Gå til innhold

ALANYA - Tyrkia


Smørblomsten

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det er OK temperatur i Tyrkia/Alanya i juli mnd?

Orker ikke tanken på 40 grader....Eller er det først ut i august at det er så varmt?

Er sjansene store for å bli dårlig av maten der nede, selv med forholdsregler?

Endret av Smørblomsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Varmt er det nok. I følge ving er gjennomsnitt tempraturen 34 grader både i juli og agust. noe som vil tilsvare at det nok er en god del varmere. Jeg har hørt at mndsskiftet juli/agust skal være det varmeste der. Selv har jeg bare vært der i juni mnd og da var det topp-tempratur for min del. (men jeg er veldig glad i varme og). i år skal jeg ditt i agust og vil anta at det er noe varmere da enn hva jeg har vant til fra tidligere år.

Maten der nede er veldig god og jeg har aldri blitt dårlig av maten der nede (har vært der 3 ganger i 2-3 uker). Se ann restauranten litt på forhånd så blir man sjelden skuffet, de sier jo at den beste maten er der tyrkerne selv spiser. men disse restaurantene er jo ikke så lette å finne da. Ellers har jeg alltid tatt ido-form eller hva det nå heter for å forebygge og hatt med meg akutt-medisin (som jeg heller ikke husker navnet på.. men helt vanlig magemedisn som man får respetfritt på apoteket) i tilfelle mageproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, tusen takk for svar.

Spørst om jeg ikke skal satse på midten av juni/slutten av juni istf da, så det ikke blir så altfor varmt. Jeg liker ikke at det er for varmt, og sønnen min på 15 mnd vil nok heller ikke STORtrives hvis det er for varmt :roll:

Jeg har en tendens til alltid å bli dårlig av div mat. Selv med grundige forholdsregler som å vaske hendene ofte, ta drikkevaksine før avreise osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har jo forskjellige mage og toleranse for slik så kanskje vansklig å si hvordan du vil reagere på det. Jeg har en "sterk" mage og tåler det meste. og har jeg fått litt magevondt har jeg tatt en sånn akuttpille så har det gått over.

Juni er nok en bedre periode en juli ja.. de 2 første gangene reiste vi i midten av juni (rundt 11-12) og forrige gang i begynnelsen av juni og da synes jeg faktisk at det var litt kaldt jeg-- måtte ha på meg en tynn genser om kvelden første uka.. mannen min var ikke like enig om at det var kaldt da men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vi var der de to siste ukene av juli for et par år siden, og det var veldig, veldig varmt. Enkelte dager var det 50 varmegrader ! Kjæresten min holdt på å dø av varme (i følge ham selv..). Jeg synes det bare var deilig, men litt ubehagelig med en meget høy luftfuktighet, og lite bris. Anbefaler å ta en båttur (de finnes i forskjellige lengder), veldig deilig å komme ut på havet litt.

Angående maten, så får du det aller meste der. Internasjonalt preg. Vi var veldig forsiktige, spiste bare godt stekt kjøtt eller fisk, ingen grønnsaker, ikke is etc., og ble allikevel dårlige. Ikke sengeliggende, men generelt dårlige i magen.. Tror ikke det er til å unngå, særlig ikke hvis du har ømfintlig mage. Vi hadde også tatt magevaksine før vi reiste, og ble senere syke enn våre reisefølge. Så det er nok smart å gjøre !

Ellers er Alanya supert - veldig billig, og veldig innpåslitne tyrkere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der for en del år siden, og ja; det kan bli fryktelig varmt der. Men synes i grunn det var like varmt der som i andre syden-land, slik som Spania, Portugal, Hellas osv. Maten var fin den, bare man passer på å spise det som er godt stekt. Foreldrene til bestevennen min ble begge matforgiftet fordi de absolutt skulle proppe i seg grøntfôr og alskens halvstekte matretter, noe som førte til at de begge ble lagt inn på sykehus (som forøvrig var av toppkvalitet). Men det skal sies at de ikke hadde vaksinert seg, noe vi hadde gjort. Men sønnen deres, som heller ikke hadde vaksinert seg, ble ikke syk. Antagelig fordi han er mer kresen i matveien enn sine foreldre.(..)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var i Alanya for seks år siden. Nydelig sted! Jeg var der i August, det var veldig varmt! Orket ikke å gjøre så veldig mye annet enn å sove/slappe av på stranda på dagen under parasollen (nå skal det sies at vi festet ganske bra også ;) )

Vi var faktisk veldig uforsiktige med maten egentlig; kjøpte mat på stranda, kebab på vei hjem fra utestedene, is fra vogner på gata, mye salat og kylling. Men det gikk så fint så :) Vi gikk dog ikke på de mest shabby restaurantene, det var jo billig uansett så. Veldig bra mat i Tyrkia, de skryter vel av å ha Europas tredje beste kjøkken (etter Frankrike/Italia). Absolutt bra var det ihvertfall.

En digresjon: Var på Mallorca for tre-fire år siden, og var veldig forsiktig og nøye med maten og hygiene, og fikk sikkelig diaré- hele siste dagen ødelagt og flyturen hjem var et mareritt...

Tror egentlig man må ha litt flaks/uflaks mtp hvilke bakterier man får i seg eller ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

verken jeg eller de jeg har reist sammen med har vært så veldig forsiktige med maten og vi har ikke blitt dårlig.

kommer nok mye ann på hva magen din tåler fra før av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok. Men de som ble matforgiftet spiser alt mulig rart og tåler det meste. Har aldri blitt syke før og de har reist mye. Så de er jo ikke ukjent med maten der nede. Så litt forsiktig bør man kanskje være.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Var i nærheten av Alanya for noen år siden, i begynnelsen av juli. Og det var varmth, ja. Fikk faktisk solstikk og måtte behandles av lege. Men det var min egen feil. Mitt råd er: drikk nok og bruk hatt! Men tålte merkelig nok maten, selv om jeg er følsom for matforgiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Var i Alanya i fjor, i Juli. Bodde på et anlegg et stykke ifra, men hadde oxo turer inn til byen. Det bgynte på ca 34 grader da vi kom ned 2. juli, og lå på snaut 40 innen vi reiste hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Alanya i fjor, i Juli. Bodde på et anlegg et stykke ifra, men hadde oxo turer inn til byen. Det bgynte på ca 34 grader da vi kom ned 2. juli, og lå på snaut 40 innen vi reiste hjem igjen.

MEN, jeg må tillegge at heten ikke var så kvelende der som jeg har opplevd det andre steder. Kypros, Mallorca og Gran Canaria var mye verre med samme temperaturer. Luften virket ikke så fuktig i Tyrkia, så varmen var lettere å tåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tyrkia en resise land varmdt og ganske blig der har en forslag fra meg ;) jeg skal reise i mai til tyrkia..hvam skal reise til tyrkia

jeg var en tyrksk..

Endret av hulya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merhaba..hei :)

Jeg er i Alanya nå jeg,har leilighet her,er her hver måned.Og jeg har holdt på slik i 8 år og reist hver måned.Jeg må bare si at juli,august og halve september er helt JÆVLIG her.Da er det kun omtrent å være inne under aircondition for min del....,både dagen og kveldene.Og angående maten,jeg spiser ALT.Og da mener jeg virkelig alt altså.Har mange venner derfra gjennom mange år,både gamle og unge.Og de lager absolutt alt.Jeg spiser salat,kjøtt,kylling,melk,ja absolutt alt dere kan tenke dere av "fy-mat" som helsevesenet i Norge sier vi ikke skal spise der.Har aldri blitt syk eller løs i magen.Men kanskje jeg er spesielt heldig av en eller annen merkelig grunn,for jeg hører jo om mange som er blitt dårlige oxo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merhaba..hei :)

