tuji Skrevet 9. februar 2007 Forfatter #21 Skrevet 9. februar 2007 Kanskje de synes det er mer lettvint, i og med at de gjør det sånn? ← Men, etter min mening, uforsvarlig. Hva om noen kjører på bilen?
Gamle Alex Skrevet 9. februar 2007 #22 Skrevet 9. februar 2007 Jeg tror også at hvis det var snakk om en sovende baby hadde jge nok løpt inn, men en 1 åring eller en 2 åring tror jeg at jeg hadde tatt med meg fordi de kan bli redde, og deter ikke noe godt å være redd selv om det kun handler om 2-3 min.
Gjest Silmarill Skrevet 9. februar 2007 #23 Skrevet 9. februar 2007 Men, etter min mening, uforsvarlig. Hva om noen kjører på bilen? ← Jeg er enig med deg tuji! Mye kan hende selv på få minutter. Er enig i det du nevner her og andre steder, samt biltyver kan raskt bryte seg inn å kjøre avgårde med bilen etc.
Gjest Allinara Skrevet 9. februar 2007 #24 Skrevet 9. februar 2007 Jeg synes det er litt overhysterisk jeg da, å ikke kunne la ungen sitte i bilen alene i noen minutter. Kan jo ikke gå rundt å tenke hvis at, om at det og det skulle skje hele tiden?
tuji Skrevet 9. februar 2007 Forfatter #25 Skrevet 9. februar 2007 Jeg synes det er litt overhysterisk jeg da, å ikke kunne la ungen sitte i bilen alene i noen minutter. Kan jo ikke gå rundt å tenke hvis at, om at det og det skulle skje hele tiden? ← Senest i forrige uke ble en toåring og dagmammaen hans utsatt for en raner som skulle ta bilen. Heldigvis var dagmammaen i bilen, og fikk forhandlet seg til å ta ut barnet før mannen tok bilen. Hva om hun bare hadde vært inne på butikken i "mindre enn fem minutter"?
Villemarie Skrevet 9. februar 2007 #26 Skrevet 9. februar 2007 Men, etter min mening, uforsvarlig. Hva om noen kjører på bilen? ← Kanskje du bør melde dem til barnevernet? Makan til hysteri.
tuji Skrevet 9. februar 2007 Forfatter #27 Skrevet 9. februar 2007 Jeg er veldig overrasket over at nesten alle synes det er greit å forlate et barn i bilen! Har dere virkelig ikke hørt om alle eksemplene på at det har gått galt?
Villemarie Skrevet 9. februar 2007 #28 Skrevet 9. februar 2007 Jeg er veldig overrasket over at nesten alle synes det er greit å forlate et barn i bilen! Har dere virkelig ikke hørt om alle eksemplene på at det har gått galt? ← Med unntak av noen psykotiske foreldre i USA som har latt ungene være igjen i overopphetet bil, så.. Nei, faktisk ikke. Spontane bilbranner skjer ikke så veldig ofte. Her i landet er det ikke så mange kidnappinger. Guttungen min pleide å sove i bilen på sommeren da han var baby. Han var av den typen som våknet om man løftet på han, så hadde han først sovnet i setet sitt, så fikk han sove der til han våknet. Vi åpnet dørene og vinduene så det ble gjennomtrekk, og der hadde han det så kjekt så.
Helen Skrevet 9. februar 2007 #29 Skrevet 9. februar 2007 Jeg skjønner virkelig ikke hvordan enkelte av dere tørr å ha med barna i bilen i det hele tatt. Tenk på hvor stor sjansen er for at dere kollidere, blir påkjørt, kjører av vegen osv.... Sjansen for at noe skal skje er mange ganger større når bilen er i fart enn når den står parkert. (Når barna sitter igjen i bilen tar man selvfølgelig med seg nøklene.)
Kelsey Skrevet 9. februar 2007 #30 Skrevet 9. februar 2007 Jeg er ikke redd for at noe skal skje, sjansen for det er veldig liten. Men jeg synes ikke så små barn skal være alene. Derfor ville jeg tatt med meg ettåringen.
Gjest Gjest 1 Skrevet 9. februar 2007 #31 Skrevet 9. februar 2007 Bare for noen minutter går det jo greit, så lenge barnet er spent fast i sete og håndbremsen er på og alt sikret. Hender jeg lar barnet sitte i bilen når jeg er innom på bensinstasjonen en kjapp tur, hun sover som regel og det er bare snakk om et par minutter. I de aller fleste andre tilfeller tar jeg henne med meg. ← Høres fornuftig ut.
Anie Skrevet 9. februar 2007 #32 Skrevet 9. februar 2007 For å si det helt ærlig så vet jeg ikke hva jeg syns. Har ofte tenkt på dette da jeg har et barn på 4 mnd. Det kommer nok også ann på situasjonen. Når det gjelder å hente i barnehagen ville jeg nok tatt ho med inn - for der kan tiden gå lengre enn man hadde trodd. Eks personalet som vil snakke med deg, en unge som nekter å kle på seg å bli med hjem etc. På en annen side, så har jeg allerede latt min snart 4 mnd gamle baby være alene i bilen i våken tilstand. Jeg fylte bensin og løp inn for å betale (har aldri vært så rask jeg - og jeg hadde dårlig samvittighet) Mye kan skje ja og jeg ville garantert aldri tilgitt meg selv hvis noe hadde skjedd. Men det ville jeg nok heller aldri gjordt hvis vi hadde blitt utsatt for en bilulykke på veien og bare jeg hadde overlevd.
Gjest Silmarill Skrevet 9. februar 2007 #33 Skrevet 9. februar 2007 (endret) Jeg er veldig overrasket over at nesten alle synes det er greit å forlate et barn i bilen! Har dere virkelig ikke hørt om alle eksemplene på at det har gått galt? ← Jeg er ihvertfall enig med deg tuji! Kanskje du bør melde dem til barnevernet? Makan til hysteri. ← Det var vel hysteriskt overdrevet av deg! Prøv heller å lese og forstå det tuji skriver istedenfor å komme med sånne meldinger! Jeg er ikke redd for at noe skal skje, sjansen for det er veldig liten. Men jeg synes ikke så små barn skal være alene. Derfor ville jeg tatt med meg ettåringen. ← Det ville jeg også ha gjort Kelsey. (dvs. jeg gjorde det da min sønn var på den alderen) Ditt eksempel med at det er liten sjangse for at noe ikke kan skje i løpet av få minutter, da nevner jeg bilbelteprinsippet! (altså enig med deg) Det kan faktisk skje noe på en kort strekning, like mye som det kan skje på en lang strekning! --- En ting til, en vet aldri om "du kan få en stein i hue" i løpet av de få minutten du har forlatt barnet ditt og ingen vet om at barnet ditt sitter i bilen! Jeg mener det er en del gode grunner for ikke å forlate ett hjelpeløst barn alene i bilen! NEI, jeg er ikke hysterisk, men tar ansvar som man skal gjøre mot et lite barn så lenge du har satt det til liv. Ville ikke risikert noenting bare fordi jeg ikke "hadde tid eller gadd" å ta med barnet mitt. Forøvrig så syns jeg innlegget til Anie var et bra innlegg! Endret 9. februar 2007 av Silmarill
Furstina Skrevet 9. februar 2007 #34 Skrevet 9. februar 2007 Jag tycker inte att man lämnar små barn ensamma i bilar. Jag har ansvar för dem, deras säkerhet och välbefinnande. Det är lååångtråkigt att vänta i bilar och en liten stunds väntan är lång. Stölder, krockar och sånt är som tur är ganska sällsynta och det är väl inte starkaste argumentet för att inte lämna barnet i bilen. Och det är faktiskt farligt att KÖRA bilen också som Nigo-San också påpekat. Jag kör faktiskt inte alls bil med min baby, det behöver jag inte. Ett större barn kan kanske ta loss sig och komma åt både knappar, rattar, spakar och pedaler - men det är väl inte något en ettåring gör. Inte ens min treåring har styrka i fingrarna för att öppna spännet till barnstolen. Jag tänker nog mest på att inte lämna barnet ensamt i bilen. En baby vill jag ha uppsikt över och jag tror att jag hade tagit med mig babystolen in på butiken om jag nu hade haft en. Är inte tanken med de stolarna att de ska vara så lätta att ta med sig? Jag vet att sonen på 3 år jättegärna VILL följa med. Det kan bli protester och tårar om han blir lämnad kvar i bilen. Det kan dock gå bra om någon annan sitter med i bilen men det var ju inte fallet här. Jag försöker planera så att OM jag kör bil och sonen är med så får han följa med, annars får jag göra ärendet innan eller efter han hämtas. När jag tankar gör jag alltid det i betalautomater - det går fortast och så slipper man irritera sig på alla uppställda varor och godishyllor man måste kryssa fram igenom mot kassan - bara för att få stå och vänta på han som beställer korv till middag...
Gjest Allinara Skrevet 9. februar 2007 #35 Skrevet 9. februar 2007 Jeg er enig i dette. Faktisk kan jeg knapt huske sist det var snakk om farlige situasjoner med baby i bil- og det jeg (tror jeg) husker, er dusteforeldre som ikke tenker på solstek osv. Husker også en biltyvhistorie der biltyven ble vettskremt da han oppdaget barnet i bilen, satte fra seg bilen og beinet det han kunne Så nei, jeg synes ikke det er uforvarlig dersom man bruker sunn fornuft og det er snakk om kort tid. Når det blir snakk om eksplosjonsartet brann og dødskrasj på parkeringsplassen, faller jeg litt av lasset. Eksplosjonsartet brann er vel ekstremt sjelden- man hadde vært like forbrent dersom mor var til stede, og det kan like gjerne oppstå inne på barnerommet som i bilen. Dødskrasj på parkeringsplasser ser jeg også som ganske utelukket. I forhold til den risikoen man faktisk tar ved å KJØRE med barn i bilen, synes jeg det er unødvendig å bekymre seg om risikofaktorer med under 0,0005% risiko. Ihvertfall synes jeg det når det er vinter og jeg har tre unger som i så fall skal inn på bilen, rundt i butikken med hyl og skrik, og inn i bilen igjen. Oppskrift på hvordan få en fem minutters melk og brøt-tur til å bli en masete og slitsom halvtime... ← Signerer!
Gjest Silmarill Skrevet 9. februar 2007 #36 Skrevet 9. februar 2007 Jeg synes det er litt overhysterisk jeg da, å ikke kunne la ungen sitte i bilen alene i noen minutter. Kan jo ikke gå rundt å tenke hvis at, om at det og det skulle skje hele tiden? ← Dette syns jeg ikke er hysterisk i det hele tatt! Jeg mener man kan tenke slik i enkelte situasjoner der du selv faktisk kan unngå at noe kan skje med ditt eget barn!
Gjest *Tara* Skrevet 9. februar 2007 #37 Skrevet 9. februar 2007 Nei, ungene mine har aldri sittet alene i bilen. Selvsagt kan ulykker skje alle steder, men jeg vet med meg selv at jeg aldri kunne tilgitt meg selv dersom noe skulle skjedd med ungene mine etter at jeg hadde forlatt dem i en låst bil. Aldri i livet om jeg hadde gjort noe sånt.
Gjest *Tara* Skrevet 9. februar 2007 #38 Skrevet 9. februar 2007 Hva, rent spesifikt, tenker du på at "kan skje"? Som ikke kan skje på barnerommet, i barnehagen, og som uansett har hundre ganger større sannsynlighet for å skje dersom du faktisk kjører bilen? ← Folk låser vel ikke ungene sine inne på rommet og forlater huset? Jo, selvsagt kan noe skje i trafikken mens man kjører bil ... men det er ikke sammenlignbart. Kjøring er noe de fleste av oss MÅ gjøre ... Man MÅ ikke forlate ungene alene i bilen mens man gjør ærend.
Gjest Silmarill Skrevet 9. februar 2007 #39 Skrevet 9. februar 2007 (endret) Folk låser vel ikke ungene sine inne på rommet og forlater huset? Jo, selvsagt kan noe skje i trafikken mens man kjører bil ... men det er ikke sammenlignbart. Kjøring er noe de fleste av oss MÅ gjøre ... Man MÅ ikke forlate ungene alene i bilen mens man gjør ærend. ← Enig med deg Tara! Hva, rent spesifikt, tenker du på at "kan skje"? Som ikke kan skje på barnerommet, i barnehagen, og som uansett har hundre ganger større sannsynlighet for å skje dersom du faktisk kjører bilen? Edit: Jeg synes bare det er så rart at det skal være "uforsvarlig" å la et sovende barn være alene i fem minutter i en stillestående bil (da skjer det jo praktisk talt aldri noe galt) samtidig om man ikke har kvaler med å kjøre barnet i samme bil (da er det mye større sjanse for at det skjer noe galt). Hva skjedde med sannsynlighetsvurdering?? ← Har svart før på akkurat hva jeg mener KAN skje. La oss si at det skjedde barnet ditt noe mens du ikke hadde kontroll/ oversikt! Du kunne hatt det, men valgte dine egne behov framfor å passe på barnet ditt der og da! Skyldfølelsen ville du aldri ha fått vekk! La oss si det samme skjedde i barnehagen, at den ansatte så bort noen få minutter pga noe vedkommende bare måtte gjøre. (tenkte vel at barnet ditt sikkert klarer seg selv i de få minuttene det gjelder) Den ansatte kommer tilbake etter få minutter og barnet ditt er blitt kvalt i huska o.l. Hadde du syns det var forsvarlig av den ansatte? Ville du ha sagt til personalansvarlige: "så så, dette kan skje alle, selv har jeg forlatt det lille barnet mitt alene mang en gang jeg, i en lignende situasjon" (vi snakker om småbarn, ikke sant?) NEI, du ville nok ha ikke ha sagt det! Du ville blitt sint, fortvilet, forbannet, sønderknust og ALT på en gang, og skreket ut mest sansynelig: "du forlater ikke en 1 åring på den måten uten tilsyn, hadde du ikke gjort det ville dette aldri ha skjedd" Det ville du ha sagt! Det er det mest sannsynelige du ville ha sagt, men allikevel sier du og flere med deg at dette er greit! ? Endret 9. februar 2007 av Silmarill
Grooo Skrevet 10. februar 2007 #40 Skrevet 10. februar 2007 Jeg lar aldri Propellen bli alene i bilen. Det er ikke mye styr å ta henne med inn når man bruker feks. slynge, hvis det er veldig kaldt kan jeg sette meg inn ved siden av henne i bilen, putte henne i slynga inni min jakke og ha et ullpledd over ryggen hennes, da trenger hun ikke ekstra klær annet enn lue på hodet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå