Gå til innhold

Utdeling av papirer ang de nye bidragsreglene


@lfa

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om bidragsbetalerne mottar disse papirene i posten?

Snakker om oversikten over utregning og hvor mye de skal betale.

Jeg fikk mine som bidragsmottaker i går, men verken eksen eller sambo har mottatt et eneste papir. De har vel rett på disse de også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke mottatt noe som helst i posten, og ikke hørt et kløyva ord fra eksen siden jul..

Stemmer det at man må betale et gebyr på 700 dersom foreldrene ikke kommer til enighet" seg imellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er slik at man får et gebyr hvis man søker om økt eller redusert bidrag, ja. Dette er et gebyr som begge parter får.

Er ikke sikker på hvor mye det er på, men det er vel rundt 700,-

Slipper vel unna dette hvis man ordner en privat avtale seg i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen privat avtale er det ikke tale om. Men, for min del må gjerne det bidraget som er i dag forbli. Har regnet på det, og tror jeg uansett skal ha det samme, kanskje et par hundringser mer... Da er jo spørsmålet om eksen er frempå og prøver seg på å få redusert.. Skal jeg da betale gebyr på grunn av det?? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp... det er visst slik det er, men noen ganger kutter de det ut også...

Jeg har aldri skjønt meg på trygdeetaten, og tror neppe jeg kommer til å gjøre det heller... :roll:

PS. han må betale hvis du søker om økt bidrag også. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Joda, begge foreldrene må betale et bidrag på kr.670(tror kanskje det har økt til 700) dersom de lar trygdekontoret fastsette bidraget. Dette gjorde jo min eks., uten å rådspørre seg med meg først. Men jeg venter fremdeles på å motta rekning....

Jeg har ikke mottatt noen informasjon vedr. dette nå, men det har min eks. Men det er visst det vanlige her i bygda at han får vite om saker og ting før meg...også fra offentlige etater. .......sukk.........

Mirabella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det at man må betale et gebyr på 700 dersom foreldrene ikke kommer til enighet" seg imellom?

Hvis man har lav inntekt, husker ikke HVOR lav, slipper man å betale gebyret. Jeg studerer, og regner med at jeg kommer godt under grensen for gebyr, selv om jeg tjener noen kroner ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er også student. Så da er det jo håp.. Men det er altså etter hva jeg forstår kun en problemstilling dersom exen vil ha beløpet han betaler nå revurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hvis du søker om økt... :blunke:

Jeg tror (må si tror, for jeg er ikke sikker) at man må betale gebyret nå som de nye reglene kommer... Hvis man ikke lager privat avtale.

Synes jeg leste noe om det i de papirene som kom...

Hmmm.... siterer fra brevet:

Stortinget har vedtatt endringer i barneloven og forskotteringsloven som skal gjelde fra 1. oktober 2003. Endringene vil få konsekvenser for beregning av barnebidrag. Det er frivillig å kreve endring av barnebidraget men det vil med enkelte unntak påløpe et gebyr på kr 700 for begge parter i de sakene det blir krevd endring i bidraget.

Da forstår jeg det slik at dersom du fortsatt vil motta den samme summen, slipper dere unna. Vil du endre, må dere betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Uten at jeg i det hele tatt blander meg i debatten, for dette har jeg NULL peiling på, her i huset har ingen av oss barn, hverken med hverandre eller med andre. Men ejg vil bare peke på en liten detalj i det siste sitatet

vil med enkelte unntak påløpe et gebyr

Da disse unntakene ikke er spesifisert, så kan det muligerns være et håp om at de f.eks er LAV inntekt? Hvem vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dersom man ber trygdekontoret fastsette bidraget, beregnes det gebyr, som deles på begge to. Uavhengig av hvem som ber om endringen.

Unntaket er ved lave inntekter, husker ikke summen, med det er snakk om LAVE inntekter. Så mange som ikke tjener bra kommer nok over det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag kom min papirhaug fra trygdeetaten :o

Fikk i hvert fall klarhet i ett av de spørsmålene vi har diskutert her; grensen for å få gebyrfritak går ved en årsinntekt på 129 800,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man ber trygdekontoret fastsette bidraget, beregnes det gebyr, som deles på begge to.

Gebyret deles ikke; begge parter må betale et gebyr på 700 kroner, altså 1400 kroner til sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kom min papirhaug fra trygdeetaten  :o  

Fikk i hvert fall klarhet i ett av de spørsmålene vi har diskutert her; grensen for å få gebyrfritak går ved en årsinntekt på 129 800,-

Juhuu... En av de få fordelene ved å være fattig student... :roll::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fikk disse papirene idag, jeg og.

Har nettopp fått øket bidraget til 4000, og er glad for det. Men med de nye reglene skal det (hvis eks ber om det) senkes til 2500. Da har trygdeetaten tatt utgpkt i at det koster 3700,- pr. mnd å ha barnet mitt. Men bare SFO koster jo over 1000,-!!!! Og dette skal være iberegnet boutgifter også. Haalloooo! Og Vet dem ikke hvor mye klær og klesvask det går med til barn?

Hvordan høres dette ut i fht deres nye bidrag? Tar med at far her tjener 3x så mye som mor, og han har null samvær og ingen andre barn. Mor er gift og har ett barn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuppelure:

I de nye reglene for bidrag, skal de faktiske utgiftene for barnepass/tilsyn regnes med, såfremt du ikke mottar støtte for dette fra staten.

Dermed må bidragsyteren være med å betale de utgiftene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg sliter også med de nye reglene og lurer på om far må være med å dele de faktiske utgiftene (klær, kontigenter, hårklipp, div utgifter...alt utover mat og hjem, til dags dato har han aldri betalt en krone utover bidraget). Jeg har to barn, og får 4.100.- pr. mnd. i farsbidrag som jo er regnet ut etter fars lønn. Igår ringte han meg og sa han hadde fått papirene fra trygdekontoret og de hadde regnet ut at han etter 1. oktober skal betale kr. 904.- pr. barn. Altså kr. 1.808.- Det er jo en forskjell på kr. 2.292.- som jo er ENORMT mye penger for meg.

Kan noen forklare meg hvordan de har kommet frem til dette beløpet? Dersom dette stemmer så synes jeg det er horibelt. Jeg jobber som sekretær i staten og tjener dårlig, så jeg har i tillegg en vaskejobb (svart). Hørte jeg jobbe seg ihjel etter 1. oktober??...må vel ha to-tre vaskejobber til!!!

Jeg har enda ikke fått disse papirene..og er spent på hva som står i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofia:

En rettelse: Det heter BARNEbidrag!

Etter de nye reglene beregnes dette slik:

Forbruksutgifter (fastsatte beløp varierende etter barnets alder)

+ boutgifter (fastsatt til kr 810)

+ tilsynsutgifter (fastsatt eller etter faktiske utgifter)

- barnetrygd (kr 972)

= Underholdskostnad

Underholdskostnaden deles mellom foreldrene, etter brutto inntekt.

Har dere tilnærmet lik årsinntekt skal altså du dekke halve underholdskostnaden, og faren den andre halvdelen i form av bidrag.

Deretter får bidragsyteren fradrag for de dagene h*n har omsorg for barnet. Dette er også fastsatte beløp etter antall døgn pr mnd.

BARNEbidraget skal altså dekke disse utgiftene du nevner.

Jeg kunne latt meg provosere av at du først vil ha et FARSbidrag, og deretter vil ha dekket utgiftene for barnet, men jeg skal la det være denne gangen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...