Gå til innhold

Du som ikke blinker i rundkjøringer


Gjest *Magica*

Anbefalte innlegg

Gjest *Magica*

Jeg irriterer meg daglig over å vente på folk kjører ut av rundkjøringer uten å gidde å blinke seg ut.

Hvorfor gjør dere ikke det? Tror dere at jeg er synsk, er dere for bissi, liker dere å se meg vente, eller misliker dere trafikkflyt generelt?

Jeg savner et tegn som betyr "Husk å blink, din dømrade dust". Forslag, noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg irriterer meg daglig over å vente på folk kjører ut av rundkjøringer uten å  gidde å blinke seg ut.

Hvorfor gjør dere ikke det? Tror dere at jeg er synsk, er dere for bissi, liker dere å se meg vente, eller misliker dere trafikkflyt generelt?

Jeg savner et tegn som betyr "Husk å blink, din dømrade dust". Forslag, noen?

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til at det også er en fin ting å blinke i helt vanlige kryss, eller når man tar av fra en vei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far er en av dem, men jeg holder på å lære ham opp :sjenert:

Selv blinker jeg alltid når jeg skal svinge, skifte felt o.l. (selv når jeg ikke kan se andre biler rundt meg) og irriterer meg utrolig over de som ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller ved filskifte, for eksempel. Da er blinklys kjempekjekt. Jeg har for øvrig begynt å gi de som presser seg inn foran meg uten blinklys langlysa, jeg. Ikke at jeg tror det hjelper, men jeg får ut litt aggresjon. ;)

Skulle tro folk er redde for å bruke opp blinklysene, vettø... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Jeg blinker i overkant mye, tror jeg, men det er kanskje fordi jeg blir så irritert på dem som ikke gjør det :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Magica*
Jeg blinker sjelden i rundkjøringer- jeg legger meg riktig til, og satser på at folk vil si hva det betyr å ligge til høyre eller venstre. Grunnen er at å blinke i normale rundkjøringer mer eller mindre vil si å blinke forbi minst ett kryss, og derfor er det stort sett like forvirrende som oppklarende.

Modig av deg å stå åpent fram, Nigo-san... :sjarmor:

Skjønte ikke helt hva som er forvirrende, jeg. Det er da fullt mulig å blinke seg ut i bare en av avkjørslene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg skal til venstre i små rundkjøringer - som gjerne bare har ett felt inn - gjør jeg slik. Jeg signaliserer at jeg skal til venstre før jeg kjører inn i rundkjøringa. Slår av blinken i det jeg kjører inn i den, og setter på blinklys mot høyre i det jeg passerer siste utkjørsel før den jeg skal ut i. Ingen simsalabim, ikke noe tvil om hvor jeg skal, og slett ikke vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi er i gang: Hvorfor gidder ikke folk å skifte fil for å slippe inn folk som kjører inn på motorveien? Hvor skummelt kan det være å krysse en stiplet linje? Gah!

(Lager ingen egen tråd om dette siden vi ikke har noe bilforum. :sur: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1
Jeg blinker sjelden i rundkjøringer- jeg legger meg riktig til, og satser på at folk vet hva det vil si hva det betyr å ligge til høyre eller venstre. Grunnen er at å blinke i normale rundkjøringer mer eller mindre vil si å blinke forbi minst ett kryss, og derfor er det stort sett like forvirrende som oppklarende. Så derfor: skal jeg til høyre blinker jeg, hvis ikke signaliserer jeg "gjennom plassering", som det så flott het på kjøreskolen. I store rundkjøringer kan det dog hende at jeg blinker- da er det faktisk tid til å signalisere nøyaktig hvor du skal av, og ikke bare ha på høyreblinken gjennom hele svingen.

Blinker du ikke ut av rundkjøringer? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke av de, Hui, da jeg konsekvent ligger i vestre fil, med mindre det er veldig lite trafikk. :sjarmor:

Skal vinke til deg neste gang jeg ligger foran deg. ;)

Endret av Hu i Svingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1
Ikke med mindre jeg faktisk har tid til å signalisere noe, nei.

Tid?

Skjer ikke dette automatisk at en blinker ut fordi man vet hvor man skal og gjerne vil varsle trafikken fra alle kanter bak og rundt en selv at en faktisk skal ut av rundkjøringen og ikke f.eks. rundt i sirkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest 1
Sånn sett kan blinklyset bli en sovepute, for den bilen som er bak deg ser ikke blinklyset før du faktisk svinger. Og derfor er det et spørsmål om tid. Kan man signalisere tydelig ved blinklys, eller kan man ikke?

