Gå til innhold

Boikott varer med palmeolje!


Gjest Sim

Anbefalte innlegg

Det er da helt urimielig at jeg må kutte ut alle de varene fra kostholdet mitt bare fordi de kanskje kan inneholde palmeolje. Hvis de hadde stått på de hva de inneholdt kunne jeg selvfølgelig gjort det.

For noen av produktkategoriene (bl.a. potetgull og kjeks) er det sånn at når det står vegetabilsk olje, kan man regne med at dette er palmeolje. Altså; det kan være at de ikke inneholder palmeolje, men sjansen er tilnærmet null. Hjelper det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida
Det blir jo for dumt at fordi noen greier seg helt uten alle de varene når de skal kose seg, så mener de at alle andre også må kunne gjøre det. Jeg greier meg i hvert fall ikke uten alle de varene, er veldig glad i både sjokolade og potetgull, spiser taco-skjell, fiskegrateng, chips, nudler, kaker, kjeks osv.

Jeg mener at alle kan klare seg uten posesuppe og fiskepinner etc, det må da være greit å mene det? Det må være lov å mene at det er dårlig for helsa å ha i seg mengdevis av salt, sukker og usunt fett, men det betyr ikke at jeg blander meg oppi hva du har på brødskiva.

Det er da helt urimielig at jeg må kutte ut alle de varene fra kostholdet mitt bare fordi de kanskje kan inneholde palmeolje. Hvis de hadde stått på de hva de inneholdt kunne jeg selvfølgelig gjort det.

Det er da uansett du selv som bestemmer hva du putter i munnen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte litt da jeg såg at det er palmeolje i Småfolk sine barnegrøter, skrev derfor en e-post til dem og spurte om de vurderte å bruke noe annet.

Her er svaret jeg fikk:

Takk for din henvendelse vedr palmeolje i Småfolks grøter. Vi setter pris på engasjerte forbrukere som tar kontakt med oss.

Våre grøter inneholder en blanding av olje fra palme, raps og solsikke.

Dette er en blanding som er gunstig for grøtenes smak og lagringsegenskaper. Mengden mettet fett er deklarert på pakningene, og grøtene inneholder kun 1,6 g - 2 g mettet fett pr porsjon, hvilket er veldig lite. Vi vurderer imidlertid kontinuerlig hva slags ingredienser vi skal ha i våre produkter, og er opptatt av å lytte til forbrukernes ønsker.

Jeg videresender derfor din henvendelse til vår kvalitetsavdeling.

Med vennlig hilsen

Cecilie Haug

____________________________

Cecilie Haug

Produktsjef SMåFOLK

Christian Frederiksplass 6

Postboks 25, 0051 Oslo

Tlf; 22 93 88 00

SMåFOLK - Sunn mat for små mager

www.smaafolk.no

Vi kan påvirke gjennom press.....

Privat mobilnummer er slettet. Trille (mod)

Endret av Trille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket faktisk sjokolade på butikken forleden dag, og min konklusjon er at skokoladeplater ikke inneholder palmeolje eller annet vegetabilsk fett, mens myk sjokolade ofte inneholder palmeolje (kinderegg f.eks.) eller herdet vegetabilsk fett (mars).

Det er mitt generelle inntrykk da, og ikke nødvendigvis den hele og full sannhet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Gjest Gjest_Cinnamon_*

Palm Oil

Man finner selvfølgelig sider på nettet som lovpriser palmeolje for alt det er verdt, men, hvis man skal selge produkter så opplyser man jo ikke akkurat om at det kunden kommer til å kjøpe er helseskadelig? :gjeiper:

1

2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også i varer som de reklamerer med inneholder ekte smør, er det ingen garanti for at de ikke snakker om en liten smørklatt, og resten "industriolje" som får blodårene til å drømme våte drømmer om Plumbo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Står det vegetabilsk olje på varepakningen så er det ikke umulig at det er palmeolje i varen. Om varen hadde vært laget med bruk av sunne og litt dyrere oljer hadde det nok stått eksplisitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, håpløst å boikotte når man ikke vet. Og mat må jeg ha, og jeg liker faktisk en del av de varene ganske godt så inntil jeg har noe konkret å holde meg til så spiser jeg dem. I alle fall over jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Boikott MERKEDE varer først og f
Nei, håpløst å boikotte når man ikke vet. Og mat må jeg ha, og jeg liker faktisk en del av de varene ganske godt så inntil jeg har noe konkret å holde meg til så spiser jeg dem. I alle fall over jula.

DEt er mange varer som det står produsert i israel på.

listen er lang og fin og oversiktelig på www.palestina.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Kritisk

Dumpet bort i denne tråden :) I disse E-coli tider holder jeg meg og min familie bort fra BLANDINGSPRODUKT (i hvert fall så langt det lar seg gjøre). Har hørt og lest fra mange hold at blandingsprodukt generelt inneholder mye drit (nitritter, palmeolje mm). Og så gøy det er å lage mat fra bunnen av! Prøv selv. F.eks med en stavmixer lager du effektivt de lekreste sauser og supper uten mye salt og skadelig fett. (ja det er noe ganger mer effektivt enn det å måtte lage ting fra pose.) Det handler om å tørre å prøve en forandring, utfordre oss selv og våre smakssanser. Det diskuteres jo i psykologien at mennesker i høyeste grad er vanedyr. Det kan jo kanskje stemme når man hører hvordan folk vegrer seg for å ikke forandre på matvanene sine ?! Den største unnskyldningen er at "Men det er jo ikke dokumentert at det farlig" Hadde det vært farlig hadde vel myndighetene grepet inn!". Husk at matvareindustrien har stor makt også når det gjelder reglersetting og forskning. De driter i oss menig mann! Jeg synes det er meget bekymringverdig at vanlig norsk husmannskost, i mer og mer grad består av poser og ferdigretter (fiskepinner/karbonader/pølser/ferdigkjøpt brød osv osv).

Oppskrift på hjemmelaget potet og vårløk suppe

4. pers

5 middels store poteter (kokes)

3 vårløk (kokes)

sil av- hell tilbake til samme kasserolle

Helles over grønnsakene:

4 dl H-melk

1 dl Kefir

Litt salt

Pepper

Bruk en stavmikser og mix alt sammen.

Kokes sammen i 10 minutter

Spe med vann hvis du synes suppen er for tykk

ENKELT OG GODT (OG SUNNERE ENN VANLIG POSESUPPE VILLE JEG TRO).

LYKKE TIL !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Sørlandschips bruker peanøttolje istedenfor palmeolje. Bare synd det er kun den med havsalt som e rrein. De andre inneholder så utrolig mye annet tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...