Gå til innhold

Vask av truser og sokker?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skjønner heller ikke problemet til disse damene.

Jeg vasker truser og sokker sammen jeg så lenge de er i samme fargeskala.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Men skal det være noe poeng i det, må de vaske vaskemaskinen mellom hver vask også.

og det vil jo tilsi at vaskemaskinen ikke er rein når du tar ut vasket tøy, det igjen vil jo da si at klærne du tar ut ikke kan være reine, så da må man vaske underbukser, så vaske vaskemaskin, så underbukser EN gang til (siden de ikke ble reine første gang mener jeg), men siden tydeligvis ikke skitten forsvinner, så vil jo egentlig aldri verken klær eller maskin bli reien, ergo kan man bare drite i hele vaskinga, kaste alt etter en gangs bruk og kjøpe nytt hver gang.

Skrevet
og det vil jo tilsi at vaskemaskinen ikke er rein når du tar ut vasket tøy, det igjen vil jo da si at klærne du tar ut ikke kan være reine, så da må man vaske underbukser, så vaske vaskemaskin, så underbukser EN gang til (siden de ikke ble reine første gang mener jeg), men siden tydeligvis ikke skitten forsvinner, så vil jo egentlig aldri verken klær eller maskin bli reien, ergo kan man bare drite i hele vaskinga, kaste alt etter en gangs bruk og kjøpe nytt hver gang.

Det blir igrunnen konsekvensen, ja.

Jeg vasker forøvrig sokker og truser sammen, men på 60 grader selvfølgelig.

Skrevet

Sokker, truser/boxere, treningstøy og sengetøy går sammen på 60 grader, skiller lyst og mørkt.

Håndklær og kluter på 90grader

Skrevet

Jeg vasker truser og sokker sammen, men ikke på så høye grader? :overrasket:

Altså, hos meg så går truser,sokker og alle klær med 40 på merkelappen på 40 grader, håndduker og endel sengetøy på 60, og laken på 90...

Jeg følger egentlig bare lappen bak på alt jeg vasker jeg :sjenert:

Skrevet
Egentlig tror jeg nok det er best å ha en separat maskin til truser, og en annen til sokker.  En tredje til vaskekluter?  Og en fjerde til resten - hvis det ikke blir ekkelt, da... for hva gjør man når noen har spydd i sengetøyet?

Man må vel ha en femte til kjøkkenhåndklær, tror jeg.

Skrevet
Jeg følger egentlig bare lappen bak på alt jeg vasker jeg :sjenert:

Da blir det ikke rent. Undertøy skal vaskes på 60 grader. Det meste er undermerket likevel, som en slags forsikring fra produsentene. Jeg har som prinsipp at tåler ikke undertøyet 60 grader, er det ikke noe å ha, så da spiller det ingen rolle om det blir ødelagt. Det meste går det helt fint med, også det som er merket med 30 grader.

Skrevet
Da blir det ikke rent.  Undertøy skal vaskes på 60 grader.  Det meste er undermerket likevel, som en slags forsikring fra produsentene.  Jeg har som prinsipp at tåler ikke undertøyet 60 grader, er det ikke noe å ha, så da spiller det ingen rolle om det blir ødelagt.  Det meste går det helt fint med, også det som er merket med 30 grader.

Enig, jeg vasker aldri truser, boxere og sokker på mindre enn 60, vasker det nesten alltid på 95 grader, og det har som regel gått bra.

Jeg følger sjelden vaskeanvisningene på undertøy, da må det være av den mer eksklusive sorten som jeg bruker hvert jubelår...

Skrevet (endret)
Da blir det ikke rent.  Undertøy skal vaskes på 60 grader.  Det meste er undermerket likevel, som en slags forsikring fra produsentene.  Jeg har som prinsipp at tåler ikke undertøyet 60 grader, er det ikke noe å ha, så da spiller det ingen rolle om det blir ødelagt.  Det meste går det helt fint med, også det som er merket med 30 grader.

Men du vasker vel f.eks. bukser på 40? De går jo også oppi "skrittet" så da blir vel ikke de rene heller da?

Og mye av undertøyet mitt tror jeg ikke tåler det rett og slett, det som er bomull kan jeg forstå går greit men..

Lassie: Og det er en ting med 60 grader, men 95?? De må jo bli utrolig fort slitt og "tørt"?

Endret av Colargol
Skrevet

Jeg lurer veldig på hva slags skumle ting som kan skje om man vasker truser på 40 grader.

Skrevet

Det store spørsmålet blir: Hvor skitten er en truse etter å ha blitt vasket på 40 grader? :ler:

Jeg tror den er ren, jeg... I hvertfall føler jeg meg rimelig sikker på at jeg daglig tar rene truser ut av mitt klesskap, og de er alltid vasket på 40 grader. ;)

Skrevet
Sopp drepes f.eks. ikke ved temperatur under 60 grader.

Det er greit nok, men folk flest sliter ikke med gjentagende soppinfeksjoner.

Skrevet
Men du vasker vel f.eks. bukser på 40? De går jo også oppi "skrittet" så da blir vel ikke de rene heller da?

Og mye av undertøyet mitt tror jeg ikke tåler det rett og slett, det som er bomull kan jeg forstå går greit men..

Lassie: Og det er en ting med 60 grader, men 95?? De må jo bli utrolig fort slitt og "tørt"?

For meg er truser og sokker forbruksvare :ler:

Skrevet

hmm selv om jeg ikke er hysterik angående hygiene har jeg likevel lært fra min gamle jobb at undertøy bør vaskes på 95, samme med håndklær ol. Det samme har jeg faktisk lært hjemmefra. Derfor gjør jeg det nå og. Pyntehåndklær og fintruser vasker jeg på 40 c. Oppdager hverken at håndkle eller truser blir fortere slitt av det. de mister litt farge gjør det. Men så er truser en forbruksvare for meg og de fine trusene behandler jeg penere i vask.

Forresten så går også sokker og alltid på 95. Forbruksvare det og.

Skrevet
Jeg vasker nå truser og sokker sammen jeg, alltid på 95 eller 60 grader.. Har aldri falt meg inn at dette skulle være ekkelt...

:Nikke:

Samme her!

Truser og sokker sammen på 60 eller 95. Håndkler vaskes også på 60 eller 95, men som oftest ikke sammen med sokker og truser. Sengetøy vaskes sammen med håndkler dersom det ikke tar opp en egen vask (også 60 eller 95).

Ellers følger jeg anvisninger og skiller selvsagt mellom farger; hvitt, lyst blandet, litt mørkere blandet, mørkt/svart. ;) Tilfelle noen lurte..... :sjenert::ler:

Dersom noe er ekstra skittent vaskes det for seg selv.

Det er så rart, for dette er noe jeg gjør helt automastisk og føler at er ganske logisk, men det er kanskje ikke det for alle? Folk har nok forskjellig oppfatning av hva som er "normalt".

Skrevet

Er det rart folk får allergier?

___

Hver gang klesvask er tema her inne, kommer temperaturen på vask av undertøy ALLTID opp. :ler:

Jeg vasker sokker og truser på 60 grader selv, men av og til kan det hende det dukker opp en sokk eller en truse i 40-gradersvasken også.

Kunne aldri falt meg inn å vaske sokker eller truser på 95 grader. Mest med tanke på miljøet.

Skrevet
Er det rart folk får allergier?

Ja, når jeg leser her på KG synes jeg ikke det er det minste rart at astma og allergier har blomstret som bare det de siste tiårene.

Skrevet

Joda! Er jo det for meg og. :ler: Mentror jeg rett og slett ikke har tenkt over saken no særlig, har aldri hatt problemer med å vaske på 40 så. ;)

Hallo, jeg har jo bare bodd alene i 6år, gi meg LITT tid å å bli flink husmor da!! :sur::ler:

Må lære meg å strikke også snart.....

Skrevet

Jeg vasket underbukser på førti grader før, men fikk en periode der jeg fikk blærekatarr i ett sett.... hadde jeg tettsittende bukser fikk jeg blærekatarr, hadde jeg syntetiske underbukser fikk jeg blærekatarr, hadde jeg sex fikk jeg blærekatarr... hadde alltid syntes underbuksene ble rene på førti grader før det, men jeg drepte ikke bakterier godt nok på kun førti, så det ble bakterier som også var med å fikk igang ekleriet gang på gang.

nå går alt undertøy på seksti grader, og selv om jeg før mente det var rent på førti, føler jeg ikke det lenger.

sokker derimot, KAN gå på førti hos meg, de er liksom en annen plass og utsettes for andre bakterier.. *flirer*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...