Gå til innhold

Sørlandsuttrykk


Pnin

Anbefalte innlegg

Er det noen der ute som har noen sørlandsuttrykk å dele? Er det visse ord eller fraser som blir særlig brukt på sørlandet i forhold til andre steder i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det mest kjente er kanskje "javel" - en form for hilsen som er mye brukt på sørlandet. Du møter noen og i stedet for å si "hei, hvordan står det til?" så sier du "javel?" - et uttrykk som rommer det meste og som også har gitt navn til Javel Pub i Kristiansand. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjesken - godtesjuk

Kjørt - negativt, kan bety dumt, utslitt, gåen

Dæ au - søren også, dægern også

Har i tillegg til sunnmørsblod også sørlandsblod i årene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DyneTryne

Dere vet jo mer enn meg, og jeg er jo herfra :overrasket: Nei, dette finner jeg meg vel ikke i.

Jeg bruker som nevnt over "Javæl" når jeg sier hei, og "Kul'an" når jeg sier vent. Vet ikke om kulan er sørlandsk, men østlendinger ville vel sagt kul den?

Haha husker når jeg var liten sa jeg Dæ au!, og DÆGÅRTEN, men da sa min bror "IKKE BANN!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ikke alle sørlendinger er like glad i å banne, så ett uttrykk som brukes som alternativ er: "De va nå som troll òg"

(Dårlig forsøk på å skrive sørlandsk, men her erstatter altså "troll" det som hos mange andre ville vært "faen").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, ikke alle sørlendinger er like glad i å banne, så ett uttrykk som brukes som alternativ er: "De va nå som troll òg"

(Dårlig forsøk på å skrive sørlandsk, men her erstatter altså "troll" det som hos mange andre ville vært "faen").

"Troll au", evt "de va nå som troll au" (ikke og!) brukes i den vestre delen av fylket, det stemmer det. Egentlig et ganske godt uttrykk.

Ellers er jo de "bløde konsonantan" et typisk sørlandsfenomen, likeledes "å sidde me tean i tanga". Dessuten er det noen sørlendinger som ikke spiser krabbe, de spiser "paltosk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E ska banke du! (ikke sjeldent å høre i Arendal. :ler: )

E ska henn te du.

Han bur hennover i den gada.

Og, ikkje minst: jåbæ me fløde!

...Ikkje vel?!

....Seddu`!

Javel er et veldig morsomt uttrykk, mest brukt av menn da. Når mannen møter gutta, så sier de javel til hverandre alle sammen. Litt komisk...

Jeg bor/ har bodd på sørlandet kjempe lenge, men snakker ikke slik selv, men selv om jeg hører sørlandsk hver eneste dag, så kommer jeg ikke på noen veldig spesielle uttrykk. Det er vel helt alle de blaude konsonantene og de ordene som blir vridd litt på, som er typisk sørlandsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Eirik syvertsen

Sabla - veldig

Tostelig -trist

dødla-veldig

rabbagas- Villmann

forladelse -unskyld (om forladelse)

somlepave - Treg person

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Spindrift_*

Har bodd på sørlandet i 3 år og legger merke til ganske mange spesielle ord og uttrykk :ler:

"Javel" som er nevnt over her er jo en klassiker, og det "korrekte" svaret når noen sier "Javel" til deg, er "Se det".

"Javel der" kan man også si.

"Sukker" er en fellesbetegnelse for godteri, men faktisk mest brukt om pastiller a la Dent/Läkerol etc. Jeg begynte å lure litt første gangen noen spurte meg om jeg ville ha sukker...

"Snøss" betyr å røyte, eller miste hår.

"Sleve" er den lokale betegnelsen på stålormer eller buormer.

"Det er så greit" sier man når man mener at noe er veldig bra!

"Veldig greit" betyr også veldig bra/fint/flott.

"Vi ser bare" er yndlings-sørlandsuttrykket mitt. Det brukes typisk når man ikke vil/kan/har lyst til å avtale noe fast (typisk sørlandsk). Holder alle muligheter åpne, så man ikke trenger å binde seg.

Kan bety både at det man sa "vi ser bare" om, helt sikkert kommer til å bli gjennomført, eller at det overhodet ikke kommer til å skje.

Brukes også ofte i stedet for å si direkte nei. (også typisk sørlandsk å ha vegring mot å si nei til noe...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Spindrift_*

Glemte "sava". Det er jeg faktisk ikke helt sikker på hva betyr.

Men det er et utrop ala "dæven" eller noe sånt. "Sava den var bra" kan man f.eks. si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi husker ikke, vi reikter. Å reikte, ei reikta. Når det kommer til kyr så finnes ikke "ku" i mitt vokabular. Ei kyr, kyra, kydna, kydnan. Mulig det ikke er skikkelig sørlandsk, men jeg kommer altså fra veldig langt vest i Vest-Agder. De som bruker den bøyningsformen av kydna er nesten over i rogaland, jeg har det fra min bestemor.

Javel har jeg egentlig aldri tenkt over, men jeg bruker det sånn som det er beskrevet her. Det samme med vi ser bare, eller "me ser kåss det bli". Det bruker jeg ennå, jeg har ikke tenkt på at det har noen spesiell betydning.

Åkke og dåkke for oss og dere er tung å svelge for mange folk, det har jeg virkelig lagt merke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_caskr_*

"Se det", ja...det bruker mine sørlandske slektninger hele tida.

Så er det "Det e uvant, det", som visstnok betyr "det er det samme".

"Ganneslig" brukes også, i hvert fall av de eldre, som betyr "veldig, enormt", feks "det va ganneslig som ho hadde slanka se" (standard fra bestemor...stønn!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_caskr_*

Og "Vak'je det greit?" som svar på det meste...(jo, har jeg sagt noe annet? :fnise: )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Javel? har jeg hørt her jeg bor også - i Skien.

Og det tok lang tid før jeg forsto greia med det, jeg er jo ikke herfra. Men etterhvert forstå jeg at det måtte være en form for "hei, åssen går det?" eller noe sånt. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...