Gå til innhold

Arbeidsmiljø - konflikter - trenger råd


rambler

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg litt. Jeg har en jobb jeg trives med. Miljøet er generelt veldig godt. Men det er noen få personer som er mer opptatt av å sladre om hva andre kollegaer gjør, på fritiden, jobben o.l. enn å utføre sine egne arbeidsoppgaver på en ordentlig måte. Jeg synes det utrolig ubehaglig å få andres privatliv, eller påståtte arbeidsvaner listet opp for meg. Det meste synes å være basert på meget løse rykter eller "observasjoner", (les: antagelser). De få kollegaene mine som slarver i vei, jobber b.la. i resepsjonen og der er mange innom og får dermed med seg dagens "nyheter".

Jeg pleier når jeg opplever konflikter å gå direkte til den det gjelder. Men etter å hørt tall-løse gjenfortalte samtaler bli vridd om til det begynner å ligne litt på en sensasjon, har jeg ikke mye lyst til å si at hva jeg synes om "sladrepressen" i resepsjonen. Må innrømme at dette kun går på litt feighet da jeg ikke vil bli det neste temaet. (men for alt jeg vet kan jeg ha vært det lenge allerede.) Jeg har mange ganger forsøkt å si at; - "dette har vi ikke noe med", eller; - "dette kan vi vel ikke vite noe om". og til og med; - "dette vil jeg ikke snakke om". Uten at noen har tatt hintet. Jeg synes det meste som blir sagt er veldig svart/hvitt og er derfor redd for at de det gjelder ikke vil skjønne hva jeg mener med at jeg ikke liker at de snakker om andre. Jeg liker dem faktisk, men tror de kanskje vil oppfatte feed back som at jeg enten er "med dem, eller mot dem". Jeg har forsøkt å modifisere på diverse bastante utsagn og opplever at jeg en stund etterpå blir sett på som en kverulant.

Har noen av dere opplevd noe lignende? Har dere noen forslag til hvordan jeg kan få sagt i fra til dem? Er dette noe jeg burde gå til ledelsen med? Dette er ikke så enkelt, for jeg liker dem helt ærlig veldig godt. Jeg er bare ikke så begeistret for den ovennevnte "hobbyen" deres. Jeg har med andre ord ikke et ønske om å bli uvenner. – kan du hjelpe meg?? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei rambler!

Jepp, jeg skjønner det.

Og ja, jeg har opplevd det!

Det du tar opp, er uhorvelig viktig. Og - det er like vanlig.

Får jeg gjette på at det er en del damer i den resepsjonen..?

Det som er bra, er at du sier ifra om at du ikke ønsker å delta i dette sladderet. Det som ikke har gått etter planen, er at de ikke tar et hint.

Det jeg, helt konkret, synes du skal gjøre, er å kalle inn til et møte.

På dette møtet er du ordstyrer, og legger frem problemet. I første omgang er det ikke nødvendig å trekke frem enkeltpersoner.

Vær konkret på hendelser og rykter, og ikke snakk rundt grøten - du trenger ikke være unødvendig skarp av den grunn.

Gjør dem oppmerksomme på hva slags virkning dette har, og si rett ut hva du synes om det.

Du kan jo komme med et forslag/ønske om et mer positivt syn på hverandre helt generelt - kanskje du finner noen små, konkrete tiltak også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla ulogget

Er det en personalavdeling/personalsjef/bedriftshelsetjeneste etc til stede der du jobber?

Jeg skjønner problemet, og jeg tror muligens at dette er et problem du ikke kan hanskes med på egen hånd. Det kan så lett misforståes (og det høres jo ut som om disse personene liker å misforstå for å lage en historie ut av det).

Noen vil kanskje kalle det feighet, men jeg ser ingen grunn til at du skal bli uglesett pga dette. Derfor: ta det opp med personalavdeling, sjef etc. så får de ta tak i dette uten at du blir stående og "fronte" dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar embla og gwen.

Jepp. Det er nok (som vanlig???) mine kvinnelig kollegaer som gjør sprer om seg med "nyheter".

Smart å ta det opp i et møte, men lilla jag? kalle inn til møte? Det er som sagt veldig bra miljø ellers og jeg er ikke helt sikker på hva slags tanker ledelsen har om dette. Sjefen er ingeniør - flink ingeniør - utdannet ingeniør - men sjef? ikke sikker på hva slags personalkursing sjefen min har. Kan man spørre om det? Er en ok sjef, men jeg er ikke sikker på bedriften har har en bevisst holdning til hvordan man oppfører seg profesjonelt mot hverandre. Eks. man har en tendens til å irettesette folk i plenum etc. Og konfidensielt er for noen et fremmedord...

Det er en bedriftshelsetjeneste og en personalsjef, men i og med at det er en forholdsvis liten bedrift er personalsjefen også it-sjef og lønningsansvarlig - ergo: igjen lurer jeg på om han har noen spesialkompetanse på personalsiden...

Hvordan vil det oppleves at jeg som er 20 år yngre enn sjefen min - stiller spørsmål vedrørende sjefens kompetanse??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedet for å kalle inn til møtet som kan virke veldig formelt så ville jeg tatt det opp med "kakle damene" ved en passende annledning. Kanskje neste gang de begynner. Er forøvrig enig med*Gwen* som sier: "vær konkret på hendelser og rykter, og ikke snakk rundt grøten - du trenger ikke være unødvendig skarp av den grunn. " Så lenge du sier ifra på en ordentlig måte så tror jeg faktisk de vil respektere deg for det.

Å kalle inn ledelsen kan selfølgelig være en ide`om du føler det blir ubehaglig å ta det opp. Men om jeg hadde vært en av "kakle damene", :sjarmor:

så hadde jeg nok blitt sur om det hadde gått via sjefen og ikke direkte til meg. Dessuten kan problemet gjerne bli blåst opp til værre enn hva det egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk damer!

gode råd fra alle tre. kommer nok til forsøke å være med konkret og direkte i starten. Se om det hjelper og si mer enn å bare hinte. (selv om jeg synes det var tydelig hint...)

takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...