Gå til innhold

Morsomme brettspill


Livets datter

Anbefalte innlegg

Hei. Er det flere enn meg som har dilla på morsomme brettspill? Har lyst til å kjøpe meg et nytt et. Er det noen som har et å anbefale? Selv har jeg Kokkelimonke, som er UFATTELIG morsomt. Og så har jeg et som heter "Sånn kan det låte". Sistnevnte har jeg ikke prøvd å spille enda, men det er noe a la Beat for Beat.

Er så gøy, i festlig lag, med et lite glass vin... :D :P :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Våre favoritter er

1) Kokkelimonke

2) Risk

3) Vil du bli millionær?

Vi har en stor vennekrets som elsker vin og brettspill - i den rekkefølgen... :lol:

Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Vi er også en stor vennegjeng som har dilla på brettspill i alle farger og fasonger - det er mye morsomt på markedet! Dessverre er det mye dyrt, da.....

Vi spiller mye Brainstorm, Kokkelimonke, Kortskalle, Malarky, Risk, Trivial Pursuit og Det store norske Spillet. Tror det var alle favorittene..

Men er du på jakt etter kunnskapsspill, eller baremoro-spill???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for svar.

Jeg er hovedsakelig på jakt etter "bare-moro-spill".

Hva går "kortskalle" og "Malarky" ut på i korte trekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malarky ligner på Kokkelimonke, dette handler også om å finne på forklaringer og få folk til å tro på deg, men det foregår muntlig (kokkelimonke er jo skriftlig). I Malarky skal man forklare litt mer hverdagslige ting, sånn som "hvorfor er eggeplommen gul?" og "hvorfor bør man ikke gå på do når det tordner og lyner". Det er faktisk ganske morsomt når man får høre den riktige forklaringen!!

I Kortskalle skal hver spiller trekke et kort uten å se på det, og plassere det i et pannebånd rundt hodet slik at de andre ser hva som står på det. På kortet står navn på en "kjendis" (mikke mus, bondevik, Kong Harald osv), og så skal man gjennom spørsmål klare å gjette seg til hvem man er. Ganske morsomt, faktisk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi synes Kortskalle er veldig moro, og et spill som heter Alias. Der spiller man to og to på lag, og skal forklare ord, så mange som mulig, før timeglasset renner ut. Man blir litt stressa, men det er veldig underholdene!

Ellers er TP, Geni og Scrabble store favoritter. På reise er Letra Mix fint, tar liten plass og er hjernetrim. Maxi Yatzi er jo en gammel klassiker...

Vi har et spill som er fint for forspill: Jenga. Det er klosser som står stablet oppå hverandre, og poenget er å dra ut klosser og plassere på toppen uten å rive...tar av med noen øl innabords...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:D Malarky hørtes jo ganske morsomt ut. Gjelder vel å "holde maska", da... Hvis man skal forklare noe muntlig, og det skal være overbevisende...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Malarky er kjempegøy! Men det er faktisk en fordel å ha spilt litt kokkelimonke før - sånn at man er "inne i" bløffingen. Ellers blir det vanskelig å ljuge troverdig!

En heldig spiller får jo vite det riktige svaret - og den kan jo bare slappe av. Det som er morsomst, er når en av de andre spillerne faktisk klarer å komme med den riktige forklaringer - da må jo den som har det rette svaret forte seg å finne på et annet svar... Moro!!

... og ganske vanskelig å forklare, merker jeg!! Men prøv det - det er moro!!

..Risk er også veldig morsomt - et krigsstrategispill som ikke er voldelig, men morsomt og intelligent!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Settlers" Er veldig gøy!! Da skal du konkurrere mot dine motspillere i å prøve å få bygd flest hus, lengste vei osv, samtidig som du må tjene opp råstoffer som du trenger for å kunne bygge enten hus,vei,by og sånt. Står mer om det på nettet, ta en titt på det. Er kjempegøy med brettspill!!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantasi kan være morsomt hvis man er på en "snurr"... :wink:

Liker best kunnskapsspill eller kortspill, vi. "Geni", "Vil du bli millionær", "Jackpot" kan gå an, osv...

Vi koser oss egentlig like så mye bare med spørrebøker som er med i ukeblader og sånt også, vi... Det slår aldri feil når vi er på besøk hos mamma, da sitter vi mye med sånne kunnskapsspill eller spørrebøker. Storkoser oss, selv om det så å si alltid er mamma som vinner... :lol: (Mamma'n min er nemlig veldig smart!!)

Når vi er hos svigers går det i kortspill. Kortspill hvor man må tenke litt og ikke bare legge på og legge på. "Liverpool" er den absolutte favoritten der, men "Amerikaner" og "500" er også spillbart. Og der er det som regel sambo som vinner...... :lol:

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Spørrebøker er en gjennganger som hører til to faste ting for meg. det er første juledag, på besøk hos tante og onkel (ja, jeg har mange tanter og onkler da, men disse besøker vi hver 1. juledag (dvs, jeg feirer jo ikke jul hjemme bestandig lengre da...) og påske, sammen med de samme folka.

Men hos oss er det ingen som vinner, vi teller ikke poeng, vi bare er fornøyde dersom NOEN klarer å komme på svaret vi...

Spill som blir morsommere med økende inntak av alkohol har jeg ingen erfaring med, men spørrespill kunne vært bra å være med på i slike tilfeller, jeg MÅTTE jo bare vinne, som eneste edru perosn? :ler::ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Risk er også veldig morsomt - et krigsstrategispill som ikke er voldelig, men morsomt og intelligent!!

Morsomt ja men...........Noen vi kjenner spilte hver kveld i lange tider, og var skilsmissen nær! Må få med at de skilte seg et par år senere, forhåpentligvis ikke pga spillet da men...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og mannen min er på jakt etter spill som passer for to. Vi har masse brettspill, men synes egentlig bare Millionær og TP passer sånn halvveis for to. Ellers har vi Othello, scrabble og kinasjakk og yatzy som passer veldig godt for to. Andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pulverheksa

Vi er også hekta på brettspill.

FANTASI med MIMING er vår favoritt. Er med i en gjeng hvor vi for mange år siden lot alle hemninger fare....

Rødvin er bare et ekstra krydder.

Brainstorm, Kokkelimonke, Pictionary, T.P. og poker slår an når vi er flere som samles.

Når det er bare gubben og meg, går det i Srabble, Backgammon og Mastermind(fantastisk spill som kan drive en til vanvidd innimellom).

Ha en spillende dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ååh... takk Coda, nå fikk jeg akkurat et glimrende bursdagsgave-tips. Skal i dobbelt 30 årslag i mars. Et vennepar av meg fyller 30 år med 9 dagers mellomrom, og de ELSKER å reise og bli kjent med nye land og kulturer. "Passport" blir den perferkte(!) gave til dem!!!

Evig takknemlig, dette har jeg gått og grublet lenge på ("

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viplash
Carcasonne er gøy for 2-4 spillere.

Anbefaler

www.yourmove.no

God service og rask levering.

Carcassone syntes ikke jeg er noe gøy. Det er langtrkkelig og kjedelig, og ingenting skjer. Prøv heller settlers! Det er et supert strategispil du ikke blir lei av. Brettet blir aldri likt gangen før, og blir du litt lei så finnes det uttallige utbygningssett.

Vil du spille et spill som tar lang tid, så er Civilization (muligens mest for gutter...) et bra spill som ikke har noe med flaks og gjøre!

Viplash

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Settlers er også min favoritt, men Carcasonne er en grei avveksling. Dessuten er det mulig å være bare to spillere.

Det finnes også utvidelser til Carcasonne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...