Gå til innhold

Trening og sykdom

Gjest Huldali

Anbefalte innlegg

Gjest Huldali

Hvor syk skal du være før du dropper trening?

Og når bør man ikke trene?

Sitter her med en skikkelig forkjølelse, jeg er jo syk, men får så dårlig samvittighet når jeg dropper trening! Kunne jo kanskje klart å trene litt… :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring med å trene når jeg er småsyk er enten at jeg blir skikkelig dårlig eller at jeg blir frisk.

Føl på det selv, er ganger det kan være greit å droppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer jo ann på hva som feiler en men... husk på det at trening (mye trening) svekker imunforsvaret og kan føre til at man lettere blir syk... eksempelvis forkjøla,

når man er syk, jobber kroppen for å rette opp det som er galt. Hvile kan ha alt å si noen ganger. Ikke få dårlig samvittighet om du ikke trener når du er syk,

kanskje det er nettopp hvile kroppen trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer jo ann på hva som feiler en men... husk på det at trening (mye trening) svekker imunforsvaret og kan føre til at man lettere blir syk... eksempelvis forkjøla,

når man er syk, jobber kroppen for å rette opp det som er galt. Hvile kan ha alt å si noen ganger.  Ikke få dårlig samvittighet om du ikke trener når du er syk,

kanskje det er nettopp hvile kroppen trenger.

Eeeehhh... Hvor mye trening er det snakk om egentlig? Bør jo vere MYE trening for at det skal gå ut over immunforsvaret. Jeg har nå hørt at det skal vere bra for immunforsvaret jeg da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeehhh... Hvor mye trening er det snakk om egentlig? Bør jo vere MYE trening for at det skal gå ut over immunforsvaret. Jeg har nå hørt at det skal vere bra for immunforsvaret jeg da....

Det er jo forskjell på om man er syk fra før av, da. Når man er frisk, er trening med på å styrke immunforsvaret, når man er syk - vel, da er forsvaret allerede svekket. Ved å ta seg veldig ut, kan man risikere å sette kroppen mange hakk tilbake i restitusjon.

En annen ting, er at det er helt pyton å være på et treningssenter og ha syke folk rundt seg. Tenk litt på hvor udelikat det er for de rundt deg at du piner deg avgårde på trening, hoster og nyse, og dermed øker sjansen for at de andre blir syke.

Hvis du føler deg i form til det, så er faktisk en skikkelig gåtur i skogen noe av det beste du kan gjøre for forkjølelsen din - og det er absolutt det beste for omgivelsene også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville latt være å trene hvis jeg hadde feber. Det er også ubehagelig å trene hvis man hoster og er tett i nesa. Jeg har vært syk siden onsdag nå, har ikke vært utenfor døra siden da... :forkjola: Kjedelig, men må bare vente til jeg er helt frisk med å trene igjen. Tror jeg skal begynne litt rolig med gåturer.

Du får heller slappe av og drikke noe varmt og godt! :kaffe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk Åberg
Min erfaring med å trene når jeg er småsyk er enten at jeg blir skikkelig dårlig eller at jeg blir frisk.

Akkurat det har jeg også opplevd; at jeg har blitt bedre av å trene når jeg har følt meg litt småuggen. Men vil ikke si det som en generell anbefaling. Ville heller aldri trent om jeg hadde vært syk. Da trenger kroppen hvile, sånn at du raskere kan komme deg på trening igjen (framfor å dra det hele ut ved å trene mens du er syk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man så forkjølet man man er slapp er det sikkert lurt å ta det med ro. Har du feber kan du virkelig gjøre vondt verre ved å trene.

Bruker som en generell regel at jeg trener når jeg føler meg klar for det. Jeg presser meg aldri til å trene hvis jeg kjenner meg trett. Da tenker jeg ikke på sofa-etter-middag-trøtt, altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, er at det er helt pyton å være på et treningssenter og ha syke folk rundt seg. Tenk litt på hvor udelikat det er for de rundt deg at du piner deg avgårde på trening, hoster og nyse, og dermed øker sjansen for at de andre blir syke.

:enig: Det er det ekleste jeg vet når folk hoster og harker mens de jogger på tredemølla ved siden av meg - er man så dårlig, bør man holde seg hjemme!

Men min erfaring er at leger sier man skal ta det med ro om man er forkjølet, mens alle gymlærerne i skolen sa at det var sunt å trene om man var syk... :ler:

Velger å stole på legene, jeg da. Og selv foretrekker jeg å bli hjemme inntil forkjølelsen ikke lenger "hindrer" pusten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Så lenge pusten går greit og jeg ikke har en skikkelig infeksjon i kroppen (altså feber) prøver jeg å trene likevel, men jeg styrer unna treningssentre både fordi jeg ikke liker vekttrening når jeg ikke er 100% og fordi jeg ønsker at andre gjør det samme når de er syke. Skal ganske mye til før jeg legger meg ned og blir der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg spurte min lege om dette og han sa at så lenge jeg hadde feber var det usunt å trene. Ved svært lett feber og grei almenntilstand kan man ta seg en gåtur.

Styrketrening med feber må være forferdelig uansett. Hva yter man da?

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...