tove Skrevet 27. mars 2002 #1 Skrevet 27. mars 2002 har super duper høy tannlege skrekk.. Å så må jeg skjekke tennene min, og gruer meg så sykt!! jeg blir skikkelig dårlig når eg kommer inn på tannlege kontoret, og er skikkelig skjelven, bare jeg må ta bilde, har jeg seriøse problemer med og puste! Noen som kan hjelpe meg?? Jeg har aldri hatt hull( er litt stolt ja), men er livredd fordiom... Noen råd mot skrekken??12
Tusenfryd Skrevet 27. mars 2002 #2 Skrevet 27. mars 2002 *klemmer tove* Jeg vet akkurat hvordan du har det! Til slutt ble det så gale at jeg faktisk kunne forstå de som bare lukker munnen og tror problemene skal forsvinne. I fjor fant jeg heldigvis en tannlege som er heeelt skjønn. Hun har full forståelse for at jeg er redd, snakker og roer... passer på meg. Ikke at jeg gledet meg til å gå, men nå går det i hvert fall an! Så kommer jeg da - og tror du ikke dama skal ha barn! Jeg var sååå nære å bare vente et år til. Men jeg gjorde ikke det da. Men mine gamle amalgamfyllinger må nok til pers nå... og rett etter påske... ja da... Må ha bedøvelse og innvilger meg en fridag. Vondt Og så handler jeg alltid noe morsomt til meg selv etterpå. Flink Jeg fikk også tips om å ta med seg walkman og ha dundrende musikk på mens de holde rpå. For da hører vi ikke lydene i munnen så godt. Har også kjøpt med elektrisk tannbørste for å bli vant til å ha during inni munnen. tove, flink pike som ikke har hull. Finn deg en engel av en tannlege som jeg har gjort. Ikke spis snop, bruk tanntråd og du vil leve lykkelig i tannlegeverdenen. 12
Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2002 #3 Skrevet 27. mars 2002 stakkars deg. selv hadde jeg ikke vært hos tannlegen siden 8. klasse, dvs 12 år inntil for en drøy måned siden. da mistet jeg en halv tann og måtte bare gjøre noe med det. nok å ordne opp i, så jeg har vært der hver uke i det siste. og det er ikke farlig! det er ikke vondt heller. tannlegen min er kjempeflink, han er spesialist i smertelindring og kjører på med mer bedøvelse bare jeg rynker på øyebrynet (han spør først,da) og nå er jeg ikke redd for å gå til tannlegen. (like greit , siden jeg skal trekke en visdomstann og ta to rotfyllinger til over påske) så egentlig har jeg gjort samme erfaring som de fleste andre unge voksne jeg kjenner som endelig har tatt mot til seg og gått til tannlegen, at det er ikke så ille. jeg trodde før jeg gikk at kanskje de måtte gi meg noe beroligende eller lystgass eller noe, men det var ikke nødvendig. jeg tror tannleger i dag lærer å takle nervøse pasienter (dem er det jo nok av) og hvordan de skal hjelpe dem til å klare å slappe av, og har en helt annen innstilling enn min gamle sitt-stille-det-gjør-ikke-vondt-og-du-trenger-ikke-bedøvelse-skoletannlege.
Fru.com Skrevet 27. mars 2002 #4 Skrevet 27. mars 2002 Jeg har ingen råd til deg, kan bare fortelle deg at du er ikke alene. I en alder av 33 år må jeg fortsatt følges til tannlegen av mannen min eller mamma. Vet det høres helt teit ut, men det er eneste måten å få meg inn døren på. Tannlegen jeg går til er helt fantastisk, kjenner han privat også...men på tannlegekontoret "hater" jeg han. Jeg håper jeg en dag kan bli kvitt skrekken! 12
Gjest Lea Skrevet 27. mars 2002 #5 Skrevet 27. mars 2002 Jeg er i samme båt! Vet at jeg burde ta en tur snart (eller for lenge siden), men det er ikke lett. Hadde en kjedelig opplevelse sist jeg var hos tannlegen og må bytte tannlege. problemet er å finne en... Jeg vet at det er tannleger som er snille og greie, men det er jo så dyrt også. Det kan ta år før jeg har råd til å punge ut med et par tusen til tannlege!!
Dystonia Skrevet 27. mars 2002 #6 Skrevet 27. mars 2002 Jeg er i samme båt.... skulle vel vært der for ca 2 år siden, men nei.... Hadde en skrekkopplevelse da jeg var 5 år som sitter spikra i hode enda - 23 år etter. Så jeg tør knapt gå forbi kontoret....
