Gå til innhold

Hva synes dere..?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Men navnet er faktisk en stor del av vår identitet og sier mye om hva slags menneske, hva slags familie barnet kommer fra etc.

Det er barnet som gjør navnet og ikke navnet som gjør barnet.. Bare så det er sagt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt, joda, men navnet sier hvor vi kommer fra, om vi er Johnny fra Stovner eller Fredrikke fra Vinderen. Oppveksten din følger deg og du er et fritt menneske som kan gjøre hva du vil med den og det, selvsagt. Men bære det med deg vil du.

Skrevet

Du, hadde det vært for noen uker/ måneder siden dere diskuterte navn, og hun svarte som hun gjorde - da hadde du hatt grunn til å bli irritert. Men når det er flere år siden? Det blir for dumt.

Dessuten er hun bare ei venninne, det er ingenting i veien for å kalle gutten din Samuel selv om hun gjør det.

Skrevet

Ja, nå er det ingen som eier navn. Er det ikke hyggelig at vi velger de samme navnene da? Viser bare at flere har god smak! At noen forteller venner hvilke navn som er alternativer hvis at dersom man skulle bli gravide er håpløst. Man kan da ikke tinge på seg et navn, og når en selv blir gravid så har smaken endret seg og ingen av de "avlagte"navnene skal brukes.... nei, hvis dere skal være sikre på at ingen bruker navn som dere har tenkt så la vær å fortell noen om deres alternativer, og hvis noen har det samme navnet på barnet sitt- vær så modig at du tør å bruke det samme navnet.

Det er bare et navn det er snakk om- spiller det noen rolle om flere velger det samme? :ironi:

Skrevet

Jeg forstår godt at TS blir litt grinete, jeg!

I familien var det en som spurte om "tillatelse" til å ta "mitt" navn (vi har våre egne navnelister, nemlig! :ler: ), jeg synes det bare var koselig, og sa at det var helt ok for meg. Nå har jo ikke jeg noen umiddelbare planer om å få barn i det hele tatt, så det skulle liksom bare mangle. Men i TS's situasjon synes jeg det blir litt anderledes i og med at hun faktisk har planer om å få barn i nær fremtid. Venninnen kunne i det minste spurt rett ut hva TS synes om navnevalget i stedet for bare å late som ingenting.

Generelt synes jeg uansett at det er litt irriterende med uselvstendige "hermegåser"...

;)

Skrevet
Er det rart det er krig i verden?

Nå er det jo ofte sånn at gravide kvinner blir ekstremt krigerske også, og sånt som navnedebatter er da ramme alvor. Navn engasjerer noe enormt!

Jeg og sjefen min gikk gravid samtidig, og jeg husker vi hadde lister med navn som vi fant på diverse nettsteder osv. Etter hvert ble fler og fler sensurert slik at vi satt igjen med bare ett hver.

Hun ventet gutt og jeg jente. Stor var frustrasjonen da vi fant ut at vi begge satt igjen med det samme navnet; Ariel. Vi droppa det begge to... :frustrert::ler:

Skrevet

Hmm... Jeg fikk en idè. Kan ikke du si til venninna di at du også vil kalle gutten din for Samuel - bare for å se hvordan hun reagerer? :sjarmor:

Skrevet

For mange år siden hadde jeg ett favorittnavn, det var Marius. Grunnen til det var for det første at jeg synes navnet er fint og fordi oldefaren min het det.

Dette visste de fleste.

Men så ble søstera mi gravid før meg, hun fikk en gutt som hun kalte Marius.

Jeg ble nok litt snurt med en gang for jeg var gravid da hun fikk gutten sin, men det gikk fort over. Første mann til mølla vet du ;)

Skrevet
For mange år siden hadde jeg ett favorittnavn, det var Marius. Grunnen til det var for det første at jeg synes navnet er fint og fordi oldefaren min het det.

Dette visste de fleste.

Men så ble søstera mi gravid før meg, hun fikk en gutt som hun kalte Marius.

Jeg ble nok litt snurt med en gang for jeg var gravid da hun fikk gutten sin, men det gikk fort over. Første mann til mølla vet du  ;)

Jeg føler at det igjen, blir litt annerledes. Dere er søstre og samme oldefar. Jeg hadde ikke blitt sur på noen av mine søstre om de hadde kalt opp sine.

Jeg er for øvrig helt enig med Tusenfryd, om at vårt navn er en stor del av vår identitet og tilhørighet.

Gjest Peachbud
Skrevet

Er dere i veldig nær slekt da? Dersom du liker Samuel best, ville jeg valgt det med mindre hun er i helt nær slekt. Men du har jo fortsatt navnet Gabriel.

Og dersom du finner et nytt navn, bør du nok holde det hemmelig en god stund. ;)

Skrevet

Du skal være glad "venninna" di tar Samuel. Er litt Amish... Gabriel er fint navn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...