Gå til innhold

Doc, Ifa og andre sukkerfrie pastiller

sweetdana

Anbefalte innlegg

Overnevnte er jo såkalte sukkerfrie pastiller. Men hvorfor har de da kalorier i seg. Nettopp kjøpt en pose med Doc sukkerfrie, og 100 g av de gir jo ca 250 kcal (husker ikke nøyaktig, har kastet posen). Det står at nesten alt dette er sukkeralkoholer, men hva betyr dette? Kan man spise dette uten dårlig samvittighet?

Lille naive meg tenkte jo at slike pastiller var geniale dersom man får litt søthunger når man egentlig har lagt om kostholdet, men tar jeg feil? Med andre ord, er dette fetende likt annet søtsaker og snacks?

Fint om noen vet, så jeg ikke sniker inn skjulte kalorier uten å vite om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ingen ting om sukkeralkoholene (annet enn at det høres max usunt ut), men slike sukkerfrie saker er killer på magen. Jeg glemmer aldri kvelden jeg spiste sånne sukkerfrie Menthos og fikk ballongmage og satt på dass i flere timer. Just say no!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ingen ting om sukkeralkoholene (annet enn at det høres max usunt ut), men slike sukkerfrie saker er killer på magen. Jeg glemmer aldri kvelden jeg spiste sånne sukkerfrie Menthos og fikk ballongmage og satt på dass i flere timer. Just say no!

ja jeg kan forstå de er killer for magen. Står jo på pakken at de er lakserende,og da har de jo effekt på mage-tarm system.

Men er de fetende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo andre stoffer i disse pastillene som tilfører kalorier. I tillegg inneholder sukkeralkoholer kalorier, bare ikke så mange som sukker.

Alt er fetende hvis det inneholder mer kalorier enn du behøver på en dag. Så om du spiser opp "kalorikvoten" på vanlig mat, og deretter spiser disse, så er de fetende.

Ikke alt er ufarlig selv om det er sukkerfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1

Hvis pastiller skal være avgjørende for om en blir fet eller ikke, så har man fryktelig lite å gå på!

Endret av Gjest 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis pastiller skal være avgjørende for om en blir fet eller ikke, så har man fryktelig lite å gå på!

Hehe det er sant, men jeg satte det bare litt på spissen for å få frem poenget mitt.. Og poenget var; Hvis man først skal spise sukkertøy, er det da likegyldig om man velger vanlig godter eller "sukkerfrie pastiller"?

Jeg legger nok ikke på meg om jeg propper i meg en melkesjokolade plate, eller en pose saltsild for den saks skyld. Men om det finnes bedre alternativ er jo ikke det å forakte. Som å spise mørk sjokolade eller eventuelt gummigodter med litt mindre sukker og annet kliss i. Skal man forandre kostholdet gjelder det å finne alternativer, man kan jo ikke skeie ut hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men de fleste slike esker er på 20-30 gram så om det er noen kalorier i 100 garm så er det likevel ikke mye man får i seg av en slik liten eske. Lacryl har vel 100 kcal per 100g, så da er det altså 23 kalorier i en eske. Sammenlign med en sjokolade så ser man raskt regnestykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de fleste slike esker er på 20-30 gram så om det er noen kalorier i 100 garm så er det likevel ikke mye man får i seg av en slik liten eske. Lacryl har vel 100 kcal per 100g, så da er det altså 23 kalorier i en eske. Sammenlign med en sjokolade så ser man raskt regnestykket.

Jepp det gjelder for lacryl, men for Doc var det ca 250 kcal pr 100 gram. Men det er jo som du sier, pakkene er veldig små, så uansett bedre enn å spise seigmenn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Jeg spiser selv MYE Läkerol i perioder, og det er den eneste typen av sukkerfrie pastiller som ikke har den negative effekten på magen. Nå bryr jeg meg null om kalorier, da...

Men at pastiller kan bøte på søthunger, tviler jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser selv MYE Läkerol i perioder, og det er den eneste typen av sukkerfrie pastiller som ikke har den negative effekten på magen. Nå bryr jeg meg null om kalorier, da...

Men at pastiller kan bøte på søthunger, tviler jeg på.

Funker på meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mentos sukkerfri er helt forferdelig for magen, én eske er nok til å måtte løpe på toa for min del...

Läkerol og sukkerfri Ifa går fint, og det hjelper på søthungeren.

Endret av Drua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte brått en sammenheng her.... Sukkerfrie pastiller er nok mindre fetende, fordi man mest sannsynlig kvitter seg med 1 kg avføring etter og ha fortært en eske/pose med sånne!!

Så spis og kos dere, men ha et toalett i umiddelbar nærhet, så skal du se at du blir så tynn atte!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest 1
Hvis man først skal spise sukkertøy, er det da likegyldig om man velger vanlig godter eller "sukkerfrie pastiller"?

Jeg håper det...selv velger jeg rosiner, nøtter, Lacryl, IFA i bøtter og spann, epler, pærer, low fat yoghurt og i verste fall salt sild gelegodteri og mørk 70% kakao sjokolade. Sikkert ikke bra men kanskje best blant det verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det ikke være kalorier i noe som er sukkerfritt?

En matvare består jo av proteiner, karbohydrater (sukker er et karbohydrat) og fett.

100 g sukker fri Doc (Doc Pluss lakris) har iflg somebody.no:

kalorier 238 kcal

karbohydrater 93.5 g

tilsatt sukker 0 g

proteiner 1.9 g

fett 0.3 g

1 gram karbohydrat gir 4 kcal, 1 gram protein gir 4 kcal og 1 g fett gir 9 kcal.

Utifra dette ser det ut som om Doc Pluss skulle hatt mye kalorier, fordi det er 93,5 g karbohydrater her.

Men karbohydratene er altså sukkeralkoholer, som bare delvis fordøyes. Sukkeralkoholene har ca halvparten så mange kalorier som vanlig sukker, altså ca 2,5 kcal pr gram.

Betegnelsen "Sukkerfritt" betyr altså sjeldent "kalorifritt" !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det...selv velger jeg rosiner, nøtter, Lacryl, IFA i bøtter og spann, epler, pærer, low fat yoghurt og i verste fall salt sild gelegodteri og mørk 70% kakao sjokolade. Sikkert ikke bra men kanskje best blant det verste.

Da er vi to :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...