Maia Skrevet 27. mars 2002 #7 Skrevet 27. mars 2002 Jeg har også tannlegeskrekk, skoletannlegen ødela tennene mine, så snart må jeg til tannlegen, SKREKK OG GRU... Jeg hadde en rotfylling der fyllinga datt ut for en stund tilbake, for en uke siden mista jeg en del av tanna, og i dag gikk resten. HJELP, jeg som hater å gå til tannlege åsså så sinnsykt DYYYRT... Men jeg har fått sobril av legen. Så samme dagen jeg skal ditt slipper jeg angsten, MEN IKKE NÅ...12
tove Skrevet 27. mars 2002 Forfatter #8 Skrevet 27. mars 2002 Det er helt pyton, sist jeg var hos tannlegen, holdt jeg på å svime av.. Tannlegen holdt pulsen på meg. Han er kanonflink og sånn, men er skamredd fordiom. Bare å ta bilde er en prøvelse i seg selv...! Takk for råd:)! 12
aniN Skrevet 27. mars 2002 #9 Skrevet 27. mars 2002 Heisann! Det er veeldig mange som har tannlegeskrekk. (som du sikkert har sett) Det er heller ikke flaut å si det. Hvis du ikke har en flink og HYGGELIG tannlege, så burde du bytte. Jeg jobber på et tannlegekontor, og jeg har faktisk tannlegeskrekk selv. Men jeg har blitt bedre. Mamma fikk helt sjokk når jeg sa at jeg hadde fått ny jobb og det hos en tannlege(!) Jeg trives veldig og syns det er spennende. Det er veldig lurt å si til tannlegen din at du er veeeeldig redd, og er han/hun forståelsesfull så vil h*n forklare litt og roe deg ned. Vi får alltid beskjed når det er noen med tannlegeskrekk som kommer, dermed vil vi passe ekstra godt på disse. Jeg vet ikke åssen man kurerer skrekken helt. Når jeg må fikse på tennene mine innimellom så er jeg ikke så tøff nei. Når jeg er ferdig da så er jeg gjennomvåt av svette, og bare lyden av vinkelstykket (det borret som går så "sakte") får meg til å grøsse gjennom marg og bein.. Alle hårene på kroppen står og huff, men det varer ikke lenge.. heldigvis Lykketil hos Tannlegen. De er vanligvis snille 12
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2002 #10 Skrevet 29. mars 2002 Jeg slapper av i tannlegestolen jeg. Sjokkert Ja, jeg trodde aldri jeg skulle si dette noen gang...... Men etter en rotfylling for 3-4 år siden da jeg måtte ha bedøvelse så har det ikke vært noe problem. Jeg har bestandig vært redd for sprøyta.....men "det var jo ikke'no vondt jo"....... og om jeg er litt "slapp i kjeften" 2-3 timer etter tannlegebesøket - blås i det, så lenge jeg slipper å ha vondt mens jeg sitter i stolen. Og tannlegen "min" han er så hyggelig, behagelig og omsorgsfull - og har humor i massevis. Nei - jeg kan med hånden på hjertet si at jeg gruer meg ikke for tannlegen lenger. Men - jeg skjønner de som gjør det. Snakk med tannlegen om det - det er hjelp å få. Lykke til
Tusenfryd Skrevet 1. april 2002 #11 Skrevet 1. april 2002 Og Tusenfryd trenger en klem, for i morgen er det til pers... to plomber må skiftes, bedøvelse og det hele 12
aniN Skrevet 1. april 2002 #12 Skrevet 1. april 2002 *kleeeeemme* Det går så bra så Vær glad det fins bedøvelse hihi12
Tusenfryd Skrevet 1. april 2002 #13 Skrevet 1. april 2002 Takk! Bedøvelse ja - ingenting skjer i munnen min uten. Men det er jo så vondt å få det også da... særlig i underkjeven.... Men jeg er en tapper liten soldat og har bare en gang skulket tannlegen.12
tove Skrevet 1. april 2002 Forfatter #14 Skrevet 1. april 2002 Klemmer, og ønsker deg lykke til.. !! Føler med deg!12
Litago Skrevet 2. april 2002 #15 Skrevet 2. april 2002 Har kun dette å si om tannleger: Æsj og fy og uff og vræl og fytterakkernsin!!
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2002 #16 Skrevet 2. april 2002 Jeg hadde også tannlegeskrekk. Men så måtte jeg ha regulering fordi tennene mine så ut som om de var kastet inn i munnen på meg. Det var fryktelig vondt å ha regulering i begynnelsen. Føltes som om alle tennene var løse. Men jeg fant jo ut at disse tannlegene bare var der for å rette dem opp, og ikke for å bore... Så nå er jeg hverken redd for den ene eller andre tannlegen. Jeg vet jo at om jeg har hull, er det bedre å ordne opp i det med en gang, enn å vente til det blir så råttent at jeg må ha rotfylling... Spør om bedøvelse med en gang. Noen bruker også lystgass. Det viktige er at du sier ifra at du er skikkelig redd, og at det er et kjempeproblem. De bør akseptere hvem du er! Lykke til! Ta med deg noen som kan holde deg i hånda. De har sikkert opplevd det før. Alt blir bedre om man er to!
Tusenfryd Skrevet 2. april 2002 #17 Skrevet 2. april 2002 Sukk, ja, folkens, det gikk bra denne gangen også. Brukte alt de hadde av bedøvelse, enda var det en tannj..el som drog seg unna, så jeg skal tilbake snart igjen... sukk, ikke akkurat drømmen det da - men hipp hipp - jeg overlevde!12
Fru.com Skrevet 2. april 2002 #18 Skrevet 2. april 2002 Tusenfryd, jeg har tenkt masse på deg i dag. Godt å høre at du overlevde denne gangen også. Lykke til med neste besøk. 12
Gjest KristinK Skrevet 3. april 2002 #20 Skrevet 3. april 2002 Tror det er viktig å finne en god tannlege ja! Skoletannlegen har gitt meg tannlegeskrekk så det holder, og jeg kvier meg skikkelig for å gå til tannlegen. Burde ha vært der en tur igjen, men utsetter det og utsetter det. I høst måtte jeg trekke en visdommstann etter å ha gått i åresvis med plager. Jeg gruet meg noe helt vanvittig, men aldri har jeg hatt det mindre vondt hos tannlegen og aldri har jeg vært så lite nervøs som da jeg satt i stolen da. Tannlegen var superflink og roet meg hele tiden ned. Selvom tannen faktisk var temmelig problematisk gikk det hele kjempefint og det var ikke vondt. I ettertid kom selvsagt smertene, men det kommer man ikke unna uansett. Er man misfornøyd med tannlegen sin bør man nok prøve å finne noen andre. Selv betaler jeg iallfall gjerne litt ekstra for å få en god tannlege jeg slipper å være nervøs for å gå til!12
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå