Gjest Vintersol Skrevet 12. februar 2007 #21 Skrevet 12. februar 2007 Jeg er helt enig i at det trådstarter opplevde høres helt forkastelig ut. MEN, jeg er også enig i at det er altfor mange foreldre som gjør barna sine en bjørnetjeneste ved å kjøre dem rundt, både til skole og alle slags fritidsaktiviteter. Jeg underviser selv en 10. klasse i kroppøving, og gymtimene foregår kanskje 1-1,5 km eller så fra skolen. Elevene starter dagen her, og det er også satt av tid slik at de kan gå eller sykle tilbake til skolen og fremdeles rekke neste time. Allikevel er det flere foreldre som ikke bare kjører elevene til gymtimene, de henter dem igjen etter timene også, for å kjøre dem tilbake til skolen. Dette er elever som det ikke er noe i veien med fysisk, de er ikke plaget av astma eller andre sykdommer, de gidder bare ikke gå/sykle den lille veien frem og tilbake til skolen. Og foreldrene gir etter (flere av dem sier at de gir etter fordi det er det enkleste). Det er vel kanskje ikke nødvendig å si at endel av disse barna er i ufattelig dårlig form..... ← Dette er helt klart et problem, og en annen side av det jeg opplevde, men jeg opplever dette som en skolesak (!), ikke en sak der andre foreldre skal blande seg inn fordi de mener det er feil. Jeg reagerer også på at enkelte barn er "syke" hver gang det er snakk om sykkelturer, gåturer, aktivitetsdager, men som sagt: dette er en skolesak, og jeg har ingen grunn til å blande meg inn i andre elevers fravær! Jeg skjønner at du ikke sikter til meg når du skriver dette, du diskuterer på generelt grunnlag, men jeg vil likevel si: Jeg er veldig opptatt av at astmaen ikke skal brukes som unnskylding for å slippe unna noe ubehagelig, og dersom været tillater det (grensen for henne er ca 5 effektive kuldegrader) må hun gå! Hun slipper aldri unna noe p.g.a astmaen, hun må bare gjøre noe annet, og hun er i veldig god form. Hun er hverken lat eller overvektig, og har god kondis, hun behøver bare litt tilrettelegging i hverdagen. Og tilretteleggingen er resultat av et godt samarbeid mellom lege, skole og hjem. Når da noen, som ikke har noe med hennes helse å gjøre, hevder at vi gjør datteren en bjørnetjeneste fordi vi legger tilrette for at hun skal holde seg så frisk som overhodet mulig, mener jeg at dette er direkte frekt! Hadde skolen kontaktet meg om dette, hadde min reaksjon vært annerledes, men jeg klarer ikke helt se motivasjonen for det som skjedde i dag!
Nynaeve Skrevet 12. februar 2007 #22 Skrevet 12. februar 2007 Håper du sa han var frekk, og at dette hadde han overhode ikke noe med å gjøre, og du håpte han lærte barna sine bedre folkesikk en det han selv hadde. huff det er rett og slett for dumt, men jeg skjønner du er f..banna
Gjest =tentacle= Skrevet 12. februar 2007 #24 Skrevet 12. februar 2007 Jeg er helt enig i at det trådstarter opplevde høres helt forkastelig ut. MEN, jeg er også enig i at det er altfor mange foreldre som gjør barna sine en bjørnetjeneste ved å kjøre dem rundt, både til skole og alle slags fritidsaktiviteter. Jeg underviser selv en 10. klasse i kroppøving, og gymtimene foregår kanskje 1-1,5 km eller så fra skolen. Elevene starter dagen her, og det er også satt av tid slik at de kan gå eller sykle tilbake til skolen og fremdeles rekke neste time. Allikevel er det flere foreldre som ikke bare kjører elevene til gymtimene, de henter dem igjen etter timene også, for å kjøre dem tilbake til skolen. Dette er elever som det ikke er noe i veien med fysisk, de er ikke plaget av astma eller andre sykdommer, de gidder bare ikke gå/sykle den lille veien frem og tilbake til skolen. Og foreldrene gir etter (flere av dem sier at de gir etter fordi det er det enkleste). Det er vel kanskje ikke nødvendig å si at endel av disse barna er i ufattelig dårlig form..... ← Helt klart, det er greit at skoler, helsestasjoner osv oppfordrer til fysisk aktivitet, og på generelt grunnlag gir råd om at barn med fordel kan gå eller sykle til og fra skolen. MEN, å ta valget ligger innenfor den myndighet det enkelte foreldreparet har. Det er ikke lov å mishandle barnet eller ha sex med det, men man er i sin fulle rett om man vil kjøre det til skolen. Selv om det er helt friskt og det er varmegrader ute. Det er ikke engang sikkert at det barnet lider under manglende fysisk aktivitet, kanskje er foreldrene flinke til å sørge for at barnet får utfoldet seg på fritiden selv om man har observert barnet i foreldrenes bil like før og like etter skoletid opptil flere ganger.
