Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei venninde på 17år som bor hos sin far.

men trives ikke hjemme, grunnet far som overstyrer henne i alt.

Hun har også en kjæreste, di har vært sammen i 2år nå i juni.

Og håper hun kan få sosial støtte på en leilighet til henne og kjæresten

vil hun få sosialstøtte?

hun fyller 18 om 2 måndter

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må vel være 18 år for å få sos.støtte?

Eller tar jeg feil nå...

Vet at man i allefall ikke kan være skoleelev (vgs, el.l)

(i allefall var reglene slik for noen år siden da en veninne av meg søkte)

Skrevet

Går hun på skole kan hun søke borteboer stipend. Hun kan få borteboer stipend om hun bor for nære skolen om hun har god grunn, f.eks legeerklæring på at det ikke er bra for henne å bo hjemme.

Hun vil ikke få støtte fra sosialkontoret så lenge hun går på videregående, det fordi foreldre har forsørger ansvar til en er ferdig med videregående. Mulig det gjøres litt forskjellig på forskjellige kontorer så det skades jo ikke å søke men sansynligvis får hun nei.

Er foreldrene skilt så kan hun søke om å få barnebidrag etter fylte 18, det går da inn på hennes konto og er disponibelt for henne.

Skrevet

Under 18 år så har vel foreldrene forsørgingsplikt, og dette gjelder vle også hvis de går på videregående skole??

Ellers:

Det kommer an på hva hun gjør til daglig. Skole? Jobb?

Det kommer an på hva hennes samboer gjør til daglig. Skole? Jobb?

Sosialhjelp blir beregnet ut fra inntekter-godkjente utgifter, og sosialtjenesten kan sette vilkår for hjelpen.

Skrevet

både henne og kjæresten går på skole!

privatskole

Skrevet

det er jo helt sykt, siden hun er under 18, burde hun absolutt få hjelp!

Skrevet

Hun kan få noe hjelp fra BV. Men det skal mye til før ungdom får flytte hjemmefra på BV's regning, da skal det mye mishandling til. Hun kan jo bo hjemme i to måneder til til hun blir 18, så kan hun og kjæresten ta opp studielån og kanskje ha råd til et lite krypinn.

Skrevet

di er ferdig med skole til sommeren!

Skrevet

Bo hjemme til da, evt. flytte inn hos kjæresten og hans foreldre fram til da, skaffe seg jobb, få seg leilighet.

Og endel sosialkontor vil ikke gi støtte til så unge mennesker så lenge de har mulighet til å bo hos foreldre.

Skrevet

Man kan få hjelp på sosialkontorert om man er under 18 år. Jeg fikk det fra jeg var 16 for da flyttet jeg hjemmefra. Jeg gikk på skolen så jeg fikk både lån, stipend og borteboerstipend pluss at hjem fikk sosialhjelp.

Dette er mange år siden så det er mulig at reglene har blitt forandret, men det er jo bare å ta en tlf til sosialen det...... de biter ikke.

Skrevet

hvor mye fikk du?

Var på et annet forum hvor en 16åring hadde fått leilighet av sosialen, di dekket husleia hver måndte, pluss at han fikk 5000 i måndten til mat

Skrevet

vil hun få sosialstøtte?

Det er det ingen som kan svare på her, det er forskjellige normer for sosialhjelp, det varierer fra kommune til kommune.

Foreldre har forsørgerplikt til barnet er 18 år, i følge lost så dekker ikke sosialtjenestem utgifter til studenter, men hvis tungtveiende grunner ligger til grunn kan det vurderes.

Søk lån og stipend, sjekk muligheter for legater, ev kan vel en liten ekstra jobb være en god ide?

:)

Skrevet

Det husker jeg ikke nå, det er snart 20 år siden så satsene er totalt forskjellig fra det det var den gang så det kan uansett ikke sammenlignes.

Skrevet

Man må i utgangspunktet være 18 for å få sosialstønad, og dersom man av ulike grunner ikke kan bo hjemme er det Barnevernet man må oppsøke. Men tror ikke at de griper inn pga at man ikke trives hjemme, og en overstyrende far. Så lenge foreldrene faktisk forsørger henne og ikke mishandler henne må hun nok bare vente til hun fyller 18/er ferdig på skolen.

Skrevet
det er jo helt sykt, siden hun er under 18, burde hun absolutt få hjelp!

Sykt? At en 17-åring ikke kan troppe opp hos sosialen og forlange gratis leilighet? Nå har jeg hørt det også...

Jeg håper virkelig ikke mine skattepenger går til å finansiere sånt.

Det virker dessuten ikke særlig smart å flytte sammen med kjæresten som 17-åring.

Skrevet

Er mange som flytter hjemmefra i tidlig alder i dag!

Det samme gjode jeg!

Skrevet
Er mange som flytter hjemmefra i tidlig alder i dag!

Det samme gjode jeg!

Ja, jeg flyttet også hjemmefra da jeg var på den alderen, men det var ikke finansiert av det offentlige! Jeg tok opp studielån og jobbet ved siden av skolen. Det samme kan venninnen din gjøre!

Skrevet

hun bruker to timer på reising til å fra, er ikke hjemme før halv 6 om kvelden. så no jobbing har hun ikke tid til..

hun får ikke stipend så lenge hun bor hjemme heller.

Skrevet

vil hun få sosialstøtte?

Hvis hun ikke klarer å forsørge seg selv, så bør hun selvsagt ikke flytte hjemmefra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...