Gå til innhold

Likestilling


Mathias

Anbefalte innlegg

Gjest gurimalla

Hvor har du hørt at mange kvinner takker nei til tilbud om styreverv?

Problemet er at kvinner ikke får tilbud om styreverv. Det er ikke riktig at kvinner har store muligheter for å gjøre karriere på dette området, ikke i dag, men kanskje i fremtiden.

Det er foretatt en undersøkelse blant kvinnelige styrekandidater, det er ingenting som tyder på at de har andre prioriteringer i livet enn hva mannlige styrekandidater har. Dette er en undersøkelse som ble gjennomført av Kvinnebasen, men du har vel andre tall du Sivi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sexysadie

Sivi

Kvinner får ikke tilbud om styreverv.

Næringslivet er ledet av menn som privat bestemmer hvem som skal sitte hvor.

Gutteklubben Grei kalles det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At kvinner takker nei til styreverv, har det stått skrevet om i ulike aviser samt at jeg kjenner selv til en stor bedrift som lenge har vært på leting etter kvinnelig styrekandidat uten hell. De aktuelle har takket nei.

Tall på dette har jeg desverre ikke.

At kvinner i ulike næringslivsstyrer ikke har andre prioriteringer stemmer sikkert. De har jo valgt å prioritere karriere.

Poenget er at kvinner har mulighet hvis de vil. Vi må ikke sitte å sutre fordi vi ikke får i pose og sekk. Vi må selv ta ansvar for vårt eget liv, ikke skylde på andre hvis ting går oss imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likestilling går på så mangt. Det går på om noen forventer at det ene kjønnet skal betale middagen, om et kjønn tendenserer til å få lettere omsorg for barna, om et kjønn ikke får være med i spesielle idretter, om de får like høy lønn etc ...

Og der er det forskjeller , er det ikke?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos sport - såg i '6o minutes' før jul eit innslag om akkurat det; I likestillinga sitt namn var mulighetane for menn til å driva med sport (på Highschool og det der) begrensa - fordi 1) Det var ikkje nok kvinner som hadde interesse for sporten til å nå 50%, og/eller 2) Å oppretthalda tilbodet samtidig som ein måtte laga nye idrettar for kvinner (som nok kvinner, dvs 50% var interessert i) var det ikkje pengar til.

Poenget med innslaget (som tok for seg situasjonen over heile USA) var at å gi like mulighetar var ikkje nok - ein måtte streva for å få kvinner interessert, eller leggja ned populære "manns"idrettar. (Sjølv lag som hadde produsert fleire gullvinnarar i OL - for herrer - var lagt ned.) Så likestilling er langt meir enn berre arbeidsmarknaden - og det er ikkje automatisk menn som har fordelane påsi side...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er for likestilling, samtidig liker jeg at det skal være forskjell på kjønnene.

Jeg syns både gutter og jenter kan be ut til en date og betale restaurantregninga, ogg lik lønn for likt arbeid etc.

Men jeg synes det blir feil likestilling når man må legge ned idretter fordi ikke nok jenter er interesserte slik som crazee skrev, eller man fører på navn på valglister fordi det MÅ være så og så mange kvinner.

Men samtidig har jeg lyst til å holde på tradisjoner, som at det er mannen som frir. Og jeg liker veldig godt å bli varta opp av en mann. Det er fordi jeg synes det er koselig, men hvis jeg skulle få barn en gang så hadde jeg håpet på at begge kunne ta ut svangerskapspermisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Coolaid

Syns godt vi kan godta at menn og kvinner faktisk er forkskjeldig. Det er faktisk ikke alle yrker som kvinner egner seg like godt i og motsatt. Det har også noe med det å fortjene ting. Hvorfor skal noen kvinner på død og liv slippe lettere til i noen yrker når det finnes bedre kvalifiserte som er menn. Kjønnskvoteringen er ikke alltid positiv. Syns det er greit dersom man jobber og sliter for en ting jeg. Ser også at det er ofte kvinner oppfordres til å søke stillinger pga. overvekt av menn, men mottsatt er det heller sjelden. Alle maser om flere menn i barnehagene men ser ikke noe til at menn oppfordres til å søke. Syns likestillingen ikke er helt grei. Lurer på når det skal bli tvunget verneplikt for kvinner. Men det er det ikke krav om fra likestillings aktivistene, politikere og andre. Bare spør jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kvinner forventer at mannen skal betale resturantregninga, kan de vel heller ikke forvente høyere lønn for samme jobb, eller i s.k. kvinneyrker?

Blir forbanna.

Skjønner f... hvorfor ikke kvinner i omsorgsyrker streiker til de har fått lønna opp på industriarbeider-nivå. Eller - siden de har et fysisk tungt yrke, full lønn for fire dagers uke. Men fagforeningene spiser jo snitter med gutteklubben Grei. Da så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri forventet at mannen skal betale restaurantregningen, men blir glad hvis han gjør det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingen ting med tilpassning og genuin likestilling av BEGGE kjønn å gjøre...

Må faktisk si meg litt enig.... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest GUTTEJENTE

Jeg er en gutt som liker aa bruke jentekler,kjoler og skjoert.

Skal det vere likestilling saa vi gutter faa bruke jenters kler paa samme maaten som jenten kler seg i alle slags guttekler.

Det mener jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vega...

Omsorgsyrkenes fagforeninger blir torpedert av kvinner som har det helt qlt med en 20 % stilling. Som synes det er heeeelt i orden å jobbe noen få timer i måneden fordi de ikke er nødt til å jobbe fulltid. Hørtes dette generaliserende ut?

Mulig, men ikke desto mindre så er dette verd å tenke på. Jeg tror fagforeninger som representerer yrkesgrupper som ikke er klinke avhengige av å tjene til livets opphold har en hekkande vanskelig jobb. Nøkkelen til mange fagforeningers suksess er samhold og felles mål; hvilket er fryktelig vanskelig å få til når store deler av arbeidsstokken er der fordi de synes det er gøy å jobbe littegrann, treffe folk og være snille med andre, uten å være kliss avhengige av lønnen sin.

Ellers så er jeg jo veldig enig med det Lasse skriver her da. Og synes det blir så sørgelig pjattete; dette spandere-og-vente-på-telefon-greia.

Høres ut som en dårlig amerikansk film fra 50-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likestilling er ikke et ideal, men et argument i kampen for undertryktes (her: kvinners) rettigheter. Drivkraften bak likestillingskampen er ikke at alle skal få det likt, men de som kjemper ønsker at de selv og sine forbundsfeller skal få det bedre. Så lenge det finnes forskjeller, vil "likestilling" være et legitimt argument å bruke, men når likestilling er oppnådd, så vil ikke ønsket om å få det bedre opphøre. En vil bare ta i bruk andre argumenter, slik også menn gjør i dag for å opprettholde ulikheter.

Restaurantmiddager spanderer jeg på hvem det skulle være, og det trenger langt fra å være noen date, jeg synes rett og slett det er hyggelig å kunne gjøre det. Tar gjerne imot selv også. Hvis noen derimot ikke vil ta imot, reagerer jeg enten med å tenke at de opplever det fornedrende å måtte ta imot hele tiden, eller at de tror jeg forventer noe igjen og det vil de unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...