Gå til innhold

Kveita- Nov 07

Fremhevede innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg endelig kommet meg på beina. :):danse:

Nå har jeg hatt 2 mnd. der jeg kun har prøvd å bare gjøre det mest nødvendige. Har slitt med en nervøs mage, og kvalme uansett om jeg har spist både tørr kjeks å fulgt alle gode råd. :( Har ikke kastet opp, men istede har jeg hatt diare hvær morgen... :(

Men så den 26 april ringte jeg, tårevåt og utslitt til legen. Dette går ikke lenger!

Fikk komme inn senere den dagen, satt å snakket i hele 2 timer. Legen mente jeg måtte ha slitt med angst, å ikke vanlig svangerskaps kvalme. Han fikset en ultralyd time dagen etter, så skulle jeg få se den lille. :)

Rart men etter den dagen har jeg hvært "frisk", sjønner det ikke helt selv. Det ligger nok mer i underbevistheten enn det jeg ante! For jeg har ikke vært bekymret, bare lei av å være dorlig.

Fredag 27 april.

Etter lang vente tid fikk jeg komme inn til UL.

Da den lille kom tilsyne på sjermen begynte jeg nesten å gråte, for den lå helt stille å jeg kunne ikke se noe hjerte som slo. Men så forstørret de bildet å der var ett bittelite hjerte som dundret å slo! :grine::hoppe:

Så snurret den rundt for å vise hele seg frem til mammaen sin!

Ble så overveldet av glede! :hjerter_rundt:

Gyn. sa dette ser helt fint ut, etter målene så er den 12 u og 1 d! :) Den hadde til og med tiss i urinblæra si...

Det er så godt å kunne fungere som normalt! :) Men det kjennes på kroppen at man har hvært soffa sliter i 2 mnd... :) Nå er det bare å trene seg opp igjen.

Nei nå skal jeg kose meg med en god kopp te å titte litt rundt.

:vinke:

Skrevet

Uff, det høres ut som om du har vært gjennom en hard tørn. :klem:

Håper alt går bedre fra nå av (og det virker det jo som om det gjør)! Så du får kose deg med graviditet og mage og alt det her! :gravid:

:troest:

:klem: fra Kummin.

Skrevet

Innom og hilser på jeg også :) Har ikke vært så mye fysisk sjuk hittil jeg da, men opp og ned pyskisk på grunn av diverse - er så delig å føle seg litt ovenpå igjen. Helt utrolig å se disse små krabatene, jeg var 11+2 når jeg var på UL jeg da, og bare gleder meg til den ordinære. Skal den 14.juni :)

Skrevet

Håper virkelig det fortsetter! Så godt at de klarte å finne på noe som hjalp deg da :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Heihei!! :sol:

Skal prøve å oppdatere her litt.. :)

Skatten er begynt å sparke! :rødme: Ja har kjent det siden uke 12 men fast vær dag siden uke 14-15, morro å kjenne at sparkene blir sterkere for hvær uke som går! :)

Så har vi vært på UL å fått sett skatten! Det er mulig at jeg så en tutt... Men det kunne jo ha vært ett bein eller noe... ikke så lett å se.

Men har selv en følelse på at det blir en liten gutt, siden svangerskapet så langt har vært likt som da jeg gikk med Turbo. :) Fikk med oss mange fine bilder, å den nye terminen er 15 nov. :rødme:

(Med Turbo hadde jeg EL 4 juni å fikk UL termin 3 mars. Turbo kom 11 mars.Nå med Skatten hadde jeg EL 16 Feb å fikk UL termin 15 Nov).(kansje skatten kommer 23 nov.)

Ellers så har vi flyttet ut, for vi skal helrenovere huset vårt!!! :juhu: Bare vi ikke begynner å :slåss: :ler: har hørt at det skal bli mye uenigheter når man pusser opp... Håper vi blir enige! :klem:

JA, magen har gått fra tykk, til fin å rund! :) Har fått en fin liten kul på magen! :) Å livmoren er kommet helt opp til navelen... :)

Har gått opp 3kg :( men det må vell til.

:sol:

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Da er vi ganske likt ut, virker det som :) Har gått opp 3-4 kg, men har forstått det slik at det er normalt. Og magen ser ikke lenger ut som "litt for mye sjokolade" :ler:

Du fikk ikke ny time til UL? Det fikk jeg, selv om foreløbig termin ble satt til 14.nov ut fra hodediameter (40 mm). Hun mente det var litt tidlig for terminbestemmelse.

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Sjekk liste

Tøy til babyen

6-8 stk. langermede bodyer/trøyer ok

6-8 stk. Sparkebukser/sparkedresser/bukser ok

1-2 stk. jakker i bomull

5-6 stk. pysjer i bomull

1-2 stk. luer i bomullok

1-2 stk. helsetepper i bomull ok

1-2 stk. bodyer i ull ok

2-3 stk. strømpebukser i (ull) ok

1-2 stk. bukse og jakke i ull

Kjøredress i vindtett stoff ok

Votter uten tommel i ull ok

Sokker i ull ok

1-2 stk. luer i ull ok

Lue i vindtett stoff

Stelleutstyr

Tøybleier m.m. (nøste barn, jysk og sparkjøp) ok

12 bumGenius m/innlegg ok

Vaskekluter ok

Badehåndklær (gjerne med hette) ok

Frottéhåndklær

Badetermometer ok

Neglesaks (beregnet på barn) ok

Febertermometer ok

Uparfymerte såper ok

Sinksalve ok

Badeolje ok

6 gulpekluter ok

6-8 små siklesmekker (frotté)

Stellekommode/stellebord ok

Sove

Sprinkelseng ok

Vugge/kurv? (bruker reisesenga nede) ok

Madrass med avtagbart trekk ok

-Tisselaken 1ny ok

-Laken 1ny ok

-Dynetrekk og putetrekk 1ny ok

Dyne og pute ok

Sengekant

Sengeuro

Vogn og utstyr

Barnevogn (simo) ok

Vognpose/vinterpose (brio) ok

Regntrekk ok

Insektsnett ok

Dyne ok

Laken og dynetrekk ok

Handlenett

Stelleveske ok

Bæresele ok

Reiseseng ok

Bilstol ok

Reisetrille ok

Utstyr til meg

-Amme-BH ok

Ammeinnlegg i ull og bomull ok

Brystpumpe ok

Andre praktiske ting

Tåteflasker ok

Smokker

Babycall ok

-Vippestol ok

Bitering/tyggeleker

Lammeskinn ok

MåHa/kjøpe liste:

Klær

-1-2 stk. bukse og jakke i ull

-Sokker i ull

-1-2 stk. luer i ull

-Lue i vindtett stoff

-3-4Frottéhåndklær

Store ting

Sengekant beskyttelse

Ja dette var jo en start... ;)

Endret av Kveita
Skrevet

:overrasket: Ble helt svett når jeg så den utstyrslista, det MÅ jeg bare innrømme :ler: Men du, i forhold til klær - kjøper du like mange av hver i de minste størrelsene? jeg er så i tvil, både jeg og sambo er lange nå, og var henholdsvis 53 og 56 cm når vi ble født - må vel kjøpe noe i str 50 også, ikke bare i 56 eller?

Gode råd mottas med andre ord :ler:

Skrevet

:sjokk: for en liste!

Ikke vondt ment men den var jo så alldeles gjennomført. Takk, fikk meg noen tips til min egen.

:klem:

Skrevet

Hei Dere! :)

Ja jeg er en listeoman.... :ler: Trenger det for å ha full oversikt. :)

Har jo mye av det som står der. Men det er mye som er ryddet godt bort som må finnes frem. :roll:

Jeg er jo så heldig at vi har klær fra Turbo, så slipper å kjøpe så mye. Men kommer nok til å kjøpe litt nytt også. :)

Men tror jeg hadde ca 6 bodyer og bukser i 50 og 56. kjøpte startpakke fra ellos i 2 str. pluss at vi kjøpte litt ekstra. men så fikk vi jo så mye i str 50 som vi bare fikk bruke en gang før det var for smått.

Lurt å bytte til str 56-62 da passer det lengre. :)

Så fikk vi låne mye klær fra mine tante barn. Vi hadde neste for mye klær i starten... Derfor jeg skriver antall på klær så blir ikke komoden overfylt med en gang... :)

:husarbeid:

Må vell sortere ut alle de lyseblå klærne i tilfelle det blir jente, så får vi heller ha dem på lur. :)

:vinke:

• 3 uker senere...
Skrevet

Hva er jeg 22 uker?? :) tiden går så alt for fort!!

Ellers så har jeg å Turbo ferie, koser oss hjemme og tar oss noen utflukter sammen med mine søsken og barn. Trivelig! Så har vi jo hatt så fint vær, deilig med sommer! :) Magen vokser å vokser tror jeg begynner å få strekk merker på magen... :( Å nå kan jeg kjenne at det er noe der inne som gir etter når jeg kjenner/dytter på magen, å så kommer det av og til et "hei" dult tilbake... :hjerter_rundt: Så har den funnet en favoritt side i magen, den ligger mest på min venstre side. Der er det 2 blå tynne striper som jeg håper er blodårer... Å så blir den bare mer og mer aktiv for hvær uke som går.. Morro og rart på samme tid! :)

Nei nå må vi rydde litt.. :)

GOD SOMMER!

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei hei!

Er ikke så flink til dette, skulle ha skrevet oftere og vært innom de andre... Men det er jo sommer kan jo ikke sitte inne på dataen hele sommeren... :hallo:

Skatten i magen er blitt aktiv, h*n ruller rundt i hele magen. Utnytter vær cm inne der.... :)

Turbo har startet i barnehagen igjen, å godt er det for jeg blir litt for fort sinna.. :( Har litt kort lunte for tiden, får så fort kynnere, å det er slitsomt for de kan være ganske så ubehagelige til tider. :( (å så Deilig det skal bli når fødselen starter). :ironi::riste:

Det mest nødvendige utstyret til Skatten er kommet i hus, men det er ennå usikkert når vi kan flytte tilbake til huset vårt. :( Forhåpentlig vis så blir det før fødselen starter... Håper jeg går til termin... :) Men det skal bli så godt å komme inn i et "nytt hus" :) Gleder meg!!

Ellers så har jeg å Sambo 5 års jubileum 1 sept. Vi må vell finne på noe romantisk... :hjerter_rundt: Rart at tiden har gått så fort, å nå har vi snart 2 barn sammen. :love:

Nå skal vi spise frokost! :jepp:

Skrevet

Nå får vi i allefall bo her til huset er ferdig! :) Jippi! Så nå skal jeg kjøpe stellebord, så kan vi lete frem babyklær! :) Skal bli deilig å få det unna!! Så må vi vell tenke på julegaver også.... I år må vi være tidligere ute!!

Skatten er så aktiv at det gjør vondt... skulle vært vindu inn i magen så jeg kunne sett hva h*n holder på med. :)

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hei, hei dere!! :)

(På tide med en liten oppdatering)? :sjenert:

Det er rart at man snart skal ut i permisjon... (den 25/10)

Føler nesten at de siste ukene bare er blitt borte.

Ellers så er formen uforskammet bra, etter forholdene å dømme. Er nå sykemeldt da pga. fysisk tung jobb, men føler meg så sprek for tiden... Mulig det er "bygge-rede-energien" som er kommet... :husarbeid: I morgen er jeg 37 uker å det føles som var i går jeg sto med en positivtest i hånden... Ikke lenge å vente nå tipper en plass mellom 4-5 uker, så får i møte skatten vår! :kgbaby: Lurer på om det blir gutt eller jente...

Pappaen i huset har fått ny jobb fra 1. desember litt av en julegave 2 mnd på forskudd. Fikk den glade meldingen i dag!! :love:

Mulig Pappaen er kommet litt på gli, kansje blir det et bryllup til sommeren... :rødme: (drømme).

Kveita

• 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...
Skrevet

Hei!

Burde vell avslutte denne dagboken med en fødsels historie. :)

Fredag 23 nov: Reiser på sykehuset på overtidskontroll.

Jordmor mener at kynnerne mine er modnings rier... Jeg rister på hodet å sier at slik har det vært de siste måndene. Men etter en kjapp undersøkelse begynner det å bli mer tak i kynnerne. På Ultralyden blir skatten vurdert til å være stor ca 3800g og over 50 cm men de mener at det må være feil...

Kynnerne roer seg å vi reiser til byen, shopper litt å plutselig blir det mer tak i kynnerne å etter en sammtale med de hjemme å en titt på værmeldingen så tar vi besluttningen om å ringe føden å hører om vi får komme på ny kontroll.

Kommer på føden, blir satt på ny registrering å det er tydelig at kynnerne har mer tak enn før på dagen. Men Jeg har ikke på følelsen at det store kommer til å skje på lenge. Men jordmor vil ikke la oss reise hjem så vi fikk et dobbelt rom å kvelds mat. Vi tar tidlig kveld. Jeg er ganske skuffet, for dette var dagen jeg hadde tippet på, men skatten vil ikke ha bursdag i dag.

