Gå til innhold

Hvordan kler man seg best for en skitur på fjellet?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Kort fortalt er det best med ull innerst og noe vindtett ytterst. Klærne bør ikke være for tykke/klumpete, for da hindrer bevegelsene. Husk å ha med deg en tykk genser e.l. som du tar på deg hvis du stopper. Ørene mine har en tendens til å bli kalde, så jeg bruker ørevarmere eller pannebånd.

Var det svar godt nok?

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk et tynt lag ull eller ullfrotté underst. det gjelder både overkropp og underkropp. Hvis det er riktig kaldt og du svetter mye, ha gjerne en helsetrøye eller brynje underst forresten - den transporterer fukten ut fra kroppen og til det neste laget.

Bruk stillongs, ikke strømpebukser, ha separate sokker.

Når du begynner å gå, holder dette i massevis, for du går deg varm.

Når du stopper, tar du den tykke ullgenseren eller fleecen på deg så du ikke begynner å fryse. Denne tas på under ytterjakken.

Hus lue og votter. Ha gjerne tynne plagg også her når du går, og ta på mer når du stopper. Ha alltid vindtett ytterst.

Jeg sverger til Vegard Ullvangs produkter, både merino-ullen og ullfrotté og ikke minst sokker.

Ha alltid et ekstra par tørre og tykke sokker i sekken, en ekstra ulltrøye og ekstra votter. Ikke bare for din egen del, men du kan måtte hjelpe andre også.

Bruk kun Ceridal kuldekrem. Alt annet er det vann i, selv om det står at det ikke er. Og det legger seg som et lag utenpå huden og så forfryser du mellom huden og kremen. Smør deg kvelden før.

Jeg kan snakke meg varm om dette - har akkurat vært en uke på Dovrefjell med mange minusgrader og klarte meg med overraskende lite klær og skift, fordi jeg begynte å følge de rådene som er gitt om nettopp sånne ting. Jeg har ingen veldig lang erfaring, men tydeligvis nok.

Spør gjerne mer om det er noe.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og unngå for all del den klassiske feilen mange gjør med å bruke en bomullsokk under ull-sokkene

Sokken du velger bør gjerne ha litt luft rundt seg, altså ikke sitte stramt slik at du slipper å fryse.

Jeg slutter meg til det de foregående har sagt, og det er veldig viktig å bruke superundertøy helt innerst hvis du skal bevege deg litt og det er fare for at du blir svett.

Jeg drev før med konkurranseidrett på vintertid og vet at dette er kjempeviktig.

I tillegg er det smart å ikke overkle seg, det er bedre å ha med ekstra i sekken.

Så sant det er under 20 minus vil jeg foreslå følgende

superundertøy/brynje/sportsundertøy. (dvs med lange ermer og bein) Hvis det er over 10 kuldegrader tar jeg og på med ull-stillongs. Denne bør være av merke stilongs, ulvang ol. Ikke noe annet tull. og så en vindtettbukse.

På overkroppen er det superundertøy og så jakke hvis det er under 10 grader. Hvis der er over 10 grader en tynn ull-genser og jakke.

Anbefaler ikke at du bare bruker jakke hvis det er anorakktype, men det går fint hva jakken er foret og er en sportsjakke.

I sekken bør du pakke (nå regner jeg med at du skal være borte en en stund). En sammenleggbar spade, mobiltelefon, en kulde/beskyttelsesstift, frukt, noe enenergi i tillegg til matpakke. Litt vann og noe varmt å drikke.

Nå har jeg skrevet meg helt bort og var på tur til å ta påskeferie, gir meg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentar til superundertøy;

Det egner seg for kortere turer. Er du på dagstur holder det ikke godt nok. Da bør ullfrotté være et minimum, helst ull. Og klør du, bruk merinoull.

En ting jeg glemte i sted - bruk underbukser med lange ben under ullstillongsen. Vi er litt ømskinnete der, vi damer.

Og helt enig med fruenge - glem bomull. Glem bomulls t-skjorter pg sikker. Kun ull som gjelder. Ull holder deg varm selv om du er våt, det er det geniale. Bomull blir du kald av.

