Gå til innhold

Vask av truser og sokker?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere som vasker håndkler på 95 grader, hva gjør dere med håndklene?

Er dere ikke reine etter dere har dusja da? :klø: Da kan da ikke håndklene være så bedritene...?

Videoannonse
Annonse
Gjest Catwoman
Skrevet

Men hvis ikke sokker og undertøy skulle kunne vaskes sammen betyr vel det at undertøy ikke kan vaskes med noe annet heller da. Hvis jeg skulle kjørt en vask med kun undertøy - måtte jeg ha ventet til alle mine og samboerens truser lå til vask før jeg fikk en full maskin tror jeg - truser tar liksom ikke så veldig stor plass i maskinen. :ler:

Skrevet

Nei, guri - tenk om man fikk tåfis i trusa....

Skrevet
Pyntehåndklær og fintruser vasker jeg på 40 c. (...) Men så er truser en forbruksvare for meg og de fine trusene behandler jeg penere i vask.

Forresten så går også sokker og alltid på 95. Forbruksvare det og.

Har bare fintruser, jeg. :sjarmor:

Klart det er forbruksvare - men hvis man er soppfri og blærekatarrfri, så er det helt uproblematisk å vaske på 40 grader.

Skrevet
Sopp drepes f.eks. ikke ved temperatur under 60 grader.

http://helsenett.backauf.de/index.php?opti...c=4905.msg15743

Det står det faktisk ingenting om i den linken din. Det står bare at undertøy for de som plages med sopp bør vaskes på 60 grader, men det er faktisk ikke noen bevis for at det har noen betydning.

Det er et typisk norsk fenomen dette at alt må kokes på 60-90 grader for å bli rent. For noe tull! Det er utrolig uøkonomisk og svært lite miljøvennlig. Hva med å kjøpe litt skikkelig vaskepulver istedet?

Skrevet
ergo kan man bare drite i hele vaskinga, kaste alt etter en gangs bruk og kjøpe nytt hver gang.

Men tøyet kan jo ha blitt skittent i butikken, så for sikkerhets skyld må man jo vaske det før man bruker det også... Må man gå naken da? :klø:

Da blir det ikke rent.  Undertøy skal vaskes på 60 grader.

Og hva skjer dersom man ikke gjør det? Eneste jeg har hørt er at det kan være at noen bakterier overlever, og ingen har ennå klart å fortelle meg hva galt disse bakteriene kan gjøre mot friske mennesker? Med mindre man er plaget av sopp eller undelivsinfeksjoner, så er det ingen grunn til å vaske på 60 grader.

Skrevet

det er hysterisk ja....jeg har alltid vaska truser og sokker sammen. trodde også dette var ganske vanlig...eller...

Skrevet
Dere som vasker håndkler på 95 grader, hva gjør dere med håndklene?

Er dere ikke reine etter dere har dusja da? :klø: Da kan da ikke håndklene være så bedritene...?

:ler: Jeg vet ikke hvorfor jeg gjør det. Jeg gjør det ikke hver gang, men ofte. Jeg slenger dem sammen med undertøy (iiik!) og da går de på den vasken.

Også ble jeg en gang fortalt av en som har peil at man skal kjøre vaskemaskinen på full guffe innimellom pga det som "ligger igjen" i maskina fra gang til gang, -det er lettere for at det som vaskes blir surt med en gang hvis man aldri vasker på mer enn 40 og 60 grader.

Gjest -eline-
Skrevet
Også ble jeg en gang fortalt av en som har peil at man skal kjøre vaskemaskinen på full guffe innimellom pga det som "ligger igjen" i maskina fra gang til gang, -det er lettere for at det som vaskes blir surt med en gang hvis man aldri vasker på mer enn 40 og 60 grader.

Det er sant, dersom man bare vasker på lave temperaturer så har det lett for å danne seg belegg i yttertrommelen og dette vil etter en tid begynne å lukte, derfor anbefales det at man kjører en vask på 95 grader innimellom.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er alrigth å tenke på miljøet. Av den grunn FYLLER jeg alltid alle maskiner jeg har helt opp.

Hvis jeg bare vasker håndklær og sengetøy går disse på 95 grader. Men som regel er det blading av undertøy og sengetøy og da blir det 60 grader. Det er greit nok at friske ikke trenger bekymre seg om basilusker men jeg har ikke lyst å være den som finner ut at det ikke er sånn.

Hos meg er det slik at jeg aller helst ville vasket alt på 60 grader, men det er det jo en del tekstiler som ikke tåler, dessuten tar det jo "100 år" før maskinen er ferdig. Vanlig tøy som ikke har vært inntil kroppen blir derfor vasket på 40 grader.

Og ja jeg blader sokker og truser - og bh'er til og med. Fysjameg.

Det er en del som tar nytt håndkle hver gang man dusjer. Er man ikke ren når man kommer ut fra dusjen?