Er det en større rundkjøring, så har man tid til å signalisere riktig. Er det en mindre rundkjøring, så signaliserer du enten for tidlig, eller for sent til at det er noen vits. Det er derfor jeg er så opphengt i det å plassere bilen riktig ;)

Om den bak ikke ser blinklyset før en faktisk kjører ut av rundkjøringen er det fordi bilisten blinker for sent. Hvis en blinker for sent har blinkingen mindre verdi...Hele poenget er å blinke riktig, dvs. tidsnok tidlig i rundkjøringen, at man vil ut av rundkjøringen. Men ikke før man kommer til rundkjøringen for å vise at man skal inn i den...

Jeg blir hvertfall negativt overrasket over bilister som blinker inn i rundkjøringer, blinker for sent ut av dem, eventuelt ikke blinker ut i det hele tatt.

Endret av Gjest 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Magica*
Å blinke til høyre i rundkjøringen er bortkastet, fordi du ikke får til mer en maks et kvart blink før du faktisk er ute av den

Ikke enig. Har aldri opplevd å ikke ha tid til å blinke meg ut? Og står jeg og venter på å få komme ut, er det sjelden noe problem å få med seg om vedkommende blinker (bra) eller ikke (dumt) når h*n skal ut av rundkjøringen før meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis rundkjøringen er så liten at man ikke får blinket før det er for sent (evt blinker seg forbi en utkjørsel) så er den jo i praksis et kryss med en liten dot i midten (det jeg kaller Stavanger-rundkjøringer) og da er det vanlig praksis å blinke før man kommer inn i rundkjøringen, slik man ville gjort i et kryss. Og pga størrelsen på rundkjøringen kan man ikke akkurat plassere seg på noen måte som gir et tydelig signal om hvilken retning man skal i. Jeg har kjørt i mange rare rundkjøringer, i alle slags størrelser, og aldri opplevd at det ikke har vært tid eller anledning til å blinke korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er irriterende, men det er mer irriterende når jeg er fotgjenger eller syklist og den fordømte bilkjøreren ikke blinker slik at jeg ikke vet om jeg kan gå over gata...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi er i gang: Hvorfor gidder ikke folk å skifte fil for å slippe inn folk som kjører inn på motorveien? Hvor skummelt kan det være å krysse en stiplet linje? Gah!

(Lager ingen egen tråd om dette siden vi ikke har noe bilforum. :sur: )

De tenker rett og slett ikke over det Hui. Sånt irriterer meg også. Jeg klarer å se at de ikke har trafikk kommende bak seg i neste fil, så jeg vet at de fint KUNNE ha lagt seg ut for å slippe meg frem, me gjør de det? Nei, ofte ikke.. og jeg antar at de bare rett og slett ikke tenker over det. De er på vei fra a til b, og er egentlig ikke spesielt opptatt av trafikkflyt og teknisk kjøring.

Jeg for min del, synes trafikkflyt og god kjøring er morsomt, så jeg går inn for å være en god sjåfør, både for mine passasjerer og for andre trafikanter. Og irriterer meg tilsvarende overfor de som har mer enn nok med seg sjæl og ikke ser andre.

*skrivefeil*

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv blinker jeg alltid når jeg skal svinge, skifte felt o.l. (selv når jeg ikke kan se andre biler rundt meg) og irriterer meg utrolig over de som ikke gjør det.

Me 2. Hadde kanskje dretet litt mer i det om ikke foreldrene mine var så gode rollemodeller i trafikken. Hater de som kliner seg inntil bakfra, tenk hvis jeg må bråbremse pga et barn som plutselig skulle finne på å løpe ut i veien? :overrasket: Ikke rart det finnes kjedekollisjoner, de som kliner seg på er noen av de verste bilkjørerne. :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å - endelig en blinkelink!! Dette irriterer nemlig meg også, hver eneste gang jeg er ute og kjører (som er hver dag).

Selv bruker jeg alltid blinklyset, uansett om det ikke er en bil i syne på en landevei, om jeg ligger i høyre fil i rundkjøring og skal til høyre (selvfølgelig) og i kryss hvor jeg skal til høyre eller venstre og det er "pil-lys". ALLTID!!

Og en ting som kanskje irriterer meg enda et hakk, det er de som blinker INN i rundkjøringer!! DET er irriterende det! Du skal blinke UT!! :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...