Gå til innhold

Hvilken hunderase har dere?

Fremhevede innlegg

Gjest Don Giovanni
Skrevet
Jeg har hatt Rottweiler og Pitbull/Amstaff-blanding, men jakter på ny Rottweiler igjen. Eller Dogo Canario, SBT eller Grosser Schweizer Sennenhund. :)

Har forstått at du har en forskjærlighet for, og kjennskap til rottis-er. Har alltid likt disse hundene selv, men jeg har problemer med å se meg selv med en hund jeg må kle på når det blir litt kaldt. Er det slik også med Rottweilere at de ikke tåler litt kulde? Og isåfall hvor mye tåler de ? Grunnen til at jeg spør er tosidig; det ene er at jeg liker å ha hunden mye ute i stor luftegård, og det andre er at jeg går mye på DNT-hytter, og det er ikke alle steder man har lov å ha med hunden inn i hytta. Da må hunden bli ute, og selv på sommer/høst kan det jo være ganske kaldt, helt ned mot 0 grader. Hvordan fungerer rottiser på dette området?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har forstått at du har en forskjærlighet for, og kjennskap til rottis-er. Har alltid likt disse hundene selv, men jeg har problemer med å se meg selv med en hund jeg må kle på når det blir litt kaldt. Er det slik også med Rottweilere at de ikke tåler litt kulde? Og isåfall hvor mye tåler de ? Grunnen til at jeg spør er tosidig; det ene er at jeg liker å ha hunden mye ute i stor luftegård, og det andre er at jeg går mye på DNT-hytter, og det er ikke alle steder man har lov å ha med hunden inn i hytta. Da må hunden bli ute, og selv på sommer/høst kan det jo være ganske kaldt, helt ned mot 0 grader. Hvordan fungerer rottiser på dette området?

:-D

Rottweileren tåler ganske mye. Den har tykk, grov pels og er kraftig. Jeg har aldri kledd på Rottweileren min, og den har aldri vist tegn til å fryse, men den er riktig nok ingen Malamute. ;) Min bror har en Rottweiler, de bor så langt nord-øst i landet som du kommer, og der kan været være brutalt, sommer som vinter. Hunden er ute i vinterstorm med ekstreme effektive kuldegrader, og den lider ingen nød. Når hunden ikke er i aktivitet tåler den mindre, og hvis den skal forholde seg rolig på et veldig kaldt sted i en stund, kan det være nødvendig at hunden får litt klær på seg. Det finnes jo mye stilig på markedet nå, og jeg har sett dekken til Rottweilere som ikke er så prangende. Jeg vil heller ikke kle på Rottweileren min, men et nøytralt dekken for de kaldeste stundene blir nok anskaffet.

Gjest Don Giovanni
Skrevet
:-D

Rottweileren tåler ganske mye. Den har tykk, grov pels og er kraftig. Jeg har aldri kledd på Rottweileren min, og den har aldri vist tegn til å fryse, men den er riktig nok ingen Malamute. ;) Min bror har en Rottweiler, de bor så langt nord-øst i landet som du kommer, og der kan været være brutalt, sommer som vinter. Hunden er ute i vinterstorm med ekstreme effektive kuldegrader, og den lider ingen nød. Når hunden ikke er i aktivitet tåler den mindre, og hvis den skal forholde seg rolig på et veldig kaldt sted i en stund, kan det være nødvendig at hunden får litt klær på seg. Det finnes jo mye stilig på markedet nå, og jeg har sett dekken til Rottweilere som ikke er så prangende. Jeg vil heller ikke kle på Rottweileren min, men et nøytralt dekken for de kaldeste stundene blir nok anskaffet.

tnx :) Malamute er forøvrig drømmen så morsomt du nevnte den. Men det høres litt travelt ut å eie dem

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)
tnx  :) Malamute er forøvrig drømmen så morsomt du nevnte den. Men det høres litt travelt ut å eie dem

Jeg har forslag til deg om en annen type polarhund - Samojed!

Vi har hatt Samojed - suveren rase, godmodig og trofast, også tåler den å være ute i skikkelig kulde.

Vår Samojed likte seg bedre ute enn inne, i all slags vær. Han lot seg snø ned mens han sov. Vi skulle liksom være litt greie og la et tykt og godt teppe inn i hundehuset hans, men det hev han bare ut! :ler:

De er også veldig utholdende på tur. Den kan løpe sammen med deg mens du går på ski, eller du kan la den trekke deg. Den elsker arbeid og aktivitet, men kan også legge seg ned ved føttene dine i stua og bare være kosehund.

Samojeden kan være nokså egenrådig og sta, og ikke alltid like lett å dressere. Klart sånt er individuelt, men jeg ville nok uansett anbefalt ei tispe.

Sånn vi bor nå kan vi ikke ha Samojed, fordi man er avhengig å kunne ha den masse ute, helst i en stor hundegård. Hadde vi bodd annerledes er jeg ikke i tvil om hva slags hund jeg ville hatt.

Endret av Bodillen
Skrevet
Flatcoated-retriever... verdens gladeste hunderase :)

Det ha jeg og!!

Skrevet

Har ei nydelig Flatcoated Retriever tispe. :)

Skrevet

Hei ! Jeg har en Silky terrier. Veldig mye hund i en liten kropp! :) Veldig snill og leken. En stor fotballsparker !

Skrevet

jeg har blanding av border collie og dunker..

Gjest Frysepulver
Skrevet

Har hatt engelsk settere og har planer om å gå til anskaffelse av valp. Venter på noen bra kull, vil ha en god hund med gode gener, både når det gjelder jakt og familieliv.

Skrevet

Har ikke hund, mn er hundevakt for en kompis av meg. Han har en søt litn Rottweiler-hanne... :) (de er faktisk ypperlige som familiehunder) ;) Klem..

Skrevet
Har ikke hund, mn er hundevakt for en kompis av meg. Han har en søt litn Rottweiler-hanne...  :) (de er faktisk ypperlige som familiehunder)  ;) Klem..

Hvorfor skulle det være noe faktisk? En Rottweiler er da like "snill" som andre raser. Phø..

Gjest Don Giovanni
Skrevet
Hvorfor skulle det være noe faktisk? En Rottweiler er da like "snill" som andre raser. Phø..

Om ikke snillere. "Sterke" hunderaser er ofte trygge nok på seg selv til det. Ser man på bitt-statistikker (ikke-stimulerte bitt) er jo en Golden det farligste man kan ha.

Gjest Don Giovanni
Skrevet
Jeg har forslag til deg om en annen type polarhund - Samojed!

Vi har hatt Samojed - suveren rase, godmodig og trofast, også tåler den å være ute i skikkelig kulde.

Vår Samojed likte seg bedre ute enn inne, i all slags vær. Han lot seg snø ned mens han sov. Vi skulle liksom være litt greie og la et tykt og godt teppe inn i hundehuset hans, men det hev han bare ut!  :ler:

De er også veldig utholdende på tur. Den kan løpe sammen med deg mens du går på ski, eller du kan la den trekke deg. Den elsker arbeid og aktivitet, men kan også legge seg ned ved føttene dine i stua og bare være kosehund.

Samojeden kan være nokså egenrådig og sta, og ikke alltid like lett å dressere. Klart sånt er individuelt, men jeg ville nok uansett anbefalt ei tispe.

Sånn vi bor nå kan vi ikke ha Samojed, fordi man er avhengig å kunne ha den masse ute, helst i en stor hundegård. Hadde vi bodd annerledes er jeg ikke i tvil om hva slags hund jeg ville hatt.

Jeg har hatt Samojed :) Herlig hund, men det var en tispe og den var ganske liten (den var champ så den må ha vært innenfor standard). Jeg liker kløv på sommeren og snøre-kjøring på vinteren så til "mitt bruk" ble den for puslete. Jeg får vurdere en hanne neste gang :)

Gjest Bodillen
Skrevet
Jeg har hatt Samojed :) Herlig hund, men det var en tispe og den var ganske liten (den var champ så den må ha vært innenfor standard). Jeg liker kløv på sommeren og snøre-kjøring på vinteren så til "mitt bruk" ble den for puslete. Jeg får vurdere en hanne neste gang :)

Ja, vår Samojedgutt var en relativt røslig kar, og han greide å trekke matfar (ingen liten pusling, han heller) på ski som ingen ting. :)

Siden du har erfaring med hunder fra før er sikkert ikke hannhund noe problem for deg å takle.

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest TuttaCalcutta
Skrevet

Har verdens vakreste blanding! Drever oG støver. Eller som jeg sier : ei strøver. ;)

Skrevet

selfølgelig Golden Retriver ;)

verdens beste venn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...