Gå til innhold

Hvor mye tjener en norsk akademiker brutto og netto?


kristinemor

Anbefalte innlegg

Heisann,

Ser det er veldig mye snakk om penger her, og det blir dessverre ikkke noe fornyelse med mitt innlegg...

Nyutdannet siv.ök fra Frankrike, er jeg naa paa jakt etter en jobb. I det henseendet ville jeg blitt veldig glad dersom noen kunne fortell meg hva lönninger ligger paa hjemme i det höye nord. Ikke bare for siv.ök, men for akademikere generelt.

Jeg vet man betaler veldig mye skatt i Norge, saa vaer vennlig aa oppgi hvor mye man blir betalt og hvor mye man faktisk sitter igjen med naar staten har tatt sitt icon_smile.gif

Takk for at du tar deg tid til aa briefe meg litt!

Ha en fin dag og god paaske!1212[ Dette Innlegg er endret av: kristinemor den 2002-03-28 10:54 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lillebill

Hmmm. Hva du tjener som nyutdannet Siviløkonom kommer helt an på hvor du velger å begynne å jobbe. Dersom du begynner i en av konsulentselskapene er lønnen fra ca. 300.000,- per år.

Skatten kan du regne ut ved å gå inn på skattekalkulatoren hos http://www.skatteetaten.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsnittlig årslønn for siviløkonomer i privat næringsliv er kr. 560 000p.a.

Offentlige ansatte har et snitt på ca. 370 000.

Dette er altså IKKE nyutdannede.

Tror begynnerlønnen ligger i snitt i overkant av 320 000. En del som har lang arbeidskarriere FØR påbegynt utdannelse trekker muligens denne noe opp.

Jeg fikk akkurat 1000 kroner mer i netto lønn pr. måned fordi jeg tok opp huslån og dermed reduserte skatten. Å fortelle deg hva du får netto utbetalt er helt umulig uten å ha innsikt i din privatøkonomi.

Med en lønn på 300 000, dvs. 25 000 brutto i måneden, kan du regne med å få rundt 65% utbetalt netto dersom du har noe lån og fradrag i skatten. Det gir netto månedslønn rundt 16000-16500.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! Er akademiker med 7 års universitetsutdanning og tjener 250000 (er doktorgradsstipendiat). Når jeg betaler 7500 i mnd. til barnehage og Satans lånekasse for utarming er det fint lite igjen til annen moro. Akademikere i offentlig sektor er generelt lavlønnede med tanke på den studiegjeld man vanligvis sitter med etter mange års skolegang. For oss hadde det faktisk lønt seg å gå på sosialhjelp! (Har regnet etter, jfr. sosialkontorets satser for livsopphold). Bare jeg blir ferdig med doktorgrtaden, så blir det bedre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...