Villemarie Skrevet 19. februar 2007 #21 Skrevet 19. februar 2007 Jeg syns du skal droppe begge navnene, jeg, for de er stygge begge to.
Fibi Skrevet 19. februar 2007 #22 Skrevet 19. februar 2007 Jeg skjønner at du synes det er litt kjedelig, men som de andre har sagt er det jo ikke sikkert hun husker denne samtale. Må innrømme at jeg hadde blitt litt sur hvis en god venninne hadde tatt "mitt" navn mens vi begge var gravide. Hvis derimot det var kun henne som var gravid er det greit synes jeg, man har jo ingen garanti for å bli gravid eller få akkurat det kjønnet navnet gjelder. Hadde sikkert syntes det var litt irriterende, men noen ting må man bare bite i seg.
aimee Skrevet 19. februar 2007 #23 Skrevet 19. februar 2007 Så hvor mange navn skal man kunne "øremerke", uten at venner, familie, bekjente ol skal kunne røre de? ← Det er forskjell på bekjente og din beste venninne som du har snakket med dette ofte om, er du ikke enig? Jeg hadde selvfølgelig ikke reagert om en kollega hadde brukt et navn jeg synes var fint. Men om min nærmeste venninne hadde gjort det, ja da hadde jeg blitt sur. Og reagert på akkurat samme måte som Rakel, trådstarter. Dessuten høres jo denne venninne rimelig "skyldig" ut da.
Gjest =tentacle= Skrevet 19. februar 2007 #24 Skrevet 19. februar 2007 Jeg syns du skal droppe begge navnene, jeg, for de er stygge begge to. ← Rakel, hun liker vel navnet nå, ellers ville hun vel neppe valgt det, og i hvertfall ikke for å såre deg? Jeg synes det er skremmende at dette er så viktig for deg at du ser på det som et problem å omgås henne fremover. Jeg har ikke noen bombesikre navn for fremtidige barn, men jeg kommer forhåpentligvis til å føle sterkt for noen navn når det blir aktuelt, selv om jeg ikke alltid har visst hva hvilke navn jeg vil bruke.
Rakel Skrevet 19. februar 2007 Forfatter #25 Skrevet 19. februar 2007 Men hva om TS velger Gabriel, da er jo Samuel ledig, eller er det opptatt fortsatt? ← Jeg tenker at det er jo 10000- vis av navn å velge mellom. Hvorfor velge akkurat "mine" (som ligner veldig) når hun i utgangspunktet ikke likte dem før jeg snakket om "Det skal min gutt hete engang" "Jo, JEG synes de er kjempefine. "De Klinger så godt, osv." Etter alle de årene med samme diskusjonen, og når jeg er gravid to måneder etter henne, så har hun plutselig bestemt at hennes gutt skal hete Samuel. Javel. sier jeg bare...
Rakel Skrevet 19. februar 2007 Forfatter #26 Skrevet 19. februar 2007 Jeg syns du skal droppe begge navnene, jeg, for de er stygge begge to. ← Helt enig!
aimee Skrevet 19. februar 2007 #27 Skrevet 19. februar 2007 Vi får krysse fingre for at det ikke kommer en Samuel ut. Kan jo hende han ikke passer til det?! (grøss, jeg tenker bare på han ekle fra Big Brother jeg )
Villemarie Skrevet 19. februar 2007 #28 Skrevet 19. februar 2007 Det går bare ikke an å være så hårsår og snurt over noe så fullstendig uinteressant og uvesentlig.
Rakel Skrevet 19. februar 2007 Forfatter #29 Skrevet 19. februar 2007 Rakel, hun liker vel navnet nå, ellers ville hun vel neppe valgt det, og i hvertfall ikke for å såre deg? Jeg synes det er skremmende at dette er så viktig for deg at du ser på det som et problem å omgås henne fremover. Jeg har ikke noen bombesikre navn for fremtidige barn, men jeg kommer forhåpentligvis til å føle sterkt for noen navn når det blir aktuelt, selv om jeg ikke alltid har visst hva hvilke navn jeg vil bruke. ← WOW. Jeg har aldri tenkt at jeg ikke skal omgås henne fremover. Nei, jeg er bare litt barnslig sur, hvis du forstår..
Rakel Skrevet 19. februar 2007 Forfatter #30 Skrevet 19. februar 2007 Det går bare ikke an å være så hårsår og snurt over noe så fullstendig uinteressant og uvesentlig. ← Jo, det gjør visst det. Jeg er barnslig! Men jeg er ikke sånn sur da. Livet går videre, og sånn... hvis du forstår..
Gjest =tentacle= Skrevet 19. februar 2007 #31 Skrevet 19. februar 2007 WOW. Jeg har aldri tenkt at jeg ikke skal omgås henne fremover. Nei, jeg er bare litt barnslig sur, hvis du forstår.. ← Det var bra, tolket deg slik pga dette: "Jeg tror at det som er sårt er at det er min beste venninde, og vi kommer naturligvis til å ha mye med hverandre å gjøre. Vi er også i familie.." Husk at hun også kan bli såret og føle seg urettferdig behandlet om hun ikke husker at dette var "dine" navn, i tillegg til at hun kan synes det er urettferdig å reservere navn på den måten. Og da er det ikke sikkert at det er bare du som kan være sur, så tenk på å ikke sette igang konflikter som blir opprettholdt av begge etter en stund
Gjest Silmarill Skrevet 19. februar 2007 #32 Skrevet 19. februar 2007 (endret) Jeg syns du overreagerer i aller høyeste grad! Jeg skjønner at du reagerer, men det er da ikke verdens undergang? Din venninne kunne kanskje ha valgt Gabriel siden hun syns det også var fint, sånn at du kunne tatt Samuel (ettersom din mann ikke liker Gabriel) Ta navnet Samuel du også da vel, eller Kanskje du kan finne et navn som passer sammen med Samuel? Ikke la vennskapet ødelegges pga. et navn! Gled deg heller over at din venninne nå endelig har blitt gravid enn å henge deg opp i hennes navnvalg! Hun har bestemt seg og ferdig med det! Glem det bare, ikke snakk noe mere om det, og hvem vet kanskje hun ombestemmer seg underveis! Jeg personlig syns ingen av navnene er noe fine, jeg ville ha valgt Marius Edit unnskyld Endret 19. februar 2007 av Silmarill
Rakel Skrevet 19. februar 2007 Forfatter #33 Skrevet 19. februar 2007 (endret) Endret 19. februar 2007 av Rakel
Villemarie Skrevet 19. februar 2007 #34 Skrevet 19. februar 2007 (endret) Hadde jeg fått en gutt til hadde han fått navnet Peder eller Iver. Men vær så snill, hva du enn gjør, så IKKE velg disse grusomme isfolknavnene eller norrøne navn som er så populære nå. Sorry altså, men Odin er bare ikke et fint/kult/vakkert navn. Ikke Sol Angelica heller. Eller Ask. Eller Ravn. Det er are så brutalt harry. Endret 19. februar 2007 av Villemarie
aimee Skrevet 19. februar 2007 #35 Skrevet 19. februar 2007 Men vær så snill, hva du enn gjør, så IKKE velg disse grusomme isfolknavnene eller norrøne navn som er så populære nå. Sorry altså, men Odin er bare ikke et fint/kult/vakkert navn. Ikke Sol Angelica heller. Eller Ask. Eller Ravn. Det er are så brutalt harry. ←
Tabris Skrevet 19. februar 2007 #36 Skrevet 19. februar 2007 Jeg forstår at du reagerte, men hva er egentlig problemet med at du også kaller gutten din Samuel? Jeg har ikke helt forstått hvorfor det finnes en "regel" mot det.
Laban75 Skrevet 19. februar 2007 #37 Skrevet 19. februar 2007 Hvis du var så oppsatt på at du og bare du skulle bruke disse navnene burde du ikke ha fortalt henne om de i det hele tatt.. (spesielt ikke etter at hun tidligere har brukt et navn du har kommet på - til katten eller hva det var..). Her kan du nok bare skylde på deg selv. Det er første mann til mølla, men heller ingen umulighet å bruke det samme navnet. (må innrømme at jeg er litt enig med de som sier at du bør finne et helt annet navn.. Hvor kult er det å vokse opp med et bibelsk navn om man ikke selv er helfrelst?)
Gjest Miss Guided Skrevet 19. februar 2007 #38 Skrevet 19. februar 2007 Å, jeg er så glad for de navnene jeg valgte på barna, enkle greie navn, ikke noe fancy og kanskje litt gammeldagse, de er oppkalt. Riktignok er det dobbeltnavn, men det er ikke mange som heter det samme som mine barn. Vi har sluppet unna Silje 1 og 2 og 3........ Min bror og jeg fikk barn med et halvt års mellomrom, han fikk først og navnet han valgte var et navn jeg hadde bestemt meg for hvis det ble en gutt nr. 3 på meg. Jeg hadde ikke snakket med min bror om navnevalget mitt så det kunne ikke han vite. Han valgte en helt annen skrivemåte enn meg og jeg bestemte meg derfor å kalle barnet mitt det samme med annen skrivemåte. Nå ble det heldigvis ikke noe problem, for det dukket opp en jente istedet. Jeg kan godt forstå at man blir litt satt ut når venninnen plutselig skal bruke de samme navnene som deg, men sannsynligvis er det ikke bevisst. For når jeg sitter her og prøver å tenke tilbake på hvilke navn mine venninner hadde sagt at de skulle kalle barna sine, så kommer jeg ikke opp med noe. Vi snakket sikkert om hvilke navn vi syntes var fine, men jeg husker ikke. Jeg hadde jo bestemt meg , hvis jeg fikk en gutt, at han skulle hete Thomas - for det var det fineste guttenavnet jeg visste. Og her sitter jeg da, og ingen av guttene mine heter Thomas. og jentungen heter det samme som en jente jeg ikke kunne fordra da jeg var yngre, og jeg skulle i hvert fall ikke kalle min jente for det. Sånn kan det gå.
Gjest Skya Skrevet 19. februar 2007 #39 Skrevet 19. februar 2007 Kjenner du henne så godt, at du kan di at hun later som hun ikke husker? Jeg husker faktisk ikke alt mine venner sier til meg, og i alle fall ikke navn på deres eventuelle fremtidige barn. Kanskje underbevisstheten hennes har lagret navnet, for det kan faktisk være hun ikke husker den samtalen. Og jeg mener hun ikke "tar" noe som helst, for ingen av de navnene er har ts patent på. Og å "øremerke" to navn, syns jeg blir for dumt når man bare skal ha et barn til. Er det så viktig at ikke andre "tar" navnene en selv skal velge, da bør en i alle fall ikke "øremerke" flere enn et. For TS låser jo begge navnene til hun har fått det barnet, og da kan jo ikke venninnen brude det andre heller siden hun får barnet først. Så hvor mange navn skal man kunne "øremerke", uten at venner, familie, bekjente ol skal kunne røre de? ← Nei, det gjør jeg ikke. Og jeg beklager at jeg ordla meg litt feil her. Uansett om hun husker det eller ikke, så synes jeg det er en rar måte å reagere på, at hun ikke sa noe da ts sa at det var "hennes navn". Men ts kunne jo ha kommet med en påminnelse og da. Hvis det er et tema som er nevnt flere ganger mellom to venninner så ligger det kanskje ikke så langt bak i glemmeboka. Håper det ordner seg for deg og din venninne, Rakel. Og det er kanskje ikke så dumt om du tar dette opp med din venninne og sier hva du føler, så får dere ordna opp mellom dere.
Tusenfryd Skrevet 19. februar 2007 #40 Skrevet 19. februar 2007 Ja, det er "bare" et navn. Men navnet er faktisk en stor del av vår identitet og sier mye om hva slags menneske, hva slags familie barnet kommer fra etc. Mye er selvsagt fordommer og myter, men joa, jeg tenker nå mitt likevel og Odin, Mari, Peder og Ronny kommer ikke fra samme foreldre. Vi har ulike smak, og som utseendet vårt viser hvem vi ønsker å fremstå som, viser navnet ditt hvem foreldrene dine ønsker at du skal fremstå som/være. Så "bare" et navn - nei, det stemmer ikke. Navnet gir signaler til de fleste av oss. Når det er sagt, mange år før vi fikk barn, visste vi at om vi noengang skulle få en gutt, så skulle han hete Dette var ikek direkte oppkalling, men en i min familie het det, og vi syntes det var et kult navn. Jeg hadde blitt kjempelei meg om noen hadde "tatt" dette navnet. Dette navnet var vårt! Skulle vi en gang få en jente var vi nok mer fleksible, siden vi i utgangspunktet synes det er mange flere fine jentenavn. Så, ja, jeg har vært der, jeg har hatt navn på et barn i maven og jeg synes det hadde vært direkte drittsekk om noen som kjenner oss hadde tatt noe vi hadde bestemt oss for. Spesielt når maven er der. Om man snakker og er diffuse etc ja, greit nok, men det var ikek tilfelle her. Og jeg synes ikke det er det minste rart at ts er sur og lei seg. Jeg synes du skal si det, klart og tydelig. Og så må du bli ferdig med det. Ikke noe vennskap er verdt krangel om noe slikt, men det er lov å ha en furteperiode, mener nå jeg. Så sant du forteller klart og tydelig hvorfor. BTW: når jeg hører de to navnene sier jeg bare "amen". Apropos hvilke signaler de sender ut.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå