Gå til innhold

Gratulerer med dagen, jenter!


Gjest Elastica

Anbefalte innlegg

Gjest Elastica

Gratulerer med dagen, jenter!

Så kommer det evinnelige spørsmålet: Har kvinnedagen utspilt sin rolle? Glemmer vi at det ikke er lenge siden det ble utkjempet en kamp som førte til at vi i stor grad har de rettighetene vi har idag? Opplever noen å ble diskriminert på grunnlag av kjønn?

Jeg er bare nysgjerrig på hva som er folks oppfatning rundt dette. Jeg liker selv å ha en liten markering på vegne av de millioner undertrykte kvinner i andre deler av verden, og mener vi heller ikke må glemme det som er gjort for oss for ikke så veldig lenge siden.

Sender med en link til en side med mange spennende innlegg

http://0803.sonitus.org/

Endret av Elastica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk, Gratulerer med dagen til deg og.

Kvinnedagen er fortsatt aktuell. Vi må fortsatt kjempe for kvinnerettigheter. Jeg føler at hvis vi slutter å gjøre det, og sier oss fornøyd med hvordan ting er idag, så har vi tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes kvinnedagen hvert år fungerer som en god påminnelse om det vi bør fortsette å jobbe for de andre 364 dagene i året, jeg. Statistikken viser at lønnsforskjellene mellom kvinner og menn øker, både innenfor samme profesjon og i sammenlignbare yrker/utdanningsnivåene. I tillegg har vi i Norge en lang vei å gå når det gjelder likestilling for minoritetskvinner. Legg til behovet for internasjonal solidaritet, så mener jeg absolutt at vi stadig har behov for den internasjonale kvinnedagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Vet ikke om jeg syns "gratulerer" er det mest passende å si. Opplever det ikke som spesielt positivt at vi fortatt har behov for en slik dag, og må si jeg syns det er litt rart med alle de som gratulerer hverandre. Gratulere hverandre for at vi fortsatt er undertrykte på en del områder, ikke minst ute i verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Don Giovanni
Gratulerer med dagen, jenter!

Så kommer det evinnelige spørsmålet: Har kvinnedagen utspilt sin rolle? Glemmer vi at det ikke er lenge siden det ble utkjempet en kamp som førte til at vi i stor grad har de rettighetene vi har idag? Opplever noen å ble diskriminert på grunnlag av kjønn?

Jeg er bare nysgjerrig på hva som er folks oppfatning rundt dette. Jeg liker selv å ha en liten markering på vegne av de millioner undertrykte kvinner i andre deler av verden, og mener vi heller ikke må glemme det som er gjort for oss for ikke så veldig lenge siden.

Sender med en link til en side med mange spennende innlegg

http://0803.sonitus.org/

Jeg tror norske kvinner alltid vil finne et eller annet å syte for. Det ligger i deres natur. Så at kvinnedagen utspiller sin rolle tror jeg neppe vil skjem, i tradisjonell forstand heller.

Din form for markering av kvinnedagen er derimot noe helt annet enn det man har opplevd de siste åra. Nemlig en solidaritet for kvinner i andre deler av verden, som virkelig er undertrykte. For hva er vel (eller burde være) kvinnesak om ikke en solidaritetssak? Jeg håper dagens kvinnedag bærer preg av akkurat dette, og ikke sekstimersdager og kvinnekvotering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Vi gratulerer hverandre vel for å feire kvinnedagen, enkelt nok. At den fremdeles fungerer som en påminnelse for at det ennå er kvinner i verden som har behov for sterkt fokus på manglende rettigheter, er selvsagt ikke noe vi applauderer.

Historisk sett har kvinnedagen vært en viktig dag, enkelte mener at den i vår vestlige kultur har utspilt sin rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gratulerer hverandre vel for å feire kvinnedagen, enkelt nok. At den fremdeles fungerer som en påminnelse for at det ennå er kvinner i verden som har behov for sterkt fokus på manglende rettigheter, er selvsagt ikke noe vi applauderer.

Historisk sett har kvinnedagen vært en viktig dag, enkelte mener at den i vår vestlige kultur har utspilt sin rolle.

Det er ikke en dag for feiring, men en dag for markering. Vi kan feire den dagen vi ikke lenger trenger en slik dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker å bli påminna at vi faktisk har denne dagen jeg :)

i fjor fikk jeg en rose av kjæresten min :)

det var litt koselig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Din form for markering av kvinnedagen er derimot noe helt annet enn det man har opplevd de siste åra. Nemlig en solidaritet for kvinner i andre deler av verden, som virkelig er undertrykte. For hva er vel (eller burde være) kvinnesak om ikke en solidaritetssak? Jeg håper dagens kvinnedag bærer preg av akkurat dette, og ikke sekstimersdager og kvinnekvotering.

Må innrømme at jeg ble usikker på hva du mente med dette. Hva har man opplevd de siste åra? Syting eller solidaritet med kvinner i andre deler av verden? Og hva mente jeg var viktigst?

Og jeg er helt enig: Det er viktig å gripe fatt i undertrykking utelukkende basert på kjønn, og det foregår det mye av i andre deler av verden. Når det er sagt, går det fint an å ha to tanker i hodet samtidig, derfor er jeg også opptatt av kvinners rettigheter i hverdagen i Norge. Som for eksempel lik lønn for likt arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
Det er ikke en dag for feiring, men en dag for markering. Vi kan feire den dagen vi ikke lenger trenger en slik dag.

Right. Enig i det. Slurvete ordbruk, men mente det godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Takk og gratulerer selv.

Ja, kvinnedagen er viktig. Her hjemme er det fremdeles ikke likelønn og kvinner har ikke samme muligheter som menn (eks delta i styrearbeid). I tillegg er det viktig å se på innvandrerkvinners situasjon.

Internasjonalt er undertrykkelse, vold og traffiking problemer som må tas på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Gratulerer med dagen alle sammen. Og jeg syns faktisk at det også er grunn til å feire i dag. Vi har faktisk kommet utrolig langt når det gjelder likestilling i dette landet, og det tror jeg er positivt for hele samfunnet.

Selv om vi tar en skål for det som er vunnet betyr da ikke det at man mister fokus på problemene, kanskje man til og med får en ny giv for å fortsette arbeidet.

Det at vi har denne diskusjonen hvert eneste år om kvinnedagen har utspilt sin rolle er vel nok bevis på at kvinnesak fremdeles er høyst aktuelt, for min del aller mest i et internasjonalt perspektiv.

Ja, det finnes andre saker som er viktige, men akkurat denne dagen i året må det være lov å fokusere på dette.

Denne dagen markeres over hele verden, i Afghanistan og i Kenya, i FN har de en stor konferanse i dag.

Hadde det vært slik at dagen hadde utspilt sin rolle hadde vi nok ikke angang giddet å snakke om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest niomi

Kvinnedagen er fortsatt veldig viktig, ja. Vi - eller våre mødre og bestemødre - har kommet langt i kampen for like rettigheter kjønnene i mellom, men det er fortsatt igjen en god vei å gå. Likelønn kan vi fortsatt se langt etter. Det er fortsatt få kvinner i ledende stillinger rundt forbi. Vi "ofrer" oss fortsatt for familien slik at mannen skal få kjøre karriereløpet "for han tjener jo mest". Glamourmodeller og kroppsfikseringen er mer i vinden enn noensinne. Og aldri har det vel vært flere forsøk på overfallsvoldtekter enn det er nå.

I tillegg til at vi som faktisk har det så bra som vi har det, og bør hjelpe våre medsøstre i andre land til å få rettigheter rundt fødsel, oppsigelse på grunn av at de gifter seg og får barn, kjønnslemlestelse, trygge arbeidsforhold, skolegang. Og i dag er dagen for å få satt fokus på alt dette som vi glemmer i den hektiske hverdagen.

Så i dag hever jeg mitt glass for mine medsøstre, drar hjem fra jobb i rett tid og går i tog i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, og gratulerer alle sammen! :)

Har egentlig ikke så mye å si da Elastica, Elfrida og Niomi har sagt det meste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner i et globalt perspektiv har fortsatt mye å kjempe for, og derfor er dagen i dag viktig.

Men jeg synes den gamle kampsaken "lik lønn for likt arbeid" inviterer til debatt...

Det vises ofte i slike tilfeller til veldig generell statistikk - som sikkert riktig nok sier at kvinner tjener mindre enn menn.

Så er da spørsmålene:

Hva slags typer yrke velger kvinner/menn?

Hvilken stillingsbrøk har de/velger de/får de?

Er typiske kvinneyrker underbetalt fordi de er kvinneyrker, eller velger kvinner yrker utifra andre kriterier enn menn?

Er kvinner mindre krevende i forhold til betingelser? (Dette gjelder spesielt i privat sektor - hvor lønn ofte er svært knyttet til dine evner til å kreve og forhandle om egne betingelser)

Er det naturlig at alle med likt utdanningsnivå skal tjene akkurat det samme?`

Endret av NangaParbat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer med dagen, jenter! Fikk sms fra min mamma i dag: Gratulerer med dagen jenter! Vi kvinner vil aldri være likestilte med mannen før vi kan gå nedover gaten flintskallet, med ølmage og fremdeles tro vi er vakre! He,he.

Fra spøk til side, så synes jeg absolutt vi fremdeles trenger denne dagen. Ja, vi har det veldig godt som kvinner i Norge, men det er fremdeles mange områder det er forskjeller på menn og kvinner som ikke burde ha vært der. I det siste har det også vært fremme flere steder, blant annet her på KG og i NA24 i dag, at kvinner i større grad må velge mellom barn og karriere. Det synes jeg er et stort tilbakesteg og i aller høyeste grad en kvinnesak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at kvinner i større grad må velge mellom barn og karriere. Det synes jeg er et stort tilbakesteg og i aller høyeste grad en kvinnesak!

Er det ikke naturlig at man til en viss grad må velge mellom karriere og barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke naturlig at man til en viss grad må velge mellom karriere og barn?

Hvorfor skal det være så naturlig? Ungen har da en far!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...