Gjest Vintersol Skrevet 13. februar 2007 #25 Skrevet 13. februar 2007 Da har jeg fått en beklagelse, og jeg klarte samtidig å få sagt det jeg skulle ha sagt i går... at jeg syntes det var frekt, og at han ikke var ekspert på andres astma selv om han hadde det selv, og da er jeg fornøyd!
:-) anna Skrevet 13. februar 2007 #26 Skrevet 13. februar 2007 Kult!!! Av og til er verden rettferdig. Om enn litt seint.
Kaffeavtalen Skrevet 14. februar 2007 #27 Skrevet 14. februar 2007 (endret) Rektor har tatt tak i dette, og det er visst innkalt til møte mellom "gruppelederen" og administrasjonen i kveld. ← Det skulle bare mangle! Håper han fikk høre hva hans meninger er verdt! *Ups..Lese ferdig før jeg svarer kanskje* Godt at du fikk en unnskyldning, og at du fikk sagt hva du tenkte etterpå. Endret 14. februar 2007 av Kaffeavtalen
Kaffeavtalen Skrevet 14. februar 2007 #28 Skrevet 14. februar 2007 Jeg er helt enig i at det trådstarter opplevde høres helt forkastelig ut. MEN, jeg er også enig i at det er altfor mange foreldre som gjør barna sine en bjørnetjeneste ved å kjøre dem rundt, både til skole og alle slags fritidsaktiviteter. Jeg underviser selv en 10. klasse i kroppøving, og gymtimene foregår kanskje 1-1,5 km eller så fra skolen. Elevene starter dagen her, og det er også satt av tid slik at de kan gå eller sykle tilbake til skolen og fremdeles rekke neste time. Allikevel er det flere foreldre som ikke bare kjører elevene til gymtimene, de henter dem igjen etter timene også, for å kjøre dem tilbake til skolen. Dette er elever som det ikke er noe i veien med fysisk, de er ikke plaget av astma eller andre sykdommer, de gidder bare ikke gå/sykle den lille veien frem og tilbake til skolen. Og foreldrene gir etter (flere av dem sier at de gir etter fordi det er det enkleste). Det er vel kanskje ikke nødvendig å si at endel av disse barna er i ufattelig dårlig form..... ← Det blir en annen diskusjon, og der er jeg enig med deg. Dette er en bjørnetjeneste for ungene. Og det vet nok foreldrene også. Hvordan står det til med resten av hverdagen hvis foreldrene gir etter for slike ting. Og hvordan rekker foreldrene å hente ungene etter gymtimen? Er de ikke på jobben da??
Solskinnsbolla Skrevet 14. februar 2007 #29 Skrevet 14. februar 2007 Hæææ! *vantro* Hvorvidt du kjører din datter på skolen eller ikke er vel DIN, og ikke andres sak. Og det er uansett om barnet er sykt eller ikke. Håper skolen tar tak i dette! ← hva mener du med at skolen skal ta tak i dette? det får da heller være trådstarters ansvar å si ifra-hvilket hun gjorde. har ikke skolen nok å gjøre om furte foreldre skal bruke skolen som skjold! alt som skjer på skolens område kan ikke skolen gjøre noe med!
Gjest =tentacle= Skrevet 14. februar 2007 #30 Skrevet 14. februar 2007 hva mener du med at skolen skal ta tak i dette? det får da heller være trådstarters ansvar å si ifra-hvilket hun gjorde. har ikke skolen nok å gjøre om furte foreldre skal bruke skolen som skjold! alt som skjer på skolens område kan ikke skolen gjøre noe med! ← Både og, det er synd hvis miljøet skal være preget av en foreldregerilja som synes det er på sin plass å konfrontere andre foreldre for saker og ting de ikke har noe med. Da er det bedre å knipe slike problemer i starten.
Top Gun Skrevet 14. februar 2007 #31 Skrevet 14. februar 2007 Hva er det med slike mennesker som tror at de kjenner alle barns behov bedre enn foreldrene gjør? ← I dette tilfellet er det nok en militant miljøverner du har med å gjøre. Det er jo fælt å bruke bil, de forurenser jo.
Naken Skrevet 14. februar 2007 #32 Skrevet 14. februar 2007 Må bare føye meg inn i rekken av folk som blir lettere sjokka over frekkheten til denne personen! Greit at han har sine meninger om det å kjøre barna til skolen, men det får da være måte på å blande seg inn i andres saker!!! ..Og når barnet ditt til og med sliter med kulda.. Herregud..
Elastika Skrevet 14. februar 2007 #33 Skrevet 14. februar 2007 Maken til frekk type! Ikke bry deg om det. Du vet hvorfor du kjører ungen din til skolen. Du trenger ikke forklare deg en gang til sånne folk.
pinnestol Skrevet 15. februar 2007 #34 Skrevet 15. februar 2007 Hos oss er det meget kort vei til skolen, og hun kan lett gå den veien på 10 -15 minutter, men blir kjørt nesten hver dag allikevel... Det er flere grunner til det... Vi sliter med morgenrutinene .... Kommer aldri opp tidlig nok noen av oss. På morgenen lever vi et meget marginalt liv, der hvert minutt teller.... Mannen min har flexitid, og av overnevnte grunner reiser han på jobb når det er skolestart og tar henne med seg, alltid i et forrykende tempo.... Sånn er vår hverdag, og jeg hadde eksplodert om noen hadde kommet til meg og foreslått hvordan vi skulle organisere livet vårt!!!! Vi kjører når vi vil og ferdig med det!!
Gjest Vintersol Skrevet 15. februar 2007 #35 Skrevet 15. februar 2007 Takk for svar! Det er visst fremdeles noen som savner en unnskylding fra ham, de som har fått en beklagelse er de av oss som har kjørt barna av medisinske årsaker og p.g.a avstand. De som ikke har hørt noe er de som kjører uten annen grunn enn at de synes det er greit...
Gjest |H| Skrevet 15. februar 2007 #36 Skrevet 15. februar 2007 Han er sikkert misunnelig fordi ingen ville kjøre han til skolen når han var liten og hadde astma!
fil Skrevet 15. februar 2007 #37 Skrevet 15. februar 2007 (endret) Nå stikker jeg vel hånda inn i et vepsebol, men men. Dere som kjører ungene til/fra skolen uten noen "gyldig" grunn (gyldig grunn feks: handicappet barn); har dere vurdert om kjøringen gjør skoleveien mer utrygg for andre barn? Mange skoler sliter med at foreldre SKAL kjøre barna nærmest frem til skoledøra. Situasjoner med kaotiske rushtider (bringing og henting) der unger springer mellom biler, uoversiktelig rygging, ekstra gassing opp bratte/glatte bakker etc bidrar i mange tilfeller ikke akkurat til å gjøre skoleveien tryggere for de stakkarne som må gå. Det virker som om mange foreldre gir fullstendig blaffen i dette. Bare deres lille gull kommer velberget fram er det ingen grunn til at man skal ta hensyn til andre barn. Endret 15. februar 2007 av fil
katla Skrevet 17. februar 2007 #38 Skrevet 17. februar 2007 Himmel, så frekk... Jeg er redd jeg hadde blitt så barnslig at jeg i en nedlatende tone hadde foreslått endel andre temaer han kunne bruke sin energi på: barn som sulter ihjel, som vokser opp på gata uten foreldre, mishandling og hjemmevold... Man risikerer da ikke sitt eget barns helse..... Og de fleste jeg kjenner som kjører til skole og bhg er faktisk veldig oppmerksomme....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå