Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lagt merke til at et foreldrepar som har barn på både små- og storebarnsavdelingen i barnehagen lar den minste sitte alene i bilen mens de går inn igjen og henter treåringen. Jeg ville aldri gjort det. Hva om noe skjer? Selv om det ikke er stor fare for det, så har det skjedd at barn har brent inne, eller at bilen har begynt å trille osv. Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går aldri fra ungene i bilen. Ikke det at det er så veldig sannsynlig at noe skulle skje. Men bedre føre var osv....

Skrevet

Jeg lot en gang det største barnet (4 år dengang) sitte i bilen etter barnets eget ønske. Men gjør det ikke igjen ettersom min mor så det, og jeg har aldri før fått så mye kjeft :ler:

Men for å ta den alvorlige siden av dette så er jeg er enig i at dette ikke er bra. Jeg hørte om en 5-åring som hadde vridd på tenningslåsen (nøklene stod i) og fått satt automatgiret i revers. Det holdt på å gå riktig galt ettersom det var andre barn utenfor bilen. Heldig var det bare gjerdet til naboen og døra på bilen som måtte fikses i etterkant. Jeg tør ikke tenke på om barna utenfor hadde stått bak bilen.

Skrevet

Lar ikke barn være alene igjen i bilen uansett.

Skrevet

Jeg ser ikke noe galt i det hvis barnet sitter forsvarlig sikret i barnesete. Det er selvfølgelig en forutsetning at barnet ikke er redd.

Når jeg skal inn på nærbutikken for å kjøpe brød og melk bruker jeg ikke 10 minutter på å få en ettåring og en toåring ut av barnesete og inn i butikken for en handel som tar 3-4 min uten barn.

Skrevet
Jeg ser ikke noe galt i det hvis barnet sitter forsvarlig sikret i barnesete. Det er selvfølgelig en forutsetning at barnet ikke er redd.

Når jeg skal inn på nærbutikken for å kjøpe brød og melk bruker jeg ikke 10 minutter på å få en ettåring og en toåring ut av barnesete og inn i butikken for en handel som tar 3-4 min uten barn.

Helt enig, det gjør jeg også. Men det er kun snakk om mindre enn 5 min.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Men for å ta den alvorlige siden av dette så er jeg er enig i at dette ikke er bra. Jeg hørte om en 5-åring som hadde vridd på tenningslåsen (nøklene stod i) og fått satt automatgiret i revers. Det holdt på å gå riktig galt ettersom det var andre barn utenfor bilen. Heldig var det bare gjerdet til naboen og døra på bilen som måtte fikses i etterkant. Jeg tør ikke tenke på om barna utenfor hadde stått bak bilen.

Men hvis man tar sine forholdsregler, ved å ta ut nøkler, låse dører, dobbeltsjekke at man har festet håndbrekket (og gjerne parkerer på flat bakke i tillegg) - er det uforsvarlig da? Det er jo bare snakk om noen få minutter. Jeg klarer bare ikke å se hva som kan skje. Mulig jeg ser dette annerledes når jeg en gang får barn selv. Men for å vurdere risiko, må man også ta med sannsynlighet for at noe skal skje, og ikke bare hvor alvorlig det som potensielt kan skje er.

Skrevet

Slik ser jeg det og, og føler det er helt forsvarlig.

Skrevet

Hva med ett barn fra noen uker til noen mnd gamle?

Skrevet

Jeg har et barn som ikke kan gå. Som jeg må bære til og fra bilen. Hvis jeg skulle tatt med ettåringen så hadde dette blitt veldig problematisk. Jeg greier ikke bære en stort barn og en ettåring. . . i tillegg til sekker og bobleklær osv - Kanskje det ligger flere grunner bak det å levne et barn en kort stund i bilen. Ikke sikkert at det kun er som du tror.

Skrevet

Under 5 minutter synes jeg går greit. Men synes jo det virker litt upraktisk å gjøre det sånn, dersom barna går i samme barnehage.