Lørdag 24 nov. ikke noe nytt, stormen herjer å vi får/vil ikke reise hjem. Vi tar trappene til hjelp... :) men det nytter ikke særlig. På kvelden drar vi på kina resturant å lover jordmor at vi skal bestille noe sterkt å spise.. :) Vi koser oss med forrett, middag og dessert, har ikke vært ute å spist sammen siden før vi fikk Turbo...

Skatten vil ikke ut i dag heller. Kvelden avsluttes med het ... Sier ikke mer om det.

Vi blir kjent med alle som jobber på føden å føler meg som hjemme. Har til nå hatt den fineste helgen på lenge, tror det gjorde godt med litt alene tid sammen med Sambo.

Søndag 25 nov. Vi har hatt en god natt søvn vi spiser godt med frokost, Jeg får havresaft/suppe min beste styrke drikk.

Klokken 12 kommer ei koselig tysk Jordmor inn å sier at hun har snakket med gyn. å jeg skal få en modnings pille. Jippi!! Hun undersøker meg å mener klart at her er det noe på gang 1cm, Jeg sier meg enig for denne undersøkelsen gjorde ikke vont! Nesten litt flaut, for hun brukte lang tid, å fikk løsnet på foster sekken eller hva hun nå sa at hun drev på med. Timene gikk å kl 16 tok vi oss en hvil sto ikke opp før kl 18 å kjenner fortsatt ikke noe. Ny jordmor kommer å kjenner om noe har skjedd, klokken er 19 å hun mener at det ikke er mer enn 2,5 cm åpning. Men nå begynner det, fikk akkurat i meg litt kvelds (Havregrynsgrøt).

I ren entusiasme ønsker jeg hvær ri hjertelig velkommen Er så glad for at fødselen endelig er i gang.

Så får vi komme inn på fødestuen der jeg får meg et bad... Deilig!!! Riene er ikke værre enn mens smerter å jeg tar livet med ro å tenker at natten kommer til å bli lang.

Klokken 21 begynner det å bli tøffere, å klokken 22 (6cm åpning) jeg må ha lyst gass å blir uforskammet erlig...(snakker noe om at jeg er glad det ikke er for 100år siden jeg skulle føde. Jordmor bare rister på hodet å prøver å skjule at hun ler) så blir jeg fnisette, så vil jeg ha epedural for jeg føler at jeg vil ikke være "full" når jeg skal føde. Anestesi legen blir tilkallet, men de kan ikke finne han... grrr tenker jeg. Å super lystgass til den store gullmedalje... Så til min store fortvilelse skrur de av lystgassen å gir meg bare oksygen. Siden riene kommer i ett, så hadde skatten mer behov for at jeg fikk i meg ren oksygen..

Ligger med øynene lukket. Som sakt så kommer riene i ett, å tanken om at dette klarer jeg ikke blir vanskelig å holde unna, så tenker jeg NÅ DØR JEG SNART. Jeg har bare 6-7 cm åpning, å 3-4 cm igjen. Hvordan skal jeg klare dette? Så kommer jeg på at snart får jeg en liten skatt på magen... Dette gir meg nytt mot. Bare 2-3 rier etter kommer en pressri..

I det samme kommer anestesilegen inn, men blir snudd i døra for det er forsent å få satt epedural. Noe jeg faktisk ble glad for. Å så får jeg en liten pause, pressriene kommer ikke like hyppig som riene. Det værste er over, så nå presser å presser, men skatten ligger på tvers med hodet, han får litt hjelp av en sugekopp. Jeg presser å presser å presser. Så kjenner jeg mellom to pressrier at der ble jeg klipt... grr! Jeg brøler det var dorlig jort!!!!

Men så er det bare å presse videre å så kom hode å i samme ri resten av skatten.

Klokken er 23.07:

Jeg kjenner en våt varm skatt på magen min å hjertet brister da stillheten brytes av spedbarnsgråt, å jeg hulker jeg klarte det jeg klarte det! :rødme: I et slør av tårer ser jeg sambo klippe navlestrengen. Det ble en gutt! 3685g 53cm.

En helt perfekt avsluttning på ei uforglemmelig helg! :rødme:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...