Gå til innhold

Likestilling


Mathias

Anbefalte innlegg

Når jeg leser denne linken her, så får jeg inntrykk av at likestilling og kvinnefrigjøringen bare har vært en vits. Da dreier det seg jo om å beholde alle gamle fordeler og få nye.... Det har ingen ting med tilpassning og genuin likestilling av BEGGE kjønn å gjøre...

Dette irriterer meg faktisk en smule... :sjarmor:

http://www.nettavisen.no/servlets/page?sec...001&item=255709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er enig med deg, Lasse.

La merke til at de unge var mer "gammeldagse" enn de gamle.

Vi har laaaaang vei å gå før vi har likestilling også her i landet. For vi har vel ikke likestilling før vi slutter å bry oss om kvilket kjønn en person har - enten det gjelder jobb eller å ta initiativ til en date - og bryr oss om personen.

Og vi må nok fordele flere fordeler og ulemper før vi har likestilling.

Synes det er trist at vi ikke har kommet lenger, og at de yngste er de som er minst opptatt av likestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morticia

Personlig så synes jeg at enkelte "likestillingsforkjempere" ødelegger hele likestillingskampen.

Enkelte forkjempere nekter å innse fakta - at kvinner og menn faktisk IKKE er like.

For å si det rett ut - ordet likestilling gjør meg rett og slett kvalm - grunnet disse rødstrømpede forkjemperne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morticia
En liten bakstreversk kjerring altså....

Kall det hva du vil - jeg er ihvertfall klar over forskjellen på mann og kvinne - imotsetning til enkelte.

Lurer på hva som hadde skjedd dersom jeg hadde kalt noen en bakstreversk kjerring...................

Uansett, heller en bakstreversk kjerring enn en "å jeg har så lyst til å se ut som Pamela Anderson kjerring"

ulp........ nå blir jeg sikkert slettet igjen....... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Nei, da Morticia. Du blir ikke slettet kan du skjønne. Tror du moderatorene er etter deg???Husk bare på at d er rødstrømpene du kan takk for at du er såpass likestilt juridisk og i arbeidsliv som du er..... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som husker hva temaet for tråden var ...... ? ....

Hvorfor er det slik, at dere skal ha fordelene som menn har hatt, men samtidig skal dere bli spandert på, ikke trenge å ta initiativ, ha hele permisjonen ved barn, bri førprioritert vd barnefordeling, .... Innebærer ikke likestilling at det skal være likestilling for begge kjønn, eller er det kun likestilling for kvinner på visse områder dette gjelder... Eller er ikke full likestilling interessant..... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morticia
Noen som husker hva temaet for tråden var ...... ? ....

Hvorfor er det slik, at dere skal ha fordelene som menn har hatt, men samtidig skal dere bli spandert på, ikke trenge å ta initiativ, ha hele permisjonen ved barn, bri førprioritert vd barnefordeling, .... Innebærer ikke likestilling at det skal være likestilling for begge kjønn, eller er det kun likestilling for kvinner på visse områder dette gjelder... Eller er ikke full likestilling interessant..... :wink:

Lasse, det lurer jeg også på!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie
Eller er ikke full likestilling interessant..... :wink:

Har du en ide om hva full likestilling vil være?

Morticia : Tror ikke moderatorene er mere etter deg enn f.eks meg, Ivanka og Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... øøø... ja!?! At ingen har noen fordeler framfor det andre kjønn, eller har noen spesielle forventinger ovenfor det andre kjønn...

Dersom du vil fortsette diskusjonenm med Morticia, kan dere kanskje gjøre det i en egen tråd....? Pleace...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa - vi har langt å gå Før vi har likestilling.

Likestilling er for meg like muligheter - ikke at vi skal bli like. Setter stor pris på ulikheten mellom kvinner og menn, særlig ulikheten til menn.

Men like muligheter bør vi ha, med det dette medfører av goder og ulemper. Og det har vi ikke i dag, selv etter mange års fokus på området.

En mulig farbar vei, er å se mer etter menneskelige kvaliteter enn kjønn, samt en vilje til å oppgi gamle privilegier (vanskelig, vanskelig) og fordommer (enda vanskeligere)

Fint at noen mener at det kun er egen innsats som har ført til at de har mange muligheter, men det ligger noe bak dissee muligheten som finnes i dag. Dette kalles historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Vi har full likestilling slik jeg ser det. Det er like muligheter for menn å kvinner på alle områder.

Men fordi vi ikke er helt like og ønsker å prioritere litt forskjellig, er det ikke like mange kvinner og menn i alle yrker.

sexysadie skrev:

Dog har jeg nok hatt min dose rasshøl som de fleste damer

Jeg må vel være blant de heldige jeg da som ikke har hatt min dose av dette? Eller der det kanskje sånn at det må være minst to personer for å lage en konflikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Beklager Sivi, men det å tro at vi har full likestilling er vel noe naivt. Det er helt tydlelig at kvinner ikke får innpass på alle områder. Du har kanskje ikke fått med deg debatten om kvinner i stryrer i bedrifter og kvinner i ledelse.

Jeg mener ikke at vi skal ha like mange kvinner og menn i alle yrker, men vi skal ha samme muligheter og de samme rettighetene.

For å få full likestilling må også kvinner finne seg i å dele de fordelene de har, som for eksempel fødselspermisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, har fått med meg den debatten. Har også fått med meg at mange kvinner faktisk takker nei til slike styreverv. Ikke noe galt i det, kvinner har ofte andre prioriteringer i livet.

Men for de som ønsker denne type karriere, er det muligheter for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie
Vi har full likestilling slik jeg ser det. Det er like muligheter for menn å kvinner på alle områder. Likestilling???Hvor hen da?

Men fordi vi ikke er helt like og ønsker å prioritere litt forskjellig, er det ikke like mange kvinner og menn i alle yrker. Hvorfor er såkalte kvinneyrker gjennomgående dårligere betalt enn herreyrker?

sexysadie skrev :Dog har jeg nok hatt min dose rasshøl som de fleste damer

Jeg må vel være blant de heldige jeg da som ikke har hatt min dose av dette? Du er heldig du Sivi

Eller der det kanskje sånn at det må være minst to personer for å lage en konflikt? Nei, d trengs ikke bestandig d nei.[/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...