Gjest Shayla Skrevet 20. februar 2007 #1 Skrevet 20. februar 2007 Jeg har slitt med betennelse i begge hælene i snart 3 år. Har prøvd det meste og legen min har ikke flere råd å gi. Jeg får vondt av å gå mye og av å stå stille opp og ned.. Noen fler som har dette og har blitt bedre? Noen forslag til behandling? Jeg har såler i begge skoa og går bare i joggesko med ekstra demping.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2007 #2 Skrevet 20. februar 2007 Denne konkrete lidelsen har jeg knapt hørt om før, men siden det er en betennelse, tetreolje (ikke om du er gravid!) og akupunktur?
Gjest Shayla Skrevet 20. februar 2007 #3 Skrevet 20. februar 2007 Det er en vanlig "sykdom" mest blant idrettsfolk, ikke at det er meg, Jeg hadde bare uflaks... Har vært inne på tanken ang akupunkttur.... Men greit å høre fra noen som har vært bort i dette før jeg prøver..
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2007 #4 Skrevet 20. februar 2007 Har lest om det på utnelandske forums, går vekk når man får behandling for lavt stoffskifte, det er et typisl lavt-stoffskifte-problem sier noen. (på alt.support.thyroid )
Orestes Skrevet 20. februar 2007 #5 Skrevet 20. februar 2007 Har dette, har vært plaget før, det har blitt bedre, men nå har det vært tilbake det siste året. Bruker joggesko med demping, og ellers innleggsåler. I blant har jeg så vondt at jeg må avlaste med en krykke for å humpe over gulvet (etter ekstra lange dager på jobb - hvor jeg alltid er på bena). Og: selv om det kan ha sammenheng med hypothyreose, er det ingen automatikk i at det går over om man får behandling for dette (dersom det er slik at man også har hypothyreose).
Gjest Gjest_janne_* Skrevet 13. august 2008 #6 Skrevet 13. august 2008 Jeg har slitt med betennelse i begge hælene i snart 3 år. Har prøvd det meste og legen min har ikke flere råd å gi. Jeg får vondt av å gå mye og av å stå stille opp og ned.. Noen fler som har dette og har blitt bedre? Noen forslag til behandling? Jeg har såler i begge skoa og går bare i joggesko med ekstra demping. hei! ser det er en stund siden dette innlegget ble skrevet. Men bedre sent enn aldri. hvordan går det med føttene, blitt bedre? høres ut som det samme som jeg fikk nylig; plantar fasciitt Jeg ville gått til en fysioterapeut eller akupunktør. legene kan liksom ikke bidra med så mye disse dager:( Noen får jo operasjon og har blitt bedre etter 4- 6 uker. Ultralyd behandling kan også være ett alternativ. huff, virker som en kjip tilstand men etter det jeg har hørt er det en forbigående tilstand;) lykke til hvertfall
Gjest Gjest_studenten_* Skrevet 14. august 2008 #7 Skrevet 14. august 2008 Hei Jeg har også fått det, hadde vondt i en uke i den ene hælen og dro til legen som mente det var det. Fikk høre at jeg kunne gå på benet, men ikke løpe etc. Legen trodde på bedring innen en uke. Det har allerede blitt litt bedre, men plutselig så kan det bli vondt igjen. Det med lavt stoffskifte har jeg ikke hørt om før, jeg vet hvertfall at mitt er normalt. Jeg har trolig fått det pga overbelastning, løping på ujevnt underlag.... Frustrerende å ikke kunne bevege seg som normalt!
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2008 #8 Skrevet 15. august 2008 Jeg har også plantar fascitt. Har hatt det i over ett år nå, faktisk siden jeg fikk barn for 2,5 år siden. Jeg har prøvd kortisonsprøyter og innleggsåler men dette har ikke hjulpet. Det som derimot har hjulpet meg, er masai-sko. Før kunne jeg ikke gå over gulvet nesten, ihvertfall ikke etter å ha sittet stille en stund eller om morgenen når jeg stod opp. Trening etc. måtte jeg bare gi opp. Fikk låne noen masai-sko av min søster, og det var virkelig en fantastisk opplevelse. Jeg har ikke vondt når jeg bruker disse. Hvis jeg bruker dem daglig, har jeg ikke problemer i det hele tatt, verken når jeg går med eller uten sko. Men hvis jeg ikke bruker dem, som i sommer da jeg ikke hadde masai-sandaler, har jeg fått det tilbake. Løsningen ble å kjøpe masai-sandalene. Jeg anbefaler virkelig å prøve dette!!!! BEFRIENDE for meg ihvertfall!! Marianne
Gjest Sisu Skrevet 16. august 2008 #9 Skrevet 16. august 2008 Løsningen ble å kjøpe masai-sandalene. Jeg anbefaler virkelig å prøve dette!!!! BEFRIENDE for meg ihvertfall!! Skulle akkurat til å foreslå det samme!
Gjest Gjest_Linn_* Skrevet 16. januar 2009 #10 Skrevet 16. januar 2009 Plantar fasciitter en betennelse i plantarfascien under foten. som er en tykk kraftig hinne under forten som skal verne underliggende knokler og muskler. Tilleggssålene må legge ut trykket på siden, og fristille plantarfascien. En såle som absorberer maksimalt for hælen, hælforsterkeren må ikke være mer enn 4mm tykk. Behandlingen retter seg etter årsaken til problemet, så man må først finne problemet,for å forebygge mot problemer. Behandlingsmetoder som anbefales (i prioritert rekkesfølge): 1.rådgivning om sko i forhold til brukers behov. 2. tilrettelegging av såler for avlastning. 3.massasje. 4.egentrening. Kortison sprøyter kan også være til hjelp.
Gjest Gjest_Gjest2_* Skrevet 12. februar 2009 #11 Skrevet 12. februar 2009 Jeg har også hatt vondt i føttene, i ca 3 år. Det siste halvåret har det imidlertid vært så ille at jeg har hatt problemer med å gå. Jeg går aldri uten sko, men med crocs inne og joggesko ute. En spesialist i allmennfysiologi gav meg diagnosen plantar fascitt. En muskelterapeut avviser imidlertid dette, og sier smertene skyldes dårlig blodsirkulasjon i beina. Har prøvd det meste; både såler, kortisonsprøyter, varmebehandling. Har vært sykemeldt fra deltidsjobben min i 3 måneder, og ble ganske mye bedre i beina på slutten av den perioden. Forrige helg jobbet jeg imidlertid igjen, og er nå vesentlig mye værre i føttene igjen, antagelig pga jobben innebærer mye gåing på hardt underlag. Jeg har hørt at en såkalt nattskinne skal kunne hjelpe. Den skal strekke vevet under foten, slik at det leges. Har noen erfaringer med det? Virkelig frustrerende å ikke kunne bevege seg som man øsnker! Skulle så gladelig byttet til senebetennelse i feks armen i stedet, føttene er så vesentlige!
prinsessa Skrevet 13. februar 2009 #12 Skrevet 13. februar 2009 Jeg har også plantar fascitt. Det som kan hjelpe som er veldig enkelt er å dra stortåen tilbake, rett og slett tøye den store senen under foten. Jeg har mest vondt om morgen og kan nesten ikke gå ut av sengen. Jeg tar da og "trår" i skråtaket på soverommet slik at jeg får tøyet senene, når jeg har gjort dette et par minutter er det lettere å gå. Jeg har heldigvis bare vondt om morgen og når jeg har sittet for lenge.
Busy Lizzie Skrevet 13. februar 2009 #13 Skrevet 13. februar 2009 (endret) Jeg har også plantar fascitt, eller det kommer og går faktisk. Det som har hjulpet meg er å massere område under foten med en tennisball. Legg ballen på gulvet og rull frem og tilbake for å strekke ut senene. Har også måtte slutte med høyhelede og helt flate sko, nå kan jeg bare gå med sko med ordentlig godt såle med støtte, bruker joggesko så ofte jeg kan. Endret 13. februar 2009 av Busy Lizzie
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #14 Skrevet 22. februar 2009 Jeg har også plantar fascitt. Har hatt det i over ett år nå, faktisk siden jeg fikk barn for 2,5 år siden. Jeg har prøvd kortisonsprøyter og innleggsåler men dette har ikke hjulpet. Det som derimot har hjulpet meg, er masai-sko. Før kunne jeg ikke gå over gulvet nesten, ihvertfall ikke etter å ha sittet stille en stund eller om morgenen når jeg stod opp. Trening etc. måtte jeg bare gi opp. Fikk låne noen masai-sko av min søster, og det var virkelig en fantastisk opplevelse. Jeg har ikke vondt når jeg bruker disse. Hvis jeg bruker dem daglig, har jeg ikke problemer i det hele tatt, verken når jeg går med eller uten sko. Men hvis jeg ikke bruker dem, som i sommer da jeg ikke hadde masai-sandaler, har jeg fått det tilbake. Løsningen ble å kjøpe masai-sandalene. Jeg anbefaler virkelig å prøve dette!!!! BEFRIENDE for meg ihvertfall!! Marianne
Gjest Gjest_Hilde_* Skrevet 22. februar 2009 #15 Skrevet 22. februar 2009 Vær veldig forsiktig med å ukritisk anbefale masai-sandalene, dere!!! Jeg kjøpte de, og resultatet ble plantar fascitt!! Som andre har sagt: God støtte for hælene er viktig, noe MBT-sandalene ikke akkurat gir. Jeg er kjempeskuffet!! Skulle ønsle jeg hadde investert ca 2000,- som sandalene kostet i et par gode joggesko i stedet!!
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2009 #16 Skrevet 23. februar 2009 Jeg har også plantar fasciit, og jeg gikk til naprapat. Han viste meg hvordan jeg kunne teipe opp hælen for å støtte opp skikkelig. Det er helt utrolig, men jeg klarte faktisk å gå barbent når jeg hadde teipen på! I tillegg gikk jeg med såle inni "buen", sålen var i silikon og et par str for stor. Og på toppen av det hele har jeg gått med Crocs i snart et år (innendørs!!). Kuttet ut teipen etter 2-3 måneder, men nå har jeg ikke forsøkt å gå inne barføtt, så jeg vet ikke hvor vondt det ville gjort. Det viktigste du kan gjøre er å ikke bruke flate sko, men gjerne crocs (e.l.) og joggesko med god demping. Deretter er det å ikke belaste hælen/foten når det gjør vondt. Jeg går ut i fra at det gjør vondt etter du har sovet eller vært helt i ro lenge, og det må du ta på alvor. Det går an å bli bra av det, men det er viktig å ikke ignorere kroppens signaler. Det finnes også en behandlingsmetode, jeg husker ikke helt hva den gikk ut på, men det var en maskin som sendte støt inn i hælen. Fryktelig vondt der og da, men det har visst god effekt.
Gjest Gjest_Linni_* Skrevet 18. april 2009 #17 Skrevet 18. april 2009 Jeg har også plantar fasciit, og jeg gikk til naprapat. Han viste meg hvordan jeg kunne teipe opp hælen for å støtte opp skikkelig. Det er helt utrolig, men jeg klarte faktisk å gå barbent når jeg hadde teipen på! I tillegg gikk jeg med såle inni "buen", sålen var i silikon og et par str for stor. Og på toppen av det hele har jeg gått med Crocs i snart et år (innendørs!!). Kuttet ut teipen etter 2-3 måneder, men nå har jeg ikke forsøkt å gå inne barføtt, så jeg vet ikke hvor vondt det ville gjort. Det viktigste du kan gjøre er å ikke bruke flate sko, men gjerne crocs (e.l.) og joggesko med god demping. Deretter er det å ikke belaste hælen/foten når det gjør vondt. Jeg går ut i fra at det gjør vondt etter du har sovet eller vært helt i ro lenge, og det må du ta på alvor. Det går an å bli bra av det, men det er viktig å ikke ignorere kroppens signaler. Det finnes også en behandlingsmetode, jeg husker ikke helt hva den gikk ut på, men det var en maskin som sendte støt inn i hælen. Fryktelig vondt der og da, men det har visst god effekt.
Gjest Gjest_Linni_* Skrevet 18. april 2009 #18 Skrevet 18. april 2009 Hei Behandlingsmetoden du nevnte heter trykkbølgebehandling. Jeg har prøvd dette da jeg har plantar fascitt. Det er ufattelig vondt (og dyrt jeg betalte kr 500,- pr behandling.hadde tilsammen 5 beh.)Behandlingen er ikke godkjent av NAV så du får ikke refundert noe av beløpet ! Desverre ble jeg ikke noe bedre. Fysioterapauten mente at årsaken til at jeg fikk plantar fascitt er at jeg visstnok har veldig korte/stramme leggmuskler.Ble anbefalt operasjon og vurderer dette. Har kjøpt nye crocs,en ny type som har kommet. Crocs Rx relief.disse er laget spesielt for lidelser som plantar fascitt,heel pain syndrom o.l.jeg bruker de på jobb og uten de hadde jeg ikke kommet meg gjennom dagen. De selges ikke i Norge ennå tror jeg men jeg kjøpte de på shoebuy.com.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #19 Skrevet 18. april 2009 Hei Behandlingsmetoden du nevnte heter trykkbølgebehandling. Jeg har prøvd dette da jeg har plantar fascitt. Det er ufattelig vondt (og dyrt jeg betalte kr 500,- pr behandling.hadde tilsammen 5 beh.)Behandlingen er ikke godkjent av NAV så du får ikke refundert noe av beløpet ! Desverre ble jeg ikke noe bedre. Fysioterapauten mente at årsaken til at jeg fikk plantar fascitt er at jeg visstnok har veldig korte/stramme leggmuskler.Ble anbefalt operasjon og vurderer dette. Har kjøpt nye crocs,en ny type som har kommet. Crocs Rx relief.disse er laget spesielt for lidelser som plantar fascitt,heel pain syndrom o.l.jeg bruker de på jobb og uten de hadde jeg ikke kommet meg gjennom dagen. De selges ikke i Norge ennå tror jeg men jeg kjøpte de på shoebuy.com.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå