Gå til innhold

I


Kosemose

Anbefalte innlegg

det som skremmer meg er at hvis man viser skepsis for dagens innvandringspolitikk så blir man omtrent sablet ned som rasist og det som verre er.

Ja, det er merkelig. På meg virker det som om innvandringstilhengerne tar det personlig dersom noen stiller spørsmålstegn ved politikken. De kjenner noen med ikke-vestlig bakgrunn, og ser det muligens som et personlig angrep på disse. Da er det ikke rart at debatten ikke blir noen debatt.

Jeg kjenner også noen med ikke-vestlig bakgrunn. Jeg vet også at de aller fleste fungerer helt fint i det norske samfunnet, og jobber og betaler skatt som alle oss andre - det er ikke DE som er problemet med politikken. Det er ikke fargen, landet de kommer fra, maten de spiser, klærne de bruker heller som er problemet - det er politikken her i landet som er problemet. Når folk får inntrykk av at innvandrerne får mer opp i hendene enn de får selv, så er det ikke så merkelig at de reagerer.

Det er helt riktig at vi har norske psykopater og psykotiske personer som også er farlige for sine omgivelser, men blir det hele noe bedre av at vi i tillegg henter flere utenfra? Når vi ikke har et aparat som fungerer så er det rimelig uansvarlig å ta inn "psykiatriske pasienter" fra herjede deler.

Joda, vi bør hjelpe, men vi må i herrens navn se til å få bygget opp et mottaksaparat som funker. Og en psykiatri som har kapasitet til både dem og oss selv. I dag har vi ikke det, og det blir ikke bedre av å overbelaste det ennå mer.

Og hvorfor er det så tabu å stille disse spørsmålene og å være litt kritisk?

Har man lest på linkene som ble postet lenger oppe? Eller er det noe man helst unngår å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og hvorfor er det så tabu å stille disse spørsmålene og å være litt kritisk?

Hei igjen!

Det er ikke tabu å stille spørsmål og være litt kritisk. Det er faktisk bra at noen gjør det. :klappe:

Det kan hende at det står noe om dette i loven, men i praksis så får asylsøkere bare penger av UDI (kan hende at det har forandret seg, men da må det ha vært veldig nylig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det ikke litt drøyt å diskutere innvandringspolitikk ut i fra psykotiske enkeltindivid og/eller uhøflige småbarn? Det finnes ganske mange "drøye" etniske norske småbarn også...

Jo, hvis man individualiserer debatten. Problemet er bare at vi mennesker ikke er individer som lever på våre egne øde øyer. Vi er også produkter av samfunnet. I så måte må man se enkeltindivider, både psykotiske og småbarn, ut i fra en større sammenheng. Den er temmelig naiv, den som tror det er tilfeldig at innvandrerbarn er frekke mot norske hundeeiere.

For meg som relativt venstreorientert i andre sammenhenger blir dette litt Twilight Zone. Når det kommer til innvandring og innvandringsrelaterte forhold blir alt snudd på hodet. Da skal man plutselig ikke lenger se individet i lys av samfunnet, men i lys av seg selv. I praksis betyr det at man overtar høyresidens individualisme ene og alene for å forsvare en innvandringspolitisk ideologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, hvis man individualiserer debatten. Problemet er bare at vi mennesker ikke er individer som lever på våre egne øde øyer. Vi er også produkter av samfunnet. I så måte må man se enkeltindivider, både psykotiske og småbarn, ut i fra en større sammenheng.  Den er temmelig naiv, den som tror det er tilfeldig at innvandrerbarn er frekke mot norske hundeeiere.

Men det er jo individer det dreier seg om! Hvis man f.eks. sier at innvandrere er overrepresentert på voldtekstsstatistikken og dermed slutter at innvandrere er voldtektsmenn, er det blodig urettferdig for de 98 prosentene som ikke voldtar eller kunne vært i stand til det. På samme måte: Hvis man sier at hedmarkinger kjører mer i fylla enn andre nordmenn sier ikke det videre mye om den jevne hedmarking. Prøver du å argumentere for at det er ett eller annet i kulturen til innvandrere som gjør at de oppfører seg forkastelig i dine øyne, og at de dermed er mindreverdige innbyggere i dette landet? Det er i såfall rasistisk i mine øyne.

Det er klart at vi alle er produkter av oppvekst, samfunn kultur, osv., men jeg føler meg allikvel fornærmet over at du ser til å mene at det spiller en så stor rolle. Jeg er norsk, men det er mange sider av den norske kulturen jeg ikke bekjenner meg til, og som jeg skal ha meg frabedt å bli assosiert med.

Jeg har ingenting mot at man diskuterer innvandringspolitikk eller integreringsproblemer, men man kommer ingen vei med disse temaene ved bare å rakke ned på individene eller kulturen de kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...