Gå til innhold

Hvilken olje til wok?


Miracl3

Anbefalte innlegg

Jeg synes også dette med oljer til steking er vanskelig.

I følge de fleste kokker skal Extra Virgin (kaldpresset) olivenolje brukes på feks salat, siden den er veldig smaksterk.

Olivenolje tåler heller ikke høy temperatur, og derfor unngår de å bruke det spesielt i pizzabunner...

Dette er jo den typiske kunnskapen vi alle har hørt, fra vi fikk med oss forskjellen mellom kaldpresset og varmpresset olivenolje. Men feks i italienske oppskrifter er det utenlukkende olivenolje som er den vegetabilske oljen som blir brukt til steking, og også extra virgin-olje brukes feks i enkelte ovnsretter.

Dessuten har jeg merket meg at Fedon Lindberg anbefaler å steke i kaldpresset, enumettet olje, dvs olivenolje eller raps, av helsemessige årsaker. Lenke:

http://www.fedon.no/page/index.php?structi...d=88&parentid=8

Limer inn et lite utdrag: "Unngå [...] å steke eller frityrsteke maten. Hvis du likevel gjør det, skal du ikke bruke raffinerte planteoljer som solsikkeolje, soyaolje, maisolje og margarin. Velg heller extra virgin olivenolje eller kaldpresset rapsolje (den finnes også norskprodusert) som inneholder enumettet fett".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.fedon.no/page/index.php?structi...d=88&parentid=8

Limer inn et lite utdrag: "Unngå [...] å steke eller frityrsteke maten. Hvis du likevel gjør det, skal du ikke bruke raffinerte planteoljer som solsikkeolje, soyaolje, maisolje og margarin. Velg heller extra virgin olivenolje eller kaldpresset rapsolje (den finnes også norskprodusert) som inneholder enumettet fett".

Men er ikke kaldpresset olivenolje mer utsatt for omdanning til transfett når det varmes opp? Mener å ha lest det, men er ikke sikker. Dessuten strides de lærde om det er en fordel med kaldpresset olje til oppvarming fordi den inneholder mer "grums" som bidrar til forurensing av oljen når den varmes... Eventuelt er det BRA med grumset fordi det beriker oljen med mineraler o.l, meningene er delte :forvirret:

Hvis man lager wok man ønsker at skal smake asiatisk, dropper man vel uansett olivenoljen på grunn av smaken. Ellers skal jeg innrømme at jeg bruker extra virgin olje til steking innimellom jeg også - og i hvert fall til ovnsbaking når jeg ønsker smak fra oljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan steke i olivenolje men skal man bruke wok eller fritere noe så funker det ikke.

De som ikke tror det kan hente en gryte, helle i olivenolje og sette platen på full spiker og deretter beskrive lukten.

Endret av Antoinette
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bruke olivenolje til steking på høy tempratur eller fritering, men da er det snakk om en raffinert olje (hverken virgin eller ekstra virgin, de tåler ikke tempraturen) nesten helt uten smak som kan varmes opp til relativt høy tempratur uten å brennes. Til wok derimot, der oljen faktisk skal varmes til den er rykende, så funker ikke noen sorter olivenolje noe særlig bra. De fleste woker likevel på for lav tempratur, så da er det sjelden krise å bruke en enkel olivenolje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bruke olivenolje til steking på høy tempratur eller fritering, men da er det snakk om en raffinert olje (hverken virgin eller ekstra virgin, de tåler ikke tempraturen) nesten helt uten smak som kan varmes opp til relativt høy tempratur uten å brennes. Til wok derimot, der oljen faktisk skal varmes til den er rykende, så funker ikke noen sorter olivenolje noe særlig bra. De fleste woker likevel på for lav tempratur, så da er det sjelden krise å bruke en enkel olivenolje.

:) Jepp.

Nordmenn woker ikke, de steker maten i en fancy wokpanne på vanlig kokeplate som ikke er tilstrekkelig varm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 12 år senere...

Annonse

men jeg forstår ikke at det står på flaskene at man ikke skal steke for  hardt med både solsikkeolje og raps olje, og wok skal stekes hardt. Forslag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...