Gå til innhold

Øreplastikk

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

jeg skal denne uken operere ørene mine. de skal legges inn til hodet.

de skal ta av huden og skjære bort litt brusk og så sy igjen.

jeg skal ha lokalbedøvelse..

men nå har jeg begynt å grue meg så fælt.

noen som har gjort dette og kan fortelle meg hvordan det er?

er det veldig vondt?

hvor lenge er det vondt osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg har vært igjennom en slik operasjon. Selve inngrepet tas med lokalbedøvelse og er ikke smertefullt. Men siden kirurgen skjærer i bruskvev istedet for muskler så vil det bli veldig vondt etterpå når bedøvelsen går ut.

Jeg hadde veldig vondt i omtrent en uke og spiste paralgin forte + ibux de første dagene og gikk over til paracet og ibux den siste halvdelen av uken. Du vil også bli godt bandasjert på hodet og må passe litt på hvordan du sover. Det er ikke så veldig behagelig, men det går an å sove. I tillegg kan du ikke dusje, kun vaske kroppen.

Jeg husker at smertene de første dagene var konstante og gjorde at det var umulig å konsentrere meg om noenting. Jeg var sykemeldt de første dagene og trodde jeg kunne spille dataspill etc., men det gikk ikke. Det var bare å bite smerten i seg og vite at det vil bli bedre. Den siste halvdelen av den første uken er ikke så ille som den første. Men etter en ukes tid så merker du lite til smerte.

Du må også i flere uker sove med et ørebånd slik at du ikke ved et uhell vil bøye øret om du vrir deg i sengen. Det er ikke noe stort problem, men det er viktig å ikke sluntre unna med å bruke ørebåndet. Hvis ikke kan du få vondt i øret igjen og i verste fall rive opp sting etc.

Men ikke tenk så mye på smertene (som VIL komme). Tenk heller på at resultatet blir kjempebra og du kan se deg selv i speilet og smile stort over hva du ser etter at bandasjen er fjernet. :)

Sjekk denne linken for litt info:

http://www.froyen.no/html/orer.html

Det er info om øreplastikk fra legen som opererte meg.

Endret av Paladin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har vært igjennom en slik operasjon. Selve inngrepet tas med lokalbedøvelse og er ikke smertefullt.  Men siden kirurgen skjærer i bruskvev istedet for muskler så vil det bli veldig vondt etterpå når bedøvelsen går ut. 

Jeg hadde veldig vondt i omtrent en uke og spiste paralgin forte + ibux de første dagene og gikk over til paracet og ibux den siste halvdelen av uken. Du vil også bli godt bandasjert på hodet og må passe litt på hvordan du sover. Det er ikke så veldig behagelig, men det går an å sove. I tillegg kan du ikke dusje, kun vaske kroppen.

Jeg husker at smertene de første dagene var konstante og gjorde at det var umulig å konsentrere meg om noenting. Jeg var sykemeldt de første dagene og trodde jeg kunne spille dataspill etc., men det gikk ikke. Det var bare å bite smerten i seg og vite at det vil bli bedre. Den siste halvdelen av den første uken er ikke så ille som den første. Men etter en ukes tid så merker du lite til smerte.

Du må også i flere uker sove med et ørebånd slik at du ikke ved et uhell vil bøye øret om du vrir deg i sengen. Det er ikke noe stort problem, men det er viktig å ikke sluntre unna med å bruke ørebåndet. Hvis ikke kan du få vondt i øret igjen og i verste fall rive opp sting etc.

Men ikke tenk så mye på smertene (som VIL komme). Tenk heller på at resultatet blir kjempebra og du kan se deg selv i speilet og smile stort over hva du ser etter at bandasjen er fjernet.  :)

Sjekk denne linken for litt info:

http://www.froyen.no/html/orer.html

Det er info om øreplastikk fra legen som opererte meg.

var ørene dine normale da bandasjen ble tatt av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ørene dine normale da bandasjen ble tatt av?

Ja, operasjonen var vellykket. I begynnelsen er ørene noe tettere til hodet enn normalt, men de vil komme litt lenger fra ørene etter noen måneder.

Sluttresultatet pleier å bli veldig bra. Det er normalt med smerter i ørene etter operasjonen, men etter ca. 1 uke er de ikke plagsomme. Man vil selvsagt ha arr etc., men de sitter på innsiden av øret og synes ikke mye. De blir usynlige etter noen måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, operasjonen var vellykket. I begynnelsen er ørene noe tettere til hodet enn normalt, men de vil komme litt lenger fra ørene etter noen måneder.

Sluttresultatet pleier å bli veldig bra. Det er normalt med smerter i ørene etter operasjonen, men etter ca. 1 uke er de ikke plagsomme. Man vil selvsagt ha arr etc., men de sitter på innsiden av øret og synes ikke mye. De blir usynlige etter noen måneder.

ok. både gruer og gleder meg jeg nå. men det er virkelig verdt det. en uke går jo ganske fort.

tar man stingene når bandasjen fjernes? er ørene hovne med en gang?

godt å høre om andre som har gjort det samme i voksen alder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. både gruer og gleder meg jeg nå. men det er virkelig verdt det. en uke går jo ganske fort.

tar man stingene når bandasjen fjernes? er ørene hovne med en gang?

godt å høre om andre som har gjort det samme i voksen alder..

Jeg kan ikke huske om man tok sting eller ikke. Uansett er det ikke vondt å ta sting. Ørene var ikke hovne etter operasjonen så det er ikke noe å bekymre seg om.

Operasjonen er ikke noe å grue seg til. Du vil være lokalbedøvet og du vil få beroligende midler slik at du er litt sløvet. Det betyr at du er ved bevissthet hele tiden, men ikke spesielt observant på hva som skjer etc. Du hører legene snakke sammen, men du føler ikke hva de gjør. Etterpå vil du hvile litt og så kan du reise hjem. Smertene begynner først når du er hjemme og da kan du lettere tackle det. Ikke nøl med å spise paralgin forte for å døyve smertene noe. Smertene er plagsomme, men ikke uutholdelige.

Lykke til med operasjonen og fortell oss etterpå hvordan det gikk og hvor mye smerte du opplever. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke huske om man tok sting eller ikke. Uansett er det ikke vondt å ta sting.  Ørene var ikke hovne etter operasjonen så det er ikke noe å bekymre seg om.

Operasjonen er ikke noe å grue seg til. Du vil være lokalbedøvet og du vil få beroligende midler slik at du er litt sløvet. Det betyr at du er ved bevissthet hele tiden, men ikke spesielt observant på hva som skjer etc. Du hører legene snakke sammen, men du føler ikke hva de gjør.  Etterpå vil du hvile litt og så kan du reise hjem. Smertene begynner først når du er hjemme og da kan du lettere tackle det. Ikke nøl med å spise paralgin forte for å døyve smertene noe. Smertene er plagsomme, men ikke uutholdelige.

Lykke til med operasjonen og fortell oss etterpå hvordan det gikk og hvor mye smerte du opplever.  :)

det går nok bra. skal fortelle hvordan det går. tusen takk for svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en annen ting.. hvordan har de på bandasjen? bare rundt hode? ikke både rundt og over hodet så man får den under haken. må si det jeg gruer meg mest til er å gå med bandasje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en annen ting.. hvordan har de på bandasjen? bare rundt hode? ikke både rundt og over hodet så man får den under haken. må si det jeg gruer meg mest til er å gå med bandasje..

Bandasjen blir lagt rundt ørene og hodet over ørene. Den blir ikke lagt under haken. Når du ser deg i speilet ser det ut til at du har en turban på hodet. Det er bra du opereres om vinteren så du kan bruke stor lue når du går ute. ;)

Endret av Paladin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja nå er det gjort, og det gikk bedre enn forventet. eneste jeg synes var vondt var å få lokalbedøvelse. men resten var ikke vondt.

gikk jo kjempe fint,var litt anspent men fikk noe å roe meg på.

har ikke hatt mye vondt. første kvelden tok jeg smertestillende,men i går var det ikke spesielt vondt. i dag bare kjenner jeg det så vidt..

er positivt overrasket. :)

og bandasjen jeg grudde meg så til er jo helt grei. ser jo ut som ett hvitt pannebånd..

er utrolig glad jeg gjorde dette og gleder meg til å se resultatet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja nå er det gjort, og det gikk bedre enn forventet. eneste jeg synes var vondt var å få lokalbedøvelse. men resten var ikke vondt.

gikk jo kjempe fint,var litt anspent men fikk noe å roe meg på.

har ikke hatt mye vondt. første kvelden tok jeg smertestillende,men i går var det ikke spesielt vondt. i dag bare kjenner jeg det så vidt..

er positivt overrasket. :)

og bandasjen jeg grudde meg så til er jo helt grei. ser jo ut som ett hvitt pannebånd..

er utrolig glad jeg gjorde dette og gleder meg til å se resultatet :)

Det er hyggelig å høre. Gratulerer med vel overstått operasjon. :) Fortell hvordan det gikk når du snart tar bandasjen og får se de fine resultatet. ;)

Endret av Paladin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

huff nå er jeg litt lei. var ikke spesielt vondt i begynnelsen men i går kveld og natt har det vært kjempe vondt. smertestillende jeg fikk hjelper ikke så mye,skulle kanskje hatt litt sterkere..

men er ikke så ille nå i dag.

gleder meg så innmari til å få av bandasjen, er jo vondt og det klør veldig. og jeg hater å ligge på ryggen å sove. skal også bli godt med en dusj.

er jo virkelig en jente-jente så det skal bli godt å få sminket seg litt og vasket og ordne håret..

jeg skjønner ikke helt at ørene mine ikke er forferdelig lenger, er for godt til å være sant. men det går vel opp for meg når bandasjen blir tatt av og jeg ser resultatet.. da vil jeg nok tenke at det er verdt all smerte og ubehag..

men må si jeg ikke forstår alle damer som tar alle mulige plastiske operasjoner,de må jo være psyke. dette blir nok min eneste jåle operasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

ja nå har jeg blitt vakker :sminkedokke:

ble litt skuffet med en gang,for det var jo veldig hovent og misfarget,men da jeg kom hjem og fikk :dusje: og sminket meg litt og så da,så var det jo kjempe fint..

er glad og lykkelig,kjempe glad jeg gjorde det.

det er virkelig verdt smerten og ubehaget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Gratulerer med "nye" ører ;)

Har nettopp tatt neseplastikk og kjenner meg godt igjen i det du skriver om alt fra sminke osv til smerter og hvordan det er etterpå :)

Skjønner heller ikke de som gjør flere sånne ting, skjer nok ikke med meg heller.

Glad jeg er ferdig med det, men det var jo verdt det også da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_anonym_*

Hei.

Tok en plastisk operasjon på ørene mine da jeg var 12 år gammel. Ørene mine var "utstående" så skulle operere de inn.

Det gikk kjempe bra og er så fornøyd med resultatet! Er nå 17 år, og tenker innimellom på ossen livet hadde vært hvis jeg fortsatt var konstant redd for å vise ørene mine, men nå går det kjempe bra.

Anbefaler å ta en slik operasjon hvis du sliter med dette.

Du går med en bandasje i 1 uke, og det er egentlig ikke så veldig smertefult. Det eneste virkelig irriterende er at du må sove på ryggen:P hehe.

Men uansett, dette hjalp meg mye og håper det hjelper andre også!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest AnonymBruker

Hei jeg er ei jente på 13 år og ha utstående ører.

Jeg har ikke blitt noe særlig mobbet for ørene mine før, men jeg har jo aldri noe særlig gått med hastehale eller håret satt opp. Men nå har jeg begynt og bli mobbet for det og jeg har blitt skikkelig lei ørene mine. Jeg har jo også lyst til å gå med oppsatt hår UTEN å måtte være flau over ørene mine og prøve å gjemme dem. Jeg vet ikke om jeg tørr å operere de (er veldig redd),også er det mange som sier at det ikke blir noe fint når man operer dem...altså at det ser ut som om dem er helt klint inntil hodet. Jeg har hørt at det hjelper å teipe ørene i en time hver dag, noen som har hørt om det og vet om det hjelper eller ikke?

Hadde vært hyggelig med svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...