Gå til innhold

væske fra brystene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er veldig bekymret..

Kan begynne med å fortelle at jeg har en sønn på snart to år og har vært igjennom en abort for et år siden.

Jeg begynte på p-plaster for tre uker siden, men hadde sex i den "usikre perioden" (ettersom jeg ikke startet på plasteret under menstruasjon).

Nå er jeg utrolig bekymret for at jeg er gravid igjen. Det skal tydeligvis ingenting til for min del!

Saken er at brystene mine har vokst mye bare den siste uka (noe de også gjorde ved min første graviditet) og de er ømme.

Jeg satt og masserte de i dag siden de er så vonde og da begynte det å piple fra det ene. :overrasket:

Jeg har ikke turt å ta noen test enda, ettersom jeg teoretisk sett skal ha mensen denne helgen.

Det jeg lurer på er; kan det komme væske fra brystene uten at man er gravid???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leste meg gjennom bivirkningslisten, og ulike brystting er nevnt der flere ganger.

Men klart du kan være gravid, spesielt når du ikke har brukt prevensjonen rett.

Skrevet

Jeg har også opplevd at det kom væske fra det ene brystet. Jeg var ikke gravid.

Skrevet

Jeg er MANN, og har faktisk opplevd at det kom ut et par dråper. Fatter det ikke...

Skrevet
Jeg er MANN, og har faktisk opplevd at det kom ut et par dråper. Fatter det ikke...

:overrasket:

Skrevet

Ikke at jeg tror dette er saken i ditt tilfelle, men væske som kommer frabrystene kan være tegn på brystkreft.

Skrevet

Det kommer ofte væske fra et av brystene mine. Jeg har sjekket det på sykehuset, og i mitt tilfelle var det ingenting galt. Han som tok ultralyd på brystene mine for å se om det var noe galt, han sa at dette ikke var uvanlig (han sa det kanskje var litt tabu rundt dette emnet, for ingen pasienter hadde hørt om det før selv om det er såpass vanlig som det er). I noen tilfeller kan det skyldes f.eks. brystkreft, men i de aller fleste tilfeller er det ingen ting. Det er allikevel lurt å sjekke det (på meg tok de både mammografi og ultralyd.)

• Liker 1
Skrevet

Vanlig i følge min lege, kalles Heksemelk om jeg husker feil

Skrevet

Når du har født et barn, kan du i teorien praktisk amme f.eks. en annens unge (tidligere hadde de jo ammer).

Det skal ikke mer til enn at en mann er borti brystene dine, så pipler melken ut...

Kan bli pinlig, men det kommer an på mannen...

Gjest =tentacle=
Skrevet

Det jeg lurer på er; kan det komme væske fra brystene uten at man er gravid???

Ja. Men du bør nok kvinne deg opp til å ta en test. Lykke til :klem:

Skrevet

Kan også rett og slett være lavt stoffskifte.

Da kan prolaktin være noe forhøyet pga den høye rth eller hva det heter, altså stimuleres hele hypofyseforlappen (det er den som skal sende ut TSH og da sender den mer prolaktin med også)

Skrevet
Kan også rett og slett være lavt stoffskifte.

Da kan prolaktin være noe forhøyet pga den høye rth eller hva det heter, altså stimuleres hele hypofyseforlappen (det er den som skal sende ut TSH og da sender den mer prolaktin med også)

Og oversatt til norsk betyr det....?

Skrevet

På norsk ....ved høy TSH (som betyr lavt stoffskifte) kan også prolaktin være forhøyet. Prolaktin gjør at brystene lager melk.

hvis prolaktin er veldig forhøyet, har man en hypofysesvulst, men ve dlavt stoffskifte blir det litt forhøyet prolaktin pga. den generelle stimuleringen av hypofysen.

Går vekk igjen når det lave stoffskiftet går over eller når man får behandling med levaxin, som jo erstatter manglende stoffskiftehormon.

Skrevet

Nå er ikke jeg den gjesten som la inn det innlegget du lurer på, men jeg kan kanskje oversette litt selv om jeg knapt kan noe om temaet selv.

Prolaktin er et hormon som sørger for at melkeproduksjonen er i gang, og at eggløsningen hemmes (det er for øvrig derfor FULLamming fungerer som prevensjon for rundt 97 % fram til barnet er 6 måneder).

Stress, svulster og annet kan også øke prolaktinproduksjonen.

