Gjest Gjest_mette_* Skrevet 18. april 2009 #21 Skrevet 18. april 2009 Heisann. Jeg har også hatt plantar facitt flere ganger. Jeg har prøvd å ta det med ro, kortisonsprøyter, spesial såler, behandling hos fysioterpeut, tapet føttene...men til ingen nytte. Det som hjalp meg var trykkbølgebehandling, det er vondt, men heller skikkelig vondt i 2 min enn vondt for hvert skritt jeg går. Jeg ble henvist til fysikals avdeling på sykehuset så dette ble refundert av NAV. Jeg har funnet ut at det verste en kan gjøre er å være i ro og det som utløser min plantar facitt er når jeg får for mye og brå strekk på senen, som ved å gå i bratte bakker og å trå på tå i trappene. Kulde forverrer også betennelsen, så det er viktig å ikke fryse på bena. Jeg går bare med gode joggesko, sandaler med demping, og crocs. Det jeg gjør er å gå med riktige sko i flatt terreng og lett stigning da får jeg god sirkulasjon i bena. Har vært fin en stund nå så krysser fingrene for at jeg har funnet knepene for å holde meg frisk!!
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #22 Skrevet 18. april 2009 Heisann. Jeg har også hatt plantar facitt flere ganger. Jeg har prøvd å ta det med ro, kortisonsprøyter, spesial såler, behandling hos fysioterpeut, tapet føttene...men til ingen nytte. Det som hjalp meg var trykkbølgebehandling, det er vondt, men heller skikkelig vondt i 2 min enn vondt for hvert skritt jeg går. Jeg ble henvist til fysikals avdeling på sykehuset så dette ble refundert av NAV. Jeg har funnet ut at det verste en kan gjøre er å være i ro og det som utløser min plantar facitt er når jeg får for mye og brå strekk på senen, som ved å gå i bratte bakker og å trå på tå i trappene. Kulde forverrer også betennelsen, så det er viktig å ikke fryse på bena. Jeg går bare med gode joggesko, sandaler med demping, og crocs. Det jeg gjør er å gå med riktige sko i flatt terreng og lett stigning da får jeg god sirkulasjon i bena. Har vært fin en stund nå så krysser fingrene for at jeg har funnet knepene for å holde meg frisk!!
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #23 Skrevet 18. april 2009 Hei Godt å høre at det er håp Har slitt med plantar fascitt i ca 1,5 år nå. Det siste halve året har det forverret seg veldig.Etter en dag på jobb har jeg store problemer med å gå Fikk streng beskjed av fysioterapauten at jeg ikke måtte gå kald eller våt på beina,da dette ikke er bra. Har prøvd spesialsåler,smertestillende gel og trykkbølgebehandling (fikk ikke refundert noe )Alt uten resultat. Bruker mye Nike shox joggesko.Disse gjør dagene litt mindre smertefulle.Bruker og crocs inne og synes det er greit.Legen min var ikke glad for at jeg bruker crocs,det var visst ikke bra. Har time hos fastlege til uka og da blir det nok kortisonsprøyte tenker jeg.Er litt usikker på om jeg vil dette,har hørt at dette hjelper bare midlertidig ,men er desperat. Noen som har erfaring med kortisonsprøyter mot plantar fascitt ? Har hørt det er vondt å få sprøyta? Hvor lang tid tar det før en kan merke om det har noen virkning? Andre råd/tips ?
Thalie Skrevet 19. april 2009 #25 Skrevet 19. april 2009 Hei jeg har også Plantar fascitt Har hatt det i snart 2 år.Smertene blir bare verre enda jeg har prøvd det meste av behandlingstilbud jeg har fått. Har prøvd spesialsåler,smertestillende/betennelsesdempende salve,trykkbølgebehandling,div. tøyningsøvelser og kortison.Går alltid med gode sko, ute som inne.Likevel kjennes det alltid ut som jeg har et glass-skår som står inn i hælen.Klarer ikke å trå normalt på foten. Dette har igjen gitt meg smerter i kneet.(slitasje) Det blir nå vurdert operasjon for å avlaste senen under foten.Noen som har prøvd det ? Andre råd for å bli bedre? Begynner å bli desperat !
Gjest Gjest_Linni_* Skrevet 22. april 2009 #26 Skrevet 22. april 2009 Kanskje du trenger å få hvilt beinet godt.Jobber du ? Vurdert sykemelding ??
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2009 #27 Skrevet 20. juni 2009 Har slitt med dette jeg og..... i over 2 år ! Noen som har gode råd
Gjest Madam X Skrevet 4. november 2009 #28 Skrevet 4. november 2009 Hei all sammen! Hvordan har det gått med dere? er det noen av dere som har operert? Hvordan gikk det isåfall? Jeg har slitt med helsmerter i 5-6 år. Legen sendte meg dengang på røntgen, men siden de ikke fant noe unormalt, følte jeg meg som en hypokonder og har levd med disse fryktelige smertene siden I vår fant jeg selv ut hva som feilte meg og startet med trykkbølge behandling, dessverre uten resultat. Har også fått kortison sprøyte, men er nå tilbake på samme smertenivå som før. I dag var jeg på ultralyd med foten. Det viste seg at sena under foten er mer enn dobbelt så tykk som den skal være! Ikke rart det gjør vondt! Nå vil jeg opereres! Jeg orker ikke mer eksperimentering og skuffelser når det etter et par uker viser seg at det ikke hjelper likevell. Dersom jeg ikke blir bedre etter operasjon, så må jeg jo bare godta å leve med smertene......Men det kan da umulig bli verre enn det er nå!! Neste stadie vil jo da bli krykker eller rullestol. Lykke til alle sammen
Gjest Karimarimette Skrevet 18. november 2009 #29 Skrevet 18. november 2009 Jeg fikk kortisonsprøyte for min plantar fascitt, siden jeg ikke klarte gå omtrent, og jeg gikk faktisk på egne ben ut igjen fra legekontoret!!! (fikk faktisk bedøvlese før jeg fikk kortison, så det er nok vondt med den kortisonsprøyta vil jeg tro, og da må det jo nevnes at bedøvelsen gjorde nok også sitt til at jeg gikk så godt ut igjen fra legekontoret den kvelden:Nikke: Dette var ved påsketider i år. Siden har jeg klart meg bra, men nå begynner jeg å kjenne at smertene kommer igjen. Håper det ikke blir like ille som det var!!!! Men jeg har også hørt at man skal ikke være ukritisk til kortison, at dette kan gi senvirkninger...... Huff, det er så dumt at det er bra for noe, og da er det ille for noe anna!!!
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #30 Skrevet 25. november 2009 Hei! Noen av dere som har blitt undersøkt for noe jeg tror heter Mortons syndrom? Det er når senen til den midterste tåa er lengre enn den til storetåa og dette fører til at man kun har to balansepunkter i foten, i stedet for de tre man skal ha. Etter at en fysioterapaut fant ut at det var det som var feil med beina mine, har ting blitt litt bedre!
Gjest trudern Skrevet 18. januar 2010 #31 Skrevet 18. januar 2010 Det er litt rart å lese om at det er så mange som sliter med dette. Har hele tida hatt inntrykk av at ingen vet hva det er. Selv har jeg hatt dette på begge føttene i ca 2,5 år. Har fått flere kortisonsprøyter, og JA, det var helt utrolig vondt. Dessuten hadde det kun kortvarig virkning. Har også prøvd ultralyd-behandling i utlandet, og det var veldig effektivt. Men også kortvarig effekt. Var hos ortoped i høst, og bruker nå såler hele tida. Sålene virker bra, og beina blir bedre når jeg er i ro. Smertene er der mer eller mindre hele tida, øker i takt med mengden belastning. Har vært sykemeldt i 3mnd, og prøver meg nå i 30% jobb. Har en jobb hvor jeg må tråkke og gå en del, og arb.giver klarer ikke å legge til rette. Jeg opplever at denne lidelsen er vanskelig for andre å forstå. Vanskelig å forklare de grufulle smertene, som ikke er der hele tida, men som kan holde meg våken om natta. På dagtid kan jeg stort sett gå normalt, selv om det er vondt, og av og til halter jeg rundt. Det er jo verst om kvelden og om morran, dermed synes det ikke så godt. Det er familien som ser mest til hvor vanskelig jeg har for å gå innimellom. Synes dette er en uholdbar og håpløs situasjon. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Noen som har prøvd operasjon?
Gjest Janne Skrevet 9. april 2010 #32 Skrevet 9. april 2010 Jeg sliter akkturat med det samme.Har hatt det i to år nå.Har tatt kortisonspøryte og det hjalp, men bare i tre måneder.Noen som har tips på gode sko som ser ok ut?
krem Skrevet 10. april 2010 #33 Skrevet 10. april 2010 Som noen har sagt tidligere, det kan være Mortons syndrom. Jeg slet med vondt under beina i halvannet år, var til lege, gikk i fysioterapi og fikk tapet sammen fotsålen for å avlaste, fikk laserbehandling osv, gikk også til en som behandlet med trykkbølge, men jeg ble ikke bedre. Så fikk jeg mye vondt i rygg og nakke og gikk til kiropraktor. Jeg fortalte at jeg hadde slitt en del med føttene og kiropraktoren mente dette kunne ha sammenheng med føttene mine! Så han sendte meg til nok en fysioterapaut som er en slags ekspert på føtter og sålestøping. Denne fysioterapauten studerte, bøyde og tøyde på føttene mine, ba meg gjøre de merkeligste ting med dem, tegnet på dem, og konkluderte med at jeg hadde mortons syndrom. Han sa at så mange som 1/4 av befolkningen kan ha dette, men at ikke alle merker det. Grunnen til at jeg hadde mye vondt, var en gammel ankelskade som hadde gjort at leggmusklene mine var stramme og dette gjorde at jeg balanserte feil på foten! Så jeg fikk spesialsåler og treningsprogram. I dag er jeg bedre, men ikke helt god! Tror det kan være noe for dere som sliter med vonde føtter og sjekkes for dette.
Gjest FruSand Skrevet 11. juli 2010 #34 Skrevet 11. juli 2010 Heisann! Har selv slitt med dette i over tre år, og prøvd alt av hjelpemidler som er nevnt tidligere her. Det eneste jeg ikke har forsøkt er operasjon. Legen min mener at faren for komplikasjoner er så stor, og sjansen for bedring er så liten, at hun anbefalte meg å la være... Men nå datt jeg plutselig over ei side her på internett - og nå skal mor handle sko Håper dere andre også finner noe som hjelper, og at denne sida er like bra som den ser ut som... God bedring - og lykke til - til dere alle
Gjest marsboern Skrevet 20. juli 2010 #35 Skrevet 20. juli 2010 Det er litt rart å lese om at det er så mange som sliter med dette. Har hele tida hatt inntrykk av at ingen vet hva det er. Selv har jeg hatt dette på begge føttene i ca 2,5 år. Har fått flere kortisonsprøyter, og JA, det var helt utrolig vondt. Dessuten hadde det kun kortvarig virkning. Har også prøvd ultralyd-behandling i utlandet, og det var veldig effektivt. Men også kortvarig effekt. Var hos ortoped i høst, og bruker nå såler hele tida. Sålene virker bra, og beina blir bedre når jeg er i ro. Smertene er der mer eller mindre hele tida, øker i takt med mengden belastning. Har vært sykemeldt i 3mnd, og prøver meg nå i 30% jobb. Har en jobb hvor jeg må tråkke og gå en del, og arb.giver klarer ikke å legge til rette. Jeg opplever at denne lidelsen er vanskelig for andre å forstå. Vanskelig å forklare de grufulle smertene, som ikke er der hele tida, men som kan holde meg våken om natta. På dagtid kan jeg stort sett gå normalt, selv om det er vondt, og av og til halter jeg rundt. Det er jo verst om kvelden og om morran, dermed synes det ikke så godt. Det er familien som ser mest til hvor vanskelig jeg har for å gå innimellom. Synes dette er en uholdbar og håpløs situasjon. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Noen som har prøvd operasjon?
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2010 #36 Skrevet 20. juli 2010 Hei alle sammen. Jeg har hatt veldig vondt i helene mine i over 1 år nå. Og jeg har også prøvd det meste. Sjokkbølgeterapi var det vondeste jeg har opplevd noen gang. Og jeg ble verre. Kortison var også helt utrolig vondt. Men jeg hadde ikke vondt i hele 8 dager, før jeg ble verre enn jeg var før kortisonen. Men jeg hadde bare virkning av kortisonen 1 av de 4 gangene jeg har prøvd det. Betennelses dempene piller, Breksidol hadde ingen virkning i det hele tatt. Kiropraktoren min har knekt og herjet litt uten bedring. Har spesial såler fra Ortopediteknikk på Ryen i Oslo. De hjalp litt til å begynne med. Og nå har jeg spesial såler inpotert fra Canada som jeg fikk av kiropraktorene i Hobbel i Østfold. De vet jeg ikke om hjelper enda. Har hatt de i bare 1 mnd, men merker vel lite. Jeg var sykemeldt 100% i 4 mnd før jeg begynte å jobbe 30% i 4 mnd. Og har den siste uken begynt å jobbe 40%. Vet ikke hvordan det går enda, men er posetivt innstilt. Jeg har en ting som har gjort dagen min litt lettere. TENNISBALL og GOLFBALL!!!!!! Jeg sitter å ser på tv og ruller en golfball(eller tennisball) under foten. Og det har gjort at jeg ikke har de samme smertene når jeg gjør dette. Jeg har også begynt hos fysioterapi. Der får jeg behandling i leggmusklene. Og jeg må gjøre div strekk øvelser. Spesielt før jeg står opp om morgenen. Min fysioterapaut er fra Australia og han hadde sett der at de brukte en natt skinne eller en spesial sokk på pasientene om natten med veldig god virkning. Jeg leter og leter etter en sånn skinne i Oslo, men har ikke funnet noen enda. Men jeg gir ikke opp. Jeg har også funnet flere videoer på you tube. Denne syntes jeg virket lovede. Håper noen har nytte av dette jeg har skrevet. Monica
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2010 #37 Skrevet 28. juli 2010 Noen som har prøvd denne? http://www.loplabbet.no/sokker/strassburg-sokk.html
Gjest Maggie Skrevet 8. mars 2011 #38 Skrevet 8. mars 2011 Det er en vanlig "sykdom" mest blant idrettsfolk, ikke at det er meg, Jeg hadde bare uflaks... Har vært inne på tanken ang akupunkttur.... Men greit å høre fra noen som har vært bort i dette før jeg prøver..
Gjest Maggie Skrevet 8. mars 2011 #39 Skrevet 8. mars 2011 Hei Gå til kiropraktor, de vet hva de skal gjøre! Også må man gå ned i vekt hvis man er overvektig.. lettere sagt enn gjort selvfølgelig
Gjest elizabeth holm Skrevet 17. mars 2011 #40 Skrevet 17. mars 2011 Jeg har også plantar fascitt. Har hatt det i over ett år nå, faktisk siden jeg fikk barn for 2,5 år siden. Jeg har prøvd kortisonsprøyter og innleggsåler men dette har ikke hjulpet. Det som derimot har hjulpet meg, er masai-sko. Før kunne jeg ikke gå over gulvet nesten, ihvertfall ikke etter å ha sittet stille en stund eller om morgenen når jeg stod opp. Trening etc. måtte jeg bare gi opp. Fikk låne noen masai-sko av min søster, og det var virkelig en fantastisk opplevelse. Jeg har ikke vondt når jeg bruker disse. Hvis jeg bruker dem daglig, har jeg ikke problemer i det hele tatt, verken når jeg går med eller uten sko. Men hvis jeg ikke bruker dem, som i sommer da jeg ikke hadde masai-sandaler, har jeg fått det tilbake. Løsningen ble å kjøpe masai-sandalene. Jeg anbefaler virkelig å prøve dette!!!! BEFRIENDE for meg ihvertfall!! Marianne
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå