lotta123
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå