Gå til innhold

Høygradig cellforandring

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kom hjem i dag og åpnet et brev fra sykehuset. Der stod det at jeg har høygradig celleforandring i livmor. At jeg skal i narkose og ta utskraping og biopsier. Jeg er kjempe redd og vet ikke hva dette er. Har jeg kreft? Jeg prøvde å ringe sykhuset å spørre om dette, hun sa bare at hun ikke kunne si meg noe, at jeg må ringe i morgen. Var så ekkelt å ikke kunne få noen svar i kveld. Hun ville ikke snakke med meg i det hele tatt. Noen som vet noe om dette? Det hadde betydd mye for meg. :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest =tentacle=
Skrevet
Jeg kom hjem i dag og åpnet et brev fra sykehuset. Der stod det at jeg har høygradig celleforandring i livmor. At jeg skal i narkose og ta utskraping og biopsier. Jeg er kjempe redd og vet ikke hva dette er. Har jeg kreft? Jeg prøvde å ringe sykhuset å spørre om dette, hun sa bare at hun ikke kunne si meg noe, at jeg må ringe i morgen. Var så ekkelt å ikke kunne få noen svar i kveld. Hun ville ikke snakke med meg i det hele tatt. Noen som vet noe om dette? Det hadde betydd mye for meg.  :tristbla:

:klem:

Det høres ut som en alvorlig celleforandring, som ikke er kreft, men som kunne utviklet seg til å bli det hvis det ikke hadde blitt oppdaget nå. Bare legen har lov til å diskutere diagnoser med deg, derfor kunne ikke hun gi deg svar på telefonen. Biopsier og utskrapning er for å se nøyere etter hvordan celleforandringene er, og hvor mye behandling du trenger for å være sikker på at alt går vekk. Tror og håper at dette ordner seg for deg :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hei.

I dag fikk jeg snakket med de, jeg har time på onsdag, til utskraping og biopsi. Det skal de gjøre for å se hvor alvorlig det er. Jeg synes det er skummelt og jeg har vondt i magen. Det kan jo være alvorlig? Hadde de visst sikkert om det er kreft, eller kan det være det? Kanskje jeg ikke kan få barn.

Blir man sykemeldt fra i jobb i forbindelse med utskraping og biopsi? Kanskje jeg må fortelle arbeidsgiveren min om hva som skjer, slik at hun vet hvorfor jeg er borte. Har bare vikariat og vil jo gjerne få mer jobb. :grine:

Skrevet

Jeg skjønner godt at du synes dette er skummelt, men som Tentacle skriver er det ikke snakk om kreft. Men hadde dette ikke blitt oppdaget, kunne det utviklet seg til det. Denne utviklingen går veldig langsomt, så det er ingen grunn til bekymring for nettopp det. Mange kvinner har celleforandringer, og biopsi utføres poliklinisk. Vil tro du kan velge om du vil ha narkose eller annen bedøvelse. Har selv vært gjennom dette, inngrepet gikk fort og greit. Hadde ikke narkose. Var litt slapp etter bedøvelsen dagen etter, men det gikk fort over. Ingen smerter. Synes å huske at jeg kunne få opptil tre dagers sykemelding hvis jeg ønsket. Var ikke aktuelt i mitt tilfelle.

Dette går nok bra. Lykke til :klem:

Gjest Gjest
Skrevet

Takk.

Det sto i brevet at inngrepet utføres i narkose, hun koordinatoren som jeg snakket med i sted sa at jeg ble sykemeldt i 2 dager etterpå. Jeg vil jo tro det beste, håper at dette ikke er noe veldig alvorlig. Jeg ble litt urolig etter at jeg snakket med henne i sted, for i mine ører kunne det høres ut som om det finnes en mulighet for at dette kan være alvorlig, det er det de skal finne ut av. Jeg er glad for svar jeg får her hos dere. Følelsene mine og humøret mitt veksler litt. I går var det bare uvirkelig. I dag er jeg gald for at jeg fikk time til inngrep så fort. Har ikke fortalt noe dette til noen enda, ikke samboer engang. Siden inngrepet skal skje på onsdag så må jeg vel fortelle dette i kveld.

Takk igjen for svar dere. :klem:

Skrevet

Ønsker deg lykke til :) Kom hjem fra gynekolog idag selv og han sa at jeg hadde så høy celleforandring og at det ikke har blitt bedre siden jeg var der sist for 2 1/2 år siden at når han får svar på prøvene så er det mulig jeg må følges nærmere opp. Var ikke helt sikker på hvor alvorlig dette var, så derfor jeg tenkte finne mer info her. Men tydeligvis veldig vanlig, så virker som du skal være glad for at det ble oppdaget tidlig iallefall :)

Skrevet

Jeg har også celleforandringer - ikke så harde som du beskriver, men jeg går til sjekk hvert år. Da de ble oppdaget måtte jeg sjekkes hver tredje måned. Jeg slapp unna utskrapning, men forandringene er der og går ikke bort. Det er skummelt når man står oppi det, og tanken på kreft er helt grusom, men du må være glad for at celleforandringene dine er oppdaget nå. Det er tross alt bedre å vite enn å ikke vite.

Ønsker deg lykke til hos legen, det går helt sikkert bare fint!

Gjest =tentacle=
Skrevet
Takk.

Det sto i brevet at inngrepet utføres i narkose, hun koordinatoren som jeg snakket med i sted sa at jeg ble sykemeldt i 2 dager etterpå. Jeg vil jo tro det beste, håper at dette ikke er noe veldig alvorlig. Jeg ble litt urolig etter at jeg snakket med henne i sted, for i mine ører kunne det høres ut som om det finnes en mulighet for at dette kan være alvorlig, det er det de skal finne ut av. Jeg er glad for svar jeg får her hos dere. Følelsene mine og humøret mitt veksler litt. I går var det bare uvirkelig. I dag er jeg gald for at jeg fikk time til inngrep så fort. Har ikke fortalt noe dette til noen enda, ikke samboer engang. Siden inngrepet skal skje på onsdag så må jeg vel fortelle dette i kveld.

Takk igjen for svar dere.  :klem:

Det stemmer at de må ta biopsiene for å få god oversikt over hele området hvor celleforandringene er, for å være helt sikre på det ikke er en liten krok hvor forandringene er så store at det dreier seg om kreft. Dette gjør de med alle som har høygradige forandringer. De fleste "knipes" før det skjer noe mer, for celleforandringene utvikler seg gradvis. De kan også forsvinne av seg selv. Jeg tror at dette kommer til å gå bra for deg :) Å snakke med samboer er nok en lur ting, så kan du få støtte nå når du går rundt og er redd. Det tar jo mange dager å få svar også, og det er ofte tøft å vente. Jeg har hatt kul et annet sted og jeg verstefallstenkte en del mens jeg ventet på undersøkelse og prøvesvar, og da var det godt at noen visste at jeg hadde mye å tenke på. Selv om man vet at det helst går godt, så klarer man jo ikke å skyve vekk den lille muligheten for sykdom før man har fått endelig beskjed. Ønsker deg masse lykke til, og ikke vær redd for å prate med folk og søke støtte, det er noe herk å gå rundt og lure og jeg opplevde mye forståelse når jeg snakket om det. :klem:

Skrevet

:klem:

Huff, jeg lurte bare litt på om dette ble oppdaget på en rutinekontroll eller om du hadde andre plager?

Skal selv til gyno i neste uke for å sjekke ut hvorfor jeg har blodig utflod når jeg ikke skal ha det..

Gjest Gjest
Skrevet

Hei og takk for svar alle sammen. Det betyr mye.

Til gjesten over. Dette ble oppdaget i forbindelse med en annen undersøkelse. Jeg har ikke hatt noen plager. Ikke som jeg vet om, jeg kjenner alltid mye i underlivet, i forbindelse med eggløsning osv, kan hende jeg har følt litt mer en tid, uten at jeg har tenkt noe over det. Jeg er ikke sikker.

I dag har jeg vært til utskraping og biopsi. Legen kom og snakket med meg etterpå, han sa at han trodde jeg ble nødt til å fjerne litt av livmoren, men at han ikke trodde jeg hadde kreft. Han sa -Jeg så ingen kreft. Jeg vet ikke riktig hvordan han kan si det? Men jeg ble i alle fall beroliget. Han sa også at han trodde det skulle gå fint med å få barn etter dette. Det tar opptill 6 uker før jeg får det endelige svaret, men jeg er optimistisk og håper det beste. Ble sykemeldt helt til neste tirsdag, er det virkelig nødvendig? Føler meg jo bra. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å passe på, at det ikke skal bli mer av dette? Er det noe man kan gjøre?

Tusen takk for svar dere :klem:

Gjest Gjest
Skrevet

Når man har fått oppdaget celleforandringer på livmorhalsen,er det stort sett en celleforandring. Det er ikke kreft, men det KAN utvikle seg til kreft dersom det ikke behandles. Behandlingen består av å skrape vekk disse cellene som sitter ytterst på livmorhalsen (altså man fjerner ikke litt av livmoren, kanskje bare litt av livmorhalstappen).

Celleforandringene har 4 stadier, der stadie 4 er utviklet kreft. Stadie 1 behandles ikke, men på stadie 2 eller 3 behandles det.

Disse cellene som kan utvikle seg til kreft er faktisk et virus! De fleste har vært borti det, men man vet ikke hvorfor noen får disse celleforandringene og andre ikke.

I norge er det sjelden noen utvikler denne krefttypen pga at vi har så god oppfølging med celleprøve hvert 3 år, oppdages det på tidlig stadie er prognosen veldig god!

Lykke til!!!!!!!

Skrevet

Det var meg som skrev innlegget over...hadde glemt å logge meg inn...

Gjest =tentacle=
Skrevet
Hei og takk for svar alle sammen. Det betyr mye.

Til gjesten over. Dette ble oppdaget i forbindelse med en annen undersøkelse. Jeg har ikke hatt noen plager. Ikke som jeg vet om, jeg kjenner alltid mye i underlivet, i forbindelse med eggløsning osv, kan hende jeg har følt litt mer en tid, uten at jeg har tenkt noe over det. Jeg er ikke sikker.

I dag har jeg vært til utskraping og biopsi. Legen kom og snakket med meg etterpå, han sa at han trodde jeg ble nødt til å fjerne litt av livmoren, men at han ikke trodde jeg hadde kreft. Han sa -Jeg så ingen kreft. Jeg vet ikke riktig hvordan han kan si det? Men jeg ble i alle fall beroliget. Han sa også at han trodde det skulle gå fint med å få barn etter dette. Det tar opptill 6 uker før jeg får det endelige svaret, men jeg er optimistisk og håper det beste. Ble sykemeldt helt til neste tirsdag, er det virkelig nødvendig? Føler meg jo bra. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å passe på, at det ikke skal bli mer av dette? Er det noe man kan gjøre?

Tusen takk for svar dere  :klem:

Kreftvev kan se annerledes ut enn det normale vevet fordi det er "rotete" bygget opp, og det så han ikke hos deg. Flott!

Behandlingen består i å fjerne noe av vevet (fra livmorhalsen din med såkalt konisering?), og det gjør jo sykehuset for deg, du trenger ikke å gjøre noe spesielt mens du venter.

Gjest Gjest
Skrevet

Lev sunt, kos deg litt ekstra med samboeren, pass på deg selv, og vær litt obs så du ikke blir gravid før ting er i orden. Mer enn det vil fort bli å skyte spurver med kanoner.

God bedring, og slapp mest mulig av, de har oppdaget det tidlig heldigvis :)

Skrevet

Jeg har hatt alvorlige cellefoandringer og fjernet litt av livmor-tappen. Har etter dette fått barn. Det er 16 år siden celleforandringene ble fjernet og jeg har ikke fått det tilbake. Gynekologen tar prøver når jeg er der. Alt bra ! Mange kvinner som har dette. Selve inngrepet var fort gjort, og jeg var i fin form igjen etterpå. Lykke til :klem:

Skrevet

Jeg har en mistanke om at jeg er gravid. :tristbla: Hva skjer nå da?

Gjest =tentacle=
Skrevet
Jeg har en mistanke om at jeg er gravid.  :tristbla: Hva skjer nå da?

Kanskje prøvene dine kan purres på hvis du er gravid? Det er jo lenge å vente i inntil 6 uker i så fall. Noen gjør en konisering i graviditet og evt fjerner mer etter at barnet er født. Du vil kunne få råd om hva som er greit å gjøre i din situasjon når resultatet av biopsiene har kommet. Lykke til :klem:

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei, og mange takk for fine og varmende svar. :klem:

Jeg er ikke gravid.

Jeg har fått svar fra sykehuset i dag. De skrev fortsatt at det var høygradig celleforandring, jeg skal inn til operasjon på fredag. Det sto at de skulle ta ca. 2 cm av livmortappen. Hvor mye er dette, kan jeg få barn etterpå? Siden de bare skriver høygradig celleforandring betyr det at jeg ikke har kreft? Takk for svar og støtte. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Hei, og mange takk for fine og varmende svar.  :klem:

Jeg er ikke gravid.

Jeg har fått svar fra sykehuset i dag. De skrev fortsatt at det var høygradig celleforandring, jeg skal inn til operasjon på fredag. Det sto at de skulle ta ca. 2 cm av livmortappen. Hvor mye er dette, kan jeg få barn etterpå? Siden de bare skriver høygradig celleforandring betyr det at jeg ikke har kreft? Takk for svar og støtte.  :)

Dytter opp. :)

Gjest =tentacle=
Skrevet

Hei igjen :)

Forstår det slik at de skal gjøre en konisering, hvor de tar ut en kjegleformet bit av livmorhalsen, på en slik måte at de får med kanalen hvor celleforandringene sitter. Etter et slikt inngrep kan man fint bli gravid. Sjansen for å føde for tidlig blir større enn hos jenter som ikke har fjernet noe fra livmorhalsen.

Høygradig celleforandring betyr fremdeles ikke kreft :) Hadde de funnet kreft i vevsprøvene du tok sist, måtte de ha sagt det til deg, og da ville de ha gjort et større inngrep enn det som du nå skal ta. Den siste biten som de skal ta ut blir også undersøkt, og da får du endelig den endelige betryggelsen, foreløpig ser det ut som du slipper med skrekken. Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...