Rakel Skrevet 19. februar 2007 #1 Skrevet 19. februar 2007 (endret) I mange år har jeg snakket om at vi tenker på et barn til. Sistemann. Min beste venninde har prøvd i noen år nå. Jeg har sagt til henne at dersom jeg fikk en gutt noen gang, så er det 2 navn jeg liker veldig godt som min gutt skulle hete. Det var Samuel eller Gabriel. Hun sa at hun ikke syntes de var noe fine.. Jeg sa videre at, Jo, jeg synes de klinger så godt. Dette var første gang for noen år siden, og vi har ellers snakket om det med jevne mellomrom helt til nå. Så dette vet hun. Hun ble først gravid, mens jeg var i gang.. Vi sitter hos henne og prater om navn, og jeg sier igjen at jeg synes det er så fint med Gabriel. Før jeg får sagt noe mer, sier hun at "Ja, Samuel også er et fint navn. Det klinger så godt. Jeg ble helt paff, men sa ingenting da.. for vi skiftet tema ganske fort. Like etter ble jeg gravid, og hun fikk vite at det blir en gutt. På telefonen sier hun plutselig at "Vi har tenkt på Samuel. Hva synes du om det?" Jeg sier at "jeg har jo alltid villet ha de navnene, Gabriel eller Samuel". Hun svarte ikke, og vi la på røret til slutt. Jeg tenkte at hun får vel bare ha det navnet da.. jeg ringte henne og sa at "du kan bare ta det navnet hvis du vil" Hun svarer: "Ja, det er allerede bestemt" Jeg kjenner at jeg er veldig lei meg, da disse navnene har vært mine favoritter i mange år. Noe hun vet. Nå må jeg finne noen alternativer dersom jeg får gutt, og disse navnene likte hun ikke en gang da jeg først sa de til henne.. Egentlig synes jeg det er veldig frekt, men ser at hun påvirkes mye av mine meninger. Til og med katten har fått et navn som jeg fant på.. Nå frister det å si at jeg egentlig ikke likte Samuel så godt allikevel, for jeg synes det var litt Femi... Men da er jeg stygg. Men jeg er sååååå irritert. Det er jo fritt fram for navn, første man til mølla osv. Men: Fy faen. Hva synes dere? Er jeg dum som føler det slik? Endret 19. februar 2007 av Rakel
Gjest niomi Skrevet 19. februar 2007 #2 Skrevet 19. februar 2007 Dere snakket om det for mange år siden, og nå blir du sur fordi hun har skiftet mening? Så vidt meg bekjent er det ingen copyright på navn, og du har ingen grunn til å reagere som du gjør. Mulig hun har glemt samtalen deres som dere hadde for mange år siden, mulig hun etter å ha hørt navnene noen ganger har falt for de, mulig hun reagerte som hun gjorde den gangen fordi hun syntes det var sårt at hun ikke greide å bli gravid og derfor satte ut piggene.
Gjest bada Skrevet 19. februar 2007 #3 Skrevet 19. februar 2007 Enig med niomi. Dessuten er det vel ikke noe i veien for at du også kaller barnet ditt for Samuel hvis du får en gutt?
Gjest Madam Felle Skrevet 19. februar 2007 #4 Skrevet 19. februar 2007 Kan du ikke bare velge det andre navnet da, for hun har vel ikke planer på å ha begge to eller? Eller bare må du ha to og velge på, bare for å ha det liksom?
Gjest =tentacle= Skrevet 19. februar 2007 #5 Skrevet 19. februar 2007 Selv om du husker episoden veldig godt, er det ikke sikkert at hun gjør det. Det kan være den ubevisste hukommelsen hennes som spiller henne et puss når hun bruker akkurat dine ord. Hva slags navn man liker forandrer seg også, og svinger litt med moten. Kanskje var hun fullt ærlig den gang, og fullt ærlig nå. Du har ikke monopol på et navn selv om du har sagt at du liker det først. Og selvfølgelig kan du kalle barnet ditt det du vil, uavhengig av hva hun kaller sin sønn.
Villemarie Skrevet 19. februar 2007 #6 Skrevet 19. februar 2007 Get over yourself. Det er et navn. Du har ikke mer rett på et navn enn andre, bare fordi du likte det først.
aimee Skrevet 19. februar 2007 #7 Skrevet 19. februar 2007 Nei, vet du hva? Jeg forstår deg godt jeg! Navn man liker godt og som man ønsker til sine barn, de får man en spesiell tilhørighet til. Jeg har fortalt alle mine venninner hva jeg ønsker å kalle mine, og hadde nok blitt overrasket (i negativ forstand) om de hadde valgt det samme. Okey, okey, man har ikke "cpoyright" på navn - men jeg synes ikke at ens beste venninne skal "ta" navnet for det.
Gjest Skya Skrevet 19. februar 2007 #8 Skrevet 19. februar 2007 Jeg synes absolutt ikke at du er urimelig, jeg hadde også blitt veldig skuffet om det var min venninne. Og når hun ikke sier noe når du sier at det er de to navnene som du alltid har villet ha mener jeg tyder på at hun husker den samtalen dere har hatt tidligere da. Enten kan du ta det opp med henne og prøve å ordne opp mellom dere, eller du kan bare overse det og velge Gabriel, som også er et veldig fint navn da.
Gjest Madam Felle Skrevet 19. februar 2007 #9 Skrevet 19. februar 2007 Nei, vet du hva? Jeg forstår deg godt jeg! Navn man liker godt og som man ønsker til sine barn, de får man en spesiell tilhørighet til. Jeg har fortalt alle mine venninner hva jeg ønsker å kalle mine, og hadde nok blitt overrasket (i negativ forstand) om de hadde valgt det samme. Okey, okey, man har ikke "cpoyright" på navn - men jeg synes ikke at ens beste venninne skal "ta" navnet for det. ← Her er det ikke snakk om et navn, men om to. TS sier selv hun bare skal ha et barn til, men mener da at begge de to navnene er "hennes". Vel, hvor mange navn skla vi få lov til å "øremerke" som våre egne, sånn at ikke noen andre kan velge de? Og jeg står fortsatt for, at hun kan velge det andre navnet som venninnen ikke velger.
Daria Skrevet 19. februar 2007 #10 Skrevet 19. februar 2007 Selv om du husker episoden veldig godt, er det ikke sikkert at hun gjør det. Det kan være den ubevisste hukommelsen hennes som spiller henne et puss når hun bruker akkurat dine ord. ← Tror også det er en sannsynlig forklaring, det er fort gjort å huske sånne formuleringer, uten å huske hvor man har dem fra. Jeg har diskutert hypotetiske babynavn med venninner flere ganger, men husker overhodet ikke hvem som likte og ikke likte hvilke navn.
Gjest Skya Skrevet 19. februar 2007 #11 Skrevet 19. februar 2007 Her er det ikke snakk om et navn, men om to. TS sier selv hun bare skal ha et barn til, men mener da at begge de to navnene er "hennes". Vel, hvor mange navn skla vi få lov til å "øremerke" som våre egne, sånn at ikke noen andre kan velge de? Og jeg står fortsatt for, at hun kan velge det andre navnet som venninnen ikke velger. ← Men man kan da kanskje gå frem på en annen måte? Og ikke bare "ta" det ene navnet for så å late som man ikke husker at venninnen har nevnt de navnene tidligere?
Rakel Skrevet 19. februar 2007 Forfatter #12 Skrevet 19. februar 2007 Jeg har sagt det mange ganger, aller første gang for noen år siden. Men jeg husker ikke antall ganger, eller nå jeg siste gang sa det. Jeg har flere ganger snakket om at jeg vet ikke hvem som er finest, tror jeg liker Gabriel best, osv. Hun har ikke likt noen av de. Selvfølgelig er det ingen Copyright på navnene. Jeg kunne tatt det andre f.eks. (Men Gabriel ble utelukket av min mann nå da jeg ble gravid) Men, men.. jeg får vel finne noen andre navn. Får kose seg med navnet "mitt" da. (ha,ha.. jeg føler meg som en snurt 10-åring nå kjenner jeg. Jeg er SUR. Selv om jeg kanskje ikke burde være det)
Gjest Gjesta Skrevet 19. februar 2007 #13 Skrevet 19. februar 2007 (endret) Få mannen din til å tygge litt på Gabriel så går det seg sikkert til.. Endret 19. februar 2007 av Restless legs
Gjest =tentacle= Skrevet 19. februar 2007 #14 Skrevet 19. februar 2007 Tror også det er en sannsynlig forklaring, det er fort gjort å huske sånne formuleringer, uten å huske hvor man har dem fra. Jeg har diskutert hypotetiske babynavn med venninner flere ganger, men husker overhodet ikke hvem som likte og ikke likte hvilke navn. ← Jepp, og jeg nevnte et navn jeg liker til en venninne, og noen måneder senere nevnte hun akkurat det navnet som et eksempel på navn hun ikke liker Er helt sikker på at det ikke var med vilje (hun er ikke sånn) og at hun den siste gangen trodde at hun dro fram et helt tilfeldig navn fra bunken med navn som ikke passer hennes smak, uten å være bevisst at hun assosierte det navnet med meg.
Gjest niomi Skrevet 19. februar 2007 #15 Skrevet 19. februar 2007 Egentlig burde du vel heller være glad for at det endelig har klaffet for venninna di istedetfor å være sur pga et navn... Dessuten vet du jo ikke hva som har skjedd bak lukkede dører mellom henne og hennes mann - Samuel er kanskje et kompromiss som begge kan leve med..?
Karamba Skrevet 19. februar 2007 #16 Skrevet 19. februar 2007 Tror jeg også hadde blitt temmelig irritert dersom jeg hadde vært i samme situasjon. Greit nok at det "bare" er et navn og at man ikke har copyright, men vanlig folkeskikk mener nå jeg er at man ikke kaller sine barn for det som ens venninner har planer om å bruke...
Gjest Madam Felle Skrevet 19. februar 2007 #17 Skrevet 19. februar 2007 Men man kan da kanskje gå frem på en annen måte? Og ikke bare "ta" det ene navnet for så å late som man ikke husker at venninnen har nevnt de navnene tidligere? ← Kjenner du henne så godt, at du kan di at hun later som hun ikke husker? Jeg husker faktisk ikke alt mine venner sier til meg, og i alle fall ikke navn på deres eventuelle fremtidige barn. Kanskje underbevisstheten hennes har lagret navnet, for det kan faktisk være hun ikke husker den samtalen. Og jeg mener hun ikke "tar" noe som helst, for ingen av de navnene er har ts patent på. Og å "øremerke" to navn, syns jeg blir for dumt når man bare skal ha et barn til. Er det så viktig at ikke andre "tar" navnene en selv skal velge, da bør en i alle fall ikke "øremerke" flere enn et. For TS låser jo begge navnene til hun har fått det barnet, og da kan jo ikke venninnen brude det andre heller siden hun får barnet først. Så hvor mange navn skal man kunne "øremerke", uten at venner, familie, bekjente ol skal kunne røre de?
Drua Skrevet 19. februar 2007 #18 Skrevet 19. februar 2007 (endret) Synes du skal kalle din sønn for Samuel likevel jeg, det var jo det du hadde bestemt deg for i utgangspunktet. Så kan venninnen din bare skylde seg selv hvis hun blir sur for det. Edit: leser litt fort Endret 19. februar 2007 av Drua
Gjest Madam Felle Skrevet 19. februar 2007 #19 Skrevet 19. februar 2007 Tror jeg også hadde blitt temmelig irritert dersom jeg hadde vært i samme situasjon. Greit nok at det "bare" er et navn og at man ikke har copyright, men vanlig folkeskikk mener nå jeg er at man ikke kaller sine barn for det som ens venninner har planer om å bruke... ← Men hva om TS velger Gabriel, da er jo Samuel ledig, eller er det opptatt fortsatt?
Rakel Skrevet 19. februar 2007 Forfatter #20 Skrevet 19. februar 2007 Jeg tror at det som er sårt er at det er min beste venninde, og vi kommer naturligvis til å ha mye med hverandre å gjøre. Vi er også i familie.. Det handler liksom ikke at vi diskuterer fine navn.. men at jeg har fortalt henne at "Hvis jeg får en gutt, så skal han hete enten Samuel eller Gabriel" Det er ikke mange navn, men helt bestemte navn. Som hun aldri har likt, engang! Og det er ikke hvem som helst venninde, men min beste venninde. Så... Det er vel det som sårer. Det blir jo helt teit at min gutt heter Samuel nå. Jeg har bare jenter fra før, og det er navn jeg alltid har visst at gutten min skulle hete, liksom. Samuel eller Gabriel. Men, skal se at jeg får en jente, da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå