Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg(yrkesvalg innen helse og sosial o.l.)?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg holder på med helse- og sosialfag som privatist og har tatt en del fag og eksamener. Men ,det jeg lurer på eller håper på hjelp til er om jeg skal velge omsorgsarbeider eller barne- og ungdomsarbeider på VK1 som teori. Vet jo at for å få tittelen må en etterpå ha vært i lære 2 år.

Vurderer å ta VK1 og så evt. påbygg slik at jeg får studiekompetanse.

Men, det kan også være jeg velger å gå ut i lære og være det jeg da blir- så spørsmålet mitt er egentlig om noen kan tipse meg om hva dere tror er mest intressant for meg utfra egne erferinger o.l.

Da får jeg vel komme med litt opplysninger om meg selv så kanskje noen har noen gode råd om hvor jeg ville passet best?

Jeg har vært på den andre siden av helsevesenet(som pasient) og sett hvordan og hva jeg ville ønsket å gjøre annerledes der.

Liker utfordringer og noe å bryne meg på.

Jeg sier det jeg står for og har gode diskusjonsferdigheter.

Kan også fremstille arbeid jeg gjør skriftlig veldig bra.

Er veldig engasjert i barnevernssaker og har hatt venner som har vært i kontakt med det og har engasjert meg i deres saker som en støttende medspiller.

Veldig glad i barn, har erfaring som dagmamma og litt fra barnehage.

Vil helst ha en arbeidsplass som jeg er på og tar imot barn/pasienter på.

Føler jeg har veldig mye ugjort innen barn og omsorg som jeg så gjerne ville gjort noe med.

Samtidig er jeg veldig intressert i Alzheimer hos eldre.

Ble kankskje litt rotete dette, men jeg har prøvd å få frem hvordan jeg er og tenker, som andre sier de opplever meg.

Så nå er jeg spent på om noen har noen meninger om hvor jeg hadde passet inn.

Tar imot alle erfaringer fra disse yrkene/utdannelsene og ellers tips fra andre om hvor det høres ut som jeg ville trives.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjelpepleier kanskje?

Som hjelpepleier kan du jobbe alle plassene omsorgsarbeideren jobber, mens omsorgsarbeideren og barne/ungdomsarbeideren kan ikke jobbe på sykehuset som hjelpepleieren kan. Hjelpepleier utdanningen har også mange spennende påbygg som psykiatri, barnepleier, rehabilitering og kreft omsorg. For å bli hjelpepleier må du gå hjelpepleier vk1 og VK2. Ingen læretid, du blir offentlig godkjent.

Hjelpepleier utdanningen er også god å ha i bunn dersom du skulle ønske å videreutdanne deg til sykepleier.

Jeg holder på med hjelpepleier utdanning og trives kjempegodt med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har svært lyst til å bli sosionom.

Jeg har vært det i snart 5 år, og kan ikke anbefale det varmt nok.

Milo :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje at vernepleier hadde vært noe for deg. Regner med at du sikkert er sugen på å komme deg ut i jobb så snart som mulig, men da kan du faktisk ta utdanningen på fire år i stedet for tre, og du kan dermed jobbe en del ved siden av.

hvis du nå tar det siste påbygningsåret ( er ikke så veldig inne i hvordan dette med yrkesskole fungerer) så kommer du sikkert rett inn på studiet. Vernepleier kan jobbe med følgende:

Psykisk utviklingshemmede(boveiledning, dagsenter)

psykiatrien

barnevernet

rusomsorgen

krisesenter

barnehage (med utviklingshemmede barn)

Skole

Eldreomsorg (alzheimer, demente)

Som konsulenter i kommunen, bl.a. i habiliteringstjenseten

Og sikkert mer som jeg ikke kommer på.

Jeg er ferdig til sommeren, og har selv gått fire år. Jobber 60% ved siden av, og det går helt fint.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

barne og ungdoms arbeider kanskje?

hvis du velger denne utdannelsen må du gå to år i lære og ta fagbrev etterpå. begynner lønna som barne og ungdomsarbeider er litt over 200 000. dette er ikke en utdannelse som gjør deg rik men lønna er jo sånn gjennomsnittlig..

du nevner at du er veldig glad i barn og har erfaring fra dagmamma.. da vet du hvor slitsomt det til tider kan være å jobbe med barn men det er aldri en dag som er lik og selv om det er slitsomt til tider og krevende så er dette en alle tiders jobb :D

jeg har selv tatt utdannelsen som Barne og ungdoms arbeider og angrer ikke på det .. ( har nå tatt en annen utdannelse i tillegg og jobber ikke med barn lengre nå )

som barne og ungdoms arbeider kan du jobbe med barn fra 0 til 18 år, og aktuelle arbeids plasser er : barnehage, skole som assistent eller ha spesialelever, jobbe med psykisk utviklingshemmede i institusjon, barne og ungdoms hjem eller i ungdoms klubb. mulighetene er mange og arbeidet blir i allefall variert og trivelig.

lykke til i valget av utdannelse :D

sola :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

jeg har tatt omsorgsarbeider vk1 ..... planen var å gå ut i lære men jeg fant ut at jeg ikke ville eller at det var helse mesig u-sundt for meg og bli i det yrket....

Nå har jeg søkt almenfaglig påbygging til høsten håper på å komme inn og skal der etter på høyskole....planen er å bli barneverspedagog.....

netopp fordi at jeg er velig opptat av barns rettigheter og barrnevernets jobb ol.....

Vil ikke annbfale deg å bli omsorgsarbeider pga....det er for mye slit og allt for lite penger....

Liten mulighet for å få viderutdanning som gjør betydelig forskjell på lønnslippen....

Grunnen til at jeg vat er at min mor er omsorgsarbeider og vider utdannet innen geriatri og så har hun medesinkurs,men lønnslippen har ikke kommet med noen posetive overaskelser ennda.....

Og etter noen år i dette yrket begynner kroppen å få belastnings skader,man blir sykemellt osv.....

Givende arbeid er det,men det er allt for få som tar en slik utdanning og det blir derfor for mye på for få og for lite for så mye arbeid .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Angel og Darkness...vernepleierutdannelsen er allsidig og kvalifiserer til mange typer stillinger....og du er mer eller mindre sikret jobb etter endt utdannelse... :)....iallefall hvis du er villig til å jobbe turnus...

Vil bare poengtere at det er langt fra alle plasser man har muligheten å ta utdannelsen over 4 år (altså deltidsstudium)...i hovedsak er utdannelsen på 3 år...men noen studiesteder har valgt å ha deltidsstudium...du går da på skole 2 dager i uken i teoribolkene...og 4 dager i praksisperiodene...det er 3 praksisperioder i studiet...(vi hadde 4)... :)

Bare for å være litt pirkete..habiliteringstjenesten er fylkeskommunal..

...og forøvrig krever det nok en del års erfaring og kompetanse for å få jobb der...disse blir sendt ut i "felten" som "spesialister"...for å veilede/bistå i vanskelige saker... :).....men vernepleiere er en av mange yrkesgrupper som har stillinger der ja... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...