Jeg er i Alanya nå jeg,har leilighet her,er her hver måned.Og jeg har holdt på slik i 8 år og reist hver måned.Jeg må bare si at juli,august og halve september er helt JÆVLIG her.Da er det kun omtrent å være inne under aircondition for min del....,både dagen og kveldene.Og angående maten,jeg spiser ALT.Og da mener jeg virkelig alt altså.Har mange venner derfra gjennom mange år,både gamle og unge.Og de lager absolutt alt.Jeg spiser salat,kjøtt,kylling,melk,ja absolutt alt dere kan tenke dere av "fy-mat" som helsevesenet i Norge sier vi ikke skal spise der.Har aldri blitt syk eller løs i magen.Men kanskje jeg er spesielt heldig av en eller annen merkelig grunn,for jeg hører jo om mange som er blitt dårlige oxo.

Jeg og kjæresten har bestilt biletter til Tyrkia (Alanya) Vi drar 20. oktober-3.november (2uker) Jeg er bare redd for at det ikke skal være så varmt der lenger på den tiden, kan noen forsikre meg om det?? at det ikke blir kaldt å ligge lenge i vannet osv.. Er veldig gla i å sole meg å liker varmen så lenge jeg er ved basseng/strand. Liker det helst når det er sånn varmt at du må ned å kjøle deg i vannet vært kvarter omtrent, når du ligger i sola!! Men det jeg lurer på er om det er litt sent og dra, sånn i forhold til sol og varme?? Noen som har vært der på den tiden? Klem fra bekymra jente=)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så seint er det nok ikke så varmt som du ønsker nei. ligger på omtrent 25 grader... ønsker du at det skal være så varmt som det du beskriver ovenfor så hadde jeg nok heller reist i juli/august

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så seint er det nok ikke så varmt som du ønsker nei. ligger på omtrent 25 grader... ønsker du at det skal være så varmt som det du beskriver ovenfor så hadde jeg nok heller reist i juli/august

Sånn da har vi bestilt i september, de på reisebyrået sa de var fullt hele sommeren.. Jadda.. sikkert.. Vi fant en 5 september til 21!!! Da er det vel deilig å varmt der?? Å gleder meg.. aldri vært i tyrkia før.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde 52 grader i juli, for noen år siden. Juni-august er de varmeste månedene, så vil du ikke ha 40 grader ville jeg ikke valgt Tyrkia. Vanlig temperatur på den tiden, ligger på 45 grader. reiseselskapene lyger,f or hvem ville reist om de skrev at det kunne bli opp mot 50 grader.

Nå må du også tenke på at det har blitt varmere over det hele, og kan risikere å få kjempe varme perioder.

Maten i Tyrkia er fantastisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært i Alanya i Tyrkia i midten av juli, og vi hadde 47 grader i skyggen hele uken. Men vi var bare 2 voksne så vi klarte oss. Jeg er glad i varme da og synes ikke det var så ille egentlig. Vi spiste utrulig mye god mat. Tror aldri jeg har spist så god pizza noen andre plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, tusen takk for svar.

Spørst om jeg ikke skal satse på midten av juni/slutten av juni istf da, så det ikke blir så altfor varmt. Jeg liker ikke at det er for varmt, og sønnen min på 15 mnd vil nok heller ikke STORtrives hvis det er for varmt :roll:

Jeg har en tendens til alltid å bli dårlig av div mat. Selv med grundige forholdsregler som å vaske hendene ofte, ta drikkevaksine før avreise osv osv...

Jeg ville dratt enda tidligere. Jeg var i Alanya i fjor, reiste i slutten av mai, hjemme i beg av juni. Det var 35 grader den siste uken. Første uken var ok med 28 grader.

Vi bodde på Pasha Bay og spiste bare der. Utrolig god og variert mat. Hygienisk og rent. Jeg var gravid og spiste alt jeg kom over så og si, uten å være redd for bakterier og annet rask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...