Så vidt jeg har forstått har stoffskiftet og prolaktin ingen direkte påvirkning på hverandre, men prolaktinproduksjonen og stoffskiftet styres på samme sted i hjernen. Tull med det ene kan altså, så vidt jeg har forstått, tyde på tull med det andre.

Hva som er tilfellet her er umulig å si, men jeg hadde nok tatt en test så fort som mulig…

Skrevet

Man kan ha forhøyet prolaktin uten å ha hypothyreose. Man kan også ha veldig forhøyet prolaktin uten å ha hypofysesvulst (som forøvrig nesten alltid er av det godartede slaget). Forhøyet prolaktin kan også ha sammenheng med PCOS (cyster på egstokkene). Stress er også en faktor som kan føre til forhøyet prolaktin.

• Liker 1
Skrevet
Nå er ikke jeg den gjesten som la inn det innlegget du lurer på, men jeg kan kanskje oversette litt selv om jeg knapt kan noe om temaet selv.

Prolaktin er et hormon som sørger for at melkeproduksjonen er i gang, og at eggløsningen hemmes (det er for øvrig derfor FULLamming fungerer som prevensjon for rundt 97 % fram til barnet er 6 måneder).

Stress, svulster og annet kan også øke prolaktinproduksjonen.

Så vidt jeg har forstått har stoffskiftet og prolaktin ingen direkte påvirkning på hverandre, men prolaktinproduksjonen og stoffskiftet styres på samme sted i hjernen. Tull med det ene kan altså, så vidt jeg har forstått, tyde på tull med det andre.

Hva som er tilfellet her er umulig å si, men jeg hadde nok tatt en test så fort som mulig…

Skummet tråden litt vel kjapt, ser nå at du alt har sagt det samme som jeg sier over her. :)

Gjest *Frida*
Skrevet

Ble mange legespråk-forklaringer her, med tsh, hypotyreose, hypofyse... Min forklaring blir nok ikke bedre enn de andre sine.

Jeg har også melk i brystene. (Kaller det melk, men det er vel bare en blank/gul/hvit væske). Jeg har aldri vært gravid.

Grunnen er at kroppen min lager for mye av hormonet prolaktin. Jeg hadde tatt medisiner for dette i flere år når 'melken' kom. Prolaktin blir laget i hypofysen, som er i hjernen en plass. Kvinner som ikke er gravide, kan ha litt produksjon av prolaktin. Gravide og ammende kvinner har mye prolaktin, dette er jo hormonet som er med på å nettopp få melk i brystene.

Kroppen min produserer prolaktin på grunn av en svulst/knute i hypofysen. Den er veldig! liten (var 6 mm på det bredeste, sett i MR) og krymper inn pga medisinene jeg tar. Knuten er godartet (det er disse knutene nesten alltid!), og har også navn som (mikro-)adenom (les: et lite adenom) og prolaktinom (les: adenom som lager prolaktin). Jeg har lest en plass at opptil 5 % av befolkningen har lignende knuter, men på langt nær alle blir oppdaget.

Jeg synes det er veldig snodig at dere lenker høye prolaktinverdier sammen med lavt stoffskifte (=hypotyreose). Jeg har jo som sagt visst om denne prolaktingreia i snart 10 år, og for snart to år siden fikk jeg lavt stoffskifte :sur:

Vel vel: til deg trådstarter:

Ja, det kan komme melk i brystene uten at du er gravid. Det kan det være mange grunner til. Du har jo ammet tidligere, noen har jo melk i brystene lenge etter ammingen var over, feks ved babygråt/stimulering. Andre grunner _kan_ være medisinske, som flere av oss har skrevet om i tråden. I tillegg kan jo prevensjonen din rett og slett tulle litt med deg. Det kan jo gi mange rare utfall.

Men: jeg ville nok tatt en test. Det er i alle fall en mulighet som bør sjekkes ut. Hvis testen er negativ, ville jeg hørt med en lege. Hvis testen er positiv: gratulerer!

Hvordan går det nå?

:klem:

• 2 år senere...
Skrevet
Ble mange legespråk-forklaringer her, med tsh, hypotyreose, hypofyse... Min forklaring blir nok ikke bedre enn de andre sine.

Jeg har også melk i brystene. (Kaller det melk, men det er vel bare en blank/gul/hvit væske). Jeg har aldri vært gravid.

Grunnen er at kroppen min lager for mye av hormonet prolaktin. Jeg hadde tatt medisiner for dette i flere år når 'melken' kom. Prolaktin blir laget i hypofysen, som er i hjernen en plass. Kvinner som ikke er gravide, kan ha litt produksjon av prolaktin. Gravide og ammende kvinner har mye prolaktin, dette er jo hormonet som er med på å nettopp få melk i brystene.

Kroppen min produserer prolaktin på grunn av en svulst/knute i hypofysen. Den er veldig! liten (var 6 mm på det bredeste, sett i MR) og krymper inn pga medisinene jeg tar. Knuten er godartet (det er disse knutene nesten alltid!), og har også navn som (mikro-)adenom (les: et lite adenom) og prolaktinom (les: adenom som lager prolaktin). Jeg har lest en plass at opptil 5 % av befolkningen har lignende knuter, men på langt nær alle blir oppdaget.

Jeg synes det er veldig snodig at dere lenker høye prolaktinverdier sammen med lavt stoffskifte (=hypotyreose). Jeg har jo som sagt visst om denne prolaktingreia i snart 10 år, og for snart to år siden fikk jeg lavt stoffskifte :sur:

Vel vel: til deg trådstarter:

Ja, det kan komme melk i brystene uten at du er gravid. Det kan det være mange grunner til. Du har jo ammet tidligere, noen har jo melk i brystene lenge etter ammingen var over, feks ved babygråt/stimulering. Andre grunner _kan_ være medisinske, som flere av oss har skrevet om i tråden. I tillegg kan jo prevensjonen din rett og slett tulle litt med deg. Det kan jo gi mange rare utfall.

Men: jeg ville nok tatt en test. Det er i alle fall en mulighet som bør sjekkes ut. Hvis testen er negativ, ville jeg hørt med en lege. Hvis testen er positiv: gratulerer!

Hvordan går det nå?

:klem:

Hei, jeg leste over tråden da jeg søkte på prolaktin..

Jeg har det samme som deg, altså en godartet svuls i hodet som gjør at prolaktinet er alt for høyt.

Mistet du også menstrasjon og har du fått det tilbake?

Er litt nysjerrig når denne sykdommen er litt ny for meg enda og forsatt litt skummel:-)

• 2 uker senere...
Gjest *Frida*
Skrevet
Hei, jeg leste over tråden da jeg søkte på prolaktin..

Jeg har det samme som deg, altså en godartet svuls i hodet som gjør at prolaktinet er alt for høyt.

Mistet du også menstrasjon og har du fått det tilbake?

Er litt nysjerrig når denne sykdommen er litt ny for meg enda og forsatt litt skummel:-)

Hei! Dette var en gammel tråd, og det er tilfeldig at eg henta den opp igjen :)

Eg mista menstruasjonen ja, det var sånn det høge prolaktinnivået og prolaktinomet blei oppdaga. Eg fekk tilbake menstruasjonen når eg begynte på medisiner. Huskar ikkje kor lang tid etterpå, det er jo et par år sidan :)

Forstår godt at du syns dette er skummelt, det syntes eg og når eg fekk vite at eg hadde et prolaktinom i hypofysen. Eg var 18-19 år, og budde åleine på hybel då. Valde å ikkje sei noko til foreldre/familien min, fordi eg syns det var så vanskelig. Prata med 2-3 gode venner om det. Var redd andre skulle tenke at det var kreft. Det er jo lett å tenke at svulst = kreft, og eg var redd folk ikkje skulle forstå at det ikkje var sånn.

Eg las mykje om adenom/prolaktinom på den tida, blant anna at obduksjonar hadde vist at opptil 5% av befolkningen har et adenom. Men langt frå alle har adenom som produserer hormoner, og dermed finn ut av det. Mange går altså rundt med adenom, som oss, utan å vite det.

I dag, 8 år etter, tenker eg lite på dette. Eg har nett gått gjennom et normalt svangerskap, og fått ei frisk lita jente. Slutta på medisinene når eg testa positivt, og har fått oppfølging av hormonnivået gjennom graviditeten. No snart skal eg på MR for å sjekke adenomet igjen, det er 5-6 år sidan siste MR. Eg ammar jenta mi, derfor har eg ikkje begynt på medisinar igjen.

Håpar det går fint med deg! Et prolaktinom er ikkje farlig :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har også hatt denne væsken som kommer ut av puppen når jeg trykker på den, men har hatt det i mange år uten å tenke noe over det.

Er det slik at jeg bør fortelle legen dette nå, selvom jeg har hatt det så lenge?

Tror ikke jeg har svulst eller noe akkurat..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...