Gå til innhold

Trenger noen synspunkter


Gjest Pii

Anbefalte innlegg

Gjest Nefertiti

Hei.

Trenger noen synspunkter på denne saken her: Jeg er student, det er veldig vanskelig å få jobb innen det jeg studerer (hvertfall nå om dagen) Så jeg har fått råd om at det er viktig å gjøre seg "spesiell" i den forstand at en har noe som arbeidsgiver evt. vil synes er positivt. Til sommeren har jeg mulighet til å reise utenlands i en måned å jobbe innen det jeg studerer. Dette er riktignok gratis arbeid, men jeg vil jo få en slags arbeidserfaring, selvom det bare er en måned. Hva skal jeg gjøre??

Jeg har kjempe lyst til å reise, men er veldig i tvil. Det koster mye penger, så jeg vil jo helst at det skal være verd det? Hva vil en arbeidsgiver mene om noe sånn? Ville dere ha reist? Andre som har vært borti lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer litt an på hva du har studert. Men som du sier så er det alltid viktig å gjøre seg spesiell på CV'n.

Dette vil jo gjøre at du kan skrive ting som

*frivillig arbeid

*litt arbeidserfaring

*At du tar initiativ

Listen er sikkert mye lenger.

I tillegg til at du får opplevd noe annerledes, får opplevd et annet land etc. Kommer an på hva du slags jobb det er, men kanskje du får et annet perspektiv på ting som er kan være viktig for deg personlig og/eller yrkesmessig.

Hadde jeg hatt pengene, så hadde nok jeg reist.

Du har ikke mulighet til å søke om stipend/legat fra en bedrift eller organisasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde synest det bare hadde vært positive ting knyttet til, studier i utlandet :) ( man lærer jo kansje andre ting enn man gjør på norske skoler, som jeg ikke synest er mye og skryte av)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så liker de aller flese arbeidsgivere at søker har vært i utlandet i løpet av studiene. Enten som jobb eller på utveksling. Dette er for å vite at du har bein i nesen som tør noe sånt, men samtidig at du kanskje har brukt det du har lært på skolen i praksis, lært nytt språk, blitt kjent med nye omgivelser. Osvosv!

Så reis om du kan! du har ignenting å tape på det... (utenom penger det, men skal det stoppe alt??

Lykke til!

klem fra

Magnhild :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reis!!

Er enig med de andre tilbakemeldingene du har fått her.

Men har du også tenkt på at du ved et slik opphold vil kunne bli kjent med andre i "din" bransje, og bygge deg et nettverk som du kanskje vil dra nytte av siden? Kanskje de vil tilby deg en jobb etter endt studie? Kanskje de kjenner folk i din bransje i Norge så de kan hjelpe deg med å få jobb etter studiet?

Reis, bli kjent med så mange du kan og hold kontakten med disse når du er tilbake her igjen! Og ikke minst, nyt tiden mens du er borte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...