Gå til innhold

Du som ikke blinker i rundkjøringer


Gjest *Magica*

Anbefalte innlegg

Aimee: Små rundkjøringer, som de fleste rundkjøringene i Norge er, skal man blinke seg både inn i og ut av. Så det kan du slutte å irritere deg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blinke seg inn i rundkjøringer? :klø:

Hvorfor i all verden skal man det? Det presiserte iallefall min kjørelærer at ikke var nødvendig. I store rundkjøringer plasserer man seg riktig og blinker ut, i små blinker man seg ut.

Jeg lærte forøvrig at man skulle sette på blinklyset idet man kjører forbi siste avkjørsel før den man skal ut i. Altså om jeg skal rett frem setter jeg på blinklyset i det jeg kjører forbi avkjørselen til høyre. Det får iallefall jeg tid til, kanskje jeg er sinke i rundkjøringene.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjørte opp lærte jeg ikke at vi skulle blinke til venstre hvis man skulle 3/4 runde rundt rundkjøringen, så det gjør jeg ikke. Men ellers blinker jeg som sagt alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kjøring i rundkjøring - fra www.vegvesen.no:

Bruk av blinklys

Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:

Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man blinke til venstre i rundkjøring? Hvor har du tenkt deg hen da? På midten????

Skjønner ikke at man skal blinke inn i rundkjøringen i det hele tatt. Hvor ellers har du tenkt deg enn inn i rundkjøringen når du nærmer deg? Uansett hvordan du surrer i rundkjøringen, så har alle andre vikeplikt for den som faktisk snurrer der inne. Er du inni og ikke blinker, sier det til andre bilførere at du har tenkt deg videre rundt. Du blinker så ut (til høyre) av rundkjøringen når din utkjørsel er i anmarsj uansett om du aldri så mye ønsker å kjøre 3 runder. Før du blinker deg ut, har andre som ikke har kommet seg inn enda, vikeplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal man blinke til venstre i rundkjøring? Hvor har du tenkt deg hen da? På midten????

Skjønner ikke at man skal  blinke inn i rundkjøringen i det hele tatt. Hvor ellers har du tenkt deg enn inn i rundkjøringen når du nærmer deg? Uansett hvordan du surrer i rundkjøringen, så har alle andre vikeplikt for den som faktisk snurrer der inne. Er du inni og ikke blinker, sier det til andre bilførere at du har tenkt deg videre rundt. Du blinker så ut (til høyre) av rundkjøringen når din utkjørsel er i anmarsj uansett om du aldri så mye ønsker å kjøre 3 runder. Før du blinker deg ut, har andre som ikke har kommet seg inn enda, vikeplikt.

Når du er på vei mot ei rundkjøring å du skal ut i 3/4 og det kommer biler i mot så ser de lettere at du skal krysse, å møtende trafikk vet at du skal dit, i steden for å tro. Da blir det gjerne mere flyt i trafikken, og folk kan planlegge så de kan kjøre kanskje uten å måtte stoppe opp. når du kjører vogntog særlig på vinteren, men også sommeren, er det en fordel at du til en vær tid kan holde rotasjon på hjulene. dette gjør kjøringen mye mer effektiv, miljø og økonomi besparende. Angående vikeplikt i rundkjøring, hvis en person kjører in i rundkjøringen å du kjører den i siden, så er det allikevel din skyld, sor den som ligger i venstre felt i rundkjøringen har vikeplikt for de i høyre selv om den i utgangspunktet har vikeplikt for deg som allerede er inne i den. Skjønn det den som vil :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aimee: Små rundkjøringer, som de fleste rundkjøringene i Norge er, skal man blinke seg både inn i og ut av. Så det kan du slutte å irritere deg over.

Jepp, dette lærte jeg også på kjøreskolen og jeg praktiserer det fortsatt. Og som trailersjåføren over her sier så er det jo mye lettere å få overblikk over trafikken hvis de som skal til venstre faktisk blinker til venstre. Det blir som om rundkjøringen var et vanlig kryss.

Fy skamme seg dere som ikke bruker blinklys :fy_fy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, dette lærte jeg også på kjøreskolen og jeg praktiserer det fortsatt. Og som trailersjåføren over her sier så er det jo mye lettere å få overblikk over trafikken hvis de som skal til venstre faktisk blinker til venstre. Det blir som om rundkjøringen var et vanlig kryss.

Fy skamme seg dere som ikke bruker blinklys  :fy_fy:

Takk for støtten :klappe::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare et sted i Norge de praktiserer blinklys inn i rundkjøringer, og det er på Jæren.  :roll:

Ja, men det er vel også neste det eneste stedet hvor de har så små rundkjøringer, og til gjengjeld er det mange av dem. De kan jo ikke sammenlignes med de store som finnes ellers, hvor man faktisk fysisk kan kjøre rundt. Disse rundkjøringene de har i Rogaland er jo, som jeg skrev over her, egentlig bare et kryss med en dott tegnet i midten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller- de kjører Audi.

Da gidder de ikke bry seg om å være hyggelige.

Litt på siden, men va f*** er det med folk som kjører audi?? De ligger alltid i ræva på andre biler, blinker ikke og kjører alltid for fort/rått/uforsiktig/uvettig. Er det virkelig SÅ mange med dårlig potens i dette landet?? Arg...HVER eneste dag møter jeg elendige audi-sjåfører. :frustrert:

Anyway...ang. rundkjøringer så blinker jeg både inn (hvis jeg ligger til venstre og skal 3/4) og ut. Passer også på å ligge i rett fil...Det er det nemlig heller ikke alle som gjør. Opplever stadig å at det skjer nesteulykker pga. regelrett dumhet elelr uvitenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt på siden, men va f*** er det med folk som kjører audi?? De ligger alltid i ræva på andre biler, blinker ikke og kjører alltid for fort/rått/uforsiktig/uvettig. Er det virkelig SÅ mange med dårlig potens i dette landet?? Arg...HVER eneste dag møter jeg elendige audi-sjåfører.  :frustrert:

Anyway...ang. rundkjøringer så blinker jeg både inn (hvis jeg ligger til venstre og skal 3/4) og ut. Passer også på å ligge i rett fil...Det er det nemlig heller ikke alle som gjør. Opplever stadig å at det skjer nesteulykker pga. regelrett dumhet elelr uvitenhet.

:ler::ler: I dag lå det en audi på siden opp lyngnabakken. Sikkert totalvrak, så da var det nok en audi borte fra veien. Holder stattistikken oppe :hoho::hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er vel også neste det eneste stedet hvor de har så små rundkjøringer, og til gjengjeld er det mange av dem. De kan jo ikke sammenlignes med de store som finnes ellers, hvor man faktisk fysisk kan kjøre rundt. Disse rundkjøringene de har i Rogaland er jo, som jeg skrev over her, egentlig bare et kryss med en dott tegnet i midten.

Uansett hvor små rundkjøringene er, er det fremdeles rundkjøringer og ikke kryss. Hvis en bil i en liten rundkjøring ikke blinker ut til høyre, går jeg ut i fra at han skal til venstre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor små rundkjøringene er, er det fremdeles rundkjøringer og ikke kryss. Hvis en bil i en liten rundkjøring ikke blinker ut til høyre, går jeg ut i fra at han skal til venstre. :)

Jeg og - alle som ikke blinker seg ut er på vei videre i min verden.

Det er derfor jeg blir irritert på de som ikke blinker seg ut, fordi jeg blir stående og vente på dem til ingen nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er fotgjenger, så jeg vil takke TS for å starte denne tråden! :klappe: Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har holdt på å bli påkjørt av ikke-blinkende idioter! :frustrert:

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Jeg irriterer meg daglig over å vente på folk kjører ut av rundkjøringer uten å  gidde å blinke seg ut.

Hvorfor gjør dere ikke det? Tror dere at jeg er synsk, er dere for bissi, liker dere å se meg vente, eller misliker dere trafikkflyt generelt?

Jeg savner et tegn som betyr "Husk å blink, din dømrade dust". Forslag, noen?

Dette har jeg irritert meg over også! Det er så utrolig irriterendes av de som glemmer å blinkee seg ut av denne rundkjøringen - HALLO!Dere MÅ gjøre det, dere er elendige sjåfører dersom dere glemmer dettte

(gjelder også de som "glemmmer" å blinke til høyre eller venstre fra veien også!)

Som oftest er det menn som "glemmer" dette har jeg merket meg!

Mannfolk bak ratet er en uting! - alle som en, skjærp dere alle dere mannfolk som glemmer dette, og dere damer som av og til ikke gjør dette i ren forglemmelse, skjærp dere dere også.

forventer ingen motangrep nå :riste: og dersom jeg får det er svaret i dag NEI!!!!

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannfolk bak ratet er en uting! - alle som en, skjærp dere alle dere mannfolk som glemmer dette, og dere damer som av og til ikke gjør dette i ren forglemmelse  :sjarmor:

forventer ingen motangrep nå  :riste:

Men du har helt rett! :ler:

En annen ting: Hvis man ute i trafikken legger merke til en som tuter fordi noen andre har gjort noe litt dumt eller frekt, så kan du banne på at "tuteren" er en mann! Det samme gjelder for hytting med neven eller den mer obskøne varianten, å vise frem hvor lang midtre finger man har. Jeg tror at menn er litt mer arrogante, sånn "ingen skal komme her og vise meg hvordan man skal kjøre, og ingen skal i hvert fall ikke tro at de er bedre enn meg i trafikken" mens vi kvinner ikke tar det så tungt om vi må bremse litt fordi en eller annen fyr har det så travelt at han bare må slenge bilen ut rett foran oss der vi kommer kjørende. Vi blir kanskje mer oppgitt enn irriterte over slike situasjoner.

Voldsom generalisering, I know. Men selv om (nesten) alle tutere er menn betyr ikke det at alle menn er tutere! Og ergo er Mor Lille en sten...

:sprettoy: Ok nuh holder jeg kjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor små rundkjøringene er, er det fremdeles rundkjøringer og ikke kryss. Hvis en bil i en liten rundkjøring ikke blinker ut til høyre, går jeg ut i fra at han skal til venstre. :)

Da kan du være glad du ikke bor i Stavanger, for da hadde det blitt mye irritasjon i løpet av en dag. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...