Gå til innhold

Dette med hår/ikke-hår er litt pussig

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Det er nok en motegreie dette med å fjerne hår. Og når man har gjort det siden puberteten, slik som mange av oss har, så føler vi oss mer velstelt og "ren" enn når armhuler og legger gror til vilt.

For menn er det også en motegreie, men der svinger moten litt mer. Bodybildere har sjelden hår på bryst eller legger, - de fjerner det. For 20 år siden var det moderene med store "matter" på mannfolkbryst. Nå tror jeg mange ser på det som harry og gutta barberer seg villig vekk.

Synes også jeg kan se samme trenden med skjegg og bart. Lurer på når barter kommer på mote igjen? Og fullskjegg? Håper det blir lenge til! *grøsser*

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når blir øreløse hoder mote, slik at folk sørger for å fjerne de?

Jeg fjernet mine kirurgisk for et par år siden, og jeg kan love deg at gutta snur seg etter meg på gata! :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

He he Starya, men er du sikker på at det er ørene da og ikke drakten din ?

Synes folk selv skal få bestemme hvor de ønsker å være barberte og hvor de ønsker hår ! Det plager jo ikke nevneverdig mange om jeg har hår på musa eller under armene eller ikke !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter å tro at det kun er jeg som barberer meg fordi det føles så ekkelt når folk ser på deg.

Tenk deg en sommerdag, du ser en jente med et kort lyst skjørt og sandaler, og DE hårete beina, svart tykt hår. Hva tenker du?

Hun synes nok ikke det er så deilig å barbere seg, det er ikke velvære for henne? Eller tenker du Æsj, hun kunne godt barbert leggene, det hadde vært mye penere.

Jeg synes det er helt ok å barbere meg, jeg mener jeg mistrives ikke med det, men jeg gjør det mye fordi det "kreves". Det er mulig at det er mer hygenisk å barbere seg under armene og i skrittet, men jeg nekter å tro at det er veldig uhygenisk å ha hår på leggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med å barbere legger og slikt fordi det krevdes...

Nå føler jeg velvære med det, kanskje det kommer kun av vane??

Men det er jo unektelig deilig; ta en lang dusj, scrubbe alt mulig, shave her og der og føle seg ren og herlig. Og legge seg i en nyoppredd seng med nyvaska sengetøy :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg nekter å tro at det kun er jeg som barberer meg fordi det føles så ekkelt når folk ser på deg.

Tenk deg en sommerdag, du ser en jente med et kort lyst skjørt og sandaler, og DE hårete beina, svart tykt hår. Hva tenker du?

Hun synes nok ikke det er så deilig å barbere seg, det er ikke velvære for henne? Eller tenker du Æsj, hun kunne godt barbert leggene, det hadde vært mye penere.

Jeg tenker vel helst at hun er tøff som ikke bryr seg om hva andre mener. Men hva andre tenker er jo en annen sak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt ok å barbere meg, jeg mener jeg mistrives ikke med det, men jeg gjør det mye fordi det "kreves". Det er mulig at det er mer hygenisk å barbere seg under armene og i skrittet, men jeg nekter å tro at det er veldig uhygenisk å ha hår på leggene.

Nei, du er ikke alene. Jeg og alle venninnene mine synes det er noe forb**** herk å måtte sleike denne kroppen hele tiden. Og så når det begynner å vokse ut igjen (gjerne bare etter en halv dag) så klør det noe så inni hampen. Men de fleste av oss gjøre det fordi man ikke vil bli beglodd.

Og ja, dette er en mote oppfunnet av menn. Det kom i kjølvannet av bikinien: men ikke før en god stund etter. Det tok jo av først på 80-tallet. Og så har det jo bare ekskalert. Men trenden er jo rystende; kvinner skal ikke ha et hår på kroppen utenom på en del av hodet. :o

Siste trend med barbert underliv er jo for kvinner ikke noe hygienisk i det hele tatt. Det er jo faktisk ødeleggende for underlivet. Og vitsen med det forstår vi ikke. Er det ikke sexy å se at en kvinne er kjønnsmoden lenger? Vi har snakket om det en del; sexideal idag er at kvinner skal være svært slanke, og skal være hårløse. Vet du hva vi tenker om det? Vi føler at det blir altfor farlig nært bilde av barn og ikke kvinner. Det er flere og flere bilder og filmer der jeg lurer på om dette er en slank kvinne (og som dermed har små bryst) med barbert underliv eller om det er en mindreårig. Fysj til denne kulturen! Verken kvinnevennlig eller barnevennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gabriel

Jeg synes kvinnehår er interessant av to grunner.

Jeg synes at langt hår på kvinner er noe av det vakreste som finns. Jeg

har alltid tent lettere på kvinner med langt hår og for meg er hår

klart viktigere enn bryststørrelse og størrelse og form på andre kroppsatributter. Jeg liker også hår på hele resten av kroppen og synes

det er synd at så mange fjerner hår på legger m.m. Når det gjelder

barbering av "musa" så gir det meg pedofile assosiasjoner og er avgjort

noe jeg vil holde meg langt unna.

Jeg synes kvinnehår (utenom hodet) er også interessant som

motefenomen. Fjerning av hår på beina var en mote i Frankrike og USA

på 1970-tallet som kom til Norge ca. 10 år senere. Fjerning av hår på

"musa" har vistnok vært en mote i prostituerte miljøer helt siden krigens dager

og den ble vanlig utenfor disse miljøene i Frankrike/USA og deretter Norge ca. 10 år etter hårfjerningen på leggene. Hårfjerning er en mer langsom mote en skifte

av klesstil etc. Det virker som om mange dermed ikke oppfatter det som

en mote og mener at det er "fornuftig". Når jeg spør hvorfor damer

fjerner håret så kommer de av og til med begrunnelse om at det er

hygenisk etc. Der er ingen seriøs forskning som viser noe slik. Fjerning

av hår er rett og slett en mote og mange føler et velbehag fordi de

er slik man skal være når man er "velstelt" i henhold til dagens mote.

Noen påstår at det er menn som har skapt denne moten. Jeg har

inntrykk av at når det gjelder å vokte på hverandre og oppdra

hverandre så er kvinner adskillig verre enn menn. Kvinner er mer

opptatt av hvordan moteriktige kvinner skal se ut enn det menn er.

Av de kvinnene jeg har spurt så var det bare en som følte hun hadde

blitt stirret på av en mann når hun hadde langt hår på beina. Alle de

andre hadde fått ubehagelige kommentarer i dusjen, blitt stirret på av

andre damer eller fått kommentarer av venniner.

Jeg har alltid synes det har vært imponerende hvor mye arbeid, smerte

og belastning kvinner har vært villig til å påføre seg for å følge ett

eller annet tilfeldig motebilde for å være "naturlig vakker". Men nå er

jo heldigvis barbering bedre enn å gå med tunge smykker i leppa og ørene eller å forsøke å sette på så mange ringer som mulig rundt halsen.

Gabriel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olemann

Gabriels innlegg er rett og slett GLITRENDE!

Det er jo litt paradoksalt at det ofte er kvinnene selv som fyrer hverandre opp med denne moten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske interessant debatt dette. Men den har dreid helt i retning av en debatt ene og alene om kjønnsbarbering.

Mitt inntrykk er at hår liksom er en styggedom, unntatt oppå hodet. Der er det tvertimot SVÆRT viktig MED hår, og dess mer, dess vakrere.

Dette bekrefter vel at det er mote og atter mote, som styrer dette, uansett hvor mange "fornuftige" og fantasifulle argumenter som markedsføres, for å tilsidesette moteaspektet. Mote, innbefatter også mote preget av ønskene til oss menn.

Det er da ikke noe galt i å følge moten, hvorfor er det da så viktig å produsere så mange andre argumenter enn moten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motebransjen har vel muligens litt av skylden for at hår, andre steder enn på hodet, blir sett på som ulekkert..man får jo hele tiden innprentet at kroppsbehåring er ulekkert. Eller kanskje vi ikke vil bli minnet på at vi stammer fra apene? :hoho:

Men det er jo og litt forskjellig fra land til land. Skjønnhetsidealene er jo ikke de samme i hele verden.

I tidligere tider sminket de rike og vellykkede seg med pudder som inneholdt bly for at huden skulle bli blekest mulig. Et tegn på at de var formuende nok til at de ikke trengte å arbeide ute i solen. Nå til dags er det jo helt motsatt...folk soler seg og smører seg inn med selvbruningskrem til den store gullmedalje!

Amerikanere er forøvrig snodige..en venninne ,som har gått på skole i USA et år, fortalte at der gikk gymlæreren rundt og sjekket at alle jentene hadde barbert leggene. Men å dusje etter gym`en var det ingen som brydde seg om!

te

Selv fjerner jeg bare hår på legger, i armuhuler og bikinikanten. Har blitt opplært jeg og..hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse hår på kroppen indikerer at man har mye testosteron i kroppen. Det er ikke mange kvinner som vil være mest mulig maskuline! Så da later vi som om vi er glatte og kvinnelige og gjør alt for å holde gorilla-genene i sjakk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg orker ikke engasjere meg i nok en hår-debatt. Hvis ikke folk skjønner forskjellen på hodehår og kroppshår så er det deres problem.

Milla

La oss si at jeg er veldig dum, og har problemer med å se forskjell på hvorfor hodehår skal beholdes, og kroppshår fjernes, kan du da forklare meg årsaken til at det skal være slik, Milla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerning

av hår er rett og slett en mote og mange føler et velbehag fordi de

er slik man skal være når man er "velstelt" i henhold til dagens mote.

Noen påstår at det er menn som har skapt denne moten. Jeg har

inntrykk av at når det gjelder å vokte på hverandre og oppdra

hverandre så er kvinner adskillig verre enn menn. Kvinner er mer

opptatt av hvordan moteriktige kvinner skal se ut enn det menn er.

Jeg tror du har rett i at det er flest kvinner som er opptatt av dette. Men jeg vil ikke utelukke menn helt. Jeg vet om flere menn som f.eks ligger på strander og komenterer hårete kvinner. jeg hadde også en kjæreste en gang som krevde at jeg skulle barbere meg på leggene støtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokser legger, armhuler, bikini-linje og av og til armer fordi jeg elsker den glatte følelsen. Dessuten føler jeg meg renere og mer velstelt.

Jeg henger meg på dette som Starie skrev. Jeg føler meg rett og slett mer VEL når jeg holder armhuler, bikinilinje og legger fri for hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kan man da også "kreve" forklaring fra menn som shaver hodehåret men lar kjønnshåret bli?

Hvorfor gjør di dette? Kan det hende de gjør det fordi DE synes det er stilig? På lik linje med at man kler seg for å uttrykke hvem en er, så shaver/shaver man ikke seg fordi det føles som en del av den en er?

Jeg varierer jeg, derfor synes jeg det er vanskelig å gi ett resolutt svar. Stort sett har jeg ganske kort hår på hode da, er en av de få som IKKE synes at man blir vakrere jo lenger hodehår! (dette gjelder både menn og kvinner)

Synes derimot noen er stilige og personlige med langt hår, og andre med mellomlangt hår, mens andre kler best kort hår. Og at dette også kan varierers fra år til år, etter hva man har lyst på der og da!

Slik varierer jeg også shaving/ frisering av kjønnshåret. fjerner alltid i bikinikanten, når jeg skal være i bikini eller pynt. ellers varierer det rett og slett etter hva jeg der og da har lyst på, alt fra glatt til stusset til mønster :ler: . hvorfor? fordi jeg har lyst til det! Om jeg lar meg påvirke av samfunnet jeg lever i? ja! Om jeg ikke hadde tatt til meg NOE av hva samfunn og mote sier, så hadde jeg sett rar ut tror jeg! :) Men velger ut det i samfunnet og moten som jeg føler er rett for meg.

Om noen har problemer med å forstå det, hvorfor bry seg med det? Det går da ikke utover noen?

Jeg går ikke rundt å stiller spørsmål ved hodebarberte menn med kjønnshårene inntakt, eller kjønnshår-barberte mannfolk med hodehåret inntakt. Regner rett og slett med at de trives slik jeg, møter da stort sett voksne, selvstendige mennesker. (og ja, til og med voksne selvstendige mennesker lar seg påvirke til en viss grad av samfunn og mote.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gabriel
Masse hår på kroppen indikerer at man har mye testosteron i kroppen.  Det er ikke mange kvinner som vil være mest mulig maskuline!  Så da later vi som om vi er glatte og kvinnelige og gjør alt for å holde gorilla-genene i sjakk...

Det betyr at skallede kvinner uten øyenbryn, øyenvipper og hår

noe annet sted på kroppen er de mest feminine....

Eller er det slik at østrogen gir hår på hodet, øyenbryn og øyenvipper

mens testostreon gir hår ellers på kroppen?

Gabriel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie
Masse hår på kroppen indikerer at man har mye testosteron i kroppen.  Det er ikke mange kvinner som vil være mest mulig maskuline!  Så da later vi som om vi er glatte og kvinnelige og gjør alt for å holde gorilla-genene i sjakk...

Bingo :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Gabriel, det er faktisk slik at det er testosteronet som bestemmer kroppsbehåringen og om en mann mister håret på hodet eller ikke, men hormonet fører ikke til økt hårvekst på hodet (eller øyenvipper og øyenbryn som du nevner) Kvinner med mye testosteron kan også oppleve kraftig kroppsbehåring samt at de kan bli tynne i håret på hodet. Så opprinnelig tror jeg nok at årsakene har litt med dette å gjøre. Andre trekk som primært bestemmes av mannlige kjønnshormoner, som økt muskelveskst, dyp stemme, kraftigere ansiktstrekk, og agressivitet, regnes heller ikke for å være spesielt attraktivt hos kvinner. De trekk som bestemmes av kvinnelige kjønnshormoner f.eks. østrogen, som store pupper, runde former, og et "mildere" vesen regnes også, naturlig nok, som mer kvinnelige egenskaper.

Mer mystisk enn det er det vel ikke?

Vi ønsker vel ganske enkelt å understreke våre kjønnsbestemte særtrekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...