Er i grunnen mye jeg ikke skjønner ...

Skrevet

For en morsom tråd! :ler:

Her i huset vaskes sokker og truser sammen med samborens skitne t-skjorter, håndklaer, kluter og sengetöy alt etter hvor behovet ligger. Dette vaskes på 60 grader.

BH-er, fine truser og alt annet egentlig vaskes på 40 grader. Noen ganger 30. Det hender det sniker seg med en sokk oeller en truse i 40 graders-vasken også. ;)

Sorteres etter farge og ferdig med saken!

• Liker 1
Gjest Fruktfat
Skrevet

her vaskes sokker og truser sammen på 60grader.

er man redd for sopp bør man også ta trusene i tørketrommel.

og jeg vasker aldri kun sokker og underbukser... alt som ligger til 60 graders vask vaskes samtidig. dvs sengetøy, laken, t-skjorter, arbeidstør, håndklær, osv.

Skrevet
her vaskes sokker og truser sammen på 60grader.

er man redd for sopp bør man også ta trusene i tørketrommel.

og jeg vasker aldri kun sokker og underbukser... alt som ligger til 60 graders vask vaskes samtidig. dvs sengetøy, laken, t-skjorter, arbeidstør, håndklær, osv.

Bruker så og si alltid tørketrommelen på truser, sokker, sengetøy og håndkler, men jeg er ikke rett for sopp egentlig...

Skrevet
Sopp drepes f.eks. ikke ved temperatur under 60 grader.

For å ta knekken på mage- og tarm-bakterier må (bør?) man også bruke 60 grader.

Skrevet

Truser og tennissokker går sammen med håndduker på 60, men oftest på kortversjon. Vanlige sokker og fintruser går vanligvis på 40, men av og til kjøres fintruser gjennom på 60 også.

Sengetøy varierer litt.. har hunden i sengen, så 95 grader føles bedre. Men også her kortversjon. Hvis det er ledig plass, slenger jeg inn håndduker også.

Alle hundetepper vaskes på 95, men da bruker jeg forvask, siden jeg har erfart at mer av hundelukten forsvinner hvis teppene vaskes i kaldt vann først....

Gjest Fruktfat
Skrevet
Bruker så og si alltid tørketrommelen på truser, sokker, sengetøy og håndkler, men jeg er ikke rett for sopp egentlig...

samme her, det meste som går på 60 grader går også i tørketrommel. det emd sopp var et tips ettersom det ble påpekt før her; tar det som en bonus, hehehe...

Skrevet

Mange forskjellige oppfatninger her ja... :ler:

Jeg vasker alltid undertøy, sengklær og håndduker på 60 grader, men bruker sjelden tørketrommel! Har ikke opplevd at det har gjort noe fra eller til!

Strømper går som regel på 40 sammen med det meste av annet tøy..men noen strømper føler jeg trenger 60 (slike brukt på jobb..da jeg har arbeid som ofte kontaminerer tøy rimelig heftig!) eller strømper/klær brukt til trim/trening eller andre aktiviteter som medfører mer griseri enn normalt!

Kan ikke for mitt bare liv skjønne hvorfor det skal være ekkelt å blande strømper og undertøy etc.... :ler: Helt utrolig!!

Gjest =tentacle=
Skrevet

Jeg har aldri vasket noe på 90 grader :ler: Truser vasket på 40 grader plager meg heller ikke det grann. Får jeg baby eller sopp kommer jeg nok til å bruke kokevasken, men foreløpig er jeg frisk og det er en greiere rettesnor for meg enn husmorreglene.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Det er en del som tar nytt håndkle hver gang man dusjer. Er man ikke ren når man kommer ut fra dusjen?

Er i grunnen mye jeg ikke skjønner ...

Jeg bruker håndklær om igjen, men bare ved førstegangsbruk i ansiktet, og underlivet tørkes ikke på et håndkle jeg skal bruke flere ganger. "Ren" er relativt, man er jo ikke desinfisert.

Skrevet
Egentlig tror jeg nok det er best å ha en separat maskin til truser, og en annen til sokker.  En tredje til vaskekluter?  Og en fjerde til resten - hvis det ikke blir ekkelt, da... for hva gjør man når noen har spydd i sengetøyet?

HAHA.. Flaut å si det men det der høres ut som noe jeg kunne funnet på å gjøre hehe. Men det har mer med at jeg innser selv at jeg har en unormalt sterk angst for oppkast, og klarer rett og slett ikke å se for meg hvordan jeg skulle klare å først få måka den stinkende gørra ut av sengetøyet, for så å putte det i vaskemaskinen :grine:

Så konklusjonen blir at jeg nok heller bare hadde krølla det sammen i en haug og dytta inn i en søppelsekk som jeg knøyt godt igjen og heiv på dynga :ler::ironi:

...Men det gjelder altså bare SPY for min del, truser og sokker vasker jeg sammen på 40 eller 60 grader hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...