Skrevet

Hva med å ha den minste i vogn? Og en treåring klarer fint å gå selv. Jeg synes det er uforsvarlig å forlate et lite barn alene uansett. Det kan faktisk skje ting man ikke råder over.

Skrevet

Bare for noen minutter går det jo greit, så lenge barnet er spent fast i sete og håndbremsen er på og alt sikret.

Hender jeg lar vesla sitte i bilen når jeg er innom på bensinstasjonen en kjapp tur, hun sover som regel og det er bare snakk om et par minutter. I de aller fleste andre tilfeller tar jeg henne med meg.

Gjest Bodillen
Skrevet

Så lenge ungen er fornøyd og man ellers har tatt sine forholdsregler, så ser jeg absolutt ikke noe galt i det. Hvorfor gjøre hverdagen enda mer slitsom, liksom....?

Skrevet
Hva med å ha den minste i vogn? Og en treåring klarer fint å gå selv. Jeg synes det er uforsvarlig å forlate et lite barn alene uansett. Det kan faktisk skje ting man ikke råder over.

Og dra vogn ut og inn av bilen bare for noen få minutter? Nei det hadde jeg ikke gjort.

Skrevet

Å ta ut en barnevogn fra bilen som man da må slå opp og gjøre klar, for trille de få meterne inn til barnehagen og for kanskje ikke komme inn døra engang. Det er ikke alle garderobene som er store nok får å romme barnevogner også. Og når man er ferdig skal man da trille de få meterne tilbake til bilen, sette barnet inn i setet og bruke tid til å slå sammen vogna og løfte den inn i bilen igjen.

Nei det hadde ikke jeg orket når det er snakk om få minutter....

Skrevet

Jeg har alltid latt ungene være igjen i bilen da de var små hvis de sov å jeg bare skulle innom nærbutikken en liten tur.

De har sjelden blitt værende igjen i bilen når de var våkne fordi de ikke vil, hadde det vært greit for å ungene å sitte igjen hadde jeg ikke hatt noen betenkligheter med det. Men så lenge jeg visse at ungen kom til å hyle så fort h*n ikke så meg lenger så tok jeg de med meg.

Min 6 åring sitter noen ganger igjen i bilen når jeg bare er en snartur på butikken, men da passer jeg bestandig på å ta ut nøkkelen og dra opp håndbrekket så hardt så jeg vet han ikke får det av.

Skrevet

Jeg gjør det samme hver dag jeg. Minstemann på 10 mndr. sitter fastspent i setet sitt i bilen, mens jeg løper inn til dagmamman og henter 2-åringen. Dagmamman holder til ute på et jorde omtrent, så jeg er ikke redd for at noen skal ta han, og jeg låser aldri bildøra i tilfelle noe skulle skje med bilen. Jeg kan ikke se noe uforsvarlig i å gjøre det sånn.

Om det er greit eller ikke å la 1-åringen sitte alene i bilen vil jeg si kommer an på omgivelsene, like mye som hvor lang tid det er snakk om. Hvis det er mye rart som ferdes rundt i nærheten hadde jeg kanskje tenkt meg to ganger om.

Skrevet

Hvis dere leser det første innlegget mitt, ser dere at det er snakk om to barn som går i samme barnehage. Hvorfor ikke gå inn på småbarnsavdelingen og ta med minsten i vogna si (som de har med), gå innom storebarnsavdelingen og hente storebror - og så gå til bilen? Det må da være mer tungvint å først sette ettåringen med vogn i bilen, og så gå tilbake etter den andre ungen.

Skrevet
Hvis dere leser det første innlegget mitt, ser dere at det er snakk om to barn som går i samme barnehage. Hvorfor ikke gå inn på småbarnsavdelingen og ta med minsten i vogna si (som de har med), gå innom storebarnsavdelingen og hente storebror - og så gå til bilen? Det må da være mer tungvint å først sette ettåringen med vogn i bilen, og så gå tilbake etter den andre ungen.

Kanskje de synes det er mer lettvint, i og med at de gjør det sånn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...