Gå til innhold

Hvor får dere motivasjonen fra?

Kara W

Anbefalte innlegg

Det er på tide for meg å innse at også jeg trenger trening. Jeg er en av de personene som har spist hva jeg ville og aldrig trent, og alikevell er tynn som en strek (men fortvil ikke, rykter vil ha det til at folk som meg eser ut som en balong med en gang man fyller 25, og det er bare 4 måneder til!) Så trening er ikke noe jeg har følt behovet for før. Dessuten var det slik i veninnegjengen min at alt som hadde med trening å gjøre var dumt og fælt, og det er et inntrykk jeg sliter med å komme over.

Jeg er ikke særlig lysten på å begynne på treningsstudio. Har vært innom og likte ikke atmosfæren der. Og får intrykk av at det var alt for mye fokus på å gå ned i vekt, noe jeg absolutt ikke trenger. Jeg kan fint gå i fem timer uten å bli sliten, men må jeg løpe i fem meter holder jeg på å kolapse. Jeg har en hund som jeg går tur med hver dag, men jeg skulle helst bli litt sterker mer utholden, og generelt komme i bedre form.

Så, hva er deres anbefalinger? De to store hindringene jeg ser er å klare å komme meg ut igjen etter at jeg har kommet hjem fra en slitsom dag på jobben, og å finne ut hva jeg faktisk skal gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags treningssenter har du vært på da? Der jeg trener er det all slags folk og ikke noe snakk om slanking. For å komme igang liker jeg å dra på aerobictimer, gjerne med dansetrinn. Det er kjempegøy og gjør det lettere å komme igang å trene syns jeg. Når jeg først er i gang drar jeg mer på spinning som jeg syns gir mye bedre treningseffekt.

Det viktigste er å finne noe du liker å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet også med å komme i gang med trening etter mange år uten aktivitet. Fant ganske fort ut at av praktiske årsaker var det aller lureste å finne på noe jeg kunne gjøre ved å gå rett ut inngangsdøren, og da er det å gå tur eller jogge som er mest nærliggende. Men som deg fikk jeg helt angst av å tenke på jogging og når jeg prøvde var jeg skutt etter 5 minutter. Men så fikk jeg noen gode råd som har hjulpet meg til å bli litt bitt av joggebasillen :)

Det viktigste er å jogge saktere. Jeg hadde også en tendens til å kjøre på og så være sprengt etter kort tid. Jogg saktere enn det som føles naturlig, da holder du ut lenge og klarer å puste normalt. Hører du på musikk og kommer skikkelig i gang er dette den beste treningsformen, synes jeg.

Når det gjelder det å komme i gang, det slet også jeg med. Det lureste er å bestemme seg i begynnelsen av uken: så mange ganger skal jeg ut de neste dagene. Trener du sammen med noen er jo forpliktelsen større. Jeg har også hatt stort utbytte av å følge tråden her inne: 15 treninger i februar osv. Går litt prestisje i å få det til når en først har begynt!

Det var mine råd, håper det kanskje kan være til hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en trenings dvd ( har selv kari Jaqueson ) en yoga matte og manualer, tren hjemme istua.

Jeg brukte selv lang tid på å komme igang men når jeg invisterte i tingene som er nevnt ovenfor. Trener nå 3 - 4 ganger i uken før jeg går på skolen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg pleier å si til de som ikke skjønner at det kan være gøy å trene, eller mangler motivasjon - er at de ikke har funnet rett treningsform. :) Jeg er ganske sikker på at alle kan ha morsomme og motiverende opplevelser med trening eller trim, nøkkelen er bare å finne det som passer deg. Det mest opplagte for de som skal begynne å trene, er kanskje treningsstudio? Men hva med svømming, ski, rollerblades, sykkel (kanskje ikke akkurat nå, men om et par måneder) eller noe mer sosialt som en lagidrett (det er aldri for sent å starte!) eller dans? Det finnes mye forskjellig du kan prøve, det viktigste for motivasjonen er at du trives med den treningsformen du velger, og at du har det gøy underveis. Oppleves treningen som et ork, holder man ikke ut særlig lenge. Finn det som passer deg. :)

Et par tips på veien; Hva med å ta joggetur med hunden i stedet for gåtur? Eller trene på vei hjem fra jobb, så slipper du ut igjen for å trene, da er det unnagjort. :)

Ups, glemte nesten det viktigste: Trening gir mer overskudd og etter ganske kort periode med trening vil du kanskje ikke oppleve at det er så slitsomt å komme seg ut etter jobb. (Kanskje er du heller ikke fullt så sliten etter endt arbeidsdag... ;))

Endret av vixen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg henter motivasjon fra det alle bør ha som motivasjon, selv de som "slanker" seg: Tanken på en sunnere og sterkere kropp! Når det river i lungene og jeg merker at jeg likevel har lyst til å løpe bare litt til, fordi jeg faktisk klarer det... da er det godt! Samtidig som jeg blir gladere til sinns av de dejlige hormonene som produseres når man trener.

Det er kanskje mye "slankepress" på treningssenter, men du skal bare drite i de andre folka på treningssenteret. Det er mye rare folk der, og kommer alltid til å være det. Sett på deg skylapper når du er der, og konsentrer deg bare om deg selv og din egen framgang. Det finnes også noen få der som deg og meg, og vi liker å trene sammen ;)

Prøv noen fellestimer til å starte med, de merker du raskest fremgang av. Aerobic, spinning, styrke, lagsport. Og husk å trene både kondis og styrke!

Ellers har jeg disse tre tipsene, de har funka for meg så langt:

1. Ikke fokuser på kropp, mer på selvfølelse.

2. Ikke sett deg for høye mål. Gå heller en gang i uka enn å droppe ut etter alt for tøff start.

3. Husk at det er deg selv du "konkurrerer" mot! Alle monner drar ;) Skal ikke mye til før du merker framgang! Og, trening må prioriteres, ellers skjer det aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri likt å trene. Synes stort sett det er moro når jeg er i gang, men dørstokkmila er lang noen ganger...

Treningsvenner er absolutt en stor fordel for meg. Når vi har avtalt å møtes så dukker en opp, hvis ikke får en høre det. Unnskyldninger for å utebli bør være VELDIG gode :)

Anbefaler også aerobic eller spinningtimer. Da presser du deg gjerne mer enn du ville gjort på egen hånd. Er jo også mange timer som har innbakt styrketrening. Der er det gjerne folk i all slags form. Litt vanskelig å henge med på aerobicen med en gang, men går seg fort til. På spinning styrer du jo veldig mye selv, og er sådann fint for nybegynnere :)

Lykke til

Kan trøste deg med at min samboer på 27 og min svigerinne på 29 er like tynne enda... De spiser stort sett hva de vil, og hun trener i hvert fall ikke mye...

Endret av jente 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg føler ikke at det er mye fokus på vekt på treningssentrene jeg har vært innom. Men mulig jeg bare ikke legger merke til det.

Min motivasjon er uansett at jeg føler meg bedre når jeg trener jevnlig. Har vært ganske aktiv siden jeg var liten, men hadde en liten dødperiode da jeg gikk på videregående. Merket stor forskjell på generell velvære. Føler meg mye mer opplagt når jeg trener jevnt. Merker det på humør også. Dessuten merker jeg stor forskjell i det daglige når jeg går i trapper/oppoverbakker med venninner. Jeg blir ikke andpusten av å gå noen få trapper, noe jeg syns er praktisk. Vil ha en kropp som fungerer, og at jeg ikke trenger å bli så sliten i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidvandre

Kjenner meg igjen; tynn som en strek uansett hva jeg spise, aldri hull i tennene og er helt fin fysisk (bortsett fra muligens for mange ribbein, men det kan ikke trenes av seg). Jeg trives godt med sånn det er og har ingen ambisjoner om å bli best eller størst eller sterkest eller først. Så det å spise sunt og trene hardt har aldri vært en prioritet hos meg. Først nå begynner jeg å spise litt sunnere ihvertfall (dvs ikke chips, sjokolade, pizza og pommes frites HVER dag), og tenke litt mer på trening. Har ennå ikke våget meg innenfor treningsstudio.

Ellers tror jeg ikke treningsstudio er noe for meg. Jeg har ridd hele livet å trives med å være ute. Blir heller ikke sliten av å gå, så kan gå langt før jeg blir lei. Så går det blir varmere og jeg får litt tid, skal jeg gå mer og mer. Tenker også på å melde meg inn i Turistforeningen og begynne å gå i fjellet. Det er min plan ihvertfall, så får heller treningsstudio komme i andre rekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...