Gå til innhold

Diabetes

Gjest ¤Ronja¤

Anbefalte innlegg

Gjest ¤Ronja¤

Eg har nettopp fått påvist svangerskapsdiabetes, og skal til samtale med diabetessjukepleiar på torsdag. Jordmora mi anbefalte meg å ete grønnsaker og grovt brød, men er det ikkje ein del sukker i kjøpe-grovbrød? Eg får ikkje begynne å måle blodsukkeret mitt før torsdag, er litt redd for å ete noko eg ikkje burde ete...

:(

*redd for babyen i magen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Deception

Du kan jo sjekke innholdsdeklarasjonen? Ikke alt kjøpebrød er tilsatt sukker, i hvertfall. Ellers er det slik at jo grovere, jo bedre, så Ingers rugbrød burde være OK å spise, muligens også Fedon-brødet, som er proteinberiket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

En del typer butikkgrovbrød er tilsatt en del sukker (gjerne i form av sirup) for å få det til å se mørkere ut, men det skal gå fram av pakningen. Jeg ville kanskje gått for skikkelige grove knekkebrød, som wasa fiberrik eller likn i stedet hvis jeg var i tvil. Det skal stå på varedeklarasjonen om varen inneholder sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Ronja¤

Takk for svar...

Ser no at brødet eg har spist i dag inneheld både sukker og sirup...

Tenkte ikkje over å sjekke deklarasjonen, tenkte berre at grovbrød var grovbrød...

Jaja, får ete knekkebrød i morgon tidleg, og kjøpe meg noko skikkeleg grovbrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingers rugbrød er kjempefint for de med diabetes. Kan anbefales på det varmeste.

Jeg fikk tips om å være litt forsiktig med kokte gulerøtter, da disse kan gi rask stigning i blodsukkeret. Rå gulerøtter var ikke noe problem.

Du finner sikkert mer informasjon her: http://www.diabetes.no/index.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En venninne av meg fikk svangerskapsdiabetes og hun spiste Ingers rugbrød.

Et tips er å spise en skive av dette sammen med alle måltider, siden dette er med på å regulere blodsukkeret. (Har bare min venninnes ord for dette, men hun gikk faktisk ned 25 kg i svangerskapet, og holdt blodsukkeret stabilt gjennom hele svangerskapet med denn metoden.)

I tillegg er er det greit å vite at hel og halvfabrikata mat inneholder utrolig mye sukker. Tacoskjell feks er en skikkelig bombe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...