Gjest rabrabara Skrevet 22. februar 2007 #1 Del Skrevet 22. februar 2007 Dersom noen hadde orket å ta en titt hadde jeg blitt veldig glad. Jeg er ikke egentlig overvektig; 175 og 68 kg, men jeg kunne tenke meg å stoppe her, eventuelt gå litt ned for å passe bedre i klærne mine. Saken er at jeg inbiller meg at jeg ikke spiser så usunt, men legger på meg likevel. I går, som er en typisk dag spiste jeg: Frokost: Et rundstykke m. peanøttsmør, te m. melk. Lunsj: Aspargessuppe, sei Gordon Bleu, salat m. fetaost. Mellommåltid: Croissant, te m melk, halv sjokoladekjeks. Middag: Hjemmelaget hamburger m. salat og majones og ost, i lyst brød. Kveldskos: To skiver m. peanøttsmør, fire sjokolademus, te m. melk. Altså, dette er jo ikke akkurat slankekost, det ser jeg, men jeg spiser uten å tenke. Noen som har peiling på kosthold som kan fortelle meg om jeg må legge kraftig om dersom jeg vil gå ned litt? Gjør jeg noe riktig, eller er alt feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 22. februar 2007 #2 Del Skrevet 22. februar 2007 sjokoladekjeks og sjokolademus må bort. Croissant er ikke spesielt sunt. Det kunne du fint byttet ut med noen mandler og en frukt feks. Peanøttsmør.. Har sunt fett og er sunt i små mengder det, men 1 ss er ca 110 kcal og da blir det fort kalorier av dette. Bruk mer pålegg med proteiner som feks fiskepålegg. Uten å se noen mengde så er det muligens litt mye lunsj? Og fetaost finnes det mange varianter av og det går fint å bytte til lettere variant av det om du ikke allerede bruker det. Men å spise 5 måltider for dagen er bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rabrabara Skrevet 22. februar 2007 #3 Del Skrevet 22. februar 2007 Jeg er helt enig i det du skriver, men det er så vanskelig å se i hverdagen hvordan jeg kan forbedre kostholdet mitt. Takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 22. februar 2007 #4 Del Skrevet 22. februar 2007 Croissanter, kjeks og andre søte/fete matvarer egner seg ikke som mellommåltid. Det er bedre å spise denslags som dessert, ved slutten av måltidet. Slike varer bør dessuten ikke være hverdagskost - du kan jo unne deg litt f.eks. hver lørdag hvis du er spesielt glad i det. Hvis jeg var deg ville jeg spist mye mer frukt og grønt. Du skriver at du hadde salat både til lunsjen og middagen. Jeg vet ikke hvor stor andel dette utgjorde av måltidene, men etter mitt syn bør det være minst 50%. Ettersom grønnsaker generelt sett er magrere enn det meste, vil du da automatisk få i deg mindre energi (selvfølgelig med mindre du drukner grønnsakene i dressinger, olje, smør o.l.) Dessuten vil det være lettere å oppnå målet med 5 om dagen. (I Danmark anbefaler de for øvrig 6 om dagen, mens man i Frankrike sier at 5 er et absolutt minimum, og at alle burde strebe mot 10 om dagen.) En måte å sikre at man spiser mer grønnsaker er å ha vegetarisk middag én til to ganger i uken. Hvis du trenger inspirasjon til vegtarmat finnes det en egen vegetarmiddagstråd på mat og drikke-forumet. Og så må du selvfølgelig passe på at det meste av brødet du spiser er så grovt som mulig. Det er ikke så store justeringer som skal til for å gjøre kostholdet sunnere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cognizance Skrevet 22. februar 2007 #5 Del Skrevet 22. februar 2007 Hvis du virkelig vil legge om kostholdet, regn med at det vil ta lang tid før du blir vant med det nye, og ta deg god tid til omleggingen. Mine erfaringer tilsier det, det tar lang tid å endre på vaner og det som betyr noe er langsiktig livsstil, ikke et skippertak på ei uke eller to. Ellers Kutte majones, peanøttsmør og generelt sett all mat med mer enn 20% fett, med noen få unntak som muligens ost og olje. Mer frukt og grønt. ... Og tren mer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå