Jule1982 Skrevet 17. februar 2007 #1 Del Skrevet 17. februar 2007 Jeg trenger hjelp! Jeg er ny i Norge og lærer norsk ivrig! Har problemer med noen ord: men eller mens? "Jeg er her, men / mens jeg kan ikke ...." Hvilke flertall er riktig? Hvor er forskjell? bok - bøker eller bøkene bil - biler eller bilene flaske - flasker eller flaskene Hvor er forskjell: "norsken min er..." eller "min norsk er...." Kan jeg sier: "Hvor er forskjell?" eller heter dette: "Hvor er det forskjell?" Tusen takk på forhånd for svar og hjelp!!! Klem fra Jule Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kaffomann Skrevet 17. februar 2007 #2 Del Skrevet 17. februar 2007 (endret) Hei. Håper du kan litt engelsk...? Jeg trenger hjelp! Jeg er ny i Norge og lærer norsk ivrig! Har problemer med noen ord: men eller mens? "Jeg er her, men / mens jeg kan ikke ...." ← "Men" er det samme som "but" på engelsk. "Mens" er det samme som "while" på engelsk. Altså "men" og "mens" er to forskjellige ord med forskjellig betydninger. Hvilke flertall er riktig? Hvor er forskjell? bok - bøker eller bøkene bil - biler eller bilene flaske - flasker eller flaskene ← Book - books - the books Car - cars - the cars Bottle - bottles - the bottles Altså ene-endelsen i "bøkene", "bilene" og "flaskene" er det samme som "the" på engelsk. Ingen av delene er riktig eller feil, men bøker er ubestemt form flertall og bøkene er bestemt form flertall. Hvor er forskjell: "norsken min er..." eller "min norsk er...." ← Ingen forskjell, men "min norsk" er kanskje litt gammeldags? Kan jeg sier: "Hvor er forskjell?" eller heter dette: "Hvor er det forskjell?" ← "Hvor er det forskjell?" eller "Hvor er forskjellen?". Endret 17. februar 2007 av Kaffomann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jule1982 Skrevet 17. februar 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 17. februar 2007 Tusen takk for din svar! Nå jeg forstår bedre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå