Gå til innhold

Best og verst av snop og kake

BergensAnd

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt flink til å kutte ut snop, men jeg spiser stadig vekk kaker. Med den unnskyldninga at det tross alt inneholder en del sunne næringsstoffer også (egg feks). Lurer jeg meg sjøl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ehh, hvis jeg er flink, så velger jeg mørk sjokolade, nøtter, marsipan eller proteinbar. Jeg tror nok du lurer deg selv med å spise kake ja. :sjenert:

Jeg prøver å følge Fedon, og i følge han er det best å skeie ut med fett i stedet for sukker, altså nøtter foran sjokolade osv. Selvsagt ikke noe han anbefaler, men av og til bare MÅ man ha, ikke sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snop er sunnere.. Kake inneholder vanvittig mange kcal!

Mørk sjokolade med nøtter er vel kanskje det sunneste av det usunne;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men ... sunnere? Det er nettopp det jeg lurer meg sjøl med: At kaker er sunnere fordi det også inneholder sunne næringsstoffer. Snop er jo reint sukker, og det er jo ikke sunt i det hele tatt. Men hvis det bare er snakk om kalorier så er det bedre med snop?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tro at kaker generelt er bedre enn snop, da de vanligvis har lavere sukkerinnhold (gjelder ikke brownies og andre veldig sukkerholdige kaker da...). Men man spiser kanskje mer (i volum/vekt) av kaker enn av snop, så da er den fordelen borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en sannhet med modifikasjoner. Skal du slanke deg, så er målet ditt å spise mindre kcal enn du forbruker. Derfor utgir litt kake mye mer på dagskvoten enn litt snop som har et lavere kcal per volum.

Og med snop tenker jeg først og fremst vingummi osv. Vaniljefudge, sjokolade og sånne ting har ganske mange kcal i seg også.

Det er bevisst at en spise-hva-du-vil-dag i uken er viktig for motivasjonen i en diett.

Men tilbake til tema, hvis valget er enten kake eller snop. Velg et par glass med vann. Er du sulten, spis mat, ikke godteri og kake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

... hvis valget er enten kake eller snop. Velg et par glass med vann. Er du sulten, spis mat, ikke godteri og kake.

Sant nok, sant nok :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snop, i betydning smågodt, er ikke sunnere enn noe som helst i min bok, ihvertfall. Det består ikke av annet enn sukker og kunstige tilsetningsstoffer. Sunnhet måles da vel ikke bare i kalorier?

Og kake er selvfølgelig heller ikke sunt, ikke i nærheten. Må jeg velge mellom kake og smågodt, velger jeg imidlertid kake. Unntaket er (som du også nevner, ser jeg) mørk sjokolade (med kun kakaofett), og med minst 70% kakaoinnhold. Og hvis jeg først spiser kake, velger jeg hjemmelaget, evt fra kvalitetsbakeri/konditori, dvs laget av rene, skikkelige råvarer. Så vet jeg mer om hva jeg får i meg.

Vil man spise sunt og samtidig søtt, er det selvsagt best å ty til frukt, evt med litt vaniljekesam. Får man lyst på kake eller sjokolade en sjelden gang, er det etter min mening greit nok, men da må man heller være bevisst på at man gjør et usunt valg, og så gjøre det med glede, overbevisning og god samvittighet. ;) Dermed tror jeg også det er lettere å huske når man spiste kake sist - heller ikke uvesentlig.

Er man opptatt av sukkerinntak, tror jeg forresten det er like viktig å være bevisst på sukkerinnholdet i hverdagsmaten: Brunost, syltetøy, juice, fruktyoghurt, frokostblanding... Kutter man konsekvent ut denslags til hverdags, ser jeg ikke bort fra at det kan veie opp for at man bevilger seg et kakestykke i helgen en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig stor forskjell på kake og kake, også da. Har hørt at snickers-kake f.eks. har over 1000 kalorier bare i et stykke! Men jeg er også som TS et kake-menneske, men har bevilget meg selv 1 kake-dag i uken og selv da er det i moderate mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_
Jeg har blitt flink til å kutte ut snop, men jeg spiser stadig vekk kaker. Med den unnskyldninga at det tross alt inneholder en del sunne næringsstoffer også (egg feks). Lurer jeg meg sjøl?

Tror du lurer deg selv litt ja. Det er næringsstoffer i sjokolade også, men det gjør det ikke til helsekost. Det er bedre å vedkjenne seg at det ikke er sunt, at man spiser det for kosens skyld, og av samme grunn gjør det relativt skjelden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaker er trolig mer fetende enn snop som sukkertøy, gummigodter osv, men kanskje sammenlignbart med sjokolade. Dette fordi kaker er en ulykksalig blanding av raske karbohydrater og mettet fett. Jeg ville spist snop heller enn kake (unntatt sjokolade)

CoolDuckie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

På den annen side, hvis man har bakt kaken selv, vet man akkurat hva som er oppi der, og det innbefatter sjelden tilsetningsstoffer og transfett for eksempel.

En kakeoppskrift kan man tilpasse selv, ta mindre sukker, ofte går det fint å bytte ut smøret med olje, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Det kommer vel litt an på hva slags kake det er snakk om? Noen kaker er mindre søte. Har spist en fruktkake (formkake) som er veldig lite søt. Tenker også at gulrotkake kan gjøres sunnere enn andre kaker.

Ernæringsmessig er vel kake ofte sunnere, men kan nok inneholde mer kalorier. Så når du sier usunn, så vet jeg ikke om snakker om næringsstoffer eller om du er på slankern og er opptatt av kalorier?

Men så har jeg troen på helt mørk sjokolade, jeg da. Det er stor forskjell på sjokolade også. Vet ikke om tørket frukt er aktuelt? Eller nøtter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...