Gå til innhold

Hvilken olje til wok?


Miracl3

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Olivenolje og en skvett sesamolje(elsker nøttesmaken :) )

Du skal aldri bruke olivenolje i wok, den tåler ikke høy varme og maten får en vemmelig brent olivensmak.

Jeg bruker jodnøtt- eller solsikkesolje og en dæsj sesam for smaken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal aldri bruke olivenolje i wok, den tåler ikke høy varme og maten får en vemmelig brent olivensmak.

Jeg bruker olivenolje og funker helt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker olivenolje og funker helt fint!

Samme her! Olivenolje extra vergine. Smaker nydelig :)

På finere restauranter i Italia brukes også extra vergin olivenolje til fritering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke wok panne, men når jeg eter maten er den veldig varm, grønnsakene er fortsatt sprø og det smaker godt. Så olivenolje trenger jo ikke lage drittsmak ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme her! Olivenolje extra vergine. Smaker nydelig  :)

På finere restauranter i Italia brukes også extra vergin olivenolje til fritering.

Er du helt sikker på dette? I følge de fleste kokker skal Extra Virgin (kaldpresset) olivenolje brukes på feks salat, siden den er veldig smaksterk.

Olivenolje tåler heller ikke høy temperatur, og derfor unngår de å bruke det spesielt i pizzabunner...

Selv bruker jeg "matolje" i wok, som er en blanding mellom raps- og maisolje. Tar gjerne litt soyasaus i også for smakens skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomfruolje skal ikke brukes i wok nei, men mindre "eksklusiv" olivenolje går helt fint her. Og jeg kan garantere at jeg bruker varme nok ;)

Hva i all verden tror dere grekerne bruker i all matlagingen sin? Både frityr og steking...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jomfruolje skal ikke brukes i wok nei, men mindre "eksklusiv" olivenolje går helt fint her. Og jeg kan garantere at jeg bruker varme nok  ;)

Hva i all verden tror dere grekerne bruker i all matlagingen sin? Både frityr og steking...

Det er fortsatt en smaksterk olje, og hvis du ikke liker smaken bør du unngå den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På finere restauranter i Italia brukes også extra vergin olivenolje til fritering.

Det er tullprat. Olivenolje er ubrukelig til fritering. Ikke rart så mange er ubrukelige på kjøkkenet når det er så mye uvitenhet ute å går.

Endret av Antoinette
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldali

Noe som kan forklare meg de store forskjellene mellom de ulike oljene?

Hvilken egenskaper har de ulike oljene og hva egner de seg best til?

Aldri forstått dette helt.. :sjenert:

Endret av Huldali
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mye man kan stole på Wikipedia, men der er det i hvertfall en tabell som sier noe om hva man kan bruke de ulike oljene til. Og i følge denne kan man for øvrig bruke olivenolje til wok.

Endret av bada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...