Gå til innhold

Boikott varer med palmeolje!


Gjest Sim

Anbefalte innlegg

En mengde varer inneholder palmeolje. Palmeolje er for det første veldig usunt, og for det andre bidrar produksjonen til ødeleggelse av regnskogen. (Se her og her for mer informasjon.)

Varer som kan inneholde palmeolje er i følge Puls-redaksjonen i NRK:

* Frityrstekt mat, for eksempel pommes frites.

* Enkelte typer fiskegrateng.

* Fiskepinner.

* Nudler.

* Taco-shell.

* Potetgull og annet snacks.

* Kjeks.

* Ferdige kaker.

* Kakemiks, sjokolademuffins, brownies etc.

* Sjokolade.

* Sjokoladepålegg.

* Peanøttsmør.

* Frityrolje.

Dessuten inneholder ostesubstituttet fra FirstPrice, Synnøve og andre som regel palmeolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg så innslag om dette på nyhetene forrige uke. Vil gjerne boikotte palmeolje, men problemet er at det står ikke spesifisert på varene om den inneholder palmeolje, det står bare "vegetabilsk olje" - som kan være flere ting.

Skremmende at det er palmeolje i så mange varer! Her synes jeg myndighetene burde gå inn og regulere! Det minste de burde gjøre var å få produsentene til å spesfisere hvilken olje som var "vegetabilsk olje", men helst burde de forby bruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at dette er varer det KAN være palmeolje i, det er ikke slik at det nødvendigvis ER det, det er ikke oppgitt hva der er...

Om det skal funke å boikotte varer med palmeolje, burde jo da forbrukermakten funke slik at vi valgte de alternativene som IKKE har palmeolje. Greit, jeg velger ost i stedet for substitutter, den er grei.

Men om nudler KAN inneholde palmeolje burde jeg jo da velge de nudlene som IKKE har det, og boikotte de som har det. Men jeg vet jo ikke hvem/om noen av dem gjør det... alternativet blir da at jeg ikke kan spise nudler? Eller fritert mat, eller potetgull (min svakhet) eller kjeks eller sjokolade i det hele tatt... Det blir ikke lett å få til.

En merking av hvilke varer som inneholder palmeolje ville gjøre det LANGT lettere (for ikke å si mulig) å velge de alternativene som ikke har det, og på den måten bruke vår forbrukermakt mot de produktene som inneholder dette.

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

På den lista står det (nesten) utelukkende ferdigmat og kosemat som man kan klare seg 100 % uten, faktisk blir man antagelig sunnere av å slutte å spise det.

Når det gjelder peanøttsmør er det forresten lett å unngå palmeolje eller annet tilsatt fett. Velg peanøttsmør der innholdsfortegnelsen består av peanøtter og salt, og ingenting annet. Finnes i hylla for økologisk og organisk mat.

Lag maten selv - godt for både kroppen, miljøet og lommeboka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er generelt skeptisk til produkter som inneholder "vegetabilsk olje", nettopp fordi man da ikke kan vite om det dreier seg om palmeolje. Min oppfatning er at "vegetabilsk olje" = palmeolje i de aller fleste tilfellene. Dersom produktet inneholder sunne planteoljer som raps, solsikke, oliven, osv. vil produsenten som regel velge å angi det på varedeklarasjonen.

Grunnen til at man bruker palmeolje er at det er mye billigere enn andre planteoljer. Og det er for ille at vi i et av verdens rikeste land skal være med på å ødelegge regnskog bare fordi vi ikke er villige til å betale litt for varene vi kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Jeg er generelt skeptisk til produkter som inneholder "vegetabilsk olje", nettopp fordi man da ikke kan vite om det dreier seg om palmeolje. Min oppfatning er at "vegetabilsk olje" = palmeolje i de aller fleste tilfellene.

Helt enig med deg. Jeg føler mistro til produsenter som ikke er ærlige med innholdet i produktene sine, og jeg unngår i det lengste å kjøpe noe fra dem.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, selvsagt kan jeg klare meg uten potetgull, sjokolade og nudler og kjeks, fiskepinner og pommes frites (hjelper ikke om jeg vil lage pommes frites selv av poteter ennså lenge friteringsolje også var på fy-slista) som er det jeg benytter fra denne lista. Dette er dog produkter jeg ikke kan lage selv (muligens med unntak av kjeks, jeg laer jo "kjeks-lignende" julekaker, så jeg kunne alltids hatt dem i stedet for kjeks) (og jeg vet at akkurat fiskepinnene ville det vært myyye mer fornuftig å bytte ut med fisk, men i realitetet ville det i mitt tilfelle blitt bytta ut med pølser (les: noe annet enn fisk)

Nå har jeg forresten sjekka at de nudlene jeg bruker oppgis å inneholde hveteme, egg og salt, og i så måte burde være aksepterte...

Det andre ER jo "unødvendige greier" (jeg anser ikke nudler som like unødvendig som sjokolade...) men det spørs om jeg klarer overbevise min kjære om å droppe sjokolade, og for min egen del droppe potetgull.

Malama er nok dessverre ikke helt miljøbevisst nok.

Men absolutt tilhenger av tvungen merking av produkter med palmeolje, så det er lettere å velge alternativer, for jeg håper at det finnes noen "tillatte alternativer", eller at en slik merking kankje ville tvinge frem noen? For dem av oss som liker sjokolade og pottgull litt for godt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den lista står det (nesten) utelukkende ferdigmat og kosemat som man kan klare seg 100 % uten, faktisk blir man antagelig sunnere av å slutte å spise det.

Når det gjelder peanøttsmør er det forresten lett å unngå palmeolje eller annet tilsatt fett. Velg peanøttsmør der innholdsfortegnelsen består av peanøtter og salt, og ingenting annet. Finnes i hylla for økologisk og organisk mat.

Lag maten selv - godt for både kroppen, miljøet og lommeboka!

Ja, for all del - la oss aldri kose oss!

Kommer ikke til å slutte med noe av dette. Men jeg syns at produsentene må begynne å merke produktene sine bedre, så kan de som vil styre unna produkter med palmeolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Ja, for all del - la oss aldri kose oss!

Hæ? Jeg for min del koser meg sjelden så lite som når jeg spiser fiskepinner. Og kake som er laget fra en pose er mye mindre kos (altså mindre velsmakende) enn en skikkelig god hjemmelanget en. Men det er kanskje bare meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for all del - la oss aldri kose oss!

Jeg spiser allikevel aldri noe av de nevnte varene hvis jeg skal kose meg. Disse tingene er ikke kosemat for meg!

Jeg koser meg masse jeg (kanskje til og med litt for mye?), og da går det i oliven, oster som camembert, gorgonzola, manchego o.l., cashewnøtter, hjemmelagede kaker og desserter som er garantert frie for palmeolje, eller mørk sjokolade (Lindt 70% er favoritten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, JEG koser meg når jeg spiser noe så syndig som fiskepinner og pommes frites...

Og potetgull (selv om min favoritt egentlig oppgir at de bruker peanøttolje da, men jeg har ikke sjekka posen bakpå om der står "vegetabilsk olje" i tillegg) Og sjokolade (uten å ane hva slags oljer der er i den)

Kake lager jeg ikke fra pose, så det er greit nok.

Men potetgull og sjokolade er jo noe folk flest koser seg med, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(hjelper ikke om jeg vil lage pommes frites selv av poteter ennså lenge friteringsolje også var på fy-slista)

Jo, det hjelper! Det er bare å bruke vanlig matolje (raps, solsikke, jordnøtt osv.) i stedet for såkalt friteringsolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som Malama - sjokolade og potetgull er kos.

Og de eneste gangene jeg spiser pommes frites er når jeg er på Mækker'n eller BK (Iiiiik! Støtter opp om kjeder som behandler sine ansatte som dritt!!!) og det skjer kanskje fire ganger i året. Har ingen planer å bytte ut pommes fritesen i måltidet med gulrøtter eller noe slikt. Jeg vil han mine friterte poteter.

Ellers er jeg nok en dårlig husmor - dersom vi skal ha kaffebesøk midt i uka blir det posekake, for det er både godt og raskt å lage. Dessuten klarer jeg ikke å lage like gode brownies som de man får på pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nok ikke satt meg helt godt nok inn i dette jeg da, for jeg tenkte ikke over akkutrat det. Selvsagt, jeg kan bruke min vanlige olje, som ikke er en palmeolje. Jepp (da må jeg bare få meg frityrgryte da, antar jeg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den lista står det (nesten) utelukkende ferdigmat og kosemat som man kan klare seg 100 % uten, faktisk blir man antagelig sunnere av å slutte å spise det.

det kan nå være så at man ikke "trenger" kosemat, men jeg for min del tror faktisk at det er viktig å kunne kose seg, og ikke alle koser seg på samme måte med frukt (f.eks) som med sjokolade eller annet snacks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Hallo, hvor har jeg sagt at man ikke skal kose seg? Jeg har bare sagt at man klarer seg uten de produktene som listes opp, og som inneholder palmeolje. Hvis folk ønsker å kose seg med sånt er det greit for meg, men jeg ønsker ikke det for meg selv eller de jeg serverer mat til.

Når det gjelder sjokolade er det da bare å kjøpe kvalitetssjokolade. Det finnes potetgull som er fritert i annet enn palmeolje osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Madam Felle
En mengde varer inneholder palmeolje. Palmeolje er for det første veldig usunt, og for det andre bidrar produksjonen til ødeleggelse av regnskogen. (Se her og her for mer informasjon.)

Varer som kan inneholde palmeolje er i følge Puls-redaksjonen i NRK:

    *  Frityrstekt mat, for eksempel pommes frites.

    * Enkelte typer fiskegrateng.

    * Fiskepinner.

    * Nudler.

    * Taco-shell.

    * Potetgull og annet snacks.

    * Kjeks.

    * Ferdige kaker.

    * Kakemiks, sjokolademuffins, brownies etc.

    * Sjokolade.

    * Sjokoladepålegg.

    * Peanøttsmør.

    * Frityrolje.

Dessuten inneholder ostesubstituttet fra FirstPrice, Synnøve og andre som regel palmeolje.

Jeg gidder rett og slett ikke kutte ut noe som KAN inneholde noe, for da er det ikek sikkert det inneholder det. Så hvorfor kutte ut noe som kanskje ikke inneholder det, bare for å være på den sikre siden liksom. Da kan en jo slutte å leve, for tro det eller ei, men det er farlig.

Jeg skal slutte med tingene, når de kan bekrefte hva som faktisk inneholder palmeolje. Men til da, så spiser jeg det jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder rett og slett ikke kutte ut noe som KAN inneholde noe, for da er det ikek sikkert det inneholder det. Så hvorfor kutte ut noe som kanskje ikke inneholder det, bare for å være på den sikre siden liksom. Da kan en jo slutte å leve, for tro det eller ei, men det er farlig.

Jeg skal slutte med tingene, når de kan bekrefte hva som faktisk inneholder palmeolje. Men til da, så spiser jeg det jeg vil.

helt enig med deg, den dagen de faktisk merker varene med at de inneholder ting som er skadelig på en eller annen måte, altså mot miljø eller slikt, så velger jeg gjerne produktene ute.

Så lenge det bare er KANSKJE.... det holder ikke for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo for dumt at fordi noen greier seg helt uten alle de varene når de skal kose seg, så mener de at alle andre også må kunne gjøre det. Jeg greier meg i hvert fall ikke uten alle de varene, er veldig glad i både sjokolade og potetgull, spiser taco-skjell, fiskegrateng, chips, nudler, kaker, kjeks osv.

Det er da helt urimielig at jeg må kutte ut alle de varene fra kostholdet mitt bare fordi de kanskje kan inneholde palmeolje. Hvis de hadde stått på de hva de inneholdt kunne jeg selvfølgelig gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder rett og slett ikke kutte ut noe som KAN inneholde noe, for da er det ikek sikkert det inneholder det.

[...]

Jeg skal slutte med tingene, når de kan bekrefte hva som faktisk inneholder palmeolje. Men til da, så spiser jeg det jeg vil.

helt enig med deg, den dagen de faktisk merker varene med at de inneholder ting som er skadelig på en eller annen måte, altså mot miljø eller slikt, så velger jeg gjerne produktene ute.

Så lenge det bare er KANSKJE.... det holder ikke for min del.

Det er da helt urimielig at jeg må kutte ut alle de varene fra kostholdet mitt bare fordi de kanskje kan inneholde palmeolje. Hvis de hadde stått på de hva de inneholdt kunne jeg selvfølgelig gjort det.

Når de skriver at produktene KAN inneholde palmeolje betyr det bare at noen av dem gjør det, mens andre gjør det ikke. Mills peanøttsmør inneholder f.eks. palmeolje, mens økologisk ikke gjør det. Det samme med potetgull: Det finnes typer som er stekt i olivenolje, mens andre igjen er stekt i palmeolje.

Noen av produktene som inneholder palmeolje har dette angitt på varedeklarasjonen (bl.a. Santa Maria tortillalefser, hvis jeg husker rett). I de fleste tilfeller skriver de imidlertid bare "vegetabilsk olje". Som jeg skrev ovenfor har jeg inntrykk av at denne betegnelsen i de fleste tilfeller betyr palmeolje.

Edit: Og så er jeg selvfølgelig helt enig i at produsentene burde bli pålagt å opplyse om hvilken olje som er brukt.

Endret av bada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...