Og uansett form - du blir svett av å gå på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp Tusenfryd, er enig med deg når det gjelder superundertøyet. Selv om det er kun det jeg bruker under den vindtette buksa når jeg er på ski og det er 3-8 kalde. Men det er av merke Craft, gammel modell, og er litt tykt. Det holder hvertfall for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange gode råd her. Noen tillegg:

Riktig at bomulls-sokk under ullsokken er tabbe - men en tynnere sokk over ullsokken, funker derimot glimrende.

Det gir den ønskede effekten med luft/lag.

Husk å ha gode sko! Tilpassede, helst gått inn om du skal ut på en skikkelig tur. Her er det smart å gå dem inn med vann - så de former seg etter foten din.

Jeg har mine meget godt brukte feltsko fra militæret, og klarer meg omtrent ikke uten..

Skal du gå langt og hardt, er det greit å droppe ull innerst på overkroppen, og kun gå med helsetrøye under en tjukk, vindtett jakke.

Husk da på å ha en ullgenser meget lett tilgjengelig når du stopper opp. Ta den på selv om du bare skal pause noen minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttig tråd, dette er noe jeg selv har lurt på.

Gwen; hørtes lurt ut det med sokkene, men klør det ikke med ullsokker innerst (hvis det var det du mente da)?

Og alle sammen; hva slags lue og hansker bruker dere? Har en grei lue, men blåser det så blåser det rett gjennom.. Lurer på å til innkjøp av noe lit mer solid. Noen som har kjennskap til Lowe Alpines mountain cap f.eks? Evt. Peak Performance?

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull innerst.

Bruk anorakk med glidelås fremfor dem uten. Da blir det lettere å kle av og på ullklær og ekstra gensere. Det er viktig å kle av seg klær når det blir varmt, slik at du har muligheter for å holde deg varm når du er i mindre aktivitet. Du slipper også at klærne blir våte av svette.

Hvis man fryser på føttene er det oftest fordi man står i ro(eller har for trange sko..auau). Da kan du ta med deg noe å stå på.(hvis du skal stå i lengre tid)

Fotposer er også kjekke å tre uttapå skoen. Helst i vindtett- og vanntettstoff. I hjelpekorpset fikk vi faktisk låne en spesiell sko for å trekke over vår sko igjen. Denne var foret med ull, vann og vindtett. Kjempeherlig når man skal stå i ro og arbeide. :)

ULL er best. Uansett. Ull holder seg varmt selv om det er vått. Det er ikke mange kunststoffer som har denne fordelen. Derfor skal man helst bruke vindvotter med ullfor inni. De er herlige og kjempelett å tørke når man kommer inn igjen.

En ting til med ull, er at hvis du kler på deg minst to lag med tynn ull, vil du få luftrom. Dette gjør at det blir varmere!

God tur! Jeg er kjempemisunnelig på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Julie,

nei, det klør ikke med ullsokker. Jeg har iallefall aldri tenkt over det som noe problem. Og om det skulle klø, er det uansett mye bedre enn å bli kald på føttene - det er fælt.

Pass på å få tak i noen par skikkelig gode, solide, tjukke ullsokker, og ta med et eller to par til skift.

Ullsokkene mister evnen til å holde på varmen når de blir skitne.

Til det andre spørsmålet:

ikke bruk hansker. Det er votter som gjelder - om ikke det er veldig mildt selvsagt. Votter i ull, gjerne med vindvotter utenpå, hvis du får tak i noe slikt. Pass på at de er lange nok, så ikke snøen kommer inn ved håndleddet.

Når det gjelder lue har jeg egentlig ikke så mange gode råd å komme med... Jeg bruker en balaclava (finlandshette-look) som jeg kan rulle opp som lue - det er militæreffekt, så litt usikker på om du får tak i dette sivilt.

Noe annet som er utrolig deilig, er en hals!

Vanvittig godt å slippe å få snø og blåst ned mot halsen, og ha varmt stoff inntil huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med det craft undertøyet jeg ahr så ahr jeg gått ute i minus 15 med bare en tynn tricot over. Dette var jo i situajoner hvre jeg drev med konkurranseidrett, men jeg frøs ikke. Og faktisk kan jeg ikke tenke med at et de som går milevis skikonkurranse har det minste av ulle under ski-tricoten. Men det er kanskje forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere tynne gensere er bedre enn en tykk. Luftlaget mellom tøylaga holder på varme!!

Pass på at du er beskyttet mot: kulde, vind og vann!!

Lue er viktig, da mye av kroppsvarmen stiger opp fra huet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale dem som skal gå langt i kulda å ikke vaske seg i ansiktet denne morgenen, og smøre seg med en vannfri krem. Pass også på barna deres!

Jeg har sprengte blodkapillærer i kinnene fordi mamma og pappa ikke visste at man burde bruke kuldekrem.. Nå ser jeg ut som en torgkone som selger epler og jeg har alltid en litt brennende fornæmmelse i kinnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale dem som skal gå langt i kulda å ikke vaske seg i ansiktet denne morgenen, og smøre seg med en vannfri krem. Pass også på barna deres!

Men igjen - det er kun Ceridal som gjelder. Kjøpes på apoteket. Denne er utviklet av en canadier og en russer - der har de også kaldt og vet hva de driver med. Bruk ikke fra Lancome eller noe annet, de inneholder vann, selv om det står at de ikke gjør det. Og som jeg har nevnt, da fryser det til mellom huden og kremen fordi kremen legger seg som et lag - og frostskade får du likevel.

Det samme gjelderforøvrig såkalt sunblock. Samme greiene - duger ikke. Bruk heller faktir 50 eller noe sånn. Du blir like brun, men ikke brent.

Smør også på kvelden før.

Jeg har også kinn som en torgkone - 60-tallsbarn i pulk på fjellet og vaselin i trynet. Jepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest varm og god

Og alle sammen; hva slags lue og hansker bruker dere? Har en grei lue, men blåser det så blåser det rett gjennom.. Lurer på å til innkjøp av noe lit mer solid. Noen som har kjennskap til Lowe Alpines mountain cap f.eks? Evt. Peak Performance?

Julie.

Jeg har en slik lue fra Lowe Alpine. Den er uunnværlig når det er skikkelig kaldt og blåser. Brukte den på Svalbard om vinteren og der blåser det alltid stiv kuling. Den fungerte kjempebra. I tillegg til lua brukte jeg av og til slike ørevarmere til å klipse på. De har dem i sportsbutikker, det ser ut som et lite "lokk" til hvert øre. Brukte også slike vindvotter som man har utenpå andre votter eller hansker. Også helt genialt. Jeg kjøpte LillSport sine og der fulgte det med innervotter i ull, som var litt for varme når jeg var i aktivitet, men det er enkelt å ta dem ut og bruke tynnere votter/vanter inni.

Med alle de gode rådene du har fått skal du nok ikke fryse. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

bruker også flere lag med ull, og har ull innerst mot kroppen.

ulla blir ikke kald om du blir litt våt, og den tørker fort på kroppen.

har også med ekstra beskyttelse for skritt/bryster når det er snakk om lange turer (flere dager), eller det er skikkelig kaldt.

pass også på at sokkene ikke krøller seg og lager gnagsår.

hold hodet, skrittet, armledd og ben varme.

håper du får en fin tur.

*ravna*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Kristin Skigal

Når det gjelder lue kan jeg bare si meg enig med andre svar. Det er ingen ting som overgår en skikkelig finlands hette med en god tykk hals og som dekker litt nedover rygg og bryst.

beklageligvis er de ikke i handelen i ull så jeg har måtte strikke meg et par stykker. Den ene er veldig tykk og ment for riktig kalde skiturer. Sammen med en like tykk løshals som kan brettes opp og dekke munn og nese hadde jeg en lang fin tur i midten av januar i minus 22 grader.

Det er viktig at hetten har en god passform og ikke er for romslig slik at det blåser inn langs kantene.

Lykke til med en varm skitur.

